Gå til innhold

[Løst] 4770k med litt høy temperatur?


Smurfn

Anbefalte innlegg

satt sammen ny pc for et par dager siden med 4770k og standard kjøler i helt nytt cooler master silencio kabinett, under spilling og hardt arbeid er tempen i litt overkant mye spørr du meg?

 

bildet tatt mitt under en dota2 match...

 

høyeste temp 97c liøet av en dag med spilling.

idle ~45-50c

 

lDnwSnp.jpg

Endret av Smurfn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at Intels nyere CPU'er kjører varmere enn den forrige generasjonen. Jeg synes det ser veldig varmt ut, men det var en lik tråd nå nylig med vannkjølt 4770k som gikk 70grader, så det er nok noe med den prosessoren der.

 

Nye prosessorer tåler mye mer varme enn gamle, og du skal opp i 80-90 før du bekymrer deg, selv kjører jeg i5-2500k på 4,5ghz med makstemp 50-60 under load, 30-35 idle så jeg synes absolutt det er varmt.

 

Om det er normalt burde du sende en mail til intel om, for dette er en gjenganger.

Hadde vært ekstremt skeptisk hvis min hadde nådd 97 grader(!)

Lenke til kommentar

har ikke rørt noe som kan ligne på overklokking i bios e.l. skal prøve å remontere kjøleren tenker jeg..

Er ikke så ille temperatur det. Hvis airflowen er dårlig og du bruker en stock kjøler, så er ikke det noe i veien med de tempsa. Finnes mange billigere kjølere som kan erstatte den dritten du har nå.

 

var egentlig akkuratt min mening om saken det, egentlig :p

 

syntes fortsatt det var litt høy temp da mtp, at det er helt nytt kabinett og kjøler så ikkeno støv o.l. er 2x120mm vifter som fulgte med kabinettet

Endret av Smurfn
Lenke til kommentar

har ikke rørt noe som kan ligne på overklokking i bios e.l. skal prøve å remontere kjøleren tenker jeg..

 

var egentlig akkuratt min mening om saken det, egentlig :p

 

syntes fortsatt det var litt høy temp da mtp, at det er helt nytt kabinett og kjøler så ikkeno støv o.l. er 2x120mm vifter som fulgte med kabinettet

 

Du har ikke rørt noe nei, men hovedkortene gjør ofte dette selv og da ofte med en del spenning mer en hva som trengs.

I følge bildet du postet er prosessoren overklokket til 3.8ghz, og kanskje mer under 100% load.

Prøv å remontere kjøleren, dersom det ikke gir noen forandring kjør cpu-z og prime 95 og sjekk klokkefrekvensen og spenningen på prosessoren.

 

Regner med det ikke er noe feil og at kjøleren er montert rett, men at den høye temperaturen kommer av overklokken og det faktum at standardkjøleren ikke duger til noe.

Lenke til kommentar

 

Du har ikke rørt noe nei, men hovedkortene gjør ofte dette selv og da ofte med en del spenning mer en hva som trengs.

I følge bildet du postet er prosessoren overklokket til 3.8ghz, og kanskje mer under 100% load.

Prøv å remontere kjøleren, dersom det ikke gir noen forandring kjør cpu-z og prime 95 og sjekk klokkefrekvensen og spenningen på prosessoren.

 

Regner med det ikke er noe feil og at kjøleren er montert rett, men at den høye temperaturen kommer av overklokken og det faktum at standardkjøleren ikke duger til noe.

 

At den klokker til 3.8 automatisk er en standardfunksjon i Intel-prosessorer. Den er altså ikke overklokket

Endret av Diabetus
Lenke til kommentar

Som nevnt flere ganger tidligere om stock-kjøleren, så duger ikke den til noe (den bråker og yter dårlig)...en billig og bedre erstatning vil være som foreslått 212 Evo:

http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/

 

...hvis du likevel må remontere kjøleren, så kan du like gjerne kjøpe en bedre kjøler med en gang. ;)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Var visst et klips i ene hjørnet som ikke var dyttet helt nedi... så nå ser det ut som den legger seg på ~80c under load ser det ut som, er det mer riktig?

 

80c under 100% er en enorm forbedring i forhold til 94 i alle fall. Kunne ha kjøpt til termisk pasta å lagt på ny da den som følger med er så som så.

 

At den medfølgene kjøleren ikke duger til noe er rein overdrivelse. Ikke noe spesielt bra, men såfremt du ikke skal overklokke så er det ikke nødvendig å bytte kjøler med mindre du er interessert i lavere støynivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...