Gå til innhold

bli rask andpusten, selv om man er i god form?


dan83

Anbefalte innlegg

hei

 

jeg trener 3 ganger i uken, hvor en av øktene er ren kondis økt hvor jeg løper en del bakke intervaller.De to andre øktene er rene styrke økter.Føler at jeg er i ok form og kan kjøre relativt hardt, relativt lenge, hvis jeg går inn for det.

 

Men allikevel, så blir jeg relativt raskt andpusten, selv bare når er på en fjelltur og det blir raskt litt bratt stigning. Da kan jeg stivne ganske raskt i beina og det kan føles ut som at jeg rett og slett er i dårlig form.

 

Så hva er logikken bak dette?Kan man være i god form, selv om man blir litt raskt andpusten når man feks. går opp en veldig bratt bakke?

 

Teorien min er at når jeg er ute å jogger/løper, så rekker jeg å varme opp litt først og få igang pumpa og derfor kan jeg kjøre på mye hardere. Mens når jeg derimot er på feks. en fjelltur, så kommer belastningen litt brått på og derfor stivner jeg raskt! Kan denne teorien stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sier kan godt være riktig - en god oppvarming kan hjelpe veldig mye.

 

Tenk også på at beina blir belastet annerledes på en fjelltur enn på en løpetur. Gjerne blir det noen høye steg og klyv som gjør at det stivner litt. På en løpetur er det gjerne enklere å kontrollere belastningen, mens i fjellet varierer terrenget veldig og du tar deg derfor gjerne mer ut enn du selv tror. Mye som kan spille inn, men nøkkelen er uansett å trene mer :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...