Gå til innhold

Hvordan få tak i Windows 7 - når en ikke har DVD platen?


myhken

Anbefalte innlegg

Ikke .sjeldent oppretter folk tråder her på forumet der de spør om hvordan en får tak i Windows 7 DVD platen.

Årsakene kan være mange, at platen er ødelagt eller mistet.

Uansett, her kommer en kort guide på hvordan man får tak i Windows 7 platen og hvordan du får installert akkurat den versjonen du har lisens til.

 

NB! .iso filene som er linket til her må aktiveres med en gyldig nøkkel. Det kan være en OEM nøkkel, en oppgraderingsnøkkel eller en fullversjonsnøkkel.

Har du en pc som kom ferdig med Windows 7, må du eventuelt bruke nøkkelen du finner på klistremerket som ofte står under pcen.

 

1. Laste ned .iso filen

Microsoft bruker Digital River for alle digitale versjoner av sine produkter. .iso filene herfra er derfor de originale filene som Microsoft selv gir ut. Filene er 100% ekte og inneholder ikke noe snusk.

Edit 19.02.15 ser ut som om Microsoft har fjernet de gamle Windows 7 filene på Digital River for godt denne gangen. Du kan likevel laste ned filene herfra, men disse filene har jeg allerede fjernet ei.cfg filene på, så du kan bare legge dem på en minnepinne eller DVD og så er det bare å installere.

 

Windows 7 Pro 32bit Norsk

Windows 7 Pro 64bit Norsk

 

Siden Pro .iso filen er de eneste som er tilgjengelig må du laste ned denne først. Du følger så guiden videre for å få opp muligheten til å installere din versjon: Home Premium, Pro eller Ultimate

 

2. Få .iso filen ut på minnepenn eller DVD

 

Last ned Windows 7 USB/DVD download tool fra Microsoft.

Om du ikke forstår hvordan du bruker verktøyet, så les bruksanvisningen her...

 

150913usbtool1.jpg

 

150913usbtool2a.jpg

 

Det enkleste er om du velger å legge .iso filen over på en minnepenn. Om du ikke har en minnepenn og må bruke en DVD, må du først hoppe til punkt 3.2 i denne guiden, før du bruker Windows 7 USB tool til å legge filen over på en tom DVD.

 

3. Få opp valget om alle versjoner under innstallasjonen

 

Når filen er startet, kan du starte opp pcen fra minnepennen og du vil få opp dette valget under installasjonen:

 

150913win7valg1.jpg

 

 

Edit 22.02.15: Kyrre S, har laget denne guiden  for å installere Win7 via USB 3.0.

 

Hvordan oppdatere boot.wim slik at man kan
benytte USB 3.0 under installasjon

 


 

1.

Pakk opp Windows 7 ISO-filen din til f.eks C:\WIN7_ISO 

 

2.

Lær deg hvordan du kan «Open command window here as Administrator» i en tilfeldig mappe.
http://www.sevenforums.com/tutorials/47415-open-command-window-here-administrator.html

 

3.

Installer WAIK (Windows Automated Installation Kit). Pakk opp og kjør. Tikka av Dism Tools for Windows 7. Bekreft at Waik Tools for Windows 7 er tikket av. Trykk Download.
http://www.speedyshare.com/p6KQe/MiniWaikTools.rar

 

4.

Last ned disse USB 3.0 drivere: 
http://www.wilderssecurity.com/threads/boot-and-install-windows-7-from-usb-3-0-solution.371959/
 

Pakk denne ut til en mappe med navn USB i folderstrukturen du har WIN7 under (f.eks C:\WIN7_ISO\USB). 

Klipp ut boot.wim filen fra WIN7 mappen. Denne ligger under sources.

 

Lim boot.wim inn i USB-mappen. Høyreklikk i USB-mappen og velg «Open command windows here as Administrator». I cmd vinduet skriver du x64 og lar cmd gjøre seg ferdig. Når den er ferdig lukker du cmd og klipper boot.wim tilbake til source-mappen du hentet den fra.
 
** For 32-bit windows skriver man x86 mener jeg, men dette har jeg aldri forsøkt sel
v.

 

USB-mappen skal ikke inngå i den ferdige ISO-filen. Man skal kun hente ut boot.wim - oppdatere denne - for så å legge filen tilbake til WIN7-mappen

 

5

Nå er det bare å pakke WIN7-mappen din som en ISO fil igjen, og ferdigstille minnepinne. Det finnes masse programmer for dette. Du kan gjøre dette i to oppgaver (først lage ISO basert på folder, deretter lage minnepinnen basert på ISO) eller i en avhengig av hvilken software du bruker.

  

Jeg bruker normalt Rufus for å lage minnepinner basert på ISO. 
https://rufus.akeo.ie/
 

Minnepinnen du bruker må selvsagt støtte høy hastighet (Corsair, SanDisk, Kingston...)

  

6.

Nå er det bare å sette minnepinnen i en USB 3.0 port på maskinen du ønsker å installere Windows 7 på, og boote på pinnen.

 

** Referanse

http://www.wilderssecurity.com/threads/boot-and-install-windows-7-from-usb-3-0-solution.371959/

+++

Endret av myhken
  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kunne bidra med litt mer :)

 

Windows 7 orginale ISOer, forskjellige versioner, språk og 32/64bit:

 

http://www.askvg.com/direct-download-links-download-official-original-and-untouched-windows-7-iso-32-bit-and-64-bit/ - Alt er fra Digital River og lovlig å laste ned. Siden er lagt ned, se første post.

 

Problemer med Windows 7 USB/DVD download tool

 

Hadde selv problemer, samt andre som har hatt problemer.

 

Alternativ:

 

Rufus støtter alle Windows-versjoner over fra ISO til USB: http://rufus.akeo.ie/

 

Rufus er gratis alternativ og støtter alt fra ISO til USB. Du kan alternativt velge FAT32 på sticken, da det er en del UEFI som ikke har støtte for boot fra NTFS.

 

Lykke til :)

 

Edit: Oppdatering av post

Endret av klakkelakk
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Men er det ikke illegalt å bruke samme produkt-nøkkelen når man installerer Windows 7 på nytt på beskrevet måte?

 

Jeg har lest følgende her:

http://www.pcworld.com/article/257599/windows_license_questions_your_faqs_answered.html

 

 

På nettsiden står det:

 

Q: I've lost the Windows DVD or my recovery disc that came with the PC and now my PC just crashed. Can't I just use a different DVD or burn my own and reinstall Windows using my OEM key?

A: You could "borrow" a Windows DVD from your neighbor or download/burn an ISO from DigitalRiver (Microsoft's online retail partner) and activate Windows with it. It would run for all eternity and have full support for updates. But Microsoft's licensing agreements see this as a violation as you're combining a license from one version with the physical media of another version. Hence: Not legal. You'd be better off trying to ask your PC manufacturer for replacement media.

 

Endret av Mann24
Lenke til kommentar

 

Men er det ikke illegalt å bruke samme produkt-nøkkelen når man installerer Windows 7 på nytt på beskrevet måte?

 

Jeg har lest følgende her:

http://www.pcworld.com/article/257599/windows_license_questions_your_faqs_answered.html

 

 

Det er jo selvsagt ikke illegalt å bruke sin egen Windows produktnøkkel på nytt, så lenge du f.eks bruker OEM nøkkel på samme pc (gjelder også COA nøkkelen som står under pcen), eller bruker en oppgraderingsnøkkel eller retail nøkkel enten på samme pc eller på en annen pc. De to sistnevnte nøkler kan aktiveres 10 ganger automatisk, og i alle fall 15 ganger via telefonen.

 

Produktnøkkelen er heller ikke koblet opp mot en spesifikk DVD plate. Har du en gyldig nøkkel kan du bruke den på alle Windows platene med samme versjon som finnes i hele verden.

Men du kan ikke bruke en Home Premium nøkkel på en Ultimate versjon.

 

Og det må være det de refererer til her:

 

But Microsoft's licensing agreements see this as a violation as you're combining a license from one version with the physical media of another version.

 

du kan f.eks se på denne tråden hos Microsoft, og en rekke andre (er bare å søke) så gir Microsoft ansatte ut de samme linkene fra DigitalRiver som jeg bruker.

 

Hvorfor skulle Microsoft gjøre det om det var ulovlig?

 

Så nei, det er ikke illegalt.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Trenger hjelp med å finne en iso til Windows 7 Home Premium 32bit. Skal installere win på nytt og har selvsagt ikke noe medium. Lenkene til DigitalRiver funker ikke.

 

Ser ut som om de har fjernet 32bit utgaven ja. Men du kan jo bruke 64bits utgaven, om det ikke er noe du kjører på pcen som ikke fungerer på 32bit. Og så lenge CPUen støtter 64bit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatert førsteposten med fungerende linker. Disse har allerede fått fjernet ei.cfg filen, så da slipper dere den jobben.

Bare å brenne ut på en DVD eller legge på en minnepenn.

 

NB! Husk, krever fortsatt gyldig nøkkel, og du må huske å installere den versjonen du faktisk har nøkkel til.

Lenke til kommentar

Kanskje legge inn hvordan oppdatere boot.wim fil for å kunne boote på USB 3.0 (gjelder iallfall win7).

Og hvordan slipstreame oppdateringer, drivere og programvare?

 

Ingen av disse områdene har jeg noe peil på, så vanskelig å lage en guid med dette da.

Har du peil og tid, så lag gjerne noe som kan brukes her.

Lenke til kommentar

Kanskje legge inn hvordan oppdatere boot.wim fil for å kunne boote på USB 3.0 (gjelder iallfall win7).

Og hvordan slipstreame oppdateringer, drivere og programvare?

Da venter jeg på guiden din :)) Jeg har to bærbar maskiner med windows 7 pro(OEM) og spesielt den ene har behov for reinstallasjon men jeg har verken windows-dvd eller driver-cd... har alrdi reinstallert windows før så har lite peiling på det i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg skjønte ikke helt hva du mener.

 

Du forsøker å reinstallere windows 7 fra scratch på en laptop?

Mangler w7 cd, trenger og få tak i denne. Laste den ned, men ikke pirat. Jeg har nøkkel. Jeg klarte og slette partisjonen med os.

Endret av Mr.x
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønte ikke helt hva du mener.

 

Du forsøker å reinstallere windows 7 fra scratch på en laptop?

Mangler w7 cd, trenger og få tak i denne. Laste den ned, men ikke pirat. Jeg har nøkkel. Jeg klarte og slette partisjonen med os.

 

 

Da er det jo bare å laste ned fra førsteposten i denne tråden. Den bit versjonen du skal ha.

Jeg har fjernet ei.cfg filen, så når du starter installasjonen får du opp et valg om hvilken versjon du skal installere. Da velger du den versjonen du har nøkkel til.

Så får du aktivert med nøkkelen din etter installasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...