Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bad uten vindu, tørking av klær


Anbefalte innlegg

Har flyttet inn i en leilighet for 3 mnd siden. Vi har ikke tørketrommel, og badet har ingen vindu og nesten ingen ventilasjon. Er et lite hull i veggen som jeg regner med må være en vent.

Når vi da henger opp klær blir jo da resultatet at klær aldri blir tørre. En midlertidig løsning er at vi lar døren stå med en liten glippe, men det tar fortsatt veldig lang tid, type 1-2 dager for gensere og bukser, men da unngår vi iallefall at alt dopapir og div blir fuktig.

 

Det er også varmekabler på badet, og det er ikke så kult å ha åpen dør og bruke alt for mye strøm på å varme opp de.

 

Noen som har noe løsning her? Finnes det et billig alternativ som avfuktere og slikt?

Vi bare leier, så noe drastiske løsninger er nok ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hva med å få installert en fuktvifte i hullet i veggen? Hvor lite hull er det snakk om? Et vanlig hull for en vifte vil være ca. 10cm i diameter. Viften vil trekke den fuktige luften ut av badet, og da også trekke ny luft inn til badet fra resten av huset.

Lenke til kommentar

Det vanlige er å tørke klær i stua om badet har dårlig ventilasjon.

 

Plan b er å kjøpe seg en billig brukt tørketrommel .

Ja det stemmer nok sikkert bra det, men jeg har alltid hatt bad med vindu. Knekke det litt åpent og alle problemer med fukt er borte

 

Hva med å få installert en fuktvifte i hullet i veggen? Hvor lite hull er det snakk om? Et vanlig hull for en vifte vil være ca. 10cm i diameter. Viften vil trekke den fuktige luften ut av badet, og da også trekke ny luft inn til badet fra resten av huset.

Ikke så dumt det nei. Tok en tur inn på badet og tok noen bilder nå. Syns hullet så smått ut, men jeg er vant med noe Villa-Vent greier som har ventiler på sikkert 20-30cm. Hvis det er normalt 10 cm så ser det ut som det kan stemme.

Her ser du ventilen oppe i hjørnet:

post-115792-0-69327300-1376946205_thumb.jpg

 

Og her er skala:

post-115792-0-77659500-1376946150_thumb.jpg

 

Er det ikkje krav til ventilasjon på eit bad? Ventil, vindu eller vifte?

Jo det er det helt sikkert, og som sagt over her så er det ventil. Syns bare det er så rart at det tok forferdelig lang tid å tørke klær, samt at bla dopapiret ble vannvittig fuktig uten glippe på døren.

 

Nå tok samboeren og hang opp klærne på gjesterommet så får vi nå se i morgen hvor bra det fungerer. Står en oljeovn med litt varme på, samt døren er åpen. Da får vi vel litt varme i leiligheten også

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vet du om du har Villavent der du bor nå? Slå på vifta (over komfyren) på kjøkkenet, og gå ut på badet og lytt om det er noe trekk fra ventilen. Slik ventilen ser ut virker det som et Villavent-anlegg (eller annen type mekanisk ventilasjon).

 

EDIT: Det er ganske vanlig at folk flytter inn et sted hvor ventilasjonen på badet er avhengig av kjøkkenvifta, uten at de vet dette. Typisk hus fra 80-tallet, muligens utpå 90-tallet også. Hvis det er tilfellet, skal kjøkkenvifta stå på laveste hastighet konstant for å ha ventilasjon på badet. På laveste hastighet sviver ikke motoren i selve kjøkkenvifta, men i en egen enhet på kryploft/kott/bortgjemt sted.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Godt å se at det er flere enn meg som har Meguiars bilsåpe på badet!

 

Vi har heller ikke vindu på badet, bare et avsug i taket. Har tørket klær i stua de siste 3-4 årene, men luftfuktigheten blir veldig høy av det. Det har resultert i andre plager, så vi så oss nødt til å investere i en tørketrommel for å få unna de største tingene som håndklær, pledd, sengetøy, undertøy osv. Angrer ikke på det. Blir relativt fuktig på badet når den står på, men det går fort vekk igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det glipe nede på badedøra, for å få gjennomtrekk?

Det stemmer ja.

 

Vet du om du har Villavent der du bor nå? Slå på vifta (over komfyren) på kjøkkenet, og gå ut på badet og lytt om det er noe trekk fra ventilen. Slik ventilen ser ut virker det som et Villavent-anlegg (eller annen type mekanisk ventilasjon).

 

EDIT: Det er ganske vanlig at folk flytter inn et sted hvor ventilasjonen på badet er avhengig av kjøkkenvifta, uten at de vet dette. Typisk hus fra 80-tallet, muligens utpå 90-tallet også. Hvis det er tilfellet, skal kjøkkenvifta stå på laveste hastighet konstant for å ha ventilasjon på badet. På laveste hastighet sviver ikke motoren i selve kjøkkenvifta, men i en egen enhet på kryploft/kott/bortgjemt sted.

Der sa du noe. Ble nevnt noe om at kjøkkenviften skulle dras litt ut for noe ventilasjongreier når vi flyttet inn. Jeg kan dog ikke høre noe særlig for øyeblikket grunnet en massiv ørebetennelse. Har iallefall ikke hørt noe før, så kanskje det er noe som er defekt eller avslått der. Skal be samboeren høre litt i morgen. Huset er også fra 2003.

 

Godt å se at det er flere enn meg som har Meguiars bilsåpe på badet!

 

Vi har heller ikke vindu på badet, bare et avsug i taket. Har tørket klær i stua de siste 3-4 årene, men luftfuktigheten blir veldig høy av det. Det har resultert i andre plager, så vi så oss nødt til å investere i en tørketrommel for å få unna de største tingene som håndklær, pledd, sengetøy, undertøy osv. Angrer ikke på det. Blir relativt fuktig på badet når den står på, men det går fort vekk igjen.

Bilsåpen på badet, vaskebøtten i gangen. Må blandes i dusjen for ikke å grise

Nå prøver vi gjesterommet. Har også et gigantisk vindu der inne som kan åpnes med en glippe i toppen. Det blir et alternativ hvis det blir veldig fuktig med døren åpen.

Har dog lite lyst å fyre veldig for kråkene med tanke på oljeovnen.

Lenke til kommentar

Hvis huset er fra 2003, skal det være separat mekanisk avtrekk på bad/vc og direkte ut. Men "byggetillatelsen er vel gitt noe tidligere og jeg husker ikke de eksakte kravene til l/s. Men, jeg tror ikke de ble endret i TEK 1997, 3 utgave av 2003. Og der er kravene. Uten vinduer, var det krav til "forsert avtrekk" på min 30 l/s på bad.

 

TS får sjekke opp om han bruker ventilasjonen på rett måte, eller om det er noe feil med ventileringen av badet.

 

Ellers ser jeg at ventilen er plassert på det dårligste stedet. Sikkert lovlig, men..... Hvis det er mekansik avtrekk på badet og luftespalte under døra, går hovedstrømmen av luft den korteste vegen. Og det vil si, luften går i en liten bue fra underkant dør og opp til ventil. Hva med resten av det lange rommet? Ventilen skulle vært lengst mulig inn i rommet, for å være effektiv.

 

Vil samtidig nevne at det finnes tørketromler, med avfukter, så en slipper mye fukt i rommet.

Lenke til kommentar

Vel da viser det seg at det var en slags villavent som var styrt av kjøkkenviften. Mye ventilasjon var det ikke, men samboeren mente hun hørte litt endring lyd i ventilen når jeg dro kjøkkenviften ut. Da går heller ikke kjøkkenviften.

Gledelig nyhet dog. Sa ifra til huseier om dette og de mente de like gjerne kunne investere i en tørketrommel :) Så i morgen kommer en kondens tørketrommel som kan ta det største og tyngste av klær :D

 

Takker for hjelpen alle sammen. Nå skal iallefall kjøkkenviften stå ute til en hver tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...