Gå til innhold

Nybegynner med drinker


Anbefalte innlegg

Hei! eg er ganske ny på dette med Drikke.

Har noen, noen gode tips til enkle drinker med vodka der eg ikke må kjøpe hele butikken for å lage og ikke shaker. Noe så enkelt som Redbull vodka :)

 

Og ka er de gode vodkaene her i norge? og ka størrelse kommer de i? Har smakt Smirnoff før da. Men alle vodkaer har flere smaker og ka er de gode for?

 

og ka innegår katogorien ca 20%?

 

OG priser foresten :)

 

Vil noen gidde? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du over 20?

Blir litt enklere å komme med andre svar enn "sprit og brus"! :p

 

Men noe enkelt og godt, som du kan variere med er vodka, sprite, litt sicilia (kan sløyfes) og fun light av varierende smak. Drakk mengder av dette før jeg ble 20 :)

Nei er nok under 20 :p men er det mindre størrelser av vikingfjord og absolutt? hørt de er de beste

 

Er du over 20?

Blir litt enklere å komme med andre svar enn "sprit og brus"! :p

 

Men noe enkelt og godt, som du kan variere med er vodka, sprite, litt sicilia (kan sløyfes) og fun light av varierende smak. Drakk mengder av dette før jeg ble 20 :)

men bare kom med tips til gode drinker :)
Lenke til kommentar

Du har jo nevnt Red Bull. Cola, sprite, battery og juice eller kanskje Fanta Exotic er også enkle blandevann som forsåvidt er greie. Du bør også åpne deg for andre typer brennevin, feks rom og gin, som også er veldig anvendelige i enkle drinker (typen rom og cola, gin og tonic, etc.). Når du har kosa deg en stund med dette er du klar for å stige videre til drinker med flere typer brennevin, feks. Fjellbekk. Da blir det trivelig! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes veldig mange enkle drinker å lage seg. Det har ikke blitt nevnt eksplisitt, men screwdriver er en veldig enkel "drink" å drikke.

Screwdriver består kun av vodka og appelsinjuice, som maskerer spritsmaken veldig bra!

Fordelen med de fleste vodkabaserte drinkene er at du lett kan få tak i ingrediensene du trenger, siden det som regel finnes svaksprit varianter av vodka.

En drink jeg stadig vekk lager til folk på jobb er en som kalles Aloe vera, den er litt mer jobb, men aldeles ikke vanskelig å lage! Dra frem den på fest og du kan fort ansees som en drinkekspert, da de fleste under 20 ikke mikser vanskeligere ting enn vodka+Red Bull.

 

Aloe vera:

2 cl vodka (enten "voksen"- eller "barnevodka")

2 cl bananlikør

Resten består av 50% sourmix og 50% Sprite.

Vil du være ekstra fancy garnerer du drinken med lime.

 

Sourmix kan enten kjøpes ferdigblandet på enkelte butikker med godt utvalg, kjøpes i pulverform for så å blande ut med vann eller lages selv.

Sourmix består i grunn av to deler og er ganske lett å lage, hvis du gidder!

Kjøp inn sitron eller lime, skvis ut saften av disse, vips så har du den delen som er sur. For å kontre surheten så lager du sukkerlake, som består av... sukker.. og vann... Disse to sammen blir en form for sourmix!

 

Bananlikør

"Barnevodka"

Oppskrift på sourmix

Sourmix

 

 

Ellers kan du jo også gå for klassikeren black russian, som består av vodka og kaffelikør (veldig ofte Kahlua). Legg til melk/helmelk/fløte for å gjøre den om til en white russian.

 

Begge disse to er drinker som tradisjonelt bygges, det vil si at du ikke shaker eller mikser ingrediensene sammen, du bare starter på begynnelsen av oppskriften og heller oppi etter hva som står der (type først vodka, så bananlikør, så sourmix/sprite).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mare_the_salty_dog_v.jpg

 

Salty Dog er utvilsomt den beste vodkabaserte drinken etter min mening, og den er pissenkel å lage. Du trenger bare:

 

* Grapefrukt juice

* Vodka

* Maldonsalt

 

1. Fukt kanten rundt glasset og "dypp" det i maldonsalt, slik at det kun ligger igjen salt rundt kanten der du drikker(se bildet).

2. Tilsett 3-4 isbiter(du kan droppe disse hvis glasset allerede er iskaldt, men det er alltid bra med isbiter uansett)

3. Hell oppi 40ml vodka(prøv 30ml senere hvis du synes 40ml blir for sterkt)

4. Løft isbitene litt opp med en skje, før du slipper dem ned igjen. Dette er for at ikke all vodkasmaken skal forsvinne fullstendig.

5. Hell så dobbel mengde(80ml) med grapefrukt juice i glasset. Husk å helle SAKTE, slik at ikke all alkoholsmaken forsvinner. Når du har helt ferdig, rør litt i glasset og løft isbitene opp og ned et par ganger.

 

Sikker vinner, og for folk som ikke har sett så mye drinkmiksing før, så ser det også imponerende ut med det saltet. The chicks will love it :p

Endret av Ruskeladd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Screwdriver er ålreit. Ellers er ikke vodka den meste spennende spriten med tanke på drinker, men det kan jo være du liker andre type lys sprit, som gin, rom og tequila. Daiquiri er rom, frukt og isbiter (eller knust is), og det liker de fleste. Margarita (tequila, triple sec, lime cordial og også helst knust is) er også kurant. Selv drikker jeg for det meste gimlet, som er 50/50 gin og lime cordial blandet i et fullt glass med isbiter.

Lenke til kommentar

Jeg har en god, enkel variant jeg alltid drar med på fester der jeg ikke har tilgang på mange ingredienser. Aner ikke navnet på den, da jeg oppdaget den kun ved smaking hjemme, og har ikke sett noe tilsvarende andre steder.

 

Isbiter

4cl Frost - Kreklinglikør, kjøpes på polet. Koster ikke mye, er veldig god og ser bra ut med kraftig rødfarge.

Fyll så opp med 50/50 Schweppes Russchian og Solo Sitron/Fanta Lemon/Schweppes lemon fusion eller lignende.

Lenke til kommentar

Vodka er vodka, kjøp Dworek for den er den billigste. Jeg blander bestandig med Sprite, halv om halvt, så slipper man å drasse med seg så mye blandevann.

 

Flere enkle drinker som andre drikker,

Red bull

Alle varianter av Burn

+ diverse blandevannsbrus som står i hylla på rema

Får også kjøpt tyrkisk pepper på europris, der det bare er å fylle på sprit.

 

Er det kakseføre så lager du noe ordentlig, men er det en vanlig fest så kjører du enkel stil dersom du ikke skal imponere jenter ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Isbjørn:

1 drinkglass med isbiter
2 cl blå curracao
2 cl vodka
Toppes med Sprite

Aloe Vera:
1 drinkglass med isbiter
2 cl Midori
2 cl Vodka

4 cl Sourmix
Shakes i shaker!
Toppes med Sprite

Sure Sivert:

1 drinkglass med isbiter
2 cl Pisang
2 cl Vodka
4 cl Sourmix
En dert med krem (Sånn fra sprayboks funker fjell)
Shakes sammen i shaker!
Toppes med Sprite

Kølsvart dødsmetall:
2 cl Baccardi Razz
2 cl Baccardi Limon
4 cl Sourmix
Shakes sammen i shaker
Toppes med tranebærjuice


Easy peasy japanese!

Lenke til kommentar

Isbjørn:

1 drinkglass med isbiter

2 cl blå curracao

2 cl vodka

Toppes med Sprite

 

Aloe Vera:

1 drinkglass med isbiter

2 cl Midori

2 cl Vodka

4 cl Sourmix

Shakes i shaker!

Toppes med Sprite

 

Sure Sivert:

1 drinkglass med isbiter

2 cl Pisang

2 cl Vodka

4 cl Sourmix

En dert med krem (Sånn fra sprayboks funker fjell)

Shakes sammen i shaker!

Toppes med Sprite

 

Kølsvart dødsmetall:

2 cl Baccardi Razz

2 cl Baccardi Limon

4 cl Sourmix

Shakes sammen i shaker

Toppes med tranebærjuice

 

 

Easy peasy japanese!

Veldig Easy Peasy for meg som bur hjemme med en mor som er nazi. Lite mistenksomt med en shaker på rommet. Men takk takk trenger litt mer avanserte for senere tid. Kem du liker best ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...