Gå til innhold

fjerning av sukker i elektronikk!


Anbefalte innlegg

hei!

 

jeg skal prøve å fjerne sukker ifra en miksepult.. har skrudd ut de to kortene som er sølt på... også lurte jeg på hva jeg må gjøre for å fjerne sukkret (safta) har lest at folk tar å hiver tastatur i dysjen og oppvaskmaskinen... så tengte jeg skulle prøve d men de som eier den vil ikke det (forstår jo det altså..) så lurte på om det var noen andre måter å gjøre det på? :)

 

har også har at du IKKE må bruke contakt spray (tror det var det) fordi det ødela ting istedenfor å fjerne sukkeret

 

noen som har noen tips? er en mackie onyx 32.4 som er sølt saft i de 10 første kanalene (ikke oppe med eq-en kun fra aux 5 og ned til bunnen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en skikkelig mikser, og kast møkkien :)

 

Eventuelt, så funker vann bra, om du tørker ting skikkelig før du bruker den igjen. Smør opp kontakter med 2-26 eller lignende etterpå, så tin ikke irrer/ruster..

 

Fadere kan dog bli triste av alt som er væske, så mulig du dreper en kanal eller to om du er uforsiktig med dem. Prøv å ikke få væske oppi dem.

Lenke til kommentar

hehe :p dirtt og dritt :p sko heller hatt ein soutdcraft vi1 elle noe sont :) men litt forskjell i pris også da.... er bare knappene som er seige... merker ikke noe i faderene.... (knisttra i anlegge rett etter de hadde sølt saft i den men snakket med noen og han sa at den lyden ikke kom til å være der lengre) så må bare rense knottene... og blir litt vanskelig å ikke få vann i faderen hvis du skal vakse knappene pga de er rett på sia...

Lenke til kommentar

inni og inni... isåfall ekstremt lite :p hehe... menne har komme godt inn i noen knapper for å sei d sont.... er ifra kanal 1-10 ca som har fått saft i knappen.. tror det har kommet litt i faderene men kan ikke være mye så på den beskytelse papiret over faderene og der var det litt kliss.. men regner med når de sølte at de tok og fant noe og tørket det opp med fort ;)

Lenke til kommentar

Da ville jeg dratt knottene av potmeterene (De kan somregel bare dras rett opp), og vasket alt med en fuktig varm klut. Pass på å ikke få vanndråper inn i faderene, og la for all del ikke mikseren stå med strøm når du holder på, i tilfelle du mister en dråpe vann inni den.

Lenke til kommentar

Og litt off-topic, sånn for good measure:

Hvis dere noen gang ser etter ny mikser, som låter mye bedre enn en mackie onyx, så er Allen&Heath GL2400/GL2800 veldig fine bord. Det låter bra, og er veldig lette å sette seg inn i for nybegynnere. Digitalbord har en ganske mye høyere brukerterskel.

Lenke til kommentar

har renset hele miksepulten for støv så alle kosrtene var ute også har jeg skurdd inn alle kostene utenom de med sukker ;) menne har safta har messom kommen inni knappene hvis du forsår... har dratt av de fleste knappene nå og de er seige som troll ennå...

 

takk for tipset må sjekke den ut :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Vet ikke om du har gjort noe mere med disse kortene, men her er et tips ihvertfall.

De aller fleste komponenter tåler rent vann greit, er litt problemer med noen komponenter der vann kommer inn, men vanskelig ut igjen. Typisk trafoer/spoler og lignende.

Kan lage en svak såpeoppløsning med zalo eller lignende, og lunket vann. Finnes også en spesiell alkalisk såpe beregnet på slik vasking, men aner ikke hvor man får det i dag...

Legg kortene oppi og la det virke en stund. Har du en liten pensel kan den fint brukes for å hjelpe til med vaskingen. Potmeter/brytere kan betjenes noen ganger i vannet, men ikke for mye da de slites raskere når våte.

Skyll kortene godt i varmt vann etterpå, gjerne rundt 40-50 grader.

Igjen mens det skylles, betjen potmeter/brytere litt mens du skyller.

 

Så det viktigste, tørking. Om det ikke er mange følsomme komponenter på kortet kan man blåse av det meste av vannet litt forsiktig med trykkluft. Så i varmeovn. Best med spesielle tørkeovner, men en vanlig stekeovn funker om man er forsiktig. Rundt 50 grader er helt greit å bruke. La det ligge til du tror det er tørt, og så enda lenger. Er det mange delvis åpne komponenter slik som potmeter/brytere/spoler tar det lengre tid enn med helt tette komponenter.

På jobben lar jeg det ligge natten over, men det er i egne ovner som er beregnet på lengre bruk. Ved bruk av egen stekeovn anbefaler jeg at man har den under oppsyn.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

hei nei har ikke gjort noe med dem pga de ligger hos mamma og bor hos pappa ;) kan ta bilde å legge ut så kan du se hva som er på de ;) menne takk for tipset! :D må snart bli ferdig me den :p sko vært ferdig for lenge sian spør du meg xD så satser på å gjøre det i helgen eller noe sont må se om jeg har tid :D

Lenke til kommentar

son ser kortet som jeg skal rense ut.. men er kun sukker i de 4 nederste radene med knapper.. er sikker litt i faderene også men ikke noe jeg merker.. går helt fint å dra den opp og ned og det har ikke noe å gjøre på lyden pga sukker leder jo ikke strøm :)

 

post-311604-0-61087700-1378457112_thumb.jpg

 

 

 

tenge jo å bare hive den i oppvvaskmaskinen eller under kranen? men faderene tåler jo ikke vann.... snakket med en igår og han viste ikke hva jeg kunne gjøre... fordi mi tror/vet at det ligger sukker inni knappene og få renset det er jo ikke så lett....

 

lurte rett og slett på om det var letttere å bare bytte kanppene istedenfor? funnet ut kossen knapper det er og bare kjøpe nye å lodde på?

Lenke til kommentar

Spørs om ikke prosjektet bør gis opp?

 

Hadde en kamerat av meg sølt brus oppi noe av mitt utstyr, så hadde eg ikke akseptert på noen måte at kameraten min fikk slå seg såpass mye løs med å reparere skaden. Så vidt eg klarer å lese av tråden her er du langt unna faglært her, og i praksis kan du gjøre langt større skade enn hva du innser. At du legger printkortet på teppet på den måten kan også forårsake skade ved statisk utlading. Og når du nå vurderer å bytte knappene fysisk?

 

Eg hadde krevd ny mikser, enkelt og greit. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...