Gå til innhold

Valgomater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes de fleste valgomatene gir en grei pekepinn, men det forutsetter jo ofte at man har en mening om de fleste sakene. Skjønner ikke hva som skal gjøre NRK sin dårligere enn de andre, min erfaring er at de er noenlunde like. VGs valgomat var riktignok elendig, men den kan vel knapt kalles en valgomat.

 

Forøvrig er det kanskje greit å ta diskusjonen rundt disse valgomatene i den allerede eksisterende tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1531606

Lenke til kommentar

Prøvde Nettavisen sin valgomat nå, etter "anbefaling" fra Turbonello. Til min store overraskelse kom alle de 3 største partiene i bunn, mens Venstre, MDG og Sv kom på topp. Fantastisk. Men nå kunne jeg vel ikke svare på halvparten av spørsmålene heller da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har havnet på Rødt veldig ofte, med DeGrønne og SP som også førstekandidater.

 

Tror jeg havnet på Rødt siden jeg var negativ til det meste.

 

Men stemt FRP av taktiske grunner.

 

Innser det blir ei Høyreregjering - vil for all del ikke ha med Venstre eller KRF.

Derfor må jeg stemme FRP.

Liker ikke Høyre for den del.

 

Men på den annen side er det totalt uaktuelt å stemme, SV, AP eller SP.

 

Så jeg håper opp i all galskapen at det blir en FRP/Høyreregjering.

 

Og at FRP stikker kjeppen inn i Høyres hvepsebol og rører godt rundt slik at det blir mye støy i Høyre.

 

Med Siv Jensen som Finansminister blir det boller og brus på alle.

Lenke til kommentar

Problemet med valgomatene er at de tar utgangspunkt i at man skal stemme på et av de kjente partiene, og at man trenger hjelp til hvilket av disse man er mest enig med.

 

For en frihetstilhenger som meg selv gir mange av spørsmålene lite mening. For å ta noen vilkårlige spørsmål fra Aftenpostens valgomat som eksempel:

 

"Barnetrygden burde graderes etter inntekt."

 

Problem: Tar utgangspunkt i at man vil ha barnetrygd i det hele tatt.

 

"Pelsdyrnæringen bør avvikles."

 

Problem: Tar utgangspunkt i at pelsdyrnæringen burde avvikles med makt om man svarer "enig", selv om man kun er enig i at næringen bør avvikles.

 

"Det bør bli vanskeligere å få innvilget abort, også før uke 12."

 

Problem: Tar utgangspunkt i at man skal måtte få dette innvilget i det hele tatt.

 

 

Det gjennomgående problemet slik jeg ser det, er at det ikke stilles prinsippielle spørsmål, men heller gradsspørsmål som tar utgangspunkt i at man allerede er enig med et eller annet politisk parti.

Endret av Politrikks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...