Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Haster med valg av fag for vg2 til medisin!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det har seg slik at jeg er i en nokså kinkig situasjon.. Jeg har tenkt å søke medisin når jeg går ut av vgs i 2015 og står ovenfor et tøft valg. Medisinstudiet krever fysikk 1, kjemi 1 og 2 samt matematikk r1 eller s1 og s2. Hittil har jeg valgt matematikk R1, fysikk 1 og kjemi 1 og breddeidrett (som programfag).

 

Problemet er at på vg3 må jeg fordype meg i 2 av realfagene som jeg har valgt i vg2. Fordypning i kjemi, altså å velge kjemi 2 er selvsagt, men jeg må enten velge fysikk 2 eller matematikk r2 i tillegg. Dette er noe jeg ser på som en stor ulempe, i.o.m at medisinstudiet ikke krever dette, FORDI: utifra hva lærere har sagt er fysikk 2 et meget vanskelig fag å gjennomføre uten r2, og matematikk r2 er betydelig mer komplisert enn r1..

 

Løsningen slik jeg ser det kunne vært å bytte ut r1 med s1 nå som jeg har muligheten og velge fremmedspråk nivå III som programfag ved siden av s2 og kjemi 2 på vg3. Dette vil da gi meg totalt sett full pott med realfag/språkpoeng akkurat som det ville gjort med r1 og r2. Snakker flytende fransk og det vil være ett meget lett fag for meg å gjennomføre med god karakter. Kan også legge til at matematikk ikke er mitt svakeste fag. Fikk 5 i t-matte vg1 og har ikke store vansker med å lære, men må øve nokså mye for å oppnå god karakter.

 

Trenger forskjellige synspunkter ang dette dilemmaet. Noen erfaringer her? Vil matematikken være et stort hull på medisinstudiet hvis jeg går for S-matte? Er veldig usikker selv og har gått fram og tilbake siden skolestart. Rådgiverne er til meget lite hjelp, tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

For ein med medisinambisjonar blir R2 null problem (eller F2 for den del, men ville prioritert R2 forranF2).

R2 er i stor grad repitisjon og utviding av kunnskapen du får i R1, og du slepper til og med sannsynrekning osv.

 

 

Lykke til :)

 

Ikke helt enig i det. Bortsett fra i medisinsk forskning, som krever mye vitenskapelige metoder og teoretisk og anvendt statistikk er ikke medisin studiet så veldig matematisk. Jeg har selv undervist i de statistiske metodene som brukes av medisinere

 

Basic Concepts of Probability and Statistics (Classics in Applied Mathematics)

 

Den boken er ihvertfall overkommelig. I tillegg kan man jo ta medisin i utlandet. Hva som kreves der må man undersøke med hvert enkelt universitet.

Lenke til kommentar

Jeg har kjemi 1, fysikk 1 og R1. Jeg valgte å bytte bort Kjemi 2 med Psykologi 1 og kun ha Fysikk 2 og R2.

 

Jeg er enig i at du bør i aller høyeste grad ha R2 om du skal ha fysikk 2. Ihvertfall R1. Noen i fysikklassen som har hatt S1 og S2 nå har droppet ut av fysikken fordi vektorregning, skalarprodukt, absoluttverdi osv. er for hardcore og ikke gjennomgåes der etter hva jeg har blitt fortalt.

 

Dropp fysikk 2 er min mening. Ingen studier som krever fysikk 2.

 

Lykke til med valg av fag. ;)

Endret av Jetfighter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er man generalist, blir mye lettere med vektorer og matriser. Slik har ihvertfall jeg det. Merk at mye statistikk (statistiske og vitenskapelige metoder), er projeksjoner i Hilbert rom.

 

Der er sterk sammenheng mellom ortogonale projeksjoner, ortogonalitet, uavhengighet (skalarprodukt null om jeg husker riktig) prinsipal komponent og multivariabel analyse ...

Lenke til kommentar

Har kanskje formulert meg litt dårlig, men takk for fantastiske svar! :) Jeg kommer til å velge kjemi 2 og matematikk r2 eller matematikk s2 på vg3. Jeg sitter fast mellom det å bytte fra r1 til s1 nå, slik at jeg slepper mye vanskelig og hard jobbing på vg3 med r2. Er dette noe som anbefales? Vil jeg klare meg med s1 hvis jeg har fysikk 1? Det er dette som er mitt problem. Jeg må tenke karakterer, fordi medisinstudiet krever latterlige høyre karakterer.. Det er derfor jeg vurderer å bytte til s1 slik at jeg kan få bedre karakter i både matematikken og de andre fagene.

Lenke til kommentar

R-matte er vanskeligere enn S-matte, men likevel overkommelig. Jeg fikk 5 i både T1, R1 og R2 med like mye arbeid hvert år. De fleste i klassen min beholdt den karakteren de fikk i T1. Selv om stoffet blir mer komplisert, er progresjonen jevn. Jeg hadde også fys2 og selv om jeg ikke har prøvd, så vil jeg tro at det er fullt mulig å komme seg gjennom det også uten R2. Det hjelper så klart å ha en god intuitiv forståelse, men matematikken i fys2 er ikke veldig komplisert, i det minste ikke sammenliknet med R1. Det er stort sett formler, algebra og litt derivasjon.

 

Husk også på at du får ett realfagspoeng for R2 og fys2. Det er altså bedre å få 4 i R2 enn 6 i breddeidrett, for eksempel. Men du kan så klart få maksimalt 4 tilleggspoeng uansett.

Lenke til kommentar

Hmmmm. Nå ble jeg mye mer usikker. Det frister å velge den enkle veien med s1 og s2, slik at vg3 ikke blir like tøft med mer fokus på kjemi 2 og andre avgansfag. På den andre side er det noe som holder meg tilbake med r1, vet ikke hva det er, men det er noe. Når alt kommer til alt så er det medisinstudiet som er mitt endelige mål, så hvordan jeg kommer meg dit er irrelevant. Er egentlig derfor jeg funderer å bytte til s-matte. Kva gjer ein då? :eek:

Lenke til kommentar

Ja, men tenker mer på det matematiske grunnlaget, som visstnok ikke skal være spesielt krevende på medisinstudiet? Vil bare prøve å sikre meg størst mulig sjanse for å komme inn på medisin i bunn og grunn, derav tanken om s1 og s2.

 

Noen synspunkter ang denne tankegangen? Bare kom med innspill, både kritikk hvis det er "riktig" eller ikke. :hm:

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

Per i dag kreves det ikke noe kompetanse for å bli rådgiver, så de er ofte til liten hjelp. De prøver bare å gjøre deg mer sikker på magefølelsen din uten at de egentlig har stor erfaring med enkelte studier. Vil anbefale deg å prøve å komme i kontakt med noen som studerer medisin per i dag. Eventuelt kontakte universitetet direkte og be dem komme med en anbefaling. Du må forvente at de anbefaler flest mulig realfag, men forklar situasjonen din og håp at de gir deg et relevant svar utfra situasjonen du er i. Har selv ingen erfaring med medisinstudiet.

 

R1 er overkommelig dersom du du følte at T var overkommelig. Som nevnt av andre er progresjonen jevn gjennom årene så du vil ikke føle at R1 blir vanskeligere dersom du kom deg gjennom T. Om du derimot har problemer med matematikk og allerede oppnår maksimalt med ekstrapoeng kan du vurdere S1+S2. Det er tross alt hva studiet krever mtp. opptakskravene, så det skal være overkommelig. Dersom du imidlertid velger S1 og S2, men mener at du trenger litt ekstra dybde innenfor matematikk kan du eventuelt lese deg opp på egenhånd. Jeg valgte selv alle realfagene, men ville kanskje prioritert karakterene i ditt tilfelle. Har opplevd at enkelte realfag ikke er relevant i etterkant selv om jeg trodde det da jeg gikk på vgs. Nå studerer jeg riktignok ikke noe innenfor realfag, men medisinstudiet er heller ikke noe ingeniørstudie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal prøve å booke en tur innom rådgiver i morgen. Noen flere innspill å komme med, anyone? :)

Jupp. Svaret mitt x2. Regjeringen mener kun at det er anbefalt at rådgivere har kompetanse, men de har på ingen måte gjort dette til noe krav. Ikke ta alt rådgiver sier for god fisk. Anbefaler deg å kontakte noen som har direkte erfaring med medisinstudiet - enten forelesere eller tidligere/nåværende studenter.

Lenke til kommentar

Har en far som er utdannet lege, men denne tok han for mange år siden.. Ville det funket? Kan forsåvidt også høre med noen tidligere studenter.

Disse vil uansett gi et ti ganger mer relevant svar enn rådgiver vil gi. Hvordan skal rådgiver vite med sikkerhet hvor krevende studiet er med tanke på ditt nivå osv? En rådgiver som aldri har studert det selv. Det er det kun personer som faktisk har vært innom studiet som kan svare på.

Lenke til kommentar

Har du tenkt tanken på å kanskje ta biologi? Du kan jo for eksempel ta R1, biologi 1, kjemi 1 på vg2. På vg3 kan du da ta kjemi 2, biologi 2 og fysikk 1. Tror fysikken blir veldig grei om du allerede har vært gjennom R1 pensumet.

 

Biologi er jo et veldig relevant fag for deg som vil studere medisin. Biologi 1 er nok det artigste faget jeg har hatt hittil på videregående, siden det er en del om mennesklig fysiologi og anatomi. Forsøk som test av blodtype, disseksjon av dyr, måling av blodtrykk osv. syntes jeg var veldig spennende, siden også jeg vil studere medisin.

Lenke til kommentar

Regelen er ikke at man må følge 2 fag frem til vg3, men å ta minst 2 fag på vg3-nivå i tredje klasse. De fleste fagene på vg3 må man likevel ha forkunnskaper i det samme faget på vg2-nivå for å få lov til å ta, men blant annet biologi 2 kan man ta uten å ha hatt biologi 1 først, fordi fagene er såpass forskjellige. Du kan altså ta de fagene du har nevn på vg2, og deretter ta R2, Kjemi 2 og Biologi 2 på vg3. Det skal sies at jeg opplevde biologi 1 som mer morsomt og relevant til medisinstudiet, men biologi 2 har også relevante emner, som genetikk, bioteknologi og metabolisme (oppbygning og nedbrytning av næringsstoffer i celler)

Endret av medisinstud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...