Gå til innhold

Jeg holder på å droppe ut av universitetet og har ikke noe formening om hva jeg vil studere.


Julekula

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 19 år og går 1.året Engelsk språk på universitet. Jeg har før gått 3 år medier og kommunikasjon (med påbygg). Siden jeg liker å snakke Engelsk og har fått god tilbakemelding på språket mitt søkte jeg meg inn på Engelsk Bachelor på NTNU. Siden jeg startet har jeg omtrentlig ikke sagt et ord Engelsk siden vi ikke har noe muntlige fag, og de fagene vi har var helt annerledes enn det jeg hadde trodd. Så klart hadde jeg forventet mye teoretisk språk, avansert gramatikk, men hadde ikke forventet poesi og skjønner ikke hvorfor i all verden vi må ha det om ikke det at det er mange berømte poeter fra England som er grunnen...

 

Kort sagt holder jeg på å falle av. Jeg tror ikke jeg var helt forberedt på et slikt akademisk nivå rett etter videregående. Samtidig har jeg heller ikke anelse om hva jeg har lyst til å gjøre. Jeg spiller gitar på fritiden og brenner mye for musikk, men det er et helt håpløst opplegg å få seg noe jobb som musiker eller innen andre former for musikk som produksjon og produsering, (jeg tror ikke musikklærer hadde vært noe). Spørsmålet mitt er hovedsaklig hva skal jeg finne på når jeg ikke kan ha hobbyen min som yrke? Så klart er det MULIG å ha hobbyen min som yrke, det er bare det at det ikke finnes så stort rom for alle som studerer slike kreative eller utøvende yrker som musikk.

 

Jeg er egentlig ikke helt sikker på hva jeg kunne tenke meg. Jeg likte språk og historieundervisningen på videregående, men det er jo bare en vits i forhold til nivået på Universitet. Ellers har jeg tenkt på noe praktisk som elektriker eller mekaniker, men det er ikke helt noe jeg brenner for. Jeg er heller ikke så motivert til en 3-5 årig utdanning som jeg ikke helt liker...

 

Jeg vet jeg må finne hva jeg vil på egen hånd, men kanskje noen her har noen tips, eller som befinner seg i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner hva du mener. Engelsk (bachelor) er jo ganske annvennelig, men samtidig ikke. Det er veldig tørt etter hva jeg har fått med meg, med mye tung teori. Og med hva du ønsker og vil, er nok ikke det veien å gå. (Noe du også fant ut selv)

Det er ingen krise i å hoppe av en påbegynt bachelor, i tillegg er du 19 år og akkurat ferdig på vgs som gjør det bare enda mer forståelig. Er ikke sånn at du er 28 og er i gang med 3. forsøk på et bachelorstudie. :)

Ser du liker musikk, det er snevert å vanskelig å jobbe som, det har du rett i. Det du burde tenke på er: "Hva syns jeg kunne ha vært greit å jobbe med/som". For min del ble det noe innen media/kommunikasjon. Jeg gikk selv allmenn/studiespesialisering, men har alltid vært interessert i media og kommunikasjon og påvirkningskraften man har der osv. Nå er jeg 22 og går 2. året på en bachelor i kreativ markedskommunikasjon på en privat høgskole. Jeg vet enda ikke helt hva jeg vil jobbe som. Men jeg vet jeg vil jobbe med noe innen media, reklame, kommunikasjon. Derfor denne utdannelsen.

Du må nesten bare spørre deg selv; Hva syns jeg kunne ha vært en grei jobb? Hva er viktig for meg? Fundere litt på den, google litt. Sjekk rundt på nettet på ulike høyskoler og universitet, både offentlige og private og se på mulighetene :) For DE er mange.

Lenke til kommentar

Jeg bodde hjemme året etter vgs var ferdig og jobbet. Det var midlertidig, og det var jeg klar over. Der og da var det greit å bo hjemme, middag på bordet og alt det. Men hadde samtidig en kløe etter å komme i gang med noe også.

Min erfaring er at de aller færreste går rett på studier etter videregående. For mange kan et friår være helt prima. Enten det er å jobbe et år, militæret, folkehøgskole eller reise.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg også å ta ett år på folkehøyskole. Da kan du gjøre noe gøy ett år, møte nye mennesker, drive med musikk (dersom du velger musikklinje) og få tid til å tenke på hva du vil og bli mer moden og motivert. Det kan være litt tidlig og begynne rett på høyere utdanning etter vgs for en del mennesker. Samtidig som du får to tilleggspoeng til du senere skal søke studie.

Lenke til kommentar

@ Sexylubb1: Om jeg hopper av skal jeg så klart jobbe så jeg får tjent noen kroner til jeg skal studere videre! :)

 

@Krokanrull: Som du sier synes heller ikke jeg det er krise å hoppe av. :) jeg er "bare" 19 år og valgte egentlig Engelsk for å teste det pga tilbakemeldingen på videregående (som du, så bra formulerte det, var "veldig tørt"!). Jeg har tenkt litt på IKT eller noe innen medier jeg også men har fått det for meg at det er ganske vanskelig å få jobb etter endt utdanning der også :/ nå er jeg ikke helt sikker på åssen mediebransjen er i arbeidslivet (fikk jo bare et lite innblikk på vgs). Jeg føler av en eller annen grunn jeg MÅ sikre meg arbeid så fort som mulig! :p Dette kan være pga at faren min konstant sier jeg må satse der det er jobber! Han er mer praktisk anlagt og vi har gård hvor han jobber, og så har han jobbet i telenor med elektronikk, så han har sagt at jeg får se til å satse der det er jobber å få! Men jeg må nok bare prøve meg litt fram og i vertfall søke til neste år igjen! Det verste man kan gjøre er å ikke søke! :)

Lenke til kommentar

Først av alt: Det er ingen krise hvis du detter av. Det er mange som bytter studier og kanskje må prøve flere ting før de finner noe de trives med. Du kan få litt problemer med lånekassa hvis du holder på for lenge, men det er vel ikke noe å bekymre seg for enda.

 

Så er det jo sånn at selv om du har en jobb du elsker så må du fremdels jobbe. Hva du kan bli og hva du burde bli det vet jeg ikke, men min anbefaling er at du prøver å fullføre iallefall et semester og tenker litt på hva du vil gjøre. Til våren kan du kanskje melde deg opp i litt forskjellige fag og prøve ut ting litt? De aller fleste emner på NTNU er åpene. Klart hvis du mistrives veldig er det kanskje ikke så lett, men det kan ofte være lurt å fullføre ting til en viss grad.

Så kan du jo ta studiene litt med ro, heng på samfudet. Kanskje bli med i musikk gruppa der.

PS: NTNU har en musikklinje. Den er dog ganske hard å komme inn på.

Lenke til kommentar

@Julekula: Folkehøgskole, kanskje et sted hvor de har linjer for musikk, tror jeg vil være et godt alternativ for deg. Da får du muligheten til å utforske det du er mest interessert i, og se om du faktisk har en mulighet innen det yrke. Og ikke minst skaffer du deg livserfaring.

 

Personlig begynte jeg ikke på universitetsnivå før jeg var 22 år, hadde da 1 år i militæret og 2 år i jobb før jeg startet å studere. Det selv om jeg da jeg gikk ut av videregående (for herrens mange år siden), var nesten 100 % sikker på hva jeg skulle bli. Og jeg endte på samme sted, bare en noe annen retning.

 

Men som sagt av andre, prøv å fullføre i alle fall fram til jul. Er du da fremdeles like lei, få deg en jobb siste halvår, og forsøk noe annet neste høst. Er du god i engelsk, så kan det jo også være aktuelt å studere f.eks i England.

 

Og jeg vil gi et annet råd enn din far, sats primært på det du har lyst til. Og ta eventuelt noen avstikkere for å gjøre deg selv mer anvendelig i flere yrker. Vi vet lite om hva som er etterspurte jobber om 10 - 15 år, selv om vi vet at noen områder vil være relativt sikre (lærer, sykepleier osv). Mange av oss bytter faktisk retning noen ganger i løpet av livet, og det er langt fra sikkert at vi jobber med det vi er utdannet til når vi er 45 år. F.eks kan kombinasjonen musikk, språk og journalist/mediefag gi et sett av muligheter, som lærer, journalist (musikk og annet), informasjonsmedarbeider osv.

Lenke til kommentar

@ Sexylubb1: Om jeg hopper av skal jeg så klart jobbe så jeg får tjent noen kroner til jeg skal studere videre! :)

 

@Krokanrull: Som du sier synes heller ikke jeg det er krise å hoppe av. :) jeg er "bare" 19 år og valgte egentlig Engelsk for å teste det pga tilbakemeldingen på videregående (som du, så bra formulerte det, var "veldig tørt"!). Jeg har tenkt litt på IKT eller noe innen medier jeg også men har fått det for meg at det er ganske vanskelig å få jobb etter endt utdanning der også :/ nå er jeg ikke helt sikker på åssen mediebransjen er i arbeidslivet (fikk jo bare et lite innblikk på vgs). Jeg føler av en eller annen grunn jeg MÅ sikre meg arbeid så fort som mulig! :p Dette kan være pga at faren min konstant sier jeg må satse der det er jobber! Han er mer praktisk anlagt og vi har gård hvor han jobber, og så har han jobbet i telenor med elektronikk, så han har sagt at jeg får se til å satse der det er jobber å få! Men jeg må nok bare prøve meg litt fram og i vertfall søke til neste år igjen! Det verste man kan gjøre er å ikke søke! :)

 

Enig med de andre her. Prøv å kanskje hold ut til jul så får du liksom et semester i boks. Men det er jo selvfølgelig opp til deg. Bra du har planen om å jobbe litt. Jeg jobbet også før jeg flytta og studerte. Det kom enormt godt med! :) Ekstra penger i studietiden er gull verdt.

 

Nja, vil ikke tro IKT-bransjen er en vanskelig bransje å få jobb i. Det er jo en bransje som vokser hver bidige dag også. Med nye bedrifter all over the place. Samme gjelder jo mediebyrå og lignende også. Spesielt i storbyen. Du er 19 år, du har masse tid. Ikke tenk at du må fikse jobb så fort som mulig. Husk at studiene er 3- eller 5 år. Kommer jo an på. Og om man bytter studie osv. Men ja, du skjønner. No stress. :)

Lenke til kommentar

En ting som er greit å ha med seg er at innenfor ganske mange linjer er det en del valgfag, og noen fag, som ExPhil trenger du uansett, så om du vil være mest taktisk smart kan du prøve å få bestått i de fleste fag og putte dem inn som valgfag om du begyner på igjen senere, og det er faktisk en del som tar friår etter det første året på universitetet fordi de fant ut at de ville ta et friår med FHS, reise e.l., eller rett og slett bytter linje.

 

Om du vil droppe ut så for all del, men siden du alt er der oppe og har begynt og vil få omgjort deler av lånet til stipend om du står etc. så kan det være smart å bli, i hvertfall ut semesteret.

Lenke til kommentar

Joda, jeg vet det er greit å få bestått halvåret, men jeg begynner å miste lysten helt. Exphil er noe av det dølleste jeg har vært med på, men det kan også være fordi vi har en foreleser som vi ikke lærer noe av... han kan stoffet sitt, men presenterer det på en måte bare han forstår noe av og nesten alle har hoppet på hos en annen foreleser. Nå skal jeg ikke bare skylde på foreleseren da, jeg har vært ganske umotivert også... men FHS tror jeg er noe av det beste alternativet for meg! Hvis jeg jobber et halvt år og betaler ned lånet mitt så tar FHS + valgfag der får jeg jo prøvd ut diverse :)

Lenke til kommentar

Det som er dumt med FHS er at det er sykt dyrt, så du får enda en runde med lånekassen. Det er nok sikkert kjempegøy og alt det. Men føler det er litt sånn med FHS er at du har det gøy når du er der, men at du sjelden treffer de folka du møter der igjen etter det skoleåret er gått osv. Men det varierer nok. For min del ville jeg heller ha jobbet og tjent inn penger sånn at studietiden blir enda bedre. :)

Men det er opp til deg ofcourse! Lykke til med valget skal du ha.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker studiet da er det bare til å abdisere.

 

Det er meningsløst å gå på ut studie som en ikke liker, og da vil det heller ikke finnes en fremtid.

 

Men her er det jo snakk om å fortsette til jul bare for at oppgjøret med lånekassen skal bli bedre. :) Da slipper han ekstra lån senere. Men det er opp til han selvsagt. Om han har mer ork eller ikke. Hva han vil mest og alt det der.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker studiet da er det bare til å abdisere.

 

Det er meningsløst å gå på ut studie som en ikke liker, og da vil det heller ikke finnes en fremtid.

 

Som allerede nevnt i tråden så kan i alle fall Ex.Phil brukes på eventuelt andre studier. Det er greit å få en ståkarakter i det er et snev av sannsynlighet for at man havner på universitetet igjen. Spesielt om han ikke skal reise bort fra byen eller uansett har studielån (får tilbake noen tusenlapper i stipend når han står).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...