Gå til innhold

Røyking


Enrich77

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett fora, men jeg prøver.

 

En kan sikkert si jeg er litt sær. Either way. Jeg hadde nettopp en dame jeg ville stille et litt strengt krav til. Jeg ville hun skulle slutte å røyke. Min mor har sluttet, min onkel har sluttet, min fetter har sluttet. Det er overhodet ikke noe kult å røyke lenger i dagens samfunn og røykerne blir færre og færre. Myndigheter i inn- og utland prøver på alle mulige måter å si at dette vil vi ikke ha lenger. No problem tenkte jeg. Om kjærligheten din er så stor som du sier så greier du dette tenkte jeg. Altså. Det var som å ta hesten fra cowboyen, båten fra en greker og alle CD'ene til en DJ på samme tid. Hun skulle prøve etterhvert. Ok tenkte jeg. Men at det skulle være såååå vanskelig. Tendere mot umulig å i det hele tatt prøve overrasket meg.

 

Så derfor tenkte jeg. Jeg prøver selv og ser om det kan være så forbanna vanskelig å slutte. Jeg har nå røykt 20 røyk på 4 dager og for en måned tilbake gjorde jeg omtrent det samme. Det overgår min fatteevne at dette skal være så avhengighetsskapende. Man kan bli svimmel. Oooh så kult. Ofte når jeg tar et trekk føler jeg bare at dette skader min generelle helse og mine luftveier. Blåser det kraftig så dør jo hele greia ut. En gang ble jeg forgiftet og nesten sengeliggende. For 2 dager siden røykte jeg jo 7 røyk uten å bli noe plaget. Man tilvenner jo seg selvsagt, men ikke i den grad at man synes dette er noe behagelig og godt. Røyker man før man legger seg så må man kjenne på kvalmende drittlukt fra fingrene. Er man uheldig og våkner tidlig får man ikke sove igjen fordi hjernen har fått for seg at nå må jeg ha røyk. For what purpose? Kan noen ganger kjenne en muskelavslappende effekt, men det tar jeg egentlig som et dårlig tegn. Det er jo slikt som skal komme etter trening og yoga. Utover det sliter jeg må se hva som er godt med røyking. Ruser oss gjør vi jo alle innimellom, men en konstant stimuli som har ruslignende effekter blir feil for meg. Nå er det en røyk igjen. Aildri mer med mindre jeg blir tilbudt i hyggelig lag. Ikke vits i å bruke penger på dette.

 

Hva gjelder dama er vi "skilt" nå, men det var av helt andre grunner enn røyking da. Jeg vil fremdeles oppfordre henne til å slutte. Hun har dessuten nok av andre helseplager. Finnes det noen som har noe positivt å si om det? Har jeg ikke prøvd lenge nok? Uansett. Nå er det nok. Ille nok at man spiser mye mat man ikke trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor motbevise deg selv for å få en annen person til å slutte? La kjerringa gjøre hva hun vil, så får du holde deg til deg selv.

Nå kommer vi antageligvis ikke til å treffes mer så jeg vil ikke få påvirket henne. Om du hadde visst det jeg vet så kanskje du hadde sett annerledes på det. Hun propper allerede kroppen full av nok gift før røyking. Hun er ufør og sykdomsrammet. Hun spiser ikke frokost og kostholdet er grusomt. Vi vil da alle leve forbi 55 års alder?

 

Selv om vi alle opplever ting ulikt ser jeg ikke noe galt i å prøve å bruke seg selv som bevis for at det noen andre gjør er galt. Røykerne er på taperlaget. Slik er det bare. That being said. Angriper ikke alle røykere. Bare henne som helt åpenbart burde slutte.

Lenke til kommentar

Det finnes millioner av mennesker verden over som lever usunt, som kommer til å dø lenge før de fyller 40. I Norge er ca 1 av 4 overvektige, mens i USA er ca 1 av 3 overvektige.

 

Men det er individenes problem, ikke mitt. Om de spør, skal de få svar. De fleste er intelligente nok til å vite at det de holder på med ikke er bra.

 

Angående røyking, så vet samtlige røykere at det er farlig for kroppen. De gjør det likevel. Det er to hovedgrunner (så vidt jeg har observert) til folk fremdeles røyker.

 

1. Det er sosialt. Du sitter ute blant venner eller ukjente, tar dere en røyk, og slår av en prat. De som ikke røyker, sitter ofte inne på plassene sine, og prater med sidepartnerene sine som før.

2. Det er en vane. Tenk deg at du i 10-15 år setter deg i sola, tar deg en iskald pils og en sigarett. Hver gang du har en pils i ene hånda, så har du en sigarett i den andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir for dumt å komme med "Selv om vi alle opplever ting ulikt ser jeg ikke noe galt i å prøve å bruke seg selv som bevis for at det noen andre gjør er galt."... Du har røyka noen røyker i et par dager.. Kjære vene, folk røyker i 10-15 år, gjerne mer.. Blir ikke avhengig i den forstand på en sånn tid som du beskriver, der gjelder det å bruke hodet.

 

Jeg har selv slutta å røyke etter 6-7 års røyking, når det skal sies så slutta jeg på dagen, har heller ikke blitt fristet til å prøve igjen. Men jeg er ikke sånn perfektus som går rundt å rakker ned på folk som velger å røyke, deres liv ikke mitt. Vi har vel alle noe i livet som ikke er så bra/dårlig uvane, det har vel du og, eller kanskje ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror du det at jeg tror at jeg vet hvordan det er med ca. 2 uker med røyking kontra det å ha drevet med det i årevis? Jeg prøver meg frem for å få en ide. Dette var ikke nok for å få meg på kroken, men jeg gir meg nå før jeg blir avhengig. Jeg vil ikke utfordre skjebnen. Uansett vil jeg si at jeg har drevet med det lenge nok til å si at jeg sliter litt med å se hva som fenger. Vi er jo forskjellige. Noen liker mora andre datteren sier det kjipe uttrykket, men for min del ble det litt slik at man kan velge å puste ren luft eller man kan puste luft med bål i. Det siste koster penger og burde velges vekk.

 

Ellers sliter jeg litt med å se hvorfor du blir så sur. Flere kommer til å begynne å røyke. Mange kommer til å fortsette til de dør. Jeg vet det. Jeg er ikke naiv. Dette dreide seg derimot om et menneske jeg fikk god kontakt med og vi fikk en felles forståelse. Jeg tror hun skjønte hvorfor jeg ønsket det. Så er det jo heller ikke slik at jeg rettet pistol mot hodet hennes hvis hun ikke sluttet. Hun kunne selvsagt trosse meg, men vi prøver da å gjøre vårt beste alle mann? Jeg sa jeg var villig til å få vekk noen av mine uvaner for å hjelpe henne. Ting går ikke bare en vei og jeg er ikke uten forståelse. Det er uansett forbanna rart at de tre jeg nevnte i åpninginnlegget sluttet lett som bare det. Pluss du da som sier du sluttet med enkelhet.

 

Jeg frykter hun vil dø før hun bli 60. I mine øyne er det tidlig. Og under gjennomsnittsalder. Ikke bare pga røyking. Det er pga et vell av medisiner, stillesitting og mye helseplager. Jeg angrer ikke på at jeg sa det til henne. Men hun er fri nå. Hun får gjøre som hun vil selv om jeg vil prøve å nevne det for henne innen året er omme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Hun røyket før hun møtte deg? Hvorfor bli sammen med en for å pushe hun til å slutte å røyke?

Jeg har vært snusfri i 11 dager idag, og er utrolig stolt av meg selv. Det er ikke så lett som du tror. For meg var de fem første nettene nesten søvnløse, jeg var utrolig sur og jeg gikk rundt med en forferdelig følelse som jeg følte satt langt inne i brystet. Hadde jeg ikke selv ønsket dette, hadde jeg reist til byen og kjøpt en ny boks første natta når klokka slo 05:00.

Mitt mål er nå 14 dager i første omgang, før jeg skal sette meg et nytt mål.

 

Snuset ca. 1 boks om dagen siden jeg var 16. Jeg er 20 nå.

 

EDIT: Glemte nesten å si min mening om TS sin holdning: Gå å legg deg. Du starter ikke med noe du er imot for å motbevise henne. Du følte en promille av efekten som hun har følt på over lengre tid og hatt som vane. Du likte det ikke, det gjorde hun. Din måte å bevise noe på, er helt totalt bak mål.

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Jeg røyka 10-15 om dagen i 5 år og slutta på dagen. Ble svært overrasket over hvor lekende lett det var. Jeg flytta inn med noen som ikke likte røyk innendørs, så da måtte jeg gå ut av leiligheten for å ta meg en blås. Det gadd jeg rett og slett aldri. Etter et par dager tenkte jeg "dæven, har ikke røyka på lenge nå. Kanskje jeg bare skal slutte?".

 

Jeg sluttet uten å engang prøve. /skryt

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Har aldri sagt verken til dere eller til henne at saa lenge jeg ikke liker det og ga meg etter 40 roeyk saa maa du (henne altsaa) enkelt klare aa slutte. Jeg bruker vel heller mine eksempeler som nevnt i foerste innlegg. Pluss den som meldte seg senere. Jeg er opplest. Nikotin er mer avhengighetsskapende enn heroin har det blitt sagt. Mange har feilet. Jeg har selv et sug mot fet mat og soet drikke. Det er grusomt om jeg ikke gir etter. Jeg har det ikke hver dag og jeg kan spise sunt i lange perioder. Hva gjelder soevnloeshet faar jeg ikke det av roeyk, men jeg har en annen sykdom som plager meg intenst. Det jeg ikke forstaar er at dette skal vaere saa jaevlig at det ikke er mulig aa proeve en gang.

 

Foerste innlegg var skrevet i gaar. Da hadde jeg en roeyk igjen. Jeg sliter voldsomt naa, men jeg nekter aa gi etter. Tenker som saa at en til kan da ikke skade. Luften jeg puster i naa er liksom for lett. Maa ha noe tyngre. Virker jo helt sykt, men det er beste maaten jeg kan forklare det paa.

 

Til slutt. Slutt aa undervurdere meg. Befinner meg paa GC uten norsk tastatur unntatt naar jeg kan bruker taben. Lykke til til dere som proever aa slutte.

Lenke til kommentar

JonasKs. Jeg peker jo meg ikke akkurat ut en roeyker aa bli sammen med for aa faa henne til aa slutte. Det ble en gang slik og jeg liker ikke roeyking. Hun kan velge motrekket at hvis jeg er saa hard saa blir det ikke oss. Altsaa hvorfor er det saa vanskelig aa forstaa hva jeg mener? Hvis jeg hadde vaert head over heels in love saa kanskje jeg hadde godtatt hva som helst. Uansett. Slik ble det naa og jeg synes ikke et oeyeblikk synd paa henne. Akkurat som at jeg ikke vil si til henne at jeg sliter naa baade med det og med andre ting. Om det skulle vaee verdt noe som helst. Hun sa at jeg ogsaa burde slutte med enkelt ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...