Gå til innhold

Religiøse er mindre intelligente enn Ikke-religiøse?


Anbefalte innlegg

Jeg tror dette grunnleggende sett handler om utvikling. Ateistene har lært alt, og er fornøyd med det. Religiøse strekker seg lenger, under seg over ubrukte muligheter og jobber for å komme ett hakk videre.

 

Kan bare snakke for meg sjøl her, men dette du sier i sitatet over her kan jeg bare si er beviselig feil. Det er ikke ateisten som tror han har svarene, det er ikke ateisten som har dogmene og påstandene, det er det de religiøse som tror de har svarene, derfor fortsetter ateisten, ihvertfall gjør jeg det, å lete etter svar og forsøker så godt jeg kan å tilegne meg kunnskap der kunnskap finnes, så det er vel mer den religiøse som tror han har svarene. Så å lære alt og være fornøyd med det tror jeg passer bedre på den religiøse, med alle deres doktriner, anekdoter, påstander og dogmer de er nødt til å tro på for å få ting til å stemme med troen deres kontra de fleste ateister, som jo ikke har noen doktriner eller dogmer han følge, men er henvist til vitenskapens teorier.... Og som oftes er beredt til å skifte mening om deres "sannheter" ikke stemmer. Det er ihvertfall ikke noe religiøse er kjent for å gjøre, så fort det er noe som butter i mot sper de på med enda mer kognitiv dissonans for å bøye påstandene inn i virkeligheten...

 

Med hensyn til å "trenge" inn i metaforene har jeg bare dette å si: Jesus briller! Alt de religiøse ser leser de med briller som er farget av hva de vil tro de leser, ikke hva de direkte leser. Dette er confirmation bias, belief bias, på sitt verste du beskriver her også er du "tom" nok til å tro at dette er noe man må være religiøs for å forstå. Problemet er at alle kristne som kjenner guds straff rett og slett ikke tør å tvile på det som står der og derfor, samme hvor stupid, urettferdig eller horribelt det er, så vrir de, vrenger de, og forsøker å skule hva som egentlig står i disse barbariske tekstene til noe som er mer gangbart i et opplyst samfunn som vårt. Problemet deres er at både moral og etikk hos folk flest her i landet er flere lysår foran disse barbariske tekstene og leses de ikke med jesus briller ville det jo kommet klart og tydelig frem at dette er tekster fra en barbarisk, urettferdig og blodtørstig gud, piktert av bronsealdermenn som ikke visste bedre.

 

Det er vel ingenting som har vært mer studert, tolket, retolket, vrengt, re-vrengt, oversatt og tolket på nytt enn akkurat bibelen... Er noe av det brukbart i vårt samfunn, da disse skriftene for lenge siden er utdatert. For gir disse skriftene oss noe godt om vi følger dem i det hele tatt uten at vi tolker, forvrengnger og gir dem "ekstra" meninger i hytt og gevær? Nei, de gjør ikke det... Slaveri er fremdeles like gangbart i denne boka, forfølgelse og drap for seksuelle legninger likeså og en rekke andre uhyrligheter vi fryser på ryggen av i dagens samfunn, som gjør at uten disse tolkningene og forvrengningene så står kristendom frem som et prakteksempel på intoleranse og hat og det ser man jo når man begynner å gå de forskjellige sektene innad i kristendom etter sømmene også...

 

For innbyrdes krangler sektene som katter over hvordan disse skriftene skal tolkes, forstås og oppfattes, og ikke minst hvordan de som ikke faller inn under deres snevre syn skal og bør straffes. DNK er ute i hardt vær når de vil vie homofile, for her er det mange som mener at de "tolker" skriftene feil og heller burde ha opprettholdt hatet og intolaransen mot en rekke mennesker som ikke kan noe for deres legning...

 

Så det du sier her Ankh er direkte feil... Det finnes ingen homogen og "riktig" tolkning av disse skriftene, der en felles og homogen enighet oppnåes bland de troende. Det finnes tusenvis av forskjellige tolkninger, meninger og jesus brille anskuleser av bibelen, antagelig nesten like mange som de finnes kristne og dette skal du ha oss til å tro "matcher" vitenskap? Den må du lenger ut på landet med....

 

 

En ting som burde sjokkert deg er at de aller fleste kristne, gudskjelov, tolker sin bibel i lys av det sekulære samfunnet, på bakgrunn av hva samfunnet dere også må innfinne dere å være en del av og det er pokker så vel, hvis ikke hadde de fleste kristne sittet i fengsel for all den intolaransen og hatet dere måtte ha fulgt i bibelen om dere ikke tolket disse skriftene ihjel og tilbake igjen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare snakke for meg sjøl her, men dette du sier i sitatet over her kan jeg bare si er beviselig feil. Det er ikke ateisten som tror han har svarene, det er ikke ateisten som har dogmene og påstandene, det er det de religiøse som tror de har svarene, derfor fortsetter ateisten, ihvertfall gjør jeg det, å lete etter svar og forsøker så godt jeg kan å tilegne meg kunnskap der kunnskap finnes, så det er vel mer den religiøse som tror han har svarene. Så å lære alt og være fornøyd med det tror jeg passer bedre på den religiøse, med alle deres doktriner, anekdoter, påstander og dogmer de er nødt til å tro på for å få ting til å stemme med troen deres kontra de fleste ateister, som jo ikke har noen doktriner eller dogmer han følge, men er henvist til vitenskapens teorier.... Og som oftes er beredt til å skifte mening om deres "sannheter" ikke stemmer. Det er ihvertfall ikke noe religiøse er kjent for å gjøre, så fort det er noe som butter i mot sper de på med enda mer kognitiv dissonans for å bøye påstandene inn i virkeligheten...

 

Med hensyn til å "trenge" inn i metaforene har jeg bare dette å si: Jesus briller! Alt de religiøse ser leser de med briller som er farget av hva de vil tro de leser, ikke hva de direkte leser. Dette er confirmation bias, belief bias, på sitt verste du beskriver her også er du "tom" nok til å tro at dette er noe man må være religiøs for å forstå. Problemet er at alle kristne som kjenner guds straff rett og slett ikke tør å tvile på det som står der og derfor, samme hvor stupid, urettferdig eller horribelt det er, så vrir de, vrenger de, og forsøker å skule hva som egentlig står i disse barbariske tekstene til noe som er mer gangbart i et opplyst samfunn som vårt. Problemet deres er at både moral og etikk hos folk flest her i landet er flere lysår foran disse barbariske tekstene og leses de ikke med jesus briller ville det jo kommet klart og tydelig frem at dette er tekster fra en barbarisk, urettferdig og blodtørstig gud, piktert av bronsealdermenn som ikke visste bedre.

 

Det er vel ingenting som har vært mer studert, tolket, retolket, vrengt, re-vrengt, oversatt og tolket på nytt enn akkurat bibelen... Er noe av det brukbart i vårt samfunn, da disse skriftene for lenge siden er utdatert. For gir disse skriftene oss noe godt om vi følger dem i det hele tatt uten at vi tolker, forvrengnger og gir dem "ekstra" meninger i hytt og gevær? Nei, de gjør ikke det... Slaveri er fremdeles like gangbart i denne boka, forfølgelse og drap for seksuelle legninger likeså og en rekke andre uhyrligheter vi fryser på ryggen av i dagens samfunn, som gjør at uten disse tolkningene og forvrengningene så står kristendom frem som et prakteksempel på intoleranse og hat og det ser man jo når man begynner å gå de forskjellige sektene innad i kristendom etter sømmene også...

 

For innbyrdes krangler sektene som katter over hvordan disse skriftene skal tolkes, forstås og oppfattes, og ikke minst hvordan de som ikke faller inn under deres snevre syn skal og bør straffes. DNK er ute i hardt vær når de vil vie homofile, for her er det mange som mener at de "tolker" skriftene feil og heller burde ha opprettholdt hatet og intolaransen mot en rekke mennesker som ikke kan noe for deres legning...

 

Så det du sier her Ankh er direkte feil... Det finnes ingen homogen og "riktig" tolkning av disse skriftene, der en felles og homogen enighet oppnåes bland de troende. Det finnes tusenvis av forskjellige tolkninger, meninger og jesus brille anskuleser av bibelen, antagelig nesten like mange som de finnes kristne og dette skal du ha oss til å tro "matcher" vitenskap? Den må du lenger ut på landet med....

 

 

En ting som burde sjokkert deg er at de aller fleste kristne, gudskjelov, tolker sin bibel i lys av det sekulære samfunnet, på bakgrunn av hva samfunnet dere også må innfinne dere å være en del av og det er pokker så vel, hvis ikke hadde de fleste kristne sittet i fengsel for all den intolaransen og hatet dere måtte ha fulgt i bibelen om dere ikke tolket disse skriftene ihjel og tilbake igjen! :)

 

hvorfor er det så viktig for deg å motbevise og beslaglegge religionen?

Lenke til kommentar

 

hvorfor er det så viktig for deg å motbevise og beslaglegge religionen?

Nå kan ikke jeg snakke for RWS, men jeg kan svare på generelt grunnlag. Det er ikek snakk om å motbevise religion, problemet er at religion ALDRI har klart å bevise seg selv. Religion baserer seg ett hundrede prosent på godtroenhet. Intet mer, intet mindre. Den som kommer med ett postulat har alltid bevisbyrden for å bygge opp under postulatet; les Russel's Teapot.

 

Å basere seg på tro, faith, å tro på noe uten bevis og selv under bevis som er motstridende, er en intellektuell uærlig stilling. Meget mulig den mest intellektuelle stillingen du kan ha. Derfor vil det aldri være en god posisjon å basere viktige beslutninger på.

Endret av Halsoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hvorfor er det så viktig for deg å motbevise og beslaglegge religionen?

Kort: fordi religion er en stor faktor for fordummelse av mennesker, der de følger bronsealder myter istedenfor sund fornuft og fremmer intoleranse og hat på bakgrunn av disse ubekreftede påstandene isteden for kjærlighet og forståelse. Er ingenting å motbevise i religion da det ikke engang evner å bevise seg selv, ikke engang etter to tusen år med intens leting etter denne guden og hans gjerninger...

 

Det er med andre ord viktig for meg at folk bruker skikkelig kunnskap og viten og lar gamle anekdoter, dogmer og påstander være... Det kan tro så mye de vil, men ikke tro at den troen skal ha noen innvirkning i den virkelige verden... Og der er jo selve problemet med religiøse, for de innbiller seg at påstander uten fnugg av bevis er sannhet og er mer enn villige til å fordumme andre med den samme "kunnskapen"... :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort: fordi religion er en stor faktor for fordummelse av mennesker

 

poenget mitt er: jeg tror ikke du bryr deg om oss, du kjenner ikke oss, og vi er bare en gjeng vrangforestilte for deg. Det er ikke, og det burde ikke og skal ikke være viktig for deg å "redde" oss fra denne idiotien vår. Slutt å bry deg, ikke stress deg ut med å "helbrede" oss.

 

Det er tross alt ikke ditt problem. Vi har gjort et valg, det blir vårt problem.

Du bryr deg egentlig ikke :)

 

Og kan du slutte å misbruke " :no: " smileyn?

Endret av SonicDragon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det blir vårt problem.

Si det til de utallige personene som blir mobbet, hetset, banket, skadet og drept av religiøse personer, på religiøst grunnlagt.

Si det til de som kjemper mot lover og regler dannet på religiøst grunnlag, som diskriminerer grupper og individers rettigheter.

 

Nei, religion er ikke bare "deres problem". Det er vårt problem også. Det er alles problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

poenget mitt er: jeg tror ikke du bryr deg om oss, du kjenner ikke oss, og vi er bare en gjeng vrangforestilte for deg. Det er ikke, og det burde ikke og skal ikke være viktig for deg å "redde" oss fra denne idiotien vår. Slutt å bry deg, ikke stress deg ut med å "helbrede" oss.

 

Det er tross alt ikke ditt problem. Vi har gjort et valg, det blir vårt problem.

Du bryr deg egentlig ikke :)

 

Og kan du slutte å misbruke " :no: " smileyn?

Joda, dessverre er disse religiøse forestillingene også mitt problem da religiøse også er med på å forme hverdagen for de fleste av oss, men det sinnsvake verdens bildet enkelte av slike har. Godt er det, her i landet, at disse religiøse forestillingene utdatert og de færreste fester noen lit til hva disse gamle anekdotene ville fått oss til å gjøre mot folk.

 

At du og alle de andre tror bryr meg mitt på ryggen, dere kan sitte å be borti en krok til tommlene faller av dere for alt jeg bryr meg, men når kommentarer som , "Vitenskap er tro", "Vi er ikke aper" og "vi har ihvertfall ikke evolvert, vi er skapt i guds bilde!", og lignende religiøse vrangforestillinger om verden dukker opp til overflaten så sier det meg at vi har et problem. Noen må bekjempe denne ignoransen slik at slike forestillinger, som oftest er hjernevasket inn i folk, ikke kommer ut der de også har en innvirkning på vanlige folk. Noen må luke disse idioterklærte tulle synsingene vekk fra samfunnet og det offentlige rommer slik at ordentlig viten og kunnskap kan finne veien til folk og ikke gamle bronsealdermyter fra skribenter som overhodet ikke hadde peiling på hvor mye de kom til å ødelegge eller hvor mange mennesker de kom til å ødelegge sex livene til, eller hvor mange som har levd livene sine i terror i dette skrekkens tankefengsel som kalles religion og ihvertfall ikke hvor mye hat og ignoranse det de skrev har ført med seg i århundrene.

 

Så hold dette for dere selv så er det samme pokker hvor ignorante dere vil fremstå om verden rundt dere, dere kan tro hva pokker dere vil! Som jeg har sagt før så kan folk drive med hva pokker de vil så lenge det ikke går ut over andre og det gjør religiøse liksom sannheter når de skal dyttes inn som gyldige "lover" og regler for andre enn dere selv. Lev etter galskapen selv, bare ikke forlang at alle andre har noen som helst interesse av det er mitt motto...

 

Og så lenge jeg er med å betaler på alle de kirkene og bedehusene og penge overføringene til disse gudshusene har jeg i høyeste grad en stemme som bør telle jeg også. Jeg er av den soleklare oppfattningen at disse husene kunne dere betalt selv og ikke belemret andre med det og heller satt opp totalt livssyns nøytrale hus der folk kunne døpes, komfes, gifte seg og begraves alt ettersom og tar jeg ikke helt feil er det dit vi også er på vei... Flere og flere velger både å døpe, komfe, gifte og begraves utenfor kirken, eller i det minste uten en prest som er sprekke ferdig til å bruke begravelsen til en times jesus reklame ingen egentlig gidder å høre på...

 

Nå er ikke Norge et religiøst land lenger så dette er faktisk ikke så ille her i landet. Her bruker folk stort sett vett og forstand og ikke disse gamle religiøse mytene og godt er det. Det skal du også være glad for skal jeg si deg, at den intoleransen og hatet religionen din har spredd ikke lenger er gyldig og at straffene og fordømmelsene for idiotiske forseelser ikke lenger gjelder...

 

Kort og godt, vi har det mye bedre i et sekulært samfunn der det er plass til alle enn i et religiøst visvas samfunn tuftet på tullete bronsealder ideer. Så jo, det bryr meg når dere religiøse også skal pådytte meg galskapen deres... :) <---- Smiley

Lenke til kommentar

LEV MED DET!

Hvorfor det? Tror ikke engang du ønsker å bo i et teokrati, der alt av straffer, forseelser og lover ble utgitt av et presteskap på grunnlag av hva vi finner i slike bibler....

 

Har lite lyst på idiotiet man finner i et så i utgangs punktet opplyst land som USA, der man ikke engang får en jobb om man ikke bekjenner at man tror på fantasi diktatoren i de to tusen år gamle påstandene... Man mister venner, familie og bekjente om man skulle bruke hodet ørlite grann og komme til å tenke bittelitt logiskt og man står i fare for å miste jobben..

 

Og dette er ikke rabiate islamister, dette er kristne som ynder å kalle seg nestekjære, der de åpenlyst skryter av hvor ufattelig kjærlige og snille de er fordi de tror på jesus, samtidig som de samme hyklerne ordner det så ateister mister jobben...

 

Er dette samfunnet, tuftet på intoleranse og hat, et samfunn du vil ha? Skriker du "LEV MED DET!" da også? Tror ikke det... For sånn går det ALLTID når religiøst visvas får for frie tøyler, da blomstrer intoleransen og hater, overalt og til en hver tid har det vært slik. Derfor må organisert religion bekjempes, det er ikke annet enn ulykke som venter de som faller for dette klamme teppet de kaller religion....

Lenke til kommentar

påtvunget religion og religiøse fanatikere kan jeg være enig i er hasardiøst X)

men ikke alle er slik

 

Poenget mitt er å la folk få velge religion uten å bli advart eller kritisert av ateister. Så lenge religionen kommer til dem gjennom trygge og ikke påtvungede veier, ser jeg ikke problemet.

Det å ha egne valg, inkludert velge en religion, er en menneskerett. Ingen mennesker har rett til å fjerne det fra noen. Ingen skal såfall få røve mine rettigheter som menneske, hva med deg?

Lenke til kommentar

Ingen skal såfall få røve mine rettigheter som menneske, hva med deg?

Som hele poenget i det vi har skrevet har vært, tro hva pokker du vil du, det er ikke problemet, ihvertfall ikke hoved problemet (og det mistenker jeg deg for å misforstå med vilje...), problemet er når man bruker denne beviselige ignorasen og fordummende "viten" i det daglige, ute blandt folk i den virkelige verden, i den tro at disse såkalte gudegitte bestialske reglene, forbudene, påbudene, intolaransen og forakten for anderledes tenkende er noe å pådytte andre, i "guds" navn. Da har man et problem og dessverre er det alt for mange religiøse som er ignorante, uvitende og fordummet nok til å tro at akkurat deres imaginære usynelige entitet, som det ikke finnes et eneste bevis for og som alt for ofte er beviselig feil, har en gyldighet over alle mennesker, ikke bare dem selv.

 

For det er helt klart at du også kjenner den flaue gallesmaken i kjeften over tufsete oppførsel på dine tros meningsfeller på måten du svarer her inne på, at vi bare skal "leve med det"...

 

Hvorfor i all verden skulle noen ønske å leve med den selvundertrykkelsen, ignoransen, intoleransen, hatet og alle de beviselige feilsluttningene man finner i religiøs tro, også kristendom?? Er det fordi kristne mener at stupiditet, intoleranse og hat er en tradisjon vi bør respektere og ære og ta vare på? Er du virkelig så hjernevasket?

 

Så altså, personlig tro er OK, bare ikke press dette på andre, hverken med forkynning av disse åpenbare løgnene eller i form av "lover" og "regler" som den imaginære guden deres liksom har laget, da vi har lover og regler som er LANGT mer morale og rettferdige! Hold dette for dere selv og betal for husene dere tror denne imaginære guden holder til. Da stilner motstanden også!

Lenke til kommentar

påtvunget religion og religiøse fanatikere kan jeg være enig i er hasardiøst X)

men ikke alle er slik

 

Poenget mitt er å la folk få velge religion uten å bli advart eller kritisert av ateister. Så lenge religionen kommer til dem gjennom trygge og ikke påtvungede veier, ser jeg ikke problemet.

Det å ha egne valg, inkludert velge en religion, er en menneskerett. Ingen mennesker har rett til å fjerne det fra noen. Ingen skal såfall få røve mine rettigheter som menneske, hva med deg?

Vi ser jo hvor fint denne "frihet til religion" virker i USA? Freedom of religion, as long as it's my religion... Problemet er ikke og har aldri vært hva enkeltmennesker tror eller ikke tror, men nå du (kongelig du) bruker din tro til å styre mitt liv, ja da har vi ett problem. Personlig tro er irrelevant, men tro som dikterer tredjeparters liv, det er noe helt annet.

 

Dette er noe som så godt som alle religiøse ser seg blindt på, fordi "alle tror det samme som meg, så hva er problemet?". Geografisk basert overtro er ikke og har aldri vært en fornuftig måte å bestemme hva som er rett og galt. Derfor er det organisert motstand mot nettopp religiøs basert undertrykking. Derfor har du det så godt som du har det i Norge, ett ateistisk, seklært land. Derfor er hele norden stort sett det beste stedet i verden å bo, sekulære samfunn med liten til ingen religiøs innvirkning på hvordan vi lager regler og hvordan vi styrer nasjonene.

 

Om du vil se hvordan religiøse ledelser styrer deg, ta en titt i enkelte regioner i midtøsten og USA, samt deler av sør-amerika.

Lenke til kommentar

jeg trenger ikke ta meg en titt

Bra at du skjønner det da. Og har forstått forskjellen mellom personlig og organisert tro og fått med deg at ingen angriper deg når de kritiserer troen din... :)

 

For dette kommer nok ikke til å bli noe bedre i fremtiden. Hanskene er av, snillismen og den tradisjonelle respekten man har møtt organisert overtro med er forbi, nå er det bevis eller forsvinn og spør du meg skulle dette vært gjort for to tusen år siden, når disse påstandene først kom på banen... Vil ikke påstå at det å tro på to tusen år gamle bronsealder fantasier gjør noen smarte akkurat, kanskje ei heller smarte når de rotet seg inn i dette og brukte sin fantasi til å tro på disse mytene... Men unnskyldningen er hjernevask for veldig mange da, men se hva som skjer med slike religiøse "overbevisninger" når tvang og indoktrinering ikke lenger er våpen prester og slikt får lov til å benytte på folk, da forsvinner troen temmelig fort...

 

Så et godt råd til deg Sonicdragon er rett å slett å lese deg opp på forsvar av din tro! Klarer du ikke å forsvare den på andre vis enn "Det skal du drite i!", "Lev med det!", og "Jeg trenger ikke kunnskap" er jeg redd du blir stemplet som mindre intelligent av de aller fleste bortsett fra dine meningsfeller, som av en eller annen grunn tror at ignoranse og uvitenhet er en dyd og at det kommer noen som helst kunnskap ut av det de tror på...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg kjenner mensa medlemmer som er religiøse, og sannsynligvis er de både smartere og har høyere iq en deg.

 

Hva med å ikke stigmatisere på dette viset, tyder nesten på litt lav iq:-P

Jeg er usikker på hva første setningen har med tema å gjøre. Med mindre du trodde trådstarter mente å påstå at alle ateister er smartere enn alle religiøse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...