Gå til innhold

Unboxing: Oculus Rift


Anbefalte innlegg

En faktafeil: Rift har én skjerm, som splittes optisk til to separate bilder som vises foran øynene. Den har ikke to fysiske skjermer.

 

Hvis du mener at det er én enkelt skjerm som viser ett bilde, som deretter splittes av optikk (speil, linser, etc) så tar du feil. Denne metoden vil ikke kunne skape en realistisk 3D-effekt, da dette vil sende samme bilde til begge øyne.

 

Hvis det du prøver å si er at det er én bred skjerm som viser to bilder (et på høyre del av skjermen og et på venstre), så kan du ha rett i det. Men det at du sier "splittes av optikk", gjør meg litt usikker om du enten har formulert deg litt uheldig, ikke vet hva "optikk" vil si, eller at du rett og slett tar feil i påstanden din.

 

Poenget er at høyre og venstre øye trenger to litt forskjellige bilder for å kunne skape en 3D-effekt. Det må enten gjøres ved at én skjerm viser to bilder som videreføres til hvert sitt øye via optikk, eller ved å bruke to skjermer som viser hvert sitt bilde til hvert øye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Instead of using two displays to offer two separate images for stereoscopic 3D, the Oculus Rift uses a single LCD screen built into the HMD. Any compatible software splits the picture into side-by-side 3D and renders it into a warped circular view to work with the Rift's lenses, producing the 3D effect. This is actually a brilliant way to handle the 3D effect, because it lets the Oculus Rift appear to the connected computer as a second monitor that can handle a normal video feed, and means neither the computer nor the HMD have to do complicated video processing to show 3D. In fact, if you mirror the display so it shows the output to the Oculus Rift on a monitor, it shows the un-lensed, un-separated image the Rift is receiving: two circular views of the same image, slightly adjusted to produce a 3D effect when separated and seen through lenses. Everything happens inside the software, away from the display adapter and HMD.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2422185,00.asp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du mener at det er én enkelt skjerm som viser ett bilde, som deretter splittes av optikk (speil, linser, etc) så tar du feil. Denne metoden vil ikke kunne skape en realistisk 3D-effekt, da dette vil sende samme bilde til begge øyne.

 

Hvis det du prøver å si er at det er én bred skjerm som viser to bilder (et på høyre del av skjermen og et på venstre), så kan du ha rett i det. Men det at du sier "splittes av optikk", gjør meg litt usikker om du enten har formulert deg litt uheldig, ikke vet hva "optikk" vil si, eller at du rett og slett tar feil i påstanden din.

 

Poenget er at høyre og venstre øye trenger to litt forskjellige bilder for å kunne skape en 3D-effekt. Det må enten gjøres ved at én skjerm viser to bilder som videreføres til hvert sitt øye via optikk, eller ved å bruke to skjermer som viser hvert sitt bilde til hvert øye.

Og hvor er det tekniske problemet ved å sende to forskjellige bilder ut av samme skjerm, da den selvsagt er delt i to.

 

Om det er fysisk en skjerm eller to skjermer er faktisk helt urelevant.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...