Gå til innhold

Neste Windows-versjon fortsatt flere måneder unna


Anbefalte innlegg

Se der ja! Kanskje jeg skal ta en ny vurdering av hvilken versjon av Windows jeg benytte meg av, gode punkter du drar frem her. Blant annet Task Manager har jeg selv lagt merke til at er veldig mye bedre enn i win7 og det samme når det kommer til flere skjermer og så klart kjapp og oversiktlig tilgang til bilder/filer som ligger på Skydrive.

 

Storage Spaces visste jeg ikke om så det skal jeg se litt på i løpet av kvelden, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Malvado, takk for inormativt innspill og ikke bare sutring på metro og manglende Start-knapp (høyreklikker man ned til venstre får man uansett opp flere nyttig valg enn hva Start-knappen hadde å tilby).

 

W8 har jeg hatt siden dagen det ble sluppet på hovedPC'n min. Eneste negative jeg har opplevd er driverproblemer med ATI, der er det noe memomy leak som ender i omstart. Om det er AMD eller MS sin skyld aner jeg ikke.

Har også gått tilbake til W7 på en eldre laptop pga driverproblemer.

Metro/Tiles bruker jeg svært sjelden, men det er jo ikke i veien for noe. Blir vel mer benyttet når det kommer apper som jeg faktisk har brukt for, f.eks Picasa hadde vært fint i fullskjerm.

 

8.1 er uansett en naturlig videreutvikling av et OS. Alle OS slipper oppdateringer og det er samma gnålet hver eneste gang. Er W8 så utrolig jævlig, så bruk gjerne noe annet, fritt valg tross alt.

Lenke til kommentar

5 : Storage Spaces

6 :Ti ganger Bedre Task Manager (kjekt for oss som bruker den mye).

 

8 : Noe bedre WUA om jeg ikke husker helt feil. (Jeg bruker uansett UAC PASS for å gi permanent tilgang til et par programmer som jeg bruker ofte )

 

 

 

 

Personlig føler jeg at alt fokuset på Modern (metro) UI har gjort til at mange av brukerne ikke ser alle de andre fordelene oset har og velger derfor den "trygge" W7 versjonen (som på mange måter brukerne brukte XP i mange år selv når W7 kom) , selv om man vil ha mange fordeler med W8 / 8.1 .

5. Storage spaces. I lenken du ga så er det flere som har problemer. Rett i kommentarfeltet til artikkelen om Storage spaces.

 

6. Kan du utdype hva som gjør det 10 ganger bedre med Task Manager

 

8. Kan du kort forklare hva WUA og UAC PASS er for oss uinnvidde?

 

 

Jeg har 5 stykk Windows 8, men ingen på noen hovedmaskin, bortsett fra en nedstøvet bærbar som behøver batteribytte.

 

Jeg skal gladelig prøve Win 8.1 i håp om at det der Modern (metro) UI er til å leve med, hvis ikke fortsetter jeg med Windows 7 til jeg enten legger inn Windows 7 årene i framtiden eller at Microsoft lærer av kundemassen, og tar dem på alvor. Man er vant med at programmer kjører i vinduer, og inntil jeg ser hva som er endret på med egne øyne, så kan jeg ikke ta skikkelig stilling til dette.

 

Men, jeg håper at det skal være nok med en kamp fra brukermassene og ikke en to-tre kamper framover ! :)

Lenke til kommentar

5. Storage spaces. I lenken du ga så er det flere som har problemer. Rett i kommentarfeltet til artikkelen om Storage spaces.

 

6. Kan du utdype hva som gjør det 10 ganger bedre med Task Manager

 

8. Kan du kort forklare hva WUA og UAC PASS er for oss uinnvidde?

5 : Joda, Storage Spaces er ikke helt feilfri , spesielt er det litt kronglete forklaring når man skal ta det i bruk som kan gjøre at feil blir begått og data tapt. Men i utgangspunktet er det jo en smart løsning som sørger for at hvis en av feks 3 disker tar kvelden så vil man kunne gjenopprette dataen som "forsvant".

 

6 : 10 Ganger bedre er jo selvsagt min måte å poengtere at det er langt bedre enn gamle Task Manager , men eksplisitt så har du :

 

*Bedre kontroll på hva som er hva, feks : aaHMSvc linker til Asus HM Com Service (så det er enklere å forstå hva som kjører i bakgrunnen).

 

*Apploggen : Du får bedre oversikt over hva "appene" bruker av ressurser og nettverksbruk , kjekt for de som bruker de nye programmene fra Windows Store.

 

*Oppstart : Viser hva som kjører ved oppstart og hvilken innvirkning dette har på oppstartstiden , et klikk for å deaktivere et program.

 

*Brukeroversikt : Her ser man hvor mye hver bruker som er tilkoblet benytter seg av Cpu, minne , disk og nettverk og kjørende programvare

 

*Detaljer : God og oversiktig liste over kjørende prosseser , deres Pid, status , Brukernavn (System , Bruker , tjenester ) Belastning på cpu , brukt minne , Beskrivelse.

 

*Tjenester : Viser kjørende tjenester og status på disse, et klikks aktivering.

 

I bunn og grunn samler den nye task manager informasjon som man før måtte lete etter via Admin og systemverktøy for å få tilgang til , dette gjør at det er litt enklere å finne fram og forenkler hverdagen til oss som bruker litt tid på den.

 

8 : Wua UAC og UAC PASS : Ordla meg litt feil der , UAC er brukerkontrollen og det er den berømte "prompten" som kommer opp når visse typer programvare skal kjøres ( er du sikker på at du vil kjøre denne .exe filen? ) og kan være både frustrerende og irriterende når du for nte gang får den for akkurat det samme programmet du bruker. UAC PASS er programvare som sørger for at et og et program (som du selv legger til) godkjennes uten at du blir spurt atter en gang. Det krever også at du som bruker vet hva du gjør og ikke bare legger til programvare der i hytt og pine ( da har du jo egentlig null sikkerhet ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...