Gå til innhold

? Det er ingen som har foreslått LAN-avgift i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det politiske systemet i Norge fungerer ofte slik at ideer til avgifter luftes litt først med en liten plantet "lekkasje" eller troverdig rykte. Deretter måles protestene, blir det ingen kommer avgiften, garantert.

Herved er alle invitert til å si nei. (Og helst ikke bare til en slik avgift :) )

Endret av morten_b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tips: Atle Hamar. Tidligere venstre politiker. Da vet dere hviklet parti å holde seg laaaangt unna til høst.Godt valg.
Hvorfor? Han sier da helt klart at det ikke er aktuelt at de foreslår denne avgiften. Hva har fyren gjort galt nå?

 

Ingen ild uten røyk.

Hvor mangen ganger har polititkere sagt : "det har vi ikke tatt stilling til".

Og vips, simsalabim.. var avgiften/tiltakene på plass et par måneder etter.

Endret av Labia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ingen ild uten røyk.Hvor mangen ganger har polititkere sagt : "det har vi ikke tatt stilling til".Og vips, simsalabim.. var avgiften/tiltakene på plass et par måneder etter.
Det vet jeg ikke, kan du komme med et konkret eksempel?

 

Matmomsen f.eks. Før valget har de ikke tatt stilling til å øke momsen, ettervalget økte matmomsen.

Det er bare å google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som at ekspertgruppen er ganske tungt dominert av offentlige ansatte fra lotteritilsynet, medietilsynet, norsk tipping og eksterne konsulentfirma (som lever av å gi resultater som sikrer videre samarbeid..just sayin..)

Torgeir Waterhouse og Jørgen Tharaldsen er desverre i mindretall uansett hva som diskuteres i den gruppa. hvor på lista er Jens Aasgaard?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det høres vanskelig ut å definere en så idiotisk lov.

 

Må man betale "LAN avgift" når over 10 venner er på besøk, og alle har med seg en mobil som kobler seg opp på samme nettverk?

Må man betale om alle hadde med seg et nettbrett?

Må man betale om man har nettbrett med windows?

Må man betale om vennene har med seg noen laptoper (uavhengig av OS) som kobler seg på det trådløse nettverket?

Må man først betale når man har 10 stykk som kobler seg til med en CAT-kabel med RJ45-plugg?

Og custom made maskiner som faller innenfor alt og ingen av alle disse kategoriene?

Må man betale om man deler opp nettverket slik at det KUN kobles opp 9 og 9 gamer-maskiner på hvert sitt eget intranett, for deretter å koble alle de forskjellige intranettene sammen via programvare som "emulerer" et LAN over internett?

Må man betale så lenge det er 10 datamaskiner i samme rom? Må man da betale om man sitter på toget med over 10 stykk koblet sammen på min AD-HOC tilkobling. Og må man kjenne hverandre før man skal betale?

 

Kort sagt: Hvor går grensene. I mitt liv så har jeg gjort litt hvert av dette, alt fra emulere mindre nettverk (f.eks inne på TG, hvor det ikke alltid var mulig å finne hverandre over forskjellige switchene, ha "LAN" med randoms på lange togturer osv..)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Også må jeg spørre hva staten skal med disse pengene? Kan ikke se for meg at noen som setter opp en frivillig interesseorganisasjon for å skape kultur og sosiale arrangementer er interessert i å møtte øke billettprisen med 100%. Dette gjelder gjerne mindre LAN-sammenkomster med alt fra 100-600 deltakere.

Lenke til kommentar

Dette handler naturligvis ikke om teknologien eller prinsipp rundt LAN eller DATAPARTY, men om SPILL som foregår på LAN.

 

Mao, man kan arrangere så store og omfattende LAN man vil, med så mange maskiner man klarer å få plass til, men om konkurranser der "tilfeldighet er involvert" som kan gi pengepremie er annonsert, så utløser det lotteritilsynets LAN-skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det høres vanskelig ut å definere en så idiotisk lov. Må man betale "LAN avgift" når over 10 venner er på besøk, og alle har med seg en mobil som kobler seg opp på samme nettverk? Må man betale om alle hadde med seg et nettbrett? Må man betale om man har nettbrett med windows? Må man betale om vennene har med seg noen laptoper (uavhengig av OS) som kobler seg på det trådløse nettverket?Må man først betale når man har 10 stykk som kobler seg til med en CAT-kabel med RJ45-plugg? Og custom made maskiner som faller innenfor alt og ingen av alle disse kategoriene? Må man betale om man deler opp nettverket slik at det KUN kobles opp 9 og 9 gamer-maskiner på hvert sitt eget intranett, for deretter å koble alle de forskjellige intranettene sammen via programvare som "emulerer" et LAN over internett? Må man betale så lenge det er 10 datamaskiner i samme rom? Må man da betale om man sitter på toget med over 10 stykk koblet sammen på min AD-HOC tilkobling. Og må man kjenne hverandre før man skal betale? Kort sagt: Hvor går grensene. I mitt liv så har jeg gjort litt hvert av dette, alt fra emulere mindre nettverk (f.eks inne på TG, hvor det ikke alltid var mulig å finne hverandre over forskjellige switchene, ha "LAN" med randoms på lange togturer osv..)

 

Mat for byråkratene. Nei, slike utvalg burde ikke eksistere. De sitter bare der for å finne nye måter å stjele fra oss vanlige folk på.

Lenke til kommentar

Synes det høres vanskelig ut å definere en så idiotisk lov.

 

Må man betale "LAN avgift" når over 10 venner er på besøk, og alle har med seg en mobil som kobler seg opp på samme nettverk?

Må man betale om alle hadde med seg et nettbrett?

Må man betale om man har nettbrett med windows?

Må man betale om vennene har med seg noen laptoper (uavhengig av OS) som kobler seg på det trådløse nettverket?

Må man først betale når man har 10 stykk som kobler seg til med en CAT-kabel med RJ45-plugg?

Og custom made maskiner som faller innenfor alt og ingen av alle disse kategoriene?

Må man betale om man deler opp nettverket slik at det KUN kobles opp 9 og 9 gamer-maskiner på hvert sitt eget intranett, for deretter å koble alle de forskjellige intranettene sammen via programvare som "emulerer" et LAN over internett?

Må man betale så lenge det er 10 datamaskiner i samme rom? Må man da betale om man sitter på toget med over 10 stykk koblet sammen på min AD-HOC tilkobling. Og må man kjenne hverandre før man skal betale?

 

Kort sagt: Hvor går grensene. I mitt liv så har jeg gjort litt hvert av dette, alt fra emulere mindre nettverk (f.eks inne på TG, hvor det ikke alltid var mulig å finne hverandre over forskjellige switchene, ha "LAN" med randoms på lange togturer osv..)

 

Jge er enig med poenget ditt, men jeg tror du ser bort fra det viktigste: man betaler for å være med på konkurranser på LAN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tips: Atle Hamar. Tidligere venstre politiker. Da vet dere hviklet parti å holde seg laaaangt unna til høst.Godt valg.
Hvorfor? Han sier da helt klart at det ikke er aktuelt at de foreslår denne avgiften. Hva har fyren gjort galt nå?
Ingen ild uten røyk.Hvor mangen ganger har polititkere sagt : "det har vi ikke tatt stilling til".Og vips, simsalabim.. var avgiften/tiltakene på plass et par måneder etter.

 

Så selv om han så tydelig som mulig gjør det klart at ryktene ikke stemmer, og at han syntes det er irriterende hvordan noen har klart å koke suppe på en spiker, så boikotter du det TIDLIGERE partiet hans "just in case"? Vet du egentlig hva Venstre står for? Det er et av de bedre partiene vi har når det kommer til teknologi, internett og ytringsfrihet her i landet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke forstå at de innførte en slik avgift i Sverige. Har ikke helt fulgt med skjønner jeg.

Men å innføre en slik avgift i Norge kan vel ingen seriøst vurdere? Noe Lotteritilsynets direktør også sier klart.

 

Dersom mann innfører en avgift må mann også kunne drive kontroll og inndrive avgiften.

Men matmoms var dette lett og lønnsomt.

 

Å pålegge, kontrollere og inndrive en LAN avgift kan umulig bli en lønnsom geskjeft.

Lenke til kommentar

Dette handler naturligvis ikke om teknologien eller prinsipp rundt LAN eller DATAPARTY, men om SPILL som foregår på LAN.Mao, man kan arrangere så store og omfattende LAN man vil, med så mange maskiner man klarer å få plass til, men om konkurranser der "tilfeldighet er involvert" som kan gi pengepremie er annonsert, så utløser det lotteritilsynets LAN-skatt.

 

Handlet ikke denne avgiften som ble innført i Sverige om at man på slike LAN har muligheten til å spille pengespill på datamaskinene sine, og dermed er de: "I lovens øyne er dette spillautomater. Det er ingen forskjell, sier han til teknologistedet M3"

 

De skriver jo i samme artikkel at: "Når M3 påpeker at LAN-spill har mer til felles med sport enn lotterivirksomhet ser han imidlertid ut til å være enig i at det er en viss forskjell, og det later ikke til at kravet vil gjelde turneringer." Så det ser jo ikke ut som det er det at man spiller turneringer som er problemet, men at loven er laget så vag at man kan tolke en hvilken som helst datamaskin som en spillautomat, som dermed blir avgiftsbelagt eller noe i den dur...

 

http://www.gamer.no/artikler/148528/sverige-innforer-lan-avgift/

Lenke til kommentar
Om han så faktisk snakker sant, kommer det til å bli en sak før eller senere uansett - og mest trolig kommer den til å bli vedtatt. Det er tross alt Norge vi snakker om. Det faktum at det er totalt - 100% - umulig med en logisk forklaring er det ingen som tenker på. Potetland

 

Da blir det undergrunnsLAN, med skumle ungdommer med hettegenser og capsen bak frem som sitter bak lukkede gardiner og pønsker ut all mulig jævelskap!

 

gty_computer_hacker_ll_110706_wb.jpg

Lenke til kommentar

 

For å gjere det klart: LAN avgift er ikkje foreslått eller vedtatt, arbeidet i ekspertgruppa vil handle om pengespel og spel som blir rigga inn mot pengespelmarknaden og rører ved lotterilov/pengespellov.

 

Det siste han skrev på nrk.no debatten.

 

Det blir på grensen til hysterisk å dra maskinvare som kan brukes til pengespill inn i DENNE debatten før det faktisk blir snakk om det.

Etter ekspertgruppas arbeid. ;)

 

Ekspertgruppas sammensetning har jeg derimot litt å utsette på... de har nok fine referanser ang PENGEspill alle sammen, men DATASPILL-representantene er i mine øyne i sørgelig undertall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...