Gå til innhold

Hvordan få jobb i Goldman Sachs


Phil Leotardo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt å høre hvordan man kan ha så lite skam over å tjene seg så rik ved å leke med andre sine penger. Lurer på hva man lærer i en økonomigrad siden dette er hva de gjør i jobben (lite vitenskap som nevnt tidligere).

Dunning-Kruger-effekten. Les deg litt opp i hva samfunnsvitenskap dreier seg om og hva som skiller dette fagfeltet fra andre vitenskaper. Spør et barn om hva en økonom gjør og du får til svar at de hopper rundt i pengebingen slik som onkel skrue. Spør ahpadt om hva en økonom gjør og du får akkurat det samme svaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dunning-Kruger-effekten. Les deg litt opp i hva samfunnsvitenskap dreier seg om og hva som skiller dette fagfeltet fra andre vitenskaper. Spør et barn om hva en økonom gjør og du får til svar at de hopper rundt i pengebingen slik som onkel skrue. Spør ahpadt om hva en økonom gjør og du får akkurat det samme svaret.

 

Jeg er bare under under den samme realfaglige gruppemeningen som ATW snakket om på forrige side.

Lenke til kommentar

Dunning-Kruger-effekten. Les deg litt opp i hva samfunnsvitenskap dreier seg om og hva som skiller dette fagfeltet fra andre vitenskaper. Spør et barn om hva en økonom gjør og du får til svar at de hopper rundt i pengebingen slik som onkel skrue. Spør ahpadt om hva en økonom gjør og du får akkurat det samme svaret.

 

Dunning-kruger du? Det har seg slik at det er gjort forskning på hvor mye bedre mange økonomiske felter er enn gjetning, forskningen er ikke heldig for økonomene. Det har forøvrig ingenting meg Dunning-kruger å gjøre å påpeke at man ikke har seriøs forskning som underbygger påstandene sine.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Dunning-kruger du? Det har seg slik at det er gjort forskning på hvor mye bedre mange økonomiske felter er enn gjetning, forskningen er ikke heldig for økonomene. Det har forøvrig ingenting meg Dunning-kruger å gjøre å påpeke at man ikke har seriøs forskning som underbygger påstandene sine.

 

AtW

Har du link til disse forskningsresultatene?

Lenke til kommentar

 

Dunning-kruger du? Det har seg slik at det er gjort forskning på hvor mye bedre mange økonomiske felter er enn gjetning, forskningen er ikke heldig for økonomene. Det har forøvrig ingenting meg Dunning-kruger å gjøre å påpeke at man ikke har seriøs forskning som underbygger påstandene sine.

 

AtW

Jeg leser mye negativt snakk om økonomer fra Ahpadt, og i tillegg vet han ikke hva økonomer lærer på studiet. Da kan man trygt snakke om Dunning Kruger. Håper virkelig du sitter på mer kunnskap om økonomstudiet enn hva du har lest smått på Internett og i enkelte forskningsartikler. Ellers er det ikke noe poeng i å fortsette denne diskusjonen.

Endret av ggree
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leser mye negativt snakk om økonomer fra Ahpadt, og i tillegg vet han ikke hva økonomer lærer på studiet. Da kan man trygt snakke om Dunning Kruger. Håper virkelig du sitter på mer kunnskap om økonomstudiet enn hva du har lest smått på Internett og i enkelte forskningsartikler. Ellers er det ikke noe poeng i å fortsette denne diskusjonen.

 

Økonomstudiet og økonomer generelt er det vel neppe noe stort problem med. De er viktige i mange sammenhenger. Men økonomer slik de opptrådde i Goldman-Sachs og andre store investeringsbanker i tiden før finanskrisen, kan man definitivt stille spørsmålstegn ved. Der tror jeg det var mye investeringer med høy risiko og alt handler om å tjene mest mulig penger. Rene spekulasjonsøkonomien.

Lenke til kommentar

 

Økonomstudiet og økonomer generelt er det vel neppe noe stort problem med. De er viktige i mange sammenhenger. Men økonomer slik de opptrådde i Goldman-Sachs og andre store investeringsbanker i tiden før finanskrisen, kan man definitivt stille spørsmålstegn ved. Der tror jeg det var mye investeringer med høy risiko og alt handler om å tjene mest mulig penger. Rene spekulasjonsøkonomien.

Den eneste grunnen til at jeg blandet meg inn er fordi tråden sporet av og angrep økonomistudiet som en helhet framfor finansbransjen. Det er nok sant at finansbransjen tiltrekker de mest grådige personene innenfor økonomifeltet. Men det er viktig å ikke skjære alle over en kam. Du lærer enormt om psykologi og hvordan markedet fungerer som en helhet. Det er et utrolig spennende felt for de som faktisk er interesserte.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Goldman Sachs er en av verdens mest attraktive arbeidsgivere, er det så rart at Ts har et ønske om å jobbe der? GS ble blant annet ranket som den tredje mest attraktive arbeidsgiveren i verden for "business", i Universums ranking for 2013.

 

Nå spurte ikke jeg deg, men trådstarter konkret. Hva mener du gjør GS til en attraktiv arbeidsplass bortsett fra den kåringen? Det ligger utvilsomt mye prestisje i å jobbe for GS og det er en fin ting å ha på vitnemålet.

 

Vet ikke konkret hva TS ser for seg i GS, men innen for eksempel investment banking så jobber man ekstremt mye. Er ikke akkurat en 8-4 jobb.

 

Jeg lurte bare på om TS har tenkt gjennom hvorfor og om det er moment jeg ikke har fått med meg. :)

Lenke til kommentar

Goldman Sachs er en av verdens mest attraktive arbeidsgivere, er det så rart at Ts har et ønske om å jobbe der? GS ble blant annet ranket som den tredje mest attraktive arbeidsgiveren i verden for "business", i Universums ranking for 2013.

 

Etter å ha sett alle delene i videoen som ble linket et par poster over så vet jeg ikke hvor spesielt attraktivt det høres ut å jobbe der, om jeg skulle ha fulgt rådet til han som ble intervjuet. Der snakket han om å jobbe i GS et par år for å en grunnleggende forståelse før man prøver å få jobb i et hedgefund, hvor $$$ ligger.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Synes alltid det spørres hvorfor folk vil bli akkurat ditt og datt. "Hvorfor vil du bli lege, advokat, tannlege eller jobbe i GS? Må være status, prestisje og penger du er ute etter!" Hvorfor i alle dager ikke lurer jeg? Trenger man en mer hederlig grunn til det enn for å bli rørlegger eller snekker?

Lenke til kommentar

Økonomer er nesten like unyttige som advokater. Eneste de gjør er å skape jobb til hverandre uten å bidra med en dritt til samfunnet ;)

Det er faktisk en smule flaut å høre hvor lite folk kan om økonomi her inne. Verden blir styrt av økonomer! Åpne øynene deres!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Synes alltid det spørres hvorfor folk vil bli akkurat ditt og datt. "Hvorfor vil du bli lege, advokat, tannlege eller jobbe i GS? Må være status, prestisje og penger du er ute etter!" Hvorfor i alle dager ikke lurer jeg? Trenger man en mer hederlig grunn til det enn for å bli rørlegger eller snekker?

 

Ingen grunn til å bli sint. Hvorfor antar du at det nødvendigvis lå noe negativt bak spørsmålet mitt?

 

Jeg er genuint nysgjerrig på hva det er som gjør at han ønsker dette så sterkt, uten at det ligger noen fordømming eller lignende bak for min del. Har ikke noe med å være hederlig eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...