Gå til innhold

Vil Senterpartiet (SP) ramle ned fra sin maktposisjon dette år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja? Nei?

Hvorfor? Hvorfor ikke?

 

Vil de falle under sperregrensen?

Nei, det vil de ikke. Senterpartiet har ekstremt lojale velgere. Kjernevelgeren til Senterpartiet (altså flertallet av disse velgerne) er som denne fyren her:

 

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/dette-er-senterpartiets-kjernevelger-4116056.html

 

 

Partiet er vel et av de værste jeg vet om. Jeg er vel uenig i nesten alt de har av politikk.

De kommer dårligst ut på dyrevelferd. Dårligst ut på miljø. Dårlig ut på skole, osv...

Jeg håper Sp gjør et historisk dårlig valg. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det vil de ikke. Senterpartiet har ekstremt lojale velgere. Kjernevelgeren til Senterpartiet (altså flertallet av disse velgerne) er som denne fyren her:

 

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/dette-er-senterpartiets-kjernevelger-4116056.html

 

 

Partiet er vel et av de værste jeg vet om. Jeg er vel uenig i nesten alt de har av politikk.

De kommer dårligst ut på dyrevelferd. Dårligst ut på miljø. Dårlig ut på skole, osv...

Jeg håper Sp gjør et historisk dårlig valg. :p

 

Mener og tror du at MDG vil klare å heve seg overfor sperregrensen i år, å få klart å ha noen positiv påvirkning på dagens samfunn?

Endret av LetThisEndNoah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener og tror du at MDG vil klare å heve seg ovenfor sperregrensen i år, å få klart å ha noen positiv påvirkning på dagens samfunn?

Ja, det tror jeg. MdG vil gjøre et godt valg. Jeg er ganske usikker da. Men når bestemora til kjæresten min stemmer MdG, så er det håp tror jeg ;) hehe.

 

De har allerede hatt en positiv påvirkning, så det er jeg ikke i tvil om. Det er vel hovedsakelig de som har fått valgkampen til å dreie seg om ting som bla. Venstre er opptatt av. De er også et liberalt parti, slik Venstre er. De vil nok gjøre norsk politikk noe grønnere og mer liberal. (Jeg håper i alle fall det)... Men jeg for min del tror ikke på nullvekstfilosofien deres. Jeg trives egentlig godt slik det er i dag. Dessuten har jeg et dypt ønske om at Norges eldste parti reiser seg opp igjen og gjør et historisk godt valg. Men at vi har et grønt parti i Norge, som MdG som setter viktige ting på dagsorden, mener jeg er supert. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fant ingen annen tråd for SP enn denne, så spør her: Noen som hørte Liv Signe Navarsete i TV2 (?)-intervjuet på mandag? Hun sa rett ut at SP er mot rovdyr. MOT rovdyr. Smak på den. Fantastisk. Jeg er mot vann fra nå av.

Det finnes mer bak den saken og det ble uttalt som en forenkling, en har partiet som er i mot mer latterlige ting som til dømes oljeboring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vet jeg, men det er ikke latterlig å ville gjøre noe med dette. Det er sannsynligvis i nærheten av det motsatte av latterlig.

 

Ikke for oss som er kapitalister, det er heller ikke noe som er ønskelig å forandre.

Men det er jo selvfølgelig en smakssak. Men viss valget er en stat med eller uten kapital burde svaret være ganske gitt.

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke tolke det som "det skal ikke eksistere rovdyr", da hadde man jo fått en planet med bare flora og ikke fauna. Hun mener nok heller at rovdyrbestanden skal være på et sånn nivå at det ikke truer bøndenes dyrehold, og dersom den gjør det skal bøndene få fullverdig kompensasjon for dette. Men det budskapet får hun ikke fram på 2 sekunder. Hadde hun fått sånne budskap fram på to sekunder, hadde hun hatt en lys framtid i reklame- eller musikkbransjen.

 

 

Edit: skrekkelig pinlig typo skjult og gjemt bort.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det som er valget. Tror man at olje er den eneste måten å generere penger på, så er det et argument i seg selv for å stoppe før man har et potte tett tunnelsyn.

 

Å mene at miljøbevaring er latterlig er jo helt håpløst. Er du suicidal?

 

Olje er perdagsdato den beste måten og utnytte muligheten på, derfor burde vi gjør det for også deretter kunne investere pengene i andre tiltak. Land uten olje klarer å tjene penger, men i Norge tjener vi idag gode penger på det, vi har muligheten til å hente ut mer.

 

Nei jeg har ikke selvmordstanker, tror heller ikke vi dør av oljeboring.

Lenke til kommentar

 

Olje er perdagsdato den beste måten og utnytte muligheten på, derfor burde vi gjør det for også deretter kunne investere pengene i andre tiltak. Land uten olje klarer å tjene penger, men i Norge tjener vi idag gode penger på det, vi har muligheten til å hente ut mer.

 

Nei jeg har ikke selvmordstanker, tror heller ikke vi dør av oljeboring.

 

Vel, mulig det. Skjønt, merk deg, havet's økosystem lider meget, grunnet av våres utørstelige grådighet samt uforlignelige blindhet.

 

Å hente opp olje og gass fra dypene utenfor norsk kyst (f.eks.), fører med seg utslipp til luft og sjø.

 

"Olje- og gassvirksomheten er den største enkeltkilden til utslipp av klimagasser i Norge, og en av de største kildene til utslipp av gasser med forsurende effekt. Utslippene av miljøfarlige kjemikalier er imidlertid relativt små."

 

(for ikke å tenke på slakteriene i alle hjørnene av Norge...)

Endret av LetThisEndNoah
Lenke til kommentar

 

Vel, mulig det. Skjønt, merk deg, havet's økosystem lider meget, grunnet av våres utørstelige grådighet samt uforlignelige blindhet.

 

Å hente opp olje og gass fra dypene utenfor norsk kyst (f.eks.), fører med seg utslipp til luft og sjø.

 

"Olje- og gassvirksomheten er den største enkeltkilden til utslipp av klimagasser i Norge, og en av de største kildene til utslipp av gasser med forsurende effekt. Utslippene av miljøfarlige kjemikalier er imidlertid relativt små."

 

(for ikke å tenke på slakteriene i alle hjørnene av Norge...)

 

Til tidligere vi får det opp til før blir vi ferdige, jo tidligere kan naturen ta tiden til hjelp får å komme tilbake til sitt gamle jeg.

Lenke til kommentar

 

Til tidligere vi får det opp til før blir vi ferdige, jo tidligere kan naturen ta tiden til hjelp får å komme tilbake til sitt gamle jeg.

 

Naturen kan kun ta såpass mye.

 

Ikke merkverdig at menneskeheten alt har begynt å vurdere liv og botilstander på andre planeter.

Ikke lenge før Månen, Mars, Jupiter, etceteros vil lide samme skjebne.

 

Meget trist.

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke tolke det som "det skal ikke eksistere rovdyr", da hadde man jo fått en planet med bare flora og ikke fauna. Hun mener nok heller at rovdyrbestanden skal være på et sånn nivå at det ikke truer bøndenes dyrehold, og dersom den gjør det skal bøndene få fullverdig kompensasjon for dette.

 

Håhå, jeg kan love deg at hver en ulv, bjørn, jerv og ørn hadde blitt skutt i fillebiter om det var opp til Liv-Signe Navarsete og bondebanden hennes. Enhver trussel mot norsk bondehold skal utryddes.

Endret av Lime Canes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Håhå, jeg kan love deg at hver en ulv, bjørn, jerv og ørn hadde blitt skutt i fillebiter om det var opp til Liv-Signe Navarsete og bondebanden hennes. Enhver trussel mot norsk bondehold skal utryddes.

 

Ja. Ingen protest.

 

Jeg sier dette bare fordi du synes å dra sitatet ut av sin kontekst. Alle vet at SP er i mot at det skal fredes rovdyrbestander i områder med annet dyrehold. Så langt at de hevder man ikke trenger disse dyrene der. Du synes å trekke fram sitatet som om det var en sjokkerende avsløring for deg. Som om du kunne vurdert å stemt Sp før dette sitatet.

 

Hun mente å si nettopp at hun er i mot politikk som oppretter fredete dyrestammer av rovdyr, da spesifikt ulv og bjørn, i områder der dyredrift er viktig. Det er selvforklarende. At det blir kortet ned til "mot rovdyr" er fordi så kort er mediaspråket blitt.

 

"Jeg er imot rovdyr" trenger du altså ikke tolke som "det skal ikke eksistere rovdyr". Hund, katt, dyr i utlandet og odelsbonden på storgarden er også rovdyr. Stort sett alt som flyr eller svømmer i havet spiser andre levende organismer, så kun en og annen planteeter er ikke på rov. Denne dama har ikke tatt et prinsippielt standpunkt om at alle disse må dødes ihjel. Hun ønsker nok heller at først og fremst ulv og bjørn kan være svenskenes problem.

 

Det viktige for bøndene er vel strengt tatt at de kan stole på at dersom noe skjer så kan de være trygge på at de kompenseres for det. For dem er det å støte på et ulv- eller bjørneproblem ganske blodig, skummelt, traumatisk og farlig. Det betyr ikke at de, eller partiet deres, er mot dyreliv, miljø, og ha en planet og sånn. Det betyr at de har hverdagslige bekymringer som de setter foran.

 

Tipper også at Sp er ganske delt i saken om oljeboring. Som gamle odelsfolk i distriktet er oljeboring kanskje det største som har skjedd på mange generasjoner. Masse muligheter. Samtidig er det mange av dem som blir direkte truet av det som kan skje ved et uhell. Når de tenker på det, blir de plutselig imot. Det er jo i alle største grad naturlig. Her har man en sak som kan gi mat på bordet i år, kan ødelegge sjansen for mat på bordet for bestandig, og på sikt bidrar at det blir vanskeligere å holde økosystemet på jorden i lage. Hvis du tror at folk velger å sulte ihjel i dag for at andre folk ikke skal miste planeten sin om hundre eller tusen år, har du ikke fått med seg det der med hvordan primærbehov egentlig fungerer. Sulter du nok, spiser du såkoret.

 

Merk, jeg er ikke uenig med deg. Jeg sier bare at det er urealistisk å forvente noe annet enn at bøndenes parti jobber for å trygge bøndenes inntekter, liv og omgivelser. Det er naivt å tro at de setter ulv over småbarns trygghet i lokalområdet. Og du forventer for mye av dem dersom du trigger på en sånn uttalelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...