Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Byttet RAM, svart skjerm.


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp oppgradert den stasjonære PC´en min med mer RAM.

Dette har da endt i svart skjerm.

 

Jeg installerte først 8gb (4gbx2) minne, fikk da oppstart men beskjed om overclock failure, og det var bare av og til jeg klarte og komme meg inn i Windows, men etter litt fant jeg manualen til hovedkortet og leste at den tok maks 2gb pr slot. Installerte så disse og fikk oppstart etter å ha resatt CMOS. Trodde da alt var i skjønneste orden, men da jeg skulle restarte pc´en fikk jeg kun svart skjerm.

 

Hvis jeg da resetter CMOS igjen starter den opp igjen, men kun en gang før det blir svart skjerm igjen etter restart....

 

Noen som har peiling på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Windows7 i dag. Hovedkortet er et gammelt Asus P5E3 Deluxe.

 

Pc er jo ikke drept, da jeg får oppstart og full pakke om jeg resetter cmos. Jeg ser jo i manualen at minnet jeg har kjøpt ikke er i manualen til hovedkortet, men det er vel fordi det er så mye eldre hovedkort enn minnet. Jeg finne jo ikke de gamle brikkene som er oppgitt som støttet.

Lenke til kommentar

Ja men nå har jeg prøvd det ene settet jeg kjøptet med 2x4gb brikkene. Da fikk jeg hovedsaklig ocerclock failure, så byttet jeg ut disse med et nytt sett med 2x2gb da fikk jeg oppstart for så å få svart skjerm etter en restart.

 

Da fant jeg ut jeg skulle byttet brikkene med de jeg har stående i en server, serveren starter opp med de nye brikkene som skulle i brukspc, mens brukspc startet kun opp en gang med server brikkene for så å gi svart skjerm når jeg prøvde på ny

Lenke til kommentar

Alt inne i bios ang Ram er satt i auto, burde jeg satt det manuelt?

 

Nå har jeg prøvd å gjøre alt veldig systematisk.....Jeg har nå fått satt inn den nye rammen, koblet ut batteriet til cmos. Startet så opp PC, da vil den jeg ska inn og sette klslett og dato i bios, jeg valgte nå kun å gjenopprette og fortsette. Windows starter opp og finner 8gb minne.

 

Alt fungerer som det skal, men om jeg nå tar en restart så er jeg tilbake til start med svart skjerm og må nappe ut batteriet igjen

Lenke til kommentar

Noen som vet hva jeg evt må sette opp i bios for å få dette til å fungere smertefritt?

 

Noen forslag til hvilket ram som evt passer til ASUS P5E3 deluxe?

 

Siste ram brikke jeg prøvde var denne

KINGSTON ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x Kingston ValueRAM 4GB DDR3 (KVR1333D3N9K2/8G)

 

Fikk da start på pcen og kom inn i Windows som da viste 8gb minne. Skrudde av PC, så ble det svart skjerm igjen under oppstart. Jeg må da resette cmos før jeg kommer meg inn igjen....

Lenke til kommentar

Antar at det er hovedkortet som er synderen, ikke bruk auto, men sett opp timings til det som er standard til de minnebrikkene du bruker.

 

Dersom det er minnebrikkene som er problemet så kan du kjøre en minnetest. Mange bios kommer med memtest86, hvis du finner dette så kan du teste brikkene, dersom det ikke følger med kan du laste det ned og legge det over på floppy, cd/dvd eller minnepenn, husk å sette boot til riktig medie. Hvis du har en minnepenn så kan jeg anbefale Yumi, da kan du lett sette opp flere distroer, operativsystemer ol. på minnepennen. Yumi har en lang liste med distroer og andre programmer som dban, memtest86 etc., du kan la Yumi laste de ned selv, eller følge lenken til distroen/programmet du har valgt. Utover minnetest, så anbefaler jeg deg å bare bruke 1 ram-brikke av gangen til du finner den potensielle synderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...