Gå til innhold

[Løst] Skifte kjølepasta på GPU-chip og termisk pads på VRAM.


JetzBullet

Anbefalte innlegg

I helgen som var fikk jeg artifacts i BF3. Har alltid kunne spille med alt på full pupp i CCC før.

 

Demonterte kjøler fra PCBen i går kveld.

Skal det virkelig være så MYE kjølepasta på chipen?.

Den var knallhard, nett som størknet leire!.

 

Hva er den beste kjølepastaen jeg kan sette på, og hvor kan jeg skaffe nye termiske pads til VRAM?. De ble revet opp under demontering..

 

post-210502-0-96087900-1378269275_thumb.jpg

post-210502-0-84983100-1378269294_thumb.jpg

post-210502-0-74059000-1378269319_thumb.jpg

post-210502-0-63152900-1378269342_thumb.jpg

post-210502-0-04001300-1378269375_thumb.jpg

post-210502-0-27515600-1378269390_thumb.jpg

 

 

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye dårlig produsent løsninger og samme harde sementen du har funnet der som jeg fant da jeg delidded prosessoren. Det er ikke nødvendigvis for mye, men veldig dårlig spredd.

Det er mange typer og det du kjøper er generell kjølepasta. Artic Silver 5 og Noctua NT-H1 er jeg selv veldig fornøyd med. http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=Noctua%20nt

Endret av kalleklovn12
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye Kalleklovn12, Nif og tjbr.

Var veldig mye å lese gjennom på google.. mest om vannkjølingsblokker.

Med øyemål ser det ut som 1mm tykke pads, bør vel ikke gå noe høyere enn det?.

 

Fant denne hos DI.

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kj%C3%B8lere/Vifter/Kj%C3%B8lepasta/Lim/Thermal-Pad/Thermal-PAD---1mm-60x50x1mm--113705-p0000041484.aspx

 

EDIT:

0.5mm er orginalt på VRAM HD7970 ref PCB.

Vil 1mm være bedre eller værre?

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Er de for høye så risikerer du at kjøleren ikke ligger helt plant, og kan derfor ødelegge for GPUen. Om 1mm blir for tykt (om den lar seg komprimere ned til 0,5mm) vet jeg ikke.

 

Du ønsker så lite avstand som mulig, men ikke så lite at det ikke er kontakt overhode. Å bruke lik tykkelse som før er nok lurt.

 

Noe god kjølepasta som f.eks artic silver (ikke alt for rennende) kan du nok helt sikkert bygge opp 0,5mm med uten problem. Du vil kjapt se om det blir kontakt ved å se på hvordan den termiske pastaen har fordelt seg utover kjøleren. (Du tar den av for å dobbeltsjekke at det er kontakt over alt)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill Andrull.

 

De orginale padsene på VRAM er veldig myke.

Får kjøpe inn diverse tykkelse (0.5mm til 5mm, sikkert kjekt å ha) på termiske pads, prøve meg frem.

Finnes det et program som måler temp på VRAM(HD 7970)?.

Det er ikke sensorer for minnebrikker. Du kan kanskje ha en for omkringleggende temp, men ikke for hver av minnebrikkene. De kan uansett ikke sammenlignes med en mikroprosessor, da det utvikler rimelig lite varme og er ikke like kritiske å kjøle ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg vet det finnes thermal pads som er veldig myke og perfekt for slikt. Men jeg har ikke klart å finne de utenom på et par skjermkort jeg har hatt tidligere. Med de vanlige padsene jeg har kjøpt så har det noenganger blitt bittegranne for tykt slik at kjøleren ikke kommer helt plant eller får dårlig kontakt med GPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...