Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Meg og en kamerat (to gutter i 20-årsalderen) planlegger en roadtrip i Europa med varighet på omtrent to uker. Avreise ser ut til å bli 16/17. oktober. Vi kommer til å ta morgenferja fra Kristiansand (bor på Sørlandet) til Hirtshals og dure ned til Amsterdam som blir vårt første stopp (ca. 8 timers kjøretur). Vi har billetter til Tiesto og Calvin Harris som spiller her fredag 18. oktober. Vil tro 3-4 netter holder her. Etter Amsterdam er vi egentlig helt frie. Dvs. at vi i praksis har ca. 10 dager på å komme oss opp igjen til Hirtshals.

 

Har laget et utkast til en kjørerute (se vedlegg), bare for å ha et utgangspunkt. Men ingenting er på noen måte fastsatt. Vil gjerne innom Polen også, men trenger ikke gå for langt øst da vi trolig skal på Interrail i Balkan/øst-europa til sommeren. Er åpen for alle tips vi kan få (gjelder også overnatting i Amsterdam, noen som har erfaringer?). Eksempelvis:

  • Ruteforslag
  • Overnattingsmuligheter
  • Byer, land og serverdigheter etc. verdt å besøke
  • Tips om uteliv i aktuelle byer i Europa
  • Vil også gjerne høre fra noen som har bodd på Hosteller hvor man deler soverom med ukjente. Fungerer dette bra?
  • +++

 

Besøkte Amsterdam, Brussel (var her kun et par timer for å besøke Grand Place), Wolfenbüttle (besøkte Jägermeisterfabrikken) og Flensburg i sommer. Men tiden ble alt for knapp (fem dager totalt), så vi har gått glipp av mye på veien.

 

Budsjett: Billigst mulig, til en viss grad. Altså, kan gjerne ta noen netter i bilen men flesteparten på rimeligere hosteller. Det viktigste er at sengene, tolattene og dusjene er rene når vi skal overnatte. Har egentlig som mål å tilbringe minst mulig tid på overnattingsstedet.

 

Vil ha en tur fylt med opplevelser! :)

post-270184-0-75231500-1377857150_thumb.png

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du først til Belgia må du få med deg Brugge. Veldig flott by. Det er også verdt å kjøre over Afsluitdijk i Nederland.

 

Ellers vil jeg foreslå å ta turen nedom Alpene om du ikke har vært der før. Fantastisk landskap og massevis av ålreite småbyer. Kan f.eks. kjøre ned til Annecy i Frankrike og følge Alpene bortover til Liechtenstein før dere kjører oppover igjen. Greit å få med seg litt fjell, siden ruta di er litt kjedelig naturmessig sånn som den er nå. Ta gjerne med Luxembourg også.

 

Har sovet på tostjerners hotell i Frankrike, Italia og Tyskland og det har vært mer enn bra nok. Prisene ligger på 30-40 Euro per pers. Å dele soverom med andre har jeg ikke gjort og vil nok heller aldri gjøre det, men det kan godt hende det funker greit.

Lenke til kommentar

Kjørte Hirtshals - Hamburg - Brussel - Paris - Luxemburg - Dusseldorf - Amsterdam - Hirtshals i fjor.

 

Fin tur :) Paris var veldig bra og skulle gjerne vært der lenger. Samme med Amsterdam hvor vi bare var på dagstur. Brussel er derimot den verste byen jeg har kjørt i, brukte 1-1.5 time bare for å komme oss ut av byen og da hadde vi GPS.

 

Vi sov på hotell, men en natt i bilen og en natt på "etappe" hotell på tyske/danske grensen. Totalt 11 dager.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at Amsterdam er helt forferdelig å kjøre i, i alle fall inne i sentrum, mens Brussel er veldig grei og oversiktelig. Vi kom rett ut på første forsøk med GPS der :)

 

Butte de Lion ved Waterloo i Belgia er kanskje noe å få med seg? Der tapte napoleon krigen og det er satt opp et vanvittig monument som har stått i 200år.

 

Alpene i Frankrike, Sveits, Liechenstein og Østerrike kan virkelig anbefales fra min side også, for meg var det konstant hakeslepp over det landskapet. Helt vanvittig!

 

Ellers vil jeg anbefale Reims i Nord-Frankrike som har en katedral man også får et rimelig hakeslepp av, og byen ellers er moderne og veldig flott med masse utesteder og hoteller.

 

Praha er også flott så pass på å ha litt tid her, en dag går men er i korteste laget :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og utfyllende svar alle sammen!

 

Vi kommer til å gjennomføre flere av forslagene her, skal prøve å få lagt ut noen tilbakemelding (m/bilder) i den grad det er mulig når vi kommer tilbake. Når det gjelder Alpene, hvordan er klimaet i oktober/november? Det gjelder forsåvidt resten av landene vi har tenkt til å besøke, er det stor fare for minusgrader?

 

Ellers har vi nå fått bestilt overnatting i Amsterdam for de første dagene turen. Blir to netter, begge på private room i et hostel nært Vondelpark, og to netter på private room i husbåt nordøst for byen (15 min gåavstand til sentrum). Vi måtte ut med omtrent 2400 NOK totalt for alle fire nettene (to personer, ca 300 NOK per natt per person)- men da er kapasiteten i Amsterdam på vei til sprengt. Planen er å leie sykler å bruke dette til transportmiddel. Vi har også bestilt billetter til Amsterdam Music Festival som foregår samme helg som vi er i Amsterdam.

 

Fortsett og kom med gode forslag! :)

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Takk Robertsen! Akkurat hva vi er på utkikk etter. Også er det gratis parkering, ikke verst!

 

Har du noen forslag til ting å finne på i Berlin? :)

Du har jo de klassiske som Brandenburger Tor og Holocaust memorial rett i nærheten, checkpoint charlie, og den lille gjenstående biten av muren med en del historiske oversikter i Niederkirchstrasse.

 

Jeg regner med disse er kjente for deg og de fleste andre, men det er jo noen av de største attraksjonene.

 

Du har jo også TV-tårnet på Alexander Platz om du er interresert i utsikt og Olympiastadion om du er interresert i olympisk historie :)

 

Beklager å svare for deg robertsen78, ville bare si det jeg hadde på hjertet, så kan du bare legge ut med mer :)

Lenke til kommentar

Mange takk crazylazyboy! Har du noen erfaring om utelivet i Berlin, og/eller noen av de andre byene vi skal innom/er i nærheten av?

Jeg er under 18 så nei når det gjelder uteliv :tease:

 

Berlin har jeg tilbragt mere tid i enn noen av de andre byene du skal til, og her var jeg i tillegg opptatt av å få med meg det kjente. Mange plasser jeg er har jeg så liten tid at jeg heller bare vil oppleve livet i byen istedet for å bruke masse tid på å lete og finner kjente ting, når det ikke er så viktig for meg :) Men kan jo nevne EU-byggningen i Brussel som noe å se på, det er ikke så spektakulært men det er gøy å ha vært en så viktig plass :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er turen over, og den ble veldig vellykket! Hovedruten (m/ flere pitstops) ble som følger Hirtsahls>Amsterdam>Paris>Luxembourg>Berlin (m/snartur innom Polen)>Hirtsahls. Vi brukte ti dager på turen hvor fire i Amsterdam, så det ble en typisk "kartleggingstur" om man kan kalle det for det. Med typisk litt for lite tid på hvert sted- men vi fant ut hvor det er verdt å reise tilbake! Vi la bak oss 4400 km i bil, hvor lengste etappe var Paris>Luxembourg>Berlin på en dag!

 

Blir for mye å skrive om hele turen, men legger ut noen bilder her! Bare å spørre om det skulle være noe. Takk for alle tips som ble gitt i forkant :)

 

vlcsnap-2013-10-27-22h25m26s20.png

Autobahn, vårt andre hjem under turen!

 

2013-10-17%2018.12.jpg

Ankommet Amsterdam. Fortsatt min favorittby etter turen!

 

2013-10-18%2013.56.jpg

Hus og hage langs kanalene i Amsterdam.

 

2013-10-18%2013.43.jpg

Hotelboot Angeline. Overnattingsstedet vårt i Amsterdam. Drives av et ektepar, vanvittig hyggelige folk, anbefales :)

 

vlcsnap-2013-10-29-19h52m55s205.jpg

17 000 apekatter i Ziggo Dome, Amsterdam.

 

2013-10-20%2021.jpg

Butte du Lion, Belgia. Kom hit kvelden da vi kjørte fra Amsterdam>Versailles så var dessverre stengt.

 

2013-10-21%2012.22.jpg

Château de Versailles

 

2013-10-21%2011.57.jpg

 

2013-10-21%2011.52.jpg

 

2013-10-21%2014.47.jpg

 

2013-10-23%2015.43.jpg

Brandenburger Tor, Berlin

 

2013-10-23%2014.26.jpg

Alexanderplatz, Berlin

 

2013-10-25%2012.37.jpg

Sachsenhausen, Oranienburg

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...