Gå til innhold

Hvorfor er ikke alle i Norge i politiets DNA-register?


Anbefalte innlegg

Dette vil trolig skje akkurat som trådstarter beskriver det.

 

Fingeravtrykk blir allerede innsamlet ved passutstedelse, akkurat som det foreslås her.

 

Videre kan man jo se at det var noe man før reserverte for kriminelle, en annen paralell til TS forslag.

 

Vi har allerede en overvåkning som overgår Stasis villeste fantasier, men klart Staten er like inkompetent som Stasi, og kun istand til å finne ut av ting etter at det er for sent.

 

stasilogo280pxh.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frihet til å gjøre kriminelle handlinger vil det si. Det er bare idioter som mener man skal være fri til å gjøre det

Slaveri har vært lovlig og homofili var ulovelig. I Indonesia er det dødsstraff for onani. Gjennom hele historien har det vært en eller annen lov som vi nå ser på som idiotisk, er det ikke dumt å tro at vi ikke har noen idiotiske lover nå også? Mange folk liker ting som jeg ikke forstår, og jeg har hobbyer som er uforståelige for andre. Synes du jeg har rett til å nekte andre ting som de liker, bare fordi jeg ikke forstår hvorfor de gjør det?

 

Og når vi først er i gang, kan du nevne ett eneste overvåkningssamfunn som ikke har missbrukt makten sin?

Endret av IQ84
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er - ihvertfall for min del at det danner unødvendig med frykt. Vi er alle litt småkriminelle enten bevisst eller ubevisst, men er det grunnlag nok for å gå etter alle småting? At du kasta ølboksen i busken på vei til byen eller at du slang litt med leppa har vi nok alle gjort. Om teknologien kommer langt nok (hell, blir kun tatt i bruk er nok) kan potensielt mange, mange fler småsaker bli tatt hånd om og lagres i et register relatert til ens fingeravtrykk. En scan av en ølboks, eller DNA-prøve av urin på offentlig sted - og vips, 90% av Norge er kriminalisert og over tid grunnlag nok for en større eller mindre dom :wee: .

 

Om det blir til at alle skal inn i et DNA-register, så er behovet for personlig identifikasjon, førerkort, pass osv tull og tøys. Så sånnsett kan det bli lettere.. Men i realiteten så minsker det tilitt til offentlige instanser mer enn noe.

 

Så må jeg vel komme med den politisk korrekte meningen, om at hvis en begår en handling som gir grunnlag for å legges inn i DNA-registeret så er det rett og rimelig at en blir lagt inn.

Lenke til kommentar

 

Frihet til å gjøre kriminelle handlinger vil det si. Det er bare idioter som mener man skal være fri til å gjøre det

 

Nei, man er dum hvis man gir fra seg DNA villig til politiet..

 

Jeg pleier nesten aldri bruke ord som dum men her passer det ekstremt godt sammen med lite reflektert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Hvilke rettigheter er det?

For man har jo register på de med dom over 6 mnd, selv etter at de har avtjent dommen og er å anse som frie personer på lik linje med andre.

 

Dersom ALLE ble registrert.

Lenke til kommentar

Gjennom hele historien har det vært en eller annen lov som vi nå ser på som idiotisk, er det ikke dumt å tro at vi ikke har noen idiotiske lover nå også?

 

Hva har det med saken å gjøre? Gjør man noe ulovlig, så gjør man det. Om man da lettere kan finne gjerningsperson, sier ingenting om lovene er idiotiske eller ei. Det er en helt annen diskusjon.

 

Dersom ALLE ble registrert.

 

Alle blir jo registrert ved fødsel også - f.eks i navneregisteret.

Lenke til kommentar

Så i bunn og grunn så foreslår du å ikke bare mistenkeliggjøre hele landet, men i tillegg alle andre som besøker landet. Med andre ord, null personvern. Kan vi ikke bare montere kameraer over hele landet i samme slengen? Så er vi sikker på at vi får med oss alt dersom noe skjer.

det er akkurat det en kriminell ville sagt

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så blir kun de som får dom med strafferamme over 6mnd registrert i DNA registeret.

 

Jeg skjønner liksom ikke poenget i det med å drøye det helt til da. Resultatet er jo at man ikke har noen DNA i mange tilfeller når man kunne ha trengt det.

 

Så; Ta DNA ved fødsel fra nå av. Alle som vil ha pass, må gi DNA Alle som fornyer/tar førerkort må gi sitt DNA. (ev andre ting også) - Alle som kommer inn over grensa må gi DNA.

 

«They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.»

-- Benjamin Franklin

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

«They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.»

-- Benjamin Franklin

 

God beskrivelse av hva jeg føler om akkurat dette her ja.

Lenke til kommentar

Så i bunn og grunn så foreslår du å ikke bare mistenkeliggjøre hele landet, men i tillegg alle andre som besøker landet. Med andre ord, null personvern. Kan vi ikke bare montere kameraer over hele landet i samme slengen? Så er vi sikker på at vi får med oss alt dersom noe skjer.

 

Hvis du ikke har gjort noe galt, har du vell heller ingenting å skjule. Så hva er problemet ditt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Noe som også kan sies om DNA er jo at det ikke er alltid at slike tester stemmer. Husker ikke tallet, men det er rundt 99.00% av det som faktisk stemmer, så der har jo man en annet problem.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Tja, hvis så, så gjelder dette jo også dagens ordning. Det er uansett et meget godt verktøy for etterforskning i kriminalsaker. Som en sa, så kan også DNA plantes. Alt dette vites allerede og man tar også dette med i etterforskningen. Ikke ulikt andre ting i etterforskning som kan ha en viss feil-rate. Det er uansett et meget godt verktøy. (som vi nå så i siste drapssak)

Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke har gjort noe galt, har du vell heller ingenting å skjule. Så hva er problemet ditt?

Hadde du hatt noe i mot at en politimann leste igjennom posten din hver morgen, før du fikk den utlevert? Du har jo ikke noe å skjule...

 

Jeg har ikke noe å skjule, men jeg ønsker ingen stat som overvåker uskyldige innbyggerne. Det er prinsippet som gjelder.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du hatt noe i mot at en politimann leste igjennom posten din hver morgen, før du fikk den utlevert? Du har jo ikke noe å skjule...

 

Jeg har ikke noe å skjule, men jeg ønsker ingen stat som overvåker uskyldige innbyggerne. Det er prinsippet som gjelder.

 

Nei, det hadde ikke plaget meg sålenge jeg ikke kjenner vedkommende som kontrollerer posten.

Som sagt, jeg har ingenting å skjule.

 

Edit : Det er forresten idiotisk å sammenligne ett DNA register som kan oppklare draps og voldtektssaker, med at andre skal lese posten din.

Endret av Hobbynerden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...