Gå til innhold

Hvorfor er ikke alle i Norge i politiets DNA-register?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er noe helt annet.

 

Poenget blir det samme. Staten mistenkeliggjør deg uten grunn eller belegg.

 

 

 

Nei, det hadde ikke plaget meg sålenge jeg ikke kjenner vedkommende som kontrollerer posten.

Som sagt, jeg har ingenting å skjule.

 

Edit : Det er forresten idiotisk å sammenligne ett DNA register som kan oppklare draps og voldtektssaker, med at andre skal lese posten din.

Kom tilbake når du faktisk forstår poenget. Jeg trenger virkelig ikke å forklare det flere ganger.
Endret av Quote
Lenke til kommentar

Poenget blir det samme. Staten mistenkeliggjør deg uten grunn eller belegg.

 

Nei, det å ha register har ingenting med mistenkeliggjøring å gjøre.

Det er som sagt et register som gjør det mulig å sjekke hvem sitt DNA som er på åstedet - et verktøy som kun skal brukes når man finner DNA på åstedet. Samme som man sjekker tlf logg til misstenkt, posten, overvåkingskameraer, folk som har filmet/tatt bilder, og alle andre ting som kan felle/sjekke personen ut av saken. (man sjekker f.eks ikke posten/søpla osv før man ev er misstenkt/blir etterforsket - likt med registeret - skal man da la være å få lov til dette også ved etterforskning?)

 

PS: Husk at DNA kan være med å frifinne folk også - det er flere saker i USA f.eks der folk er dømt og som i ettertid er blitt frifunnet takket være DNA

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Nei, det å ha register har ingenting med mistenkeliggjøring å gjøre.

Det er som sagt et register som gjør det mulig å sjekke hvem sitt DNA som er på åstedet - et verktøy som kun skal brukes når man finner DNA på åstedet. Samme som man sjekker tlf logg til misstenkt, posten, overvåkingskameraer, folk som har filmet/tatt bilder, og alle andre ting som kan felle/sjekke personen ut av saken.

Haha, du bekrefter jo bare det jeg sier om at det er mistenkeliggjøring. Du ønsker å DNA-teste alle personer i landet, og når de spør deg hvorfor, så svarer du: "I tilfelle vi finner DNAet ditt på et åsted, så klarer vi å ta deg". Hva kaller du dette? Jeg mener dette er mistenkeliggjøring på et veldig høyt nivå.

Lenke til kommentar

Haha, du bekrefter jo bare det jeg sier om at det er mistenkeliggjøring.

 

Nei, du missforstår fullstendig hva misstenkeliggjøring er for noe, så da er det vel ingen vits å fortsette diskusjonen. Men hvis du vil tenke positivt istedet for negativ i den feilslåtte definisjonen. (halvfull kopp istedet for halvtom) - "i tilfelle vi må frita deg for misstanke"

 

F.eks - hentet fra VG (kalkunredning : )

"Den foreløpig siste, Damon Thibodeaux, ble benådet i slutten av september, etter å ha tilbrakt de siste 15 årene i isolasjon på ventecellen i Louisiana.

 

Advokatene hans klarte til slutt å bevise hinsides rimelig tvil at Thibodeaux ble presset til en falsk tilståelse, og den totale mangelen på DNA-spor på offer og åsted var det som til slutt avgjorde saken.

 

De aller fleste benådningene de siste femten årene skyldes nye DNA-bevis. Matematikere som har regnet på alle tilfellene av uskyldige dømte som er blitt oppdaget takket være denne metoden, mener at et betydelig antall av dagens flere tusen dødsdømte fanger antagelig er uskyldige."

 

Samt; Hva bruker å skje når politiet finner DNA og de ikke har en misstenkt? Jo, de ber mange levere DNA for å sjekke de ut av saken, slik at de kan konsentrere seg om mindre å etterforske. Det er altså helt vanlig prosedyre. Men slik tar tid, tid de kunne brukt på mer målrettet etterforskning - dess mer tid det tar, dess vanskeligere blir det å oppklare. Er det ikke et gode at man kanskje klarer å etterforske og ta gjerningsperson raskt? (slik som det ser ut i siste drapssak nå. Hvem vet om og når de ev hadde klart å ta han uten DNA registeret - så et flott verktøy)

BTW: når man ikke kan/har sjekke(t) noen ut av saken, så er egentlig alle potensielle gjerningspersoner - så alle uten registrering(iom de som er i registeret blir raskt sjekket ut av saken) er da å anse mer som misstenkte enn de som er i registeret. (ved DNA funn som kan knyttes til den kriminelle handlingen)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...