Gå til innhold

Religiøse er mindre intelligente enn Ikke-religiøse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tatt i betraktning at bibelen er skrevet i parabler konkluderer jeg med at du enten er dum eller ignorant.

 

Så når er det som står der parabler og når er de ikke det? Hvor er fasiten til hva som skal tolkes hit og hva som skal tolkes dit? Så langt er ALT jeg oppfatter av slik tolkning gjort med jesus briller på som unnskylder ALT og som klarer å filtrere det slik at ALT den guden gjør og har gjort er av det gode, det går ALLTID i gudens favør samme hvor stupid, blodtørstig og tilbedningskåt guden er...

 

Har du svaret eller fortsetter du bare å gjette at ditt og datt menes slik og ditt og datt menes slik?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det finnes som sagt TO bibler, en enkel versjon (som er den de fleste kjenner) og en "faktaversjon" om man vil kalle det det. Når den spirituelle utviklingen skulle forklares for enkle folk med liten eller ingen utdannelse og enkel forståelse av verden rundt seg, laget man historier som var bilder på hva man mente.

For eksempel:
Den spirituelle/åndelige utviklingen hvor man "dør" (slutter å være uvitende), får informasjon, og fortsetter som opplyst (se på det som en paralell til en hvilken som helst arbeidssituasjon. Man starter uvitende, lærer masse, og ender opp med et fagbrev eller å stige i gradene).

Når man skulle videreformidle dette konseptet til folk for 2000+ år siden, så trengte man bilder på det. Man forklarte det med jesus "korsfestelse" hvor et "vanlig menneske" "dør" og "kommer tilbake" som en opplyst "gud".

Man spredde bibelens budskap til massene som en guide og forenklet forståelse av hva det handlet om, mens forklaringen og svarene ble gitt når de var klar.

Religion er interressant, spennende og viktig først når man klarer å forstå hva som skal sies uten å lese det bokstavelig.

Ett annet eksempel er historien om jesus som gjorde vann til vin. Folk tolker dette bokstavelig, og ser for seg en tryllekunstner som tryller vann om til vin. Det det EGENTLIG betyr er at han gjorde uopplyste (vann) til opplyste (vin).

Sånn kan man fortsette gjennom hele bibelen, og det er disse fasinerende dobbeltbetydningene som gjør det interressant. Andre leser det bokstavelig og ser på folk som tror på det som dumme, uten selv å forstå hva de selv leser.

Lenke til kommentar

Du har vel en link til dette da tenker jeg... :)

 

Og med hensyn til at dere kristne tror at folk for to tusen år siden var så dumme, de hadde forstått like mye som oss til opplysning.... Skjønner unnskyldningen dere forsøker å servere da, men den er dessverre ikke gangbar...

Lenke til kommentar

så du (TS) mener enten at man blir tiltrukket religion fordi man er dum, eller at man blir automatisk dum når en blir religiøs?

Undersøkelser har vist at jo lavere intelligensen er, jo høyere er antallet religiøse. En av forklaringene de har foreslått er at et høyere nivå av intelligens medfører en sterkere kritisk sans, som har vist seg å være en god motgift mot religiøs tro.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Undersøkelser har vist at jo lavere intelligensen er, jo høyere er antallet religiøse

 

En undersøkelse svarer ikke for alle, den forteller ikke hvordan alle religiøse er og hvordan de tenker. Jeg er faktisk ganske seriøs, og realistisk til pessimistisk nivå i min tankegang. Men anyway, om jeg er mindre intelligent bryr jeg meg ikke. Jeg er sunn, jeg er smart på mine ting, jeg er flink og jeg lever et godt liv. Jeg har indre styrke

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar

En undersøkelse svarer ikke for alle, den forteller ikke hvordan alle religiøse er og hvordan de tenker. Jeg er faktisk ganske seriøs, og realistisk til pessimistisk nivå i min tankegang. Men anyway, om jeg er mindre intelligent bryr jeg meg ikke. Jeg er sunn, jeg er smart på mine ting, jeg er flink og jeg lever et godt liv. Jeg har indre styrke

Anbefaler deg å google statistisk signifikans.

 

Empiriske undersøkelser reflekterer helheten, forutsatt at de er store nok (noe denne meta-analysen er).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Sogyal Rinpoche, from Glimpse of the Day

Because in our culture we overvalue the intellect, we imagine that to become enlightened demands extraordinary intelligence. In fact, many kinds of cleverness are just further obscurations. There is a Tibetan saying: “If you are too clever, you could miss the point entirely.”

Patrul Rinpoche said: “The logical mind seems interesting, but it is the seed of delusion.” People can become obsessed with their own theories and miss the point of everything. In Tibet we say: “Theories are like patches on a coat, one day they just wear off.”

In his very first teaching, Buddha explained that the root cause of suffering is ignorance. But where exactly is this ignorance? And how does it display itself? Let’s take an everyday example. Think about those people—we all know some—who are gifted with a remarkably powerful and sophisticated intelligence. Isn’t it puzzling how, instead of helping them, as you might expect, it seems only to make them suffer more? It is almost as if their brilliance is directly responsible for their pain.

What is happening is quite clear: This intelligence of ours is captured and held hostage by ignorance, which then makes use of it freely for its own ends. This is how we can be extraordinarily intelligent and yet absolutely wrong, at one and the same time.

Lenke til kommentar

 

En undersøkelse svarer ikke for alle, den forteller ikke hvordan alle religiøse er og hvordan de tenker.

Den sier noe om gjennomsnittet... Men helt i tråd så syntes ikke du at du faller inn under kategorien "lite intelligent" fordi du tror blindt på noe som ikke kan bevises, akkurat som at du er helt sikker på at den gudetroen DU har er riktig... :roll:

 

 

Jeg er faktisk ganske seriøs, og realistisk til pessimistisk nivå i min tankegang.

Men du stiller deg ganske enkelt ikke kritisk til din egen tro og det syltynne grunnlaget du tror dette på, det er jo nettopp det et av forslagene til hvorfor religiøse ikke er så intelligente gikk ut på også. Når mn lærer seg til å godta ubekreftede påstander uten fnugg av bevis så er det en øvelse i å godta både det ene og det andre uten bevis også og i så måte er de fleste religiøse jeg kjenner umåtelig naive og lettlurte på disse områdene.

 

Stiller man seg skeptisk til ALLE slike påstander så må man, helt automatisk, begynne å finne andre "løsninger" på livets mening og alt derunder og på den måten så øker jo intelligensen, for man er langt mer søkende og ærlig som ikke-religiøs enn som religiøs (skjønt de religiøse innbilder seg noe annet..), da religiøse jo har stoppet å søke, de tror de har svarene... Nå er ikke akkurat "svarene" i religiøse bøker noe som hever intelligensen heller da... :)

 

 

Men anyway, om jeg er mindre intelligent bryr jeg meg ikke. Jeg er sunn, jeg er smart på mine ting, jeg er flink og jeg lever et godt liv. Jeg har indre styrke

 

Ja, alt det andre ikke-troende er men ikke så kritisk som du burde vært til disse påstandene du tror blindt på :) Bare der, i kategorien tro blindt på påstander, er jo intelligensen synkende...

Lenke til kommentar

Den sier noe om gjennomsnittet..

 

 

Har sett på en del av dine innlegg, som har nådd en svimlende mengde av ca. 9000 innlegg innenfor relgions trådene. Kan ikke se at du har noensomhelst progress i annet enn negativitet. Det kan være et levende bevis på at IQ'n kan være varierende blandt ateister og kristne.

 

Hovedregelen kan ikke være at så fort du blir ateist så blir en "lur". :dribble:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har sett på en del av dine innlegg, som har nådd en svimlende mengde av ca. 9000 innlegg innenfor relgions trådene. Kan ikke se at du har noensomhelst progress i annet enn negativitet. Det kan være et levende bevis på at IQ'n kan være varierende blandt ateister og kristne.

 

Hovedregelen kan ikke være at så fort du blir ateist så blir en "lur". :dribble:

Og da falt argumentene bort og person angrepene setter inn...

 

Å påpeke essensen i religiøse ideologier er vanskelig når man skal se etter positive ting der, det har du helt rett i. Religion bunner alltid ut i intoleranse og hat, det ligger i enhver religion som også forsøker å lage regler man må/skal følge. Så hva positivt kommer det ut av religion? Er det noengang vært lykke i teokratier (for andre en den gemne geistelige hopen da...) Har det det? Nei, det har stor sett vært fordømmelse, forfølgelse, intolaranse og hat til ALLE som ikke følger doktrinene -og som ikke det er nok har det vært endesløse kriger innad i kristendommen (Vi ser tendensen i islam nå også) der de dreper hverandre over den samme guden fordi tullet er så drlig skrevet at det kan tolkes...

 

Hva nøyaktig ER positivt i religion egentlig? Det ligger jo i ørken mytenes natur at den leder til intoleranse og hat i alt man ikke må og må gjøre i følge bibelen... Men kanskje du kan komme på -EN- ting religion kan brukes til som vi ikke allerede er bedre på i vårt sekulære samfunn? Du kan jo prøve---

det er jo ufattelig dødtrist å stemple folk som dum, bare pga den ene lille tingen kalt religion,

når du har så mange andre ting man må ta i tanke for å vurdere en persons intelligens

Problemet er at det ikke er en liten ting, hos mange er den både stor og fordummende...

Lenke til kommentar

Hvilke undersøkelser kan du vise til?

Hva med det som stod på førstesiden?

The Relation Between Intelligence and Religiosity

 

A meta-analysis of 63 studies showed a significant negative association between intelligence and religiosity.

Ved å undersøke 63 andre studier, fant man et negativt sammenheng mellom intelligens og religiøsitet.

Three possible interpretations were discussed.

 

First, intelligent people are less likely to conform and, thus, are more likely to resist religious dogma.

 

Second, intelligent people tend to adopt an analytic (as opposed to intuitive) thinking style, which has been shown to undermine religious beliefs.

 

Third, several functions of religiosity, including compensatory control, self-regulation, self-enhancement, and secure attachment, are also conferred by intelligence. Intelligent people may therefore have less need for religious beliefs and practices.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

med andre ord: de blendes av følelser og ender opp med å si: religiøse er dumme

Nope. Det er et faktum at religiøse er dummere enn ikke religiøse, eller ikke så intelligente da... Det viser den undersøkelsen som slimda ref til ganske så klart...

 

Så er det bare å finne ut hvorfor det blir slik... Hvorfor er religiøse gennerelt mindre intelligente enn ikke religiøse?

Lenke til kommentar

 

vil du si at jeg er dum? :wee: en som du aldri har møtt?

Kjenner ikke deg jeg, så det kan jeg ikke si noe om. Men gennerelt er og blir det dumt å tro på påstander og tro at påstander ER sannhet når det ikke er bygget opp med noe bevis... For hva annet er du ikke da i stand til å bare "tro" på, når du allerede har gjort øvelsen i uærlige "analyser" i det du allerede tror på?

 

For meg blir det bare dumt å tro på slike gude greier, det sier faktisk en del om DIN integritet akkurat der i min bok... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...