Gå til innhold

Nå må de betale harddisk-avgift på alt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er slik at når (den svenske) staten tar koperingsavgift på alle slike produkter som kompensasjon, så forutsetter det at de også betrakter kopiering som lovlig.

 

I Norge har vi hatt den reglen før for kassetter, VHS etc. Så det er jo ikke noe nytt.

 

Kopiering til eget bruk har alltid vært lov og skal ikke avgiftsbelegges, fordi dette er brukerens private eiendom. Så kopieringsavgift forutsetter at man kopierer mellom venner og at avgiften går til kompensasjon for det artistene eventuelt taper.

Norge og Sverige er helt like, man betaler for retten til kopiering til eget (, familie og venners) bruk. Forskjellen ligger i hvordan disse pengene blir krevd inn. Som tidligere nevnt så bevilges dette over statsbudsjettet i Norge, dvs alle skattebetalere tar regningen. I Sverige legges det en avgift på ymse produkter, og noen forbrukere tar regningen.

 

Piratkopiering er dermed lovlig i Sverige dersom kopieringsavgiften skal gjelde! Motsatt, er piratkopiering ikke lovlig er det heller ikke lovlig å kreve inn koperingsavgift. Det ene forutsetter det andre.

FEIL, piratkopiering er ikke det samme som privatkopiering. Piratkopiering er ulovlig. Uten denne avgiften er privat kopiering også ulovlig. Privat kopiering (i Norge i alle fall) forutsetter at det kopieres fra en lovlig anskaffet kilde.

 

De fleste i denne tråden, og tidligere tilsvarende tråder, klarer ikke å se denne forskjellen. Ser tydeligvis kun ordet kopiering og tenker dermed piratkopiering. Mulig journalistene må bli flinkere til å få frem dette i artiklene, men trolig må de fleste kun lære seg å lese det som står. Er også en fordel å lese igjennom de fleste kommentarer (forutsatt at tråden ikke er veldig long) før man selv kommenterer, da bør missforståelser unngås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er for mange kommentarer til at jeg orker å lese alle.

likevel har også jeg en kommentar

 

jeg vet ikke hva musikkbransjen forventer.

men las oss nå tenke at man ikke hadde denne privatavgiften

 

Hvis jeg kjøper en CD så har jeg altså ikke lov til kopiere den.

Ikke en gang lov til ta backup

 

Da forlanger de heller at man skal kjøpe en ny en , hvis det da går an få tak i den.

 

I andre sammenhenger kjøper man et produkt og betaler den prisen butikken og produsenten skal ha , og så er man ferdig med det

 

jeg skulle ha likt å se en bilprodusent forlange kompensasjonen for manglende salg

skulle de begynne å kreve ekstra avgift for hver gang man skiter ut dekkene ( må ikke forveksles med skifte av sommer og vinter dekk)

 

Eller skulle de forlange at man betale avgift på bruken av motoren ( slik staten Norge mere eller minner krever )

 

jeg forstår ikke helt hvorfor man har gått med på denne ordningen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis jeg kjøper en CD så har jeg altså ikke lov til kopiere den.

Ikke en gang lov til ta backup

 

Helst vil de at du kjøper mange. En til bilen, en til stua, en til iPod'en, en til soverommet etc. De vil ha mest mulig av pengene dine (som så mange andre). Dette er ikke snillisme.

 

jeg forstår ikke helt hvorfor man har gått med på denne ordningen

Lobbyisme. Politikere er jo svake for kultur, og rettighetshaverne fronter jo at alt går til (de stakkars) artistene. I virkeligheten går det meste til allerede fete investorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...