Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finanas og økonomistyring I 2013 BI


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Jeg sliter selv med mye av det samme, noen som kan hjelpe? Jeg legger inn alle spørsmålene :)

 

Hva tenker du da?

 

At noen her skal gjøre alle spørsmålene for deg?

 

Nivået på arbeidskravene hittil har vært latterlig. Oppgavene som er i oppgavesamlingen holder et høyere nivå. Så om dere ikke får til arbeidskravene uten hjelp kan dere egentlig bare glemme eksamen.

 

Fremgangsmåten til å løse oppgavene finner du tydelig forklart i boken. Eventuelt kan du se i fasiten til oppgavesamlingen på lignende oppgaver. Om du har jobbet og forsøkt uten å få det til, DA, og først DA, kan du stille spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bare ANTA at jeg ikke har prøvd. Jeg satt i tre timer og jobbet med oppgavene før jeg ga opp. Jeg fikk enten ikke rett svar eller så ga ikke svarene mening i det hele tatt. Jeg har lest og regnet som bare det, både brukt bok og google for å finne ut av det og jeg er fullstendig forvirret nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du kan ikke bare ANTA at jeg ikke har prøvd. Jeg satt i tre timer og jobbet med oppgavene før jeg ga opp. Jeg fikk enten ikke rett svar eller så ga ikke svarene mening i det hele tatt. Jeg har lest og regnet som bare det, både brukt bok og google for å finne ut av det og jeg er fullstendig forvirret nå.

 

Jo, når du legger ut alle oppgavene så antar jeg det.

 

Om det er første gang du åpner bøkene, så skjønner jeg om du er fortvilet og synes det er vanskelig. Jeg har jobbet i hvert fall 50 timer + utenom forelesningene, så det skjer ikke av seg selv. :)

 

Poenget er at du må spørre spesifikt på hva du lurer på og hvor du står fast. Om noen skal løse oppgavene for deg så lærer du INGENTING og da er det lite vits uansett.

 

Kunne noen hjulpet meg med oppg. 7?

 

Du skal få et lite hint til å begynne med.

 

De variable kostnadene, både direkte og indirekte er gitt. De endrer seg ikke ved endring i volum.

 

Men de faste kostnadene PER ENHET blir mindre ved høyere volum og større ved mindre volum. Dette er logisk.

 

Så du må da finne ut hva totale faste kostnader er og så finne ut hva de blir PER ENHET ved 1100 enheter produsert. :)

 

Et hint til: Det er mindre enn ved 1000 enheter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Av ren nysgjerrighet, er det noen av dere som har regnet gjennom anbefalte oppgaver som ligger i forelesningsplanen?

 

Jeg har regnet gjennom alle så langt. Tok litt tid, men føler det er verdt det, med tanke på at eksamen handler om oppgaveløsning. Jeg brukte en 15 minutts pause i Forretningsjus på dette kravet og har tidligere oppgaveløsning å takke for det.

 

Så jeg anbefaler dere å jobbe med de oppgavene utenom arbeidskravet om dere ikke alt har gjort det.

Lenke til kommentar

Mulig dette er i det seneste laget, men:

 

3)

 

Direkte materiale 10 000

+ Direkte lønn 12 000

+ Ind. var. kostn i tilvirkn 3 600 (0.30x12 000 = 30% av direkte lønn)

= Totale var. tilvirkningskostn 25 600

+ Ind. var. kostn i salg og adm 3 072 (0.12x25 600 = 12% av totale var. tilvirkningskostn)

= Totale variable kostnader 28 672

 

Salgspris = 44 111 (28 672 / (1 - 0.35 = 35%, krav til dekningsgrad)) (Oppgis: 44.111)

 

4)

 

Overskudd = 30 000 000x0.85 = 25 500 000

30 000 000-25 500 000 = 4 500 000

Dekningsb = 30 000 000x0.40 = 12 000 000

 

Faste kostn = 12 000 000(DB)-4 500 000(Oversk.) = 7 500 000

 

Nullpunkt = FK/DG = 7 500 000 / 0.40(DG)

 

NP = 18 750 000 (Oppgis: 18.750.000)

 

7)

 

(Salgspris - Var kostn) * antall enheter - FK

 

(80 000 - 63 000(Selvkost-Ind faste kostn)) * 1100 - 7 000 000

 

Budsjettert resultat = 11 700 000 (Oppgis: 11.700.000)

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, er det noen av dere som har regnet gjennom anbefalte oppgaver som ligger i forelesningsplanen?

 

Jeg har regnet gjennom alle så langt. Tok litt tid, men føler det er verdt det, med tanke på at eksamen handler om oppgaveløsning. Jeg brukte en 15 minutts pause i Forretningsjus på dette kravet og har tidligere oppgaveløsning å takke for det.

 

Så jeg anbefaler dere å jobbe med de oppgavene utenom arbeidskravet om dere ikke alt har gjort det.

 

Regner oppgaver i arbeidsheftet, men ikke absolutt alle. Har også gjort litt eksamensoppgaver:)

Lenke til kommentar

Noen som har svaret på oppgave 9 og 10 i arbeidskrav 4?

Oppgave 9)

En bedrift budsjetterer for en periode med faste kostnader på kr 18.000.000. Bedriften forventer en dekningsgrad på 40% og en sikkerhetsmargin på 20%. Hva er budsjettert omsetning? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

Budsjettert omsetning = (Nullpunkt + overskudd = salgspris)

 

Du må først finne Nullpunkt, dvs (Faste kostnader / dekningsgrad = 45 000 000)

Sikkerhetsmarginen er på 20%, dvs at 80% av salgsummen gir deg nullpunktet.

Så er det å finne overskuddet, dvs. Nullpunkt / (nullpunkt + DB)

 

45 000 000 / (45 000 000 * x) = 0,80

 

0,8x = 45 000 000 - 45 000 000 * 0,8

0,8x = 45 000 000 - 36 000 000

0,8x = 9 000 000

 

Så er det å dele på begge sider slik x = 11 250 000 (overskudd)

 

Nullpunkt + overskudd = Salgspris

45 000 000 + 11 250 000 = 56 250 000

 

Håper det ga mening, er ikke så god til å forklare meg matematisk av og til :p

Har ikke fått til oppgave 5, endte opp med 46.280.. og oppgave 10 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgave 5

 

Myhrer Industri AS skal sette opp en selvkostkalkyle for en ordre. Kalkylen skal bestå av både direkte og indirekte kostnader. De indirekte kostnadene beregnes ved hjelp av tilleggssatser. Beregningsgrunnlag (aktivitetsmål) ved beregning av de indirekte kostnadene er i tilvirkningsavdelingen direkte lønn og i salgs- og administrasjonsavdelingen totale tilvirkningskostnader. Direkte materialkostnader er kr 19.000 og direkte lønnskostnader i tilvirkningsavdelingen kr 20.000. Tilleggssatsene for indirekte variable kostnader er 20% i tilvirkningsavdelingen og 10% i salgs- og administrasjonsavdelingen. Tilleggssatsene for indirekte faste kostnader er 25% i tilvirkningsavdelingen og 20% i salgs- og administrasjonsavdelingen. Beregn selvkost for ordren. Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

Oppgave 10

 

Varehandelsbedriften Åssiden AS budsjetterer for en periode med et overskudd på kr 13.500.000. Totale kostnader (som er sammensatt av både faste og variable kostnader) er forventet å utgjøre 85% av salgsinntekten. Budsjettert dekningsgrad er 40%. Hva er budsjetterte faste kostnader? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

Anyone?

Endret av norxela
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Oppgave 10

 

Varehandelsbedriften Åssiden AS budsjetterer for en periode med et overskudd på kr 13.500.000. Totale kostnader (som er sammensatt av både faste og variable kostnader) er forventet å utgjøre 85% av salgsinntekten. Budsjettert dekningsgrad er 40%. Hva er budsjetterte faste kostnader? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

Anyone?

 

Sett først opp fakta i oppgaven:

 

Overskudd = kr 13.500.000.

Totale kostnader = 85% av salgsinntekten

Budsjettert dekningsgrad = 40%

 

Når totale kostnader og salgsinntekten er like store er fortjenesten kr 0. Men her har vi altså et overskudd på kr 13.500.000. Dvs, salgsinntekt - totale kostnader = 13.500.000.

 

Ettersom totale kostnader er 85% av salgsinntekten, vil da overskuddet være 15% av salgsinntekten. Vi finner da tallet 13.500.000 er 15% av.

 

13.500.000/0,15 = 90.000.000

 

Dette er altså salgsinntekten.

 

Totale kostnader er da 90.000.000 * 0,85 = 76.500.000

 

Vi vet at dekningsbidraget er det som skal dekke faste kostnader og eventuell fortjeneste, altså salgsinntekt minus variable kostnader.

 

En dekningsgrad på 40% gir DB = 90.000.000 * 0,4 = 36.000.000.

 

Dette skal dekke fastne kostnader og fortjeneste. Vi vet at fortjenesten er 13.500.000. Dermed er faste kostnader lik 36.000.000-13.500.000 = 22.500.000.

 

Stemmer dette? :)

 

Den andre har jeg ikke tid til nå, men sett opp fakta på samme måte som i denne. I all hovedsak skal du regne ut kostnadene i prosent av det du har fått oppgitt.

Lenke til kommentar

Oppgave 5

 

Myhrer Industri AS skal sette opp en selvkostkalkyle for en ordre. Kalkylen skal bestå av både direkte og indirekte kostnader. De indirekte kostnadene beregnes ved hjelp av tilleggssatser. Beregningsgrunnlag (aktivitetsmål) ved beregning av de indirekte kostnadene er i tilvirkningsavdelingen direkte lønn og i salgs- og administrasjonsavdelingen totale tilvirkningskostnader. Direkte materialkostnader er kr 19.000 og direkte lønnskostnader i tilvirkningsavdelingen kr 20.000. Tilleggssatsene for indirekte variable kostnader er 20% i tilvirkningsavdelingen og 10% i salgs- og administrasjonsavdelingen. Tilleggssatsene for indirekte faste kostnader er 25% i tilvirkningsavdelingen og 20% i salgs- og administrasjonsavdelingen. Beregn selvkost for ordren. Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

Oppgave 10

 

Varehandelsbedriften Åssiden AS budsjetterer for en periode med et overskudd på kr 13.500.000. Totale kostnader (som er sammensatt av både faste og variable kostnader) er forventet å utgjøre 85% av salgsinntekten. Budsjettert dekningsgrad er 40%. Hva er budsjetterte faste kostnader? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

Anyone?

 

Oppgave 5: Sett opp en selvkostkalkyle og regn ut! Det er helt basic kunnskap..

 

Endret av hehelene
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Regner oppgaver i arbeidsheftet, men ikke absolutt alle. Har også gjort litt eksamensoppgaver:)

 

Flink! Når du sier alle, så vet ikke jeg om du er klar over det, men på forelesningsplanen står det hvilke som er anbefalt. Jeg har gjort alle der og det er langt fra alle i boken.

 

Hvordan ser eksamen ut? Har ikke kommet så langt og tenkte egentlig å spare det til slutt. Men jeg synes Finans er et ganske greit fag. Kanskje favoritten. :)

Lenke til kommentar

jeg sliter veldig med oppgave 4 :-(

å selvfølgelig sliter jeg med de som sikkert er lettest.. nemlig oppgave 2 og 3.. veldig flau:( men nå går jeg på veggen ! må få de til.. har noen noe tips+

 

om du har klarte oppgave 1, klarer du vell 2 og 3 ? samme prinsipp.

 

En bedrift vil ha eiendeler, gjeld og egenkapital. Eiendeler står i balansen på venstre siden (debet), mens egenkapital og gjeld står på høyre side i balansen (kredit).

 

Selskapets eiendeler består av anleggsmidler og omløpsmidler, mens gjeld deles opp i kortsiktig og langsiktig. Summen av eiendeler (omløpsmidler og anleggsmidler), skal alltid være lik summen av gjeld (kortsiktig og langsiktig) og egenkapital.

 

På oppgave 2 må du dermed løse dette med hensyn på en ukjent x, som her vil være anleggsmidlene. Sum egenkapital og gjeld, vil da være lik totale eiendeler. Slik vil dette være i 'balanse'. Så trekker en ut omløpsmidlene, for å få anleggsmidlene.

 

Så gjør du akkurat det samme på oppgave 3, hvor omløpsmidelene er x.

Endret av viclo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...