Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skrapelyd fra hjul ved kjøring


Anbefalte innlegg

De siste dagene har det kommet en skrapelyd fra hjulene når jeg kjører. Det skjer spesielt i lav hastighet, men har ikke hørt det i høyere hastigheter slik som 70-80km/t. Høres litt ut som metall som skraper mot metall, og dersom jeg presser bremsen inn bare litt så forsvinner lyden. Lurer på hva som kan være galt, bilen er en 2008 modell Ford Fusion, kjørt ca. 100.000km. Lurer også på om det er farlig å kjøre med, da jeg har lang vei til jobb og bil er en nødvendighet for å komme seg frem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder også en knapp på slitte klosser. Hvis de akkurat har blitt utslitte så kan du rekke å bytte de før de skader skivene noen som er uungåelig hvis du ikke gjør noe med det.

 

Fortell meg gjerne logikken... hvorfor skal slitte klosser skrape under kjøring, bare fordi de er slitt?

Lenke til kommentar

Fordi de ligger på skivene. Antagelig også grunnen til at de ble slitt i utgangspunktet.

Hvis man bare bytter klosser uten å fikse stempelpakningene med å dytte stemplene ut og inn og samtidig reingjøre alle føringer i caliperene så klarer ikke pakningene å dra seg tilbake når man slipper bremsen.

 

Hvis føringene ikke reingjøres og smøres opp så kan det på enkeltvirkende(Kun stempel på den ene siden) calipere medføre at den ene siden av caliperet henger seg opp slik at kun en bremsekloss slites.

Hvis man ikke oppdager dette tidlig så vil den ene siden av skiva ruste og skiva må enten dreies eller byttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På bilen min var glideboltene ikke smurt skikkelig på merkeverkstedet som monterte dem for noen år siden.

Dermed var de rustne og man kunne risikere at bremsene hang igjen litt når man slapp bremsepedalen. (De gjorde ikke det, men glideboltene var så slitt at det var like før det ville oppstått problemer)

 

Måtte kjøpe nye.

Jeg skulle egentlig bare bytte bremseklosser en ettermiddag rundt merkeverkstedets stengetid, men endte opp med å trenge flere deler... Jeg rakk i siste liten å kjøpe noen uoriginale greier hos BilXtra eller Mekonomen eller hva det nå heter.

 

Bremsene mine hadde ikke i utgangspunktet noe problem, annet enn at klossene var utslitt. Men jeg ville ikke montere de rustne glideboltene når jeg satte det sammen igjen.

 

 

shop_items_catalog_image118732.jpeg

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det kunne ha vært lyd fra metallplatene mange bruker på baksiden av klossene også men normalt vil det pipe/skrike mer enn å skrape.

 

Ser noen har nevnt drivakselknuter også men det skal man normalt ikke merke hvis man ikke har fullt rattutslag mot høyre eller venstre. Har aldri vært borti at det lager lyd ved kjøring rett frem. Da må de i tilfelle være ekstremt slitt. Drivaksler produserer også en bankelyd, ikke en skrikelyd.

Lenke til kommentar

Og fordi det skaper ekstraarbeid til neste gang. Og de får jo timebetalt, så de har alt å tjene på det.

 

Ikke for noen som vet hvilke rettigheter dem har... det er garanti på reperasjoner og skifte av deler og er det på grunn av dårlig arbeid så må de gjøre det opp igjen.

 

Edit: Kanskje jeg har forsnakket meg her mener det var reklamasjon på håndtverkertjenester men finner ikke noe på det.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...