Gå til innhold

Her prøver Windows-svindlerne å lure kredittkortet fra oss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft support call scam er en klassiker, men i forrige uke var jeg borti en ny vri hvor en inder sa han ringte fra EU-kommisjonen og ville skrive en artikkel om noen prosjekter jeg jobber med. Etter en stund ville han ha meg til å skrive inn en URL i nettleseren min for å vise meg noe, men da jeg konfronterte ham med at dette var en vanlig måte å lage lurium på, var det "thank you, goodbye sir" ganske kjapt.

 

Personlig tilpasset email-spam blir det jo bare mer og mer av, men jeg lurer på hvor vanlig det er blitt med slike skreddersydde svindelforsøk over telefon? Bruker en svindler 2 minutter på å lage en profil over personen/bedriften man ringer til vil nok sannsynligheten for å lykkes øke betraktelig.

 

Les hele historien her: http://infosec.sintef.no/informasjonssikkerhet/2013/08/bondefangeri-over-telefon/

Lenke til kommentar

Fantastisk.

En av de artiklene jeg faktisk har storkost meg med.

Men virkelig.. Er det ~1000 lettlurte folk hver dag som går på dette?

 

De aller fleste av de som kommenterer og\eller leser artikkelen hadde nok bare ledd pent, men alikevel.

Likte vrien der det ble skrevet XXXX-XXXX.

 

Flott jobbet! :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes tallet var overraskende høyt jeg også med folk som går på dette, men når jeg tenker meg om så hadde nok for eksempel min bestemor mest sannsynlig gått rett på. Gamle folk er jo gjevt over redde for å bruke PC med tanke på å gjøre noe feil så hvis de da får en telefon hvor de får fortalt at PCen et proppet full med virus ser jeg for meg at de ikke er vonde å be..

Lenke til kommentar

Haha, kjempebra artikkel! Bør prøve å få VG til å publisere denne artikkelen kanskje, så blir det større bevissthet rundt det her. Den i redaksjonen som snakker har forresten veldig bra engelsk. Bodd i USA eller noe?

 

Dette er ikke en dum idè egentlig. Dersom det ikke regnes som fy-fy å dele dele kilder og artikler med andre nyhetsorganisasjoner (av konkurransehennsyn?) så er nok dette veldig fort noe som en større avis kunne tenke seg å snappe opp. Storyen er jo egentlig litt av et gullkorn med tanke på at HW fikk full video av hele prosessen.

 

Det er interessant og relevant for de fleste, siden mange sikkert har fått en slik samtale selv på et eller annet tidspunkt eller ihvertfall kjenner noen som har, og andre vil vekke interesse for artikkelen rent utifra hvor frekke disse folka er. En god public service announcement ville det også være. "Alle" vet man ikke skal åpne vedlegg i spam-eposter nå om dagen, men nå er det visst på tide å trene folk til å være obs på tilsvarende svindelvarianter på telefon også. Bedre bevissthet over problemet i befolningen generellt er den eneste permanente løsningen på slike problem som regel.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er ikke en dum idè egentlig. Dersom det ikke regnes som fy-fy å dele dele kilder og artikler med andre nyhetsorganisasjoner (av konkurransehennsyn?) så er nok dette veldig fort noe som en større avis kunne tenke seg å snappe opp. Storyen er jo egentlig litt av et gullkorn med tanke på at HW fikk full video av hele prosessen.

-Stigma

 

Med tanke på at HW har en avtale med VG allerede hvor de deler artikler med jevne mellomrom så burde ikke det være noe problem. Gjelder bare å finne en vinkling som appellerer til den jevne VG-leser.

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å kødde max med dem, installer programmet og rett før de skal ta kontroll over pcen setter du i gang et autoclicker-program med 20ms intervall på høyreklikk og se på mens de strever med å manøvrere et operativsystem som manisk klikker høyre musetast 50 ganger i sekundet :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ble oppringt 05:01 en tidlig morgen et par uker siden. Jeg var skikkelig groggy i både hodet og stemmen, så det tok en del sekunder for meg å prosessere hva som foregikk. Jeg er tredjelinje for kritisk support av noen tjenester på jobb, så min første antakelse var at dette var fra Pagerduty, Akamai, Rackspace eller tilsvarende fra utlandet.

 

Han presenterte seg med navn, firma og tittel, jeg svarte tilbake med navn, firma og tittel og vi var generelt sett veldig profesjonelle begge to. Når han så nevnte at det var problemer med en datamaskin så tenkte jeg med en gang på en av de ~80 serverne omkring i verden jeg har tilgang til, men så ble ord som "virus" og muligens "Windows" nevnt og etter et par sekunder med at jeg ikke forsto noe la jeg sammen to og to og kom frem til at dette var en call center scammer.

 

Jeg sa enkelt og greit at «I'm sorry, my computer runs Linux, not Windows, you must be mistaken» og han svarte «Is that so, Sir? You must be right, have a good day, good bye» og la på.

 

Bortsett fra at han ringte på et ugudelig tidspunkt var det helt greit.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...