Gå til innhold

Skatt ved fremleie?


€uropa

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å google uten å finne noe godt svar og det jeg har funnet, er ikke av nyere dato, så jeg er litt skeptisk. Jeg vet at skatten i utgangspunktet er 28 (27 nå?) % når man leier ut en egen bolig som man ikke bor i selv.

 

Jeg er student og det jeg lurer på, er hvordan det fungerer med skatt ved fremleie? Hvis jeg leier en leilighet med mer enn ett soverom, må jeg da skatte ved fremleie av andre soverom? Hvis jeg drar på utveksling et semester og ikke kan eller vil si opp leieavtalen min den perioden, må jeg da skatte av inntektene ved fremleie av rommet/leiligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette gir svar på spørsmålet.

 

http://www.hegnar.no...ticle737274.ece

 

Synes denne artikkelen faktisk konkluderer feil!!

 

Hovedregelen er at utleie av egen boligdel er skattefri når likningsverdien av utleid del er mindre enn ligningsverdien av den delen man selv bor i.

 

Dette er rett...

 

Han forklarer at i et bokollektiv, hvor man typisk leier ut separate soverom til den enkelte, og der eier selv og leietakerne har lik tilgang på fellesarealer som stue, kjøkken og bad, vil ikke dette vilkåret være oppfylt.

 

Det gjør at leieinntekten blir skattepliktig med 28 prosent etter fradrag for vedlikehold og andre driftskostnader.

 

Her konkluderer Hegnar med at utleie av hybe i bokollektiv ikke kommer inn under skattefri inntekt uten noen betingelser.... det er jo feil.

 

Leier du ut det minste at 2 soverom mens fellesarealer som kjøkken, stue og bade er delt likt så vil jo jeg påstå at utleier bruker minst halve boligen selv og da er det dermed skattefritt!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Synes denne artikkelen faktisk konkluderer på feil grunnlag....

 

 

 

 

Dette er rett...

 

 

 

Her konkluderer Hegnar med at utleie av hybe i bokollektiv ikke kommer inn under skattefri inntekt uten noen betingelser.... det er jo feil.

 

Leier du ut det minste at 2 soverom mens fellesarealer som kjøkken, stue og bade er delt likt så vil jo jeg påstå at utleier bruker minst halve boligen selv og da er det dermed skattefritt!

 

Hvor mye utleier bruker er jo en ting, men hvor mye bruker leietaker da? Tegn opp en 3 roms leilighet og regn ut hvor stor del av boligen leietaker disponerer. Husk også at det er kommet nye regler om dette, du kan lese mer om emne på: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Utleie/Utleie-av-del-av-bolig/Skatt-ved-utleie-av-bolig/Utleie-av-deler-av-enebolig-tomannsbolig-flermannsbolig-og-tilknyttede-bygninger/

 

Og om gamle, og om nye regler her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Utleie/Utleie-av-del-av-bolig/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=3869#kapitteltekst

Lenke til kommentar

Hvor mye utleier bruker er jo en ting, men hvor mye bruker leietaker da? Tegn opp en 3 roms leilighet og regn ut hvor stor del av boligen leietaker disponerer. Husk også at det er kommet nye regler om dette, du kan lese mer om emne på: http://www.skatteeta...tede-bygninger/

 

Og om gamle, og om nye regler her: http://www.skatteeta...9#kapitteltekst

 

Ok... på hvilken måte med gjeldende regler mener du at utleier må betale skatt for utleie av det minste av 2 soverom med tilgang til bad, kjøkken og fellesrom.

 

Forklar situasjonen... jeg ser den ikke, forutsatt at standard på soverommene er like.

Lenke til kommentar

Ok... på hvilken måte med gjeldende regler mener du at utleier må betale skatt for utleie av det minste av 2 soverom med tilgang til bad, kjøkken og fellesrom.

 

Forklar situasjonen... jeg ser den ikke, forutsatt at standard på soverommene er like.

 

Var inne på Skatteetaten (linkene) og leste litt om dette, det står litt der om de krav som stilles til bolig: Flermannsbolig, tomannsbolig, hybel osv.

 

Med det som bakgrunn er jeg fortsatt enig i artikkelen på Hegnar.no

Lenke til kommentar
Leier du ut det minste at 2 soverom mens fellesarealer som kjøkken, stue og bade er delt likt så vil jo jeg påstå at utleier bruker minst halve boligen selv og da er det dermed skattefritt!

 

Det er klart nok at utleier bruker minst halve boligen selv til egen bruk - men bruken må være eksklusiv, det vil si at minst halve boligen ikke kan være utleid. Dette ligger som en forutsetning i skatteloven pgf 7-2, at noe enten brukes av deg privat eller av deg i næring.

 

(Det er for øvrig ikke Hegnar som konkluderer, men Skattebetalerforeningen.)

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Skattereglene i lovens kapittel 7 gjelder kun for eieren av boligen. En leietaker som fremleier utnytter egentlig kapitalobjektet leiekontrakt, ikke kapitalobjektet bolig.

 

Så ved fremleie vil det uansett være skattefritt, skal man skatte av det evt beløpet som overstiger opprinnelig leiebeløp(hvis man leier ut hele), eller hvordan blir dette? (ref TS opprinnelig spørsmål)

Lenke til kommentar

Det er klart nok at utleier bruker minst halve boligen selv til egen bruk - men bruken må være eksklusiv, det vil si at minst halve boligen ikke kan være utleid. Dette ligger som en forutsetning i skatteloven pgf 7-2, at noe enten brukes av deg privat eller av deg i næring.

 

(Det er for øvrig ikke Hegnar som konkluderer, men Skattebetalerforeningen.)

 

Ok, visste ikke at din egen 50% ++ bruk måtte være eksklusiv. Skal man være like sær som loven kan man vel definere i kontrakten eksklusiv benkeplass, side av kjøkkenet, etc. Da kan man jo faktisk unngå skatt... eller? :p

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ok, visste ikke at din egen 50% ++ bruk måtte være eksklusiv. Skal man være like sær som loven kan man vel definere i kontrakten eksklusiv benkeplass, side av kjøkkenet, etc. Da kan man jo faktisk unngå skatt... eller? :p

 

Den eksklusive bruken regnes i andel av utleieverdi, ikke i kvadratmeter. Selve romtilgangen er den betydeligste delen av rommets utleieverdi, at man ikke har tilgang til deler av rommet får minimal betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Romtilgang... vil det si bruk eller kun gjennomgang?

 

Kanskje er det flisespikkeri men hvis loven er så streng betyr alt noe som kan få det til å falle på utleiers fordel.

 

Jeg spør av den grunn at jeg hele tiden vurderer å leie ut men eventuelt da må finne noen jeg VET jeg kommer overens med. Ingen hast enda men fint å ha ting klart....

 

Eier en 4-roms... 3 soverom altså, tipper det største soverommet (ca 14 m2) har en utleieverdi på 5000 kr, det mellomste på 4000 kr (ca 10 m2) og det minste på 3000 kr (ca 8m2).

 

Alt vil da inkludere strøm, internett og TV på fellesrom.... delt kjøkken og bad!

 

Å leie ut alle soverommene vil selvsag ikke bli aktuelt... men ved eventuelt utleie så blir det til en person og det mellomste soverommet.

 

Vil jeg da kunne leie ut detmellomste soverommet skattefritt med det grunnlag at de to andre soverommene (hyblene) som ikke leies ut men brukes har til sammen større utleieverdi?

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt.

 

Fremleie er utnyttelse av kapitalobjekt for å oppnå inntekt, og gevinsten vil være skattepliktig. Gevinsten er differansen mellom det du leier ut for og summen av det du selv betaler i leie og utgifter du har i forbindelse med fremleieforholdet.

 

Så la oss si at jeg for eksempel leier en treroms leilighet til 10000 kroner. Så bestemmer jeg meg for å fremleie det ene soverommet for 5000 kroner. Da vil jeg ikke behøve å skatte?

Lenke til kommentar

Fremleier du det ene soverommet med delt bruksrett til resten av boligen (slik at soverommene er eksklusive) vil du i praksis ikke ha noen gevinst med en fremleieinntekt på 5000,- per måned (ditt "tap" i form av deling av bruksrett og ett eksklusivt soverom utgjør cirka halvparten av verdien).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...