Gå til innhold

Microsoft har ikke gitt opp digital spillbytting (XOne)


Anbefalte innlegg

Tipper at underveis i dem kommende generasjons konsoller så har digital distribusjon av spill bare øket. Så det er jo naturlig at Microsoft og garantert Sony ser på muligheter for å gå mer digitalt utover leve tiden til konsollene.

 

Om utvalget, pris og andre fordeler er store nok så er det nok mange som går digitalt også på konsoll.

 

Og som jeg har nevnt tidligere, det er X86 arkitektur. Noe som gjør sannsynligheten større en tidligere at neste gen konsoller vil være bakover kompatibel. Men mye kan skje på 6-7 år på den fronten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, og viktigst: *SUKK*!! For en tråd... Here goes:

 

Bra om MS kommer tilbake med denne funksjonen, dette var vel ikke en av funksjonene noen ville ha vekk?
Det så litt mer ut som en straff av forbrukeren:
MS: 'Vil ikke ha always online, eller online sjekk hver 24 time? Nei da får dere faen ikke family sharing heller.'

De kan ikke ha famiily sharing uten online sjekk hver time (for delte spill var grensa hver time) rett og slett fordi det er eneste måte de kan sjekke at maks en person spiller spillet samtidig. Så ja, skal det være family sharing så må konsollen være "always online". Det er rimelig logisk om man tenker på det.

 

 

Det snek seg inn en v foran lenken: "få tilbake noen av de fjernede funksjonene", så den fungerer ikke.

Jeg er skeptisk til hvordan dette ville fungere.
Tipper på at det hadde blitt svært begrenset funksjonalitet, som f.eks. kun Live Arcade-spill eller at man må kjøpe "delepass".
Jeg tviler på at microsoft ville oppfordre til potensielt tapt inntekt ved å tilby gratis deling av AAA-spill, som runnes på 8-10 timer og deretter legges bort.

Nei, MS har bekreftet igjen og igjen, gjennom en rekke media samt på xbox.com at family sharing lot deg dele ut spill til inntil 10 venner, og hele fullversjons-spill, inkludert XBLA og DLC. Man trenger ikke å kjøpe noe "delepass".
Potensielt tapt inntekt? Åh du mener sånn som når du har spilt gjennom "Last of Us", tar BR-plata og gir den til en venn, som helt gratis også kan spille igjennom spillet? Det er nøyaktig det samme, eneste unntaket er at det skjer elektronisk via Xbox Live istedet for at man gir hverandre en plastskive.

 

 

Det er ingenting som forhindrer MS i å implementere dette fra release. Er det sympati de ønsker?

Ingenting som hindrer dem nei, men always online er tilbake om de gjør det. Mulig det kan begrenses til bare de som vil bruke familiy sharing, og det høres ut som et godt kompromiss. Sympati? Hvorfor skulle MS ønske seg det?

 

 

 

Nei, det er jo latterlig med den sutringen enkelte kom med at klagingen over endel av de andre begrensingene ved konsollen førte til at dette forsvant, det er en helt uavhengig funksjon MS kan implementere, eller kan la være. De står helt fritt.

 

AtW

Jepp! men med "always online".

 

 

De må gjerne legge til denne funksjonen, men ikke på bekostning av det de gikk tilbake på.

Det er komplett umulig. De er totalt avhengig av at konsollen "ringer hjem" en gang i timen for å holde kontroll på om flere enn en person spiller samme spill samtidig. Det sier seg selv. Så family sharing krever always online.

 

 

Eg kan faktisk ikkje sjå korleis MS skal greie å legge til ein slik delingsfunksjon. MS kan ikkje pålegge spillutviklere at 1 person kan kjøpe spill x og dele spill x med 9 andre slik at spillutviklere bare får betalt for 1 spill i staden for 10 spill. Sony prøvde med at 5 kunne dele eit spill for PS3 men fekk spillutviklere og spillutgivere mot seg. Dermed sitter eg igjen att med at MS ikkje er ærlige rundt grunnen til at di ikkje kunne gjennomføre Family Sharing. I så måte framstår dette utspillet som pisspreik og er noko av det som gjere at eg ikkje stoler ein døyt på det MS lirer av seg.

Åh, du mener omtrent som at du kjøper et spill og så gir plastplata til en kompis som spiller samme spillet uten at noen spillutvikler får ekstra betalt? Så kan du gi det videre til neste venn, og neste venn, osv osv. 1000 personer kan i teorien låne ditt ene spill. MS begrenset det til 10 og funksjonen er 100% gjennomførbar, men vil kreve at konsollen din er online mens du spiller et delt spill.

 

 

 

Folk må være bra trangsynte om de går rundt og innbiller seg at man vil kunne dele spillene sine med så mange, bare ved hjelp av et tastetrykk.

 

Microsoft rakk aldri å lansere detaljene rundt dette delesystemet, og det var sikkert flere grunner til dette. Det var flere rykter tilsa at dette kun var en 45 minutter lang prøveperiode for hvert enkelt spill.

De la ut ørten detaljer, både i media, på twitter og på Xbox Live. Det var ingen tidsbegrensning eller prøveperiode av noe slag. Det hadde ikke gitt noen mening. Så ja, du skulle kunne dele spillene dine med inntil 10 venner, omtrent som du kan gi plastplata med "Last of Us" til en venn, så til neste venn, osv.

 

 

Bryr meg ikke om noe av dette. Hverken låner, bytter eller selger det jeg kjøper. Alt jeg vil er å ha eierskap til det jeg betaler for, slik at Microsoft ikke har mulighet til å fjerne tusenvis av kroner investert ved hjelp av et tastetrykk.

Omtrent som når Sony ved et tastetrykk fjerner alle spillene du har kjøpt online på PS+? Eller steam som fjerner alle PC-spillene dine. Eller banken din som ved et tastetrykk tømmer kontoen din? Skummelt med sånne digitiale greier. Best å kommunisere med røyksignaler, putte alle kontantene i madrassen og bare spille ludo, på brett, på stuebordet...

 

 

Bare en idiot vil selge sjela si for å slippe å bytte disk i konsollen. Jeg gleder meg seriøst til den dagen Microsoft drar ut pluggen på noe massivt, og folk får dette midt i trynet.

Det er ekstremt praktisk å slippe å bytte disk, heldigvis er det mulig fra relase, om du kjøper spillene online via Xbox Live (Som man gjør med alle XBLA-spill idag), istedet for å ta bussen til butikken og kjøpe ei plastplate.

 

 

 

Folkens.. Come on! Family sharing skulle fungere akkurat som dagens verden. Man kan ta plastplata og låne den til hvem man vil. I MS modell ble det noen begrensninger, som at man kan dele et spill med maks 10 personer, og at man må være pålogget Xbox Live minst en gang i timen når man spiller et lånt spill. Det er en totalt åpenbar begrensning som MÅ være på plass. Hvordan skal ellers MS være sikre på at ikke 100 personer sitter å spiller samme spill samtidig?

Det er ikke akkurat rocket science å forstå funksjonaliteten og jeg synes det er bemerkelsesverdig at så mange sliter med å skjønne hvordan det skulle/skal fungere...

 

Lenke til kommentar

Om digital deling hadde fungert som ting gjør i dag, så ville Microsoft og spillutviklere ha tapt penger på det. Dersom man kan dele spillene sine ved hjelp av noen få tastetrykk, selvfølgelig ville folk ha begynt å dele mer, kontra å faktisk kjøpe spill. Jeg tror faktisk ikke at jeg hadde trengt å kjøpe noe som helst, hadde en slik funksjon fungert som ting gjør i dag. Det er alltid noen av mine ti nærmeste venner på Xbox Live som kjøper alt jeg liker, så da hadde jeg bare lånt alt istedet.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Microsoft kan lett legge tilbake denne muligheten. Men når folk aktiverer denne funksjonen så får de beskjed om at konsollen da kommer til å ringe hjem hver time, og om folk nekter for det så kan ikke funksjonen slåes på. Enkelt å greit.

 

De kan legge tilbake denne funksjonen for alle som vil kjøpe digitalt, men problemet til Microsoft er at man åpenbart ikke kan ha begge deler. De vil ikke gi deg muligheten til å kunne gjøre dette med både digitalt og med fysisk. Forstår godt at folk blir irritert over å måtte ringe inn til storebror hvert døgn for å rapportere at de ikke gjør noe kriminelt.

Lenke til kommentar

 

De kan legge tilbake denne funksjonen for alle som vil kjøpe digitalt, men problemet til Microsoft er at man åpenbart ikke kan ha begge deler. De vil ikke gi deg muligheten til å kunne gjøre dette med både digitalt og med fysisk. Forstår godt at folk blir irritert over å måtte ringe inn til storebror hvert døgn for å rapportere at de ikke gjør noe kriminelt.

Ja, glemte å skrive at jeg tenkte på digitale kjøp. Det hadde jo også hjulpet på for å gi folk en god grunn til å kjøpe digitalt.

Lenke til kommentar

Ja, glemte å skrive at jeg tenkte på digitale kjøp. Det hadde jo også hjulpet på for å gi folk en god grunn til å kjøpe digitalt.

 

Ja, men uten masse begrensinger vil de ødelegge masse for seg selv og spillutviklere. Mine ti nærmeste venner på Xbox Live kjøper som regel alt jeg spiller, så jeg hadde ikke trengt å kjøpe nye spill om dette ikke var veldig begrenset.

Lenke til kommentar

 

Ja, men uten masse begrensinger vil de ødelegge masse for seg selv og spillutviklere. Mine ti nærmeste venner på Xbox Live kjøper som regel alt jeg spiller, så jeg hadde ikke trengt å kjøpe nye spill om dette ikke var veldig begrenset.

Ja, Thkline får si hva han vil, jeg SKJØNNER ikke hvordan dette skulle ha fungert slik han påstår han tror det ville fungert. Er forskjell på å springe rundt med blu-rayen til 10 venner en at 10 forskjellige venner skulle ha adgang til mine digitale spill. Selv om det ikke er samtidig..

Lenke til kommentar

Ja, Thkline får si hva han vil, jeg SKJØNNER ikke hvordan dette skulle ha fungert slik han påstår han tror det ville fungert. Er forskjell på å springe rundt med blu-rayen til 10 venner en at 10 forskjellige venner skulle ha adgang til mine digitale spill. Selv om det ikke er samtidig..

 

Nettopp. Det er mer tungvint å måtte gi fra seg en fysisk kopi, noe som begrenser dette. Jeg kan selvfølgelig låne alt jeg vil ha fra venner og bekjente i dag, men det er så tungvindt at jeg heller velger å kjøpe spillene mine selv. Hadde jeg kunne gjort dette ubegrenset ved hjelp av noen tastetrykk ville jeg sluttet å kjøpe spill, og heller bare lånt alt jeg trenger.

 

Det er helt sikkert en god grunn til at vi aldri fikk detaljene rundt dette.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Om jeg klarte å låne bort spill til kompiser så ble det med 1 kompis. Man har jo selv spillet i perioder etter lanseringen, så låner man det bort til en kompis som har det i x antall uker/måneder etc. Resten av kompisene har kjøpt spillet lenge før de eventuelt kunne lånt det, så at Thklinge mener at disse 2 går hånd i hånd er bare latterlig. Ja, tror nok at gresset ikke var så grønt på den andre siden som de vil ha oss til å tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...