Gå til innhold

Knebøy - helsefarlig å starte uten erfaring? [DISKUSJON]


Agentspoon

Anbefalte innlegg

Spørsmål:

 

Når man reiser seg opp i knebøy, skal man da rette beinene helt ut? Jeg har en vag formening om at det legger vekt direkte på ledd i kneet, og ikke muskler. Stemmer dette? Jeg har i hvert fall alltid lest at man ikke bør rette ut beina helt under beinpress, av samme årsak - for å spare knærne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er en naturlig øvelse. Trådstarters argument er derimot at kroppene til de fleste av oss på grunn av moderne livsstil ikke er så godt tilpasset naturlige ting. Så at man burde kunne ta knebøy uten smerter er ikke noe godt argument for at man bør begynne med knebøy uten å jobbe med mobilitet etc. først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter et år med Bev. Vit., er det kanskje snart på tide å oppdatere førsteinnlegget med langt mer kunnskapsrik informasjon. :)

Spørsmål:

Når man reiser seg opp i knebøy, skal man da rette beinene helt ut? Jeg har en vag formening om at det legger vekt direkte på ledd i kneet, og ikke muskler. Stemmer dette? Jeg har i hvert fall alltid lest at man ikke bør rette ut beina helt under beinpress, av samme årsak - for å spare knærne.

I knebøy blir ikke knærne låst i ytterstilling, med mindre du går aktivt inn for det. Prøv å stå oppreist slik du ville gjort i en knebøy, og kjenn etter om du har helt stive bein, eller om knærne er frie til å bevege seg. Å ha helt stive bein er en veldig unaturlig bevegelse i utførelsen av øvelsen, fordi du ganske enkelt ikke kan bøye knærna med det! Derfor er det ei heller sjeldent en problematikk. :)

Lenke til kommentar

Mye rart i denne tråden :dribble:

Man skal rette seg helt opp ja, musklene må få moment fra underlaget for å jobbe uansett så knær blir belastet uansett.

Unntak på helt ned og ut er isolasjonsøvelser i et volumprogram hvor man ønsker å holde spennet i muskel for bedre effekt på treningen ved å hindre blodet som skal simulere okklusjonstrening.

 

Jeg er enig i at kroppen er forskjellig, derfor vil all teknikk også se forskjellig ut.

Men å rulle og kjøre dynamisk oppvarmin, ikke bare for å strekke men for å faktisk aktivere muskelen så de rette fibrene faktisk jobber under løftet er et must hos alle uansett hvor myk man mener at man er.

 

Teknikk er viktig, en eller annen gang blir vektne så tunge at det sier pang om man er helt på bærtur med teknikk.

 

Skive under foten eller høye heler er noe vektløftere benytter ( konkurranse-øvelser )

De må bruke det for de skal ta imot stangen i bunn osv.

Å benytte slike metoder pga man ikke er myk nok blir å koste under teppet.

 

God dynamisk oppvarming før bøy vil være :

Glute bridge uten vekter , det skal jobbes i baken, ikke bakside lår.

Kjenner man det mer i bakside lår så sett hælene lenger mot baken.

Kan også kjøre ett og ett ben til slutt

 

Knebøy uten vekt og stang mot vegg, bena litt bredere og utover og skoa inntil veggen og hendene opp langs veggen eller ned langs veggen forran. Den er fin for å lære seg å sette seg ned med baken ut først og ikke starte øvelsen med knæra frem som en en vanlig feil.

 

Squat to stand er fin og nå er det bare til å bøye.

 

Oppspennet i bøy skal være like stivt som når man tar planken og håndleddene rette og ikke bøyd så kan klarer å "brekke" stanga rundt ryggen så man aktiverer latsen.

Man skal nesten ikke klare å gå bakover uten å gå som en pingvin, maks 1-2 små skritt.

Klarer man flere skritt og går bak som en søndagstur så kan jeg garantere at man har mistet alt oppspenn.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg tør å lese igjennom førsteinnlegget på nytt. Grunnen til at jeg skrev "diskusjon" i trådtittelen, var at jeg på det tidspunktet var ufaglært. Nå etter et år med studier på idrettsfysiologi, motorikk og anatomi, har trening blitt en helt annen verden for meg. Kan det *nesten* like godt som PC nå. :)

 

Om det har endret synet mitt på bruk av knebøy som en introduksjonsøvelse, er nok svaret nei. Uten tilstrekkelig ankel- og hoftefleksibilitet, og styrke til å stive av i kjernemuskulaturen, ville jeg personlig aldri anbefalt verken knebøy eller markløft til en person. En ting er at vedkommende kan motta innstruks om å gjøre øvelsen slik og slik, en annen er om kroppen hans er fysisk i stand til det. :)

 

Det er noen som argumenterer for at når en begynner, er det så lave vekter uansett, at det skader ikke å myke kroppen opp ved å utføre masse knebøy - og når en når høye vekter, er en som regel myk nok! Dette synes jeg er tull. For det første så betyr det at du i denne tilvendingsfasen lærer deg å kompensere med andre deler av kroppen pågrunn av manglende mobilitet i de leddene som faktisk skal være forutsetningene for øvelsen. Du danner et feil bevegelsesmønster, som tar veldig lang tid å avlære i etterkant. For det andre blir en ikke myk nok bare av å ta knebøy. Etter et halvt år finnes det fremdeles et utall folk som driver med quarter squats. Mobilitetstrening er et must.

 

Den riktige progresjonen for knebøy er: uttøying + opptrening av kjernen > grundig innstruks i øvelsen > jogging + dynamisk oppvarming > veiledet utføring med minst mulig vekter > bærekraftig progresjon.

Lenke til kommentar

Enig med deg.

Begynner man feil blir det feil hele vegen.

 

Vil påstå at det er en av de øvelsene man ikke kan lære seg gjennom youtube.

På den andre siden vil jeg påstå at bare 1% av PTene i dette landet kan noe som en gang er i nærheten av en halv bøy.

 

Jogging er vel frivillig :dribble:

3dmølle før økta står vel sånn ca nederst på 2do-listen

Endret av War
Lenke til kommentar

Jogging = Oppvarming på tredemølle.

 

Dynamisk oppvarming er flott for å strekke ut leddene, men når en jogger så får en opp kjernetemperaturen, som en egentlig burde gjøre før en starter å tøye og strekke. 5 minutter jogging, etterfulgt av et par minutter dynamisk oppvarming, er den beste forutsetningen før en styrkeøkt. :)

Lenke til kommentar

Temp øker vel også når man tar den dynamiske oppvarmingen.

Ikke bare strekker man ut leddene, men det viktigste av alt aktiverer muskel så den er "på" og jobber under løftet.

 

Det er vel ikke umulig å lære seg selv, men det er ikke sånn at de fleste klarer.

Endret av War
Lenke til kommentar

Rister oppgitt på hodet.

Lærte meg markløft og knebøy helt på egenhånd, helt uproblematisk, og har aldri skadet meg.

Tar nå 400 kg tilsammen i de to øvelsene og har aldri vondt noen steder.

Utrolig hvordan så enkle bevegelser overkompliseres.

Lever du opp til navnet Forumtroll1 nå, eller er du seriøs? Du vet vel som andre at det finnes høye tall for antall personer som drar til fysioterapeut etter kun et par måneder med trening, med alt fra milde til relativt alvorlige rygg- og kneplager.

 

Temp øker vel også når man tar den dynamiske oppvarmingen.

Ikke bare strekker man ut leddene, men det viktigste av alt aktiverer muskel så den er "på" og jobber under løftet.

 

Det er vel ikke umulig å lære seg selv, men det er ikke sånn at de fleste klarer.

Den øker gradvis, men det blir som i tilfellet med knebøy. Du vil allerede være varm når du starter å tøye og strekke, enten det er statisk eller dynamisk. Jeg klarer mye bedre å mestre den dynamiske oppvarmingen når jeg er varm i muskulaturen og får skikkelig lengdespenn på musklene.

Lenke til kommentar

 

Var ikke hos legen, slutta bare med knebøy siden hadde ikke dette problemet før jeg started med knebøy. Vet med sikkerhet at jeg krympet siden jeg r en aktiv fotballspiller som spiller i første divisjon og man blir målt høyde og vekt får hver sesong. Ble også en del raskere etter at jeg slutta med knebøy.

 

 

Dobbel-broscience i et og samme innlegg :D

 

Edit Scmhedit: Ser nå at innlegget ble skrevet 28 okt.... Så en tøddel sent ute ja :p

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Jogging = Oppvarming på tredemølle.

 

Dynamisk oppvarming er flott for å strekke ut leddene, men når en jogger så får en opp kjernetemperaturen, som en egentlig burde gjøre før en starter å tøye og strekke. 5 minutter jogging, etterfulgt av et par minutter dynamisk oppvarming, er den beste forutsetningen før en styrkeøkt. :)

 

Que?

 

Økt kjernetemperatur av jogging? Kjernetemperaturen bør helst være stabil. En økning i ekstremitetens temperatur vil i alle fall være mer naturlig. Så paranoide som mange fremstår ovenfor skader i bøy, bør en gjøre langt mer, og helst noe helt annet enn de skisserte forslagene for oppvarming.

 

Mer dynamisk oppvarming og bruk av skumrulle vil være et mye bedre alternativ. Løping forverrer som kjent feilstilling i bekkenet. Så da er vel ikke jogging helt genialt som oppvarming.

 

Generelt er min innstilling at knebøy slett ikke er farlig, såfremt det ikke er spesielle individuelle utfordringer. I en tidlig fase bør en ha en motstand som gjør det mulig for utøveren å gjennomføre alle repetisjoner, med rett teknikk.

Lenke til kommentar

Dynamisk oppvarming er i realiteten tøying av muskler med kontinuerlig bevegelse. For at en muskel skal tøyes på en sikker måte, må den være varm og aktiv. Om en starter rett på, er den ikke det. Derfor benytter en seg at tredemøllen for å få i gang blodomløp, få opp pulsen og øke kjernetemperaturen slik at kroppen forbereder seg på å yte. Deretter gjør en dynamisk oppvarming, for å forberede seg for øvelsene som kommer i etterkant. Mange har nok hørt om generell og spesiell oppvarming. Der går løping under førstnevnte, med sine fordeler, og dynamisk oppvarming i tillegg til oppvarmingssett under sistnevnte.

 

Og at løping forverrer feilstilling i bekkenet, ønsker jeg mer enn gjerne en troverdig kilde på. At noe vi mennesker har gjort naturlig siden vi var huleboere, skal være såpass skadelig for oss i beskjeden mengde som en 5 minutters oppvarming på tredemølle gir, har jeg vanskelig for å se.

 

I en tidlig fase, der utøveren er utrent, vil en aldri få rett teknikk pga mangler i mobilitet og kjernestyrke.

Lenke til kommentar

I praksis så fungerer jo det meste til oppvarming. Gåing i oppoverbakke på mølle, lette sett med f.eks powercleans eller markløft, yoga, skumrulling og strekking.

 

Jeg varmer sjelden opp med de samme øvelsene. Tar det stort sett på feeling, selv om noe strekking alltid inngår.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og at løping forverrer feilstilling i bekkenet, ønsker jeg mer enn gjerne en troverdig kilde på. At noe vi mennesker har gjort naturlig siden vi var huleboere, skal være såpass skadelig for oss i beskjeden mengde som en 5 minutters oppvarming på tredemølle gir, har jeg vanskelig for å se.

 

Vel eneste jeg kan se som gjør det skadelig er bruk av sko. Det er der vibram fivegingers kommer inn i bildet samt at man skal droppe all bullshit-teknikk man ble lært opp til som feks å lande på hælen når man løper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...