Gå til innhold

VGS: hvor mye fravær kan man ha i et fag?


koosepus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen sentralt fastsatt grense for hvor mye fravær man kan ha fra et gitt fag. I Utdanningsdirektoratets rundskriv 1/2010 er det fastslått at et vedtak om avslag på karakter basert på manglende vurderingsgrunnlag skal fattes etter en vurdering av hvilke og hvor mange av fagets kompetansemål du har synliggjort oppnåelse i. Kompetansemålene er beskrevet i læreplanen. Læreplaner for 1. - 10. klasse og VG1 - VG3 kan du finne her.

 

Merk at du etter det nye rundskrivet fra 2010 kan betraktes som fraværende fra timen selv om du fysisk er til stede, dersom du er meget passiv. Lærerens skjønn og kjennskap til deg avgjør om du skal betraktes som passiv eller sjenert (sjenerte elever skal behandles mildere).

Lenke til kommentar

Det er ikkje ei bestemt grense for fråvær, men du har rett på å få beskjed dersom du står i fare for å ikkje få karakter.

 

§ 3-7. Varsling

Eleven og foreldra skal varslast skriftleg dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag fordi det ikkje er grunnlag for fastsetjing av karakter.

Eleven og foreldra skal også varslast skriftleg dersom det er fare for at eleven i halvårsvurdering med karakter eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i åtferd.

Varselet skal givast utan ugrunna opphald. Varselet skal gi eleven høve til å skaffe grunnlag for halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter, eller gi eleven høve til å forbetre karakteren i orden eller åtferd.

Etter at eleven har fylt 18 år, skal foreldra ikkje varslast.

Lenke til kommentar

Slik regelverket i dag er lagt opp skal karakteren settes utfra innsats, ikke prestasjon. Det betyr at en person A som løper 100-meter på 15 sekunder kan få dårligere karakter enn person B som løper på 30 sekunder. Alt handler om hvor mye du yter utfra hva du faktisk klarer. Alt handler om hvor bra du gjør det utfra nivået du er på per i dag.

 

Dersom læreren setter karakteren utfra om du gjør det dårlig sammenlignet med andre kan du klage. Jeg vet at mange lærere gjør nettopp dette. Tidligere lærere jeg har hatt har til og med sagt dette selv. Virker som om de ikke er helt klar over regelverket. Derfor må du nevne dette til læreren og eventuelt klage når du får standpunkt. Det er dermed ikke så vanskelig å få god karakter i gym slik som mange tror. Møt opp og gi alt!

Lenke til kommentar

Slik regelverket i dag er lagt opp skal karakteren settes utfra innsats, ikke prestasjon. Det betyr at en person A som løper 100-meter på 15 sekunder kan få dårligere karakter enn person B som løper på 30 sekunder. Alt handler om hvor mye du yter utfra hva du faktisk klarer. Alt handler om hvor bra du gjør det utfra nivået du er på per i dag.

 

Dersom læreren setter karakteren utfra om du gjør det dårlig sammenlignet med andre kan du klage. Jeg vet at mange lærere gjør nettopp dette. Tidligere lærere jeg har hatt har til og med sagt dette selv. Virker som om de ikke er helt klar over regelverket. Derfor må du nevne dette til læreren og eventuelt klage når du får standpunkt. Det er dermed ikke så vanskelig å få god karakter i gym slik som mange tror. Møt opp og gi alt!

 

Dette er berre delvis rett. Sjølv om mesteparten av kompetansemåla går meir på det generelle rundt viktigheita av å holde seg aktiv så er det eit punkt der ferdigheita speler inn:

 

vise kunnskapar og ulike ferdigheiter i idrett, dans og andre rørsleaktivitetar gjennom funksjonell deltaking i aktivitet, trening og spel

Så kor god du faktisk er i f.eks. fotball vil kunne spele inn på karakteren, men du har heit rett i at ferdigheiter ikkje skal danne heile grunnlaget for karakteren.

Lenke til kommentar

Bare møt opp du. Alle har godt av å løpe bort flesket i ny og ne.

 

Tydelig at det er deg selv du sikter til i dette innlegget. Og hvis du leser første post, så er ditt svar ikke i nærheten relevant i forhold til mitt spørsmål. Altså: hvis du ikke har noe nyttig å bidra med, så trenger du ikke å bidra :)

Lenke til kommentar

Hei, lurer på en liten ting ang. fravær på vgs, eller rettere sagt fravær i gym.

 

Hvor mye fravær kan man ha per termin, før man mister retten til å få karakter? Går Vg3 Studiespesialisering

 

Noen som vet? :)

 

 

Om du har tenkt til å skulke vekk halve gym timene har eg ingen forståelse for korleis du i det heile skal kunne klare deg i eit fungerande arbeidsliv.

Lenke til kommentar

Om du har tenkt til å skulke vekk halve gym timene har eg ingen forståelse for korleis du i det heile skal kunne klare deg i eit fungerande arbeidsliv.

 

I hvilken del av innlegget mitt kommer det fram at jeg "har tenkt til å skulke vekk halve gym timene"? Fortell meg det, er du snill?

Endret av koosepus
Lenke til kommentar

Setningskonstruksjonen din, "Om du har tenkt til å skulke vekk halve gym timene" [sic], er en veldig vanlig konstruksjon brukt av personer som ønsker å anklage folk for å skulke uten at de kan tas på anklagen.

 

Merk at jeg her ikke sier at du er en slik person. Jeg sier bare at du bruker konstruksjoner slike personer bruker.

Lenke til kommentar

Om du faktisk har tenkt å skulke halve gymmen, så har jeg et bedre forslag! Meld deg opp til privatisteksamen i kroppsøving. Les boka, skriv et par øktplaner, ukeplaner og periodeplaner. I tillegg kan du øve litt på basket, fotball, innebandy og dans. Mener det er de idrettene man kan bli prøvd i. Burde ikke være så vanskelig for en normal ungdom å få 3-4. Om du uansett ligger på vippepunktet mellom å få karakter eller ikke vurdert, så tviler jeg på at du får noe bedre karakter enn det uansett. Det positive er at du hvertfall slipper fravær og du får to timer frigjort fra hver uke, resten av vgs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...