Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finanas og økonomistyring I 2013 BI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppg. 5)

 

Industribedriften Sand AS skal sette opp en bidragskalkyle for en ordre. Bedriften har inndelt sin virksomhet i to kostnadssteder; tilvirkningsavdelingen og salgs- og administrasjonsavdelingen. Direkte materialkostnader er kr 15 000 og direkte lønnskostnader i tilvirkningsavdelingen er kr 12 000. Tilleggssatsen for indirekte variable kostnader er i tilvirkningsavdelingen 20 %. Aktivitetsmål er direkte lønn. Tilleggssatsen for indirekte variable kostnader i salgs- og administrasjonsavdelingen er 10%. Aktivitetsmål er totale variable tilvirkningskostnader. Kravet til dekningsgrad er 40 %. Beregn salgspris uten mva. Oppgi svaret (kun tallet) i nærmeste hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

 

Direkte materiale 15 000

+ Direkte lønn 12 000

+ Ind. var. kostn i tilvirkn 2 400 (0.20x12 000 = 20% av direkte lønn)

= Totale var. tilvirkningskostn 29 400

+ Ind. var. kostn i salg og adm 2 940 (0.10x29 400 = 10% av totale var. tilvirkningskostn)

= Totale variable kostnader 32 340

 

Salgspris = 53 900 (32 340 / (1 - 0.40 = 40%, krav til dekningsgrad))

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Har dere jobbet dere gjennom anbefalte oppgaver i forelesningsplanen?

 

Jeg har, men er uenig med fasiten (lastet ned på itslearning) på oppgave 11.4 e).

 

Oppgaven er litt stor og knyttet til fortolkning av noen grafer, så det er litt vanskelig å legge ut.

Hadde satt stor pris på litt hjelp på den!

I all hovedsak har vi i en deloppgave funnet dekningsbidrag per enhet og skal finne totalt dekningsbidrag ved optimalt lønnsomhetskvantum for å regne ut overskudd. Da ganger man opp DB med kvantum, sant?

Problemet er at fasiten ganger opp DB med prisen ved lønnsomhetsoptimalt kvantum. Det er vel ikke rett?

Jeg er ganske sikker på at jeg har rett, problemet er at fasitutregningen gir det svaret man finner for overskudd grafisk i en annen graf (totalkostnad og totalinntekt). Men det kan selvsagt være en målefeil på den og at fasiten på den deloppgaven er feil?

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

jeg trenger hjelp til 8 og 9. noen som kunne forklart meg fremgangsmåten på disse ?

 

har ikke boka tilgjengelig, ei heller notater fra dette..

 

8.

En bedrift vurderer å igangsette et investeringsprosjekt som antas å ha en levetid på fem år. Tabellen nedenfor viser prosjektets kontantstrøm. Kalkylerenten er 6,5 % per år.

Tidspunkt (år)

0

1

2

3

4

5

Kontantstrøm i mill. kr

-26

5

7

8

7

5

Hva er prosjektets nåverdi? Angi svaret (kun tallet) i millioner kroner med inntil to desimaler, og benytt komma som desimaltegn.

 

9.

Et investeringsprosjekt antas å ha en levetid på fem år. Prosjektet forventes å ha en kontantstrøm som vist nedenfor.

Tidspunkt (år)

0

1

2

3

4

5

Kontantstrøm i mill. kr

-26

5

7

8

7

5

Hvilken rentesats vil gjøre at dette prosjektet får en nåverdi lik kroner null? Oppgi svaret (kun tallet) i prosent med inntil to desimaler, og benytt komma som desimaltegn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvorfor har du ikke boken eller notater tilgjengelig?

 

Jeg kunne gjort det for deg, men synes det blir lite vits da du ikke kommer til lære noe av det. Dette er veldig BASIC stuff som du MÅ kunne om du i det hele tatt skal stå. Slike oppgaver på eksamen regner jeg som gratispoeng, da man slipper å tenke.

 

Det er tydelig forklart i boken og du kan bruke formler og vanlig kalkulator for å løse i hvert fall den første.

 

Men det enkleste er å bruke en finanskalkulator. Da legger du bare inn verdiene og får svaret.

 

Kalkulatorkurset som ligger ute på kursrommet på itslearning viser veldig tydelig hvordan man gjør det. :)

 

jeg trenger hjelp til 8 og 9. noen som kunne forklart meg fremgangsmåten på disse ?

 

har ikke boka tilgjengelig, ei heller notater fra dette..

 

8.

En bedrift vurderer å igangsette et investeringsprosjekt som antas å ha en levetid på fem år. Tabellen nedenfor viser prosjektets kontantstrøm. Kalkylerenten er 6,5 % per år.

 

Tidspunkt (år)

0

1

2

3

4

5

Kontantstrøm i mill. kr

-26

5

7

8

7

5

 

Hva er prosjektets nåverdi? Angi svaret (kun tallet) i millioner kroner med inntil to desimaler, og benytt komma som desimaltegn.

 

9.

Et investeringsprosjekt antas å ha en levetid på fem år. Prosjektet forventes å ha en kontantstrøm som vist nedenfor.

 

Tidspunkt (år)

0

1

2

3

4

5

Kontantstrøm i mill. kr

-26

5

7

8

7

5

 

Hvilken rentesats vil gjøre at dette prosjektet får en nåverdi lik kroner null? Oppgi svaret (kun tallet) i prosent med inntil to desimaler, og benytt komma som desimaltegn.

 

Lenke til kommentar

Hvorfor har du ikke boken eller notater tilgjengelig?

 

Jeg kunne gjort det for deg, men synes det blir lite vits da du ikke kommer til lære noe av det. Dette er veldig BASIC stuff som du MÅ kunne om du i det hele tatt skal stå. Slike oppgaver på eksamen regner jeg som gratispoeng, da man slipper å tenke.

 

Det er tydelig forklart i boken og du kan bruke formler og vanlig kalkulator for å løse i hvert fall den første.

 

Men det enkleste er å bruke en finanskalkulator. Da legger du bare inn verdiene og får svaret.

 

Kalkulatorkurset som ligger ute på kursrommet på itslearning viser veldig tydelig hvordan man gjør det. :)

 

 

 

har det der jeg bodde før, får ikke hentet det før helga. har alt der, så sitter litt uten noe å gjør arbeidskrav nå, siden det går ut på torsdag. noe som går greit til en viss grad... hehe

Lenke til kommentar

jeg sliter med opg 4. får ikke fram det rette svaret, legger ved framgangsmåten min så kanskje dere ser hvor feilen ligger? blir frustrert her jeg sitter!

 

Varehandelsbedriften Brumund AS budsjetterer for en periode med en total salgsinntekt kr 30.000.000. Totale kostnader (som er sammensatt av både faste og variable kostnader) er forventet å utgjøre 85% av salgsinntekten. Budsjettert dekningsgrad er 40%. Hva er budsjettert nullpunktomsetning? Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk punktum som tusenskiller

Overskudd = 30 000 000 x 0.85 = 25 500 000 30 000 000 - 25 000 000 = 5 000 000
DB = 30 000 000 x 0,40 = 12 000 000

Faste kostnader = 12 000 000 (DB) - 5 000 000 (Overskudd) = 7 000 000


Nullpunktomsetning = 7 000 000 / 0,40 = 17 500 000

Svaret jeg da får er:

Nullpunkt omsetning = 17 500 000

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

jeg sliter med opg 4. får ikke fram det rette svaret, legger ved framgangsmåten min så kanskje dere ser hvor feilen ligger? blir frustrert her jeg sitter!

 

Varehandelsbedriften Brumund AS budsjetterer for en periode med en total salgsinntekt kr 30.000.000. Totale kostnader (som er sammensatt av både faste og variable kostnader) er forventet å utgjøre 85% av salgsinntekten. Budsjettert dekningsgrad er 40%. Hva er budsjettert nullpunktomsetning? Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk punktum som tusenskiller

 

Overskudd = 30 000 000 x 0.85 = 25 500 000 30 000 000 - 25 000 000 = 5 000 000

DB = 30 000 000 x 0,40 = 12 000 000

 

Faste kostnader = 12 000 000 (DB) - 5 000 000 (Overskudd) = 7 000 000

 

 

Nullpunktomsetning = 7 000 000 / 0,40 = 17 500 000

 

Svaret jeg da får er:

 

Nullpunkt omsetning = 17 500 000

 

Har ikke du feil tall på overskudd? Om totale kostnader utgjør 25 500 000, vil jo overskuddet bli 4 500 000?

 

Ellers ser oppsettet rett ut. Sett inn rett tall og se om du får rett da.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om du snakker sant og faktisk ikke har ting tilgjengelig skal jeg hjelpe deg, men dette MÅ du lære deg selv. Jeg anser dette for gratispoeng på eksamen. Bruker maksimalt 90 sekund på en slik oppgave.

 

Fremgangsmåten finner du i boken under nåverdi og internrente. Fremgangsmåte med finanskalkulator er tydelig forklart på nettstedet på kalkulatorkurset.

 

8. Nåverdi er 0,5799. Avrundet til to desimaler 0,58.

 

9. Det oppgaven spør om her er internrenten. Med opplysningene fra 8 lagt inn på kalkulatoren finner jeg det ved et par tastetrykk.

 

7,32%

 

 

jeg trenger hjelp til 8 og 9. noen som kunne forklart meg fremgangsmåten på disse ?

 

har ikke boka tilgjengelig, ei heller notater fra dette..

 

8.

En bedrift vurderer å igangsette et investeringsprosjekt som antas å ha en levetid på fem år. Tabellen nedenfor viser prosjektets kontantstrøm. Kalkylerenten er 6,5 % per år.

 

Tidspunkt (år)

0

1

2

3

4

5

Kontantstrøm i mill. kr

-26

5

7

8

7

5

 

Hva er prosjektets nåverdi? Angi svaret (kun tallet) i millioner kroner med inntil to desimaler, og benytt komma som desimaltegn.

 

9.

Et investeringsprosjekt antas å ha en levetid på fem år. Prosjektet forventes å ha en kontantstrøm som vist nedenfor.

 

Tidspunkt (år)

0

1

2

3

4

5

Kontantstrøm i mill. kr

-26

5

7

8

7

5

 

Hvilken rentesats vil gjøre at dette prosjektet får en nåverdi lik kroner null? Oppgi svaret (kun tallet) i prosent med inntil to desimaler, og benytt komma som desimaltegn.

 

Lenke til kommentar

 

Har ikke du feil tall på overskudd? Om totale kostnader utgjør 25 500 000, vil jo overskuddet bli 4 500 000?

 

Ellers ser oppsettet rett ut. Sett inn rett tall og se om du får rett da.

 

haha, takker! der ble det riktig vet du. dette var jo nesten litt flaut. er vell et tegn på at det har vært en lang dag :roll:

Lenke til kommentar

Om du snakker sant og faktisk ikke har ting tilgjengelig skal jeg hjelpe deg, men dette MÅ du lære deg selv. Jeg anser dette for gratispoeng på eksamen. Bruker maksimalt 90 sekund på en slik oppgave.

 

Fremgangsmåten finner du i boken under nåverdi og internrente. Fremgangsmåte med finanskalkulator er tydelig forklart på nettstedet på kalkulatorkurset.

 

8. Nåverdi er 0,5799. Avrundet til to desimaler 0,58.

 

9. Det oppgaven spør om her er internrenten. Med opplysningene fra 8 lagt inn på kalkulatoren finner jeg det ved et par tastetrykk.

 

7,32%

 

 

 

 

tusen takk for svar. sitter her med mobilkalkulator og internett til hjelpemidler. fikk til 5 stk med det, men nå sitter jeg helt fast. setter veldig pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg sliter selv med mye av det samme, noen som kan hjelpe? Jeg legger inn alle spørsmålene :)

 

1. Varehandelsbedriften Lavpris AS har budsjettert med en salgsinntekt på kr 3.480.000 uten mva for året 20x1. Forventet vareforbruk er kr 2.400.000. Hva er budsjettert avanse i %?

Oppgi svaret (kun tallet) i nærmeste hele prosent

 

2. Varehandelsbedriften Lavpris AS har budsjettert med en salgsinntekt på kr 3.480.000 uten mva for året 20x1. Forventet vareforbruk er kr 2.400.000. Hva er budsjettert bruttofortjeneste i %? Oppgi svaret (kun tallet) i nærmeste hele prosent.

 

3. Haslemoen Trevare AS skal sette opp en bidragskalkyle for en ordre. Bedriften forventer at direkte materialkostnader vil bli kr 10.000. Direkte lønnskostnader forventes å bli kr 12.000.

Bedriften har delt inn sin virksomhet i to kostnadssteder; tilvirkningsavdelingen og salgs- og administrasjonsavdelingen. Tilleggssatsen for indirekte variable kostnader er i tilvirkningsavdelingen 30 % . Aktivitetsmål er direkte lønn. Tilleggssatsen for indirekte variable kostnader i salgs- og administrasjonsavdelingen er 12%. Aktivitetsmål er totale variable tilvirkningskostnader. Bedriftens krav til dekningsgrad er 35%.

Beregn salgspris uten mva for ordren. Oppgi svaret (kun tallet) i nærmeste hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

4. Varehandelsbedriften Brumund AS budsjetterer for en periode med en total salgsinntekt kr 30.000.000. Totale kostnader (som er sammensatt av både faste og variable kostnader) er forventet å utgjøre 85% av salgsinntekten. Budsjettert dekningsgrad er 40%. Hva er budsjettert nullpunktomsetning? Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk punktum som tusenskiller.

 

5. Varehandelsbedriften X-RAY AS budsjetterer for en periode med faste kostnader på kr 16.700.000. Målsatt omsetning er kr 45.000.000, og målsatt overskudd kr 4.000.000. Hva er budsjettert dekningsgrad? Oppgi svaret (kun tallet) i hele prosent.

 

6. Neste periode budsjetterer X-RAY AS med faste kostnader på kr 17.940.000. Budsjettert overskudd er kr 4.500.000, og budsjettert dekningsgrad er 44%. Hva er budsjettert salgsinntekt? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

7. En bedrift produserer bare ett produkt og har følgende selvkostkalkyle per enhet av produktet:

Salgspris 80.000

Direkte material 40.000

Direkte lønn 18.000

Indirekte variable kostnader 5.000

Indirekte faste kostnader 7.000

Selvkost 70.000

Fortjeneste 10.000

Kalkylen er basert på en total produksjon (= salg) på 1 000 enheter per periode. De faste kostnadene er driftsuavhengige innenfor produksjonskapasiteten på 1 200 enheter.

For kommende periode antar bedriften at produksjon og salg vil bli 1 100 enheter. Beregn budsjettert resultat (overskudd/underskudd). Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk punktum som tusenskiller.

 

8. En bedrift vurderer å igangsette et investeringsprosjekt som antas å ha en levetid på fem år. Tabellen nedenfor viser prosjektets kontantstrøm. Kalkylerenten er 6,5 % per år.

Tidspunkt (år)

0

1

2

3

4

5

Kontantstrøm i mill. kr

-26

5

7

8

7

5

Hva er prosjektets nåverdi? Angi svaret (kun tallet) i millioner kroner med inntil to desimaler, og benytt komma som desimaltegn.

 

9. Et investeringsprosjekt antas å ha en levetid på fem år. Prosjektet forventes å ha en kontantstrøm som vist nedenfor.

Tidspunkt (år)

0

1

2

3

4

5

Kontantstrøm i mill. kr

-26

5

7

8

7

5

Hvilken rentesats vil gjøre at dette prosjektet får en nåverdi lik kroner null? Oppgi svaret (kun tallet) i prosent med inntil to desimaler, og benytt komma som desimaltegn.

 

10. En bedrift selger 2 000 enheter av et produkt når salgsprisen per enhet er kr 100. Hvis prisen settes ned til kr 90 per enhet, forventer bedriften å kunne selge 2 400 enheter. Hva er priselastisiteten ved dette prisnedslaget? Angi svaret med inntil en desimalers nøyaktighet, ta med eventuelle fortegn, bruk kun tall og benytt komma som desimaltegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...