Gå til innhold

Off-shore Kokk?


Master Chef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner han!

 

Om dere kunne velge: 8 timer hver dag i helger, kvelder og ferier nar alle andre har fri, for en temmelig dårlig lønn.... osv osv,...

 

Eller jobbe 2 uke, for så å ha fri 4 uker til å gjøre nøyaktig som man vil..... Eventuelet jobbe 4 uker og ha fri 4 uker.... Det valget er ikke vanskelig....!

 

TS: Skaff deg et IMO60 eller IMO80 kurs! Etter dette hører du med opplæringskontoret for restaurant og matfag, og eventuelt opplæringskontoret for Maritime fag.. De klarer å putte deg i riktig retning.

 

Og det er snakk om en læreplass fikser nok de IMO (sikkerhetskurset) ditt også (dyrt...)

 

Om du har fagbrev, kan du eventuelt spare penger å ta kurset... Så hører du med bemanningsbyråer...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg vet egentlig ingenting om dette, men jeg ANTAR at disse jobbene er ekstremt ettertraktet og noe gjerne de med erfaring og med gode kontakter får, så jeg hadde ikke basert en utdannelse som kokk på at jeg skulle jobbe offshore.

 

Da må du være innstilt på og ha lyst til å jobbe som kokk på land, men ha offshore-jobb som en gulrot; noe du kanskje får hvis du er heldig og er på rett plass til rett tid.

 

Med andre ord, ikke noe å basere en utdannelse på.

 

Ønsker du deg offshore er det sikkert bedre veier å gå.

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt å få seg kokkejobb på sokkelen pga høy etterspørsel. Personlig vil jeg tro at det er en dårlig plan å ta en utdanning man egentlig ikke vil ha fordi man har en illusjon om at jobben blir mer gøy bare fordi man jobber offshore.

 

Jobben er akkurat den sammen enten man er på land eller offshore, forskjellen er bare arbeidstiden. Av erfaring kan jeg si at det ikke er bare enkelt å jobbe der ute i havet. Det høres selvsagt svært forlokkende ut å jobbe to uker for så å ha 4 uker fri. Spesielt når man får 700.000 i året for det.

 

Bakdelen hører man derimot ikke mye om. Hvor mye går man ikke glipp av når man er borte i 2 uker? Det er faktisk svært mye. For å nevne noe går man glipp av julefeiring med familien hvert tredje år, man går glipp av bursdagsfeiringer og slike begivenheter. I tillegg er det alle de sosiale tingene man ikke får med seg pga at man er på jobb - som f.eks når hele vennegjengen samles om sommeren, konserten man ikke fikk gå på, turen man ikke kunne reise på osv.

 

I tillegg har man belastningen med nattarbeid, noe mange sliter skikkelig med. Det er langt i fra alle som takler denne delen av arbeidsdagen. En ting man også må ta med i betraktningen er at dersom noen hjemme blir syke/evt dør, så kan man ikke bare hoppe i bilen og kjøre hjem. Man er avhengig av neste helikopter bare for å komme seg på land. Når man først har kommet seg på land er det langt fra sikkert at det går fly hjem. Helikopterterminalene finnes bare i Stavanger, Bergen, Florø, Kristiansund, Brønnøysund og Hammerfest. Bor man på Røros tar det en del tid å komme seg hjem fra f.eks Hammerfest.

 

Med andre ord er det ikke bare luksus å jobbe offshore. Det er på mange måter mer en livsstil enn en jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bakdelen hører man derimot ikke mye om. Hvor mye går man ikke glipp av når man er borte i 2 uker? Det er faktisk svært mye. For å nevne noe går man glipp av julefeiring med familien hvert tredje år, man går glipp av bursdagsfeiringer og slike begivenheter. I tillegg er det alle de sosiale tingene man ikke får med seg pga at man er på jobb - som f.eks når hele vennegjengen samles om sommeren, konserten man ikke fikk gå på, turen man ikke kunne reise på osv.

 

I tillegg har man belastningen med nattarbeid, noe mange sliter skikkelig med. Det er langt i fra alle som takler denne delen av arbeidsdagen. En ting man også må ta med i betraktningen er at dersom noen hjemme blir syke/evt dør, så kan man ikke bare hoppe i bilen og kjøre hjem. Man er avhengig av neste helikopter bare for å komme seg på land. Når man først har kommet seg på land er det langt fra sikkert at det går fly hjem. Helikopterterminalene finnes bare i Stavanger, Bergen, Florø, Kristiansund, Brønnøysund og Hammerfest. Bor man på Røros tar det en del tid å komme seg hjem fra f.eks Hammerfest.

 

 

 

Haha, greide du virkelig å svartmale 2/4 ordning?! Gratulerer! Du høres ut som en som har jobbet alt for lenge på rigg.... hmm.gif

 

2/4 ordning er da fantastisk... det er da tilogmed slik at man klarer å holde på et forhold med ei jente hjemme.

 

Jeg har seilt 8/8, 6/6, 5/5 og nå er jeg på 4/4.... Kompiser av meg som jobber på rigg reiser på jobb etter meg, og kommer hjem før meg, det er ikke så ille..

 

Kom deg ut på langfart å få seilt litt 8/8 du, DA kan du komme tilbake å snakke om alt du går glipp av,.

Lenke til kommentar

 

Haha, greide du virkelig å svartmale 2/4 ordning?! Gratulerer! Du høres ut som en som har jobbet alt for lenge på rigg.... hmm.gif

 

2/4 ordning er da fantastisk... det er da tilogmed slik at man klarer å holde på et forhold med ei jente hjemme.

 

Jeg har seilt 8/8, 6/6, 5/5 og nå er jeg på 4/4.... Kompiser av meg som jobber på rigg reiser på jobb etter meg, og kommer hjem før meg, det er ikke så ille..

 

Kom deg ut på langfart å få seilt litt 8/8 du, DA kan du komme tilbake å snakke om alt du går glipp av,.

Poenget var aldri å svartmale 2-4, men å sette fokus på at alt ikke er like bra som mange vil ha det til. 4-4 og 8-8 er selvsagt verre, og jeg har selv flere års erfaring med 6-4 disponibelplan (som gir stor usikkerhet om når man skal reise osv). 2-4 er som luksus i forhold til alle ordninger som er verre, men det er mange som ikke ser de negative sidene av det å jobbe på sjøen. De henger seg kun opp i friperiodene og glemmer resten av regnestykket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg fikk tilbud om å gå på resturant og matfag, dette var ikke akkurat førstevalget mitt. Har derimot alltid hatt lyst til å jobbe som off-shore kokk og lurer derfor hvilken vei jeg burde gå. Setter pris på all hjelp jeg kan få!

 

Syns du burde velge resturant og matfag viss det er det om du interesserer deg for.

 

jeg har selv mange venner som er kokk offshore og de trives VELDIG godt.

 

uansett hvilken ordning du får, om det er 6/6, 5/5, 4/4 eller 2/4 så er Mannskapet/arbeidsmiljøet og de som du jobber med en STOR del av hvordan du vil trives.

 

Og lønningene er gode uansett! om du så er vaskedame eller ingeniør!

 

så jeg sier KJØR på! vi trenger god mat i offshore og jeg er sikker på at dere som liker å lage mat og føler dere er klar for det kjører på og gleder dere til MYE moro!

Lenke til kommentar

Tenkt deg godt om før du velger kokkeyrket. Dette er et yrke som kun de som virkelig vil bli kokk burde velge. Uansett om du er på fastlandet eller offshore, så er jo jobben den samme. Hjemme er nok arbeidstidene mye verre enn offshore, du er på jobb mens vennene dine har fri i helgene, på kveldstid osv. I tillegg er dette et slitsomt yrke med høyt tempo og mye stress og det kan bli ensformig i lengden.

 

Ikke bare velg et random yrke for å kunne jobbe offshore. Skjønner godt de som vil ut i nordsjøen, men velg et yrke som du synes er kult og som du har lyst til i tillegg (sier ikke at kokk er ukult!).

 

Nå er jo din situasjon ikke slik at du kan velge å vrake i år, men du kan jo prøve å bytte etter du har begynt. Hvis ingeniør- retningen er fristende kan du prøve studiespesialisering, hvertfall i min krets har ikke den linjen så høyt snitt og det er ofte ledige plasser. Ellers er det vel TIP og elektro som er blandt de vanligste for de som vil ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...