Gå til innhold

Føler meg underbetalt


Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år og jobber for Stavanger Turistforening(sommerjobb i kiosk). Jeg har en lønn på 117kr i timen, noe som jeg synes er ufattelig lavt betalt. Jeg har venner som jobber samme plassen bare med en annen arbeidsgiver, og de tjener 150kr i timen...

 

Så det jeg lurer på:

Er jeg underbetalt?

Har jeg rett på mer lønn?

I tilfelle er det mulig å gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du har rett på vet jeg ikke men jeg kan ikke se for meg at arbeidsoppgavene er veldig krevende, og en jobb som ikke krever mye vil ikke betale mye heller. I dag blir man betalt etter hva man kan og ikke hva man gjør. Jeg jobber på bensinstasjon alene i 6 timer på mine vakter med vanlig kasse,v75 og tipping + at vi serverer mat og selger gass osv så for meg er 132 kroner i timen lite i forhold til at jeg flyr rævva av meg + at vi har rutiner som at vi må vaske,rydde,sette ut varer osv selvom vi er alene på jobb. Men vi får ikke mer betalt siden jobben krever ikke så mye "kunskap"

Lenke til kommentar
Hva du har rett på vet jeg ikke men jeg kan ikke se for meg at arbeidsoppgavene er veldig krevende, og en jobb som ikke krever mye vil ikke betale mye heller. I dag blir man betalt etter hva man kan og ikke hva man gjør. Jeg jobber på bensinstasjon alene i 6 timer på mine vakter med vanlig kasse,v75 og tipping + at vi serverer mat og selger gass osv så for meg er 132 kroner i timen lite i forhold til at jeg flyr rævva av meg + at vi har rutiner som at vi må vaske,rydde,sette ut varer osv selvom vi er alene på jobb. Men vi får ikke mer betalt siden jobben krever ikke så mye "kunskap"

 

Jobben min går mye i det samme som din, bortsett fra gass og tipping. Vi har 8 timer lange dager, hvor vi går og setter ut varer i kiosken og sitter i kassen. Vi må også vaske og rydde, lage pølser og informere de fleste turistene. På de travleste dagene har jeg sjelden tid til å sitte ned og ta en matpause, og det er spesielt disse dagene jeg føler jeg burde hatt en litt høyere lønn. Som jeg nevnte tidligere tjener noen av vennene mine 150kr i timen, og deres jobb er å stå og peke hvor turistene skal parkere + pluss vaske et par toaletter.

Jeg synes det er rart at det skal være så store forskjeller i lønn. Alt jeg vet er at jeg skal prøve å finne en annen sommerjobb neste år!

Lenke til kommentar

Jobben min går mye i det samme som din, bortsett fra gass og tipping. Vi har 8 timer lange dager, hvor vi går og setter ut varer i kiosken og sitter i kassen. Vi må også vaske og rydde, lage pølser og informere de fleste turistene. På de travleste dagene har jeg sjelden tid til å sitte ned og ta en matpause, og det er spesielt disse dagene jeg føler jeg burde hatt en litt høyere lønn. Som jeg nevnte tidligere tjener noen av vennene mine 150kr i timen, og deres jobb er å stå og peke hvor turistene skal parkere + pluss vaske et par toaletter.

Jeg synes det er rart at det skal være så store forskjeller i lønn. Alt jeg vet er at jeg skal prøve å finne en annen sommerjobb neste år!

 

Det er lite penger, Og jeg tenkte kanskje det var av type kiosk som bare solgte brus,pølser,is og ikke en større som du selv nevner, Og ja da burde du ha mer penger for selvom det er en "No-brainer" jobb som min så er det fortsatt ansvar og krevende når det er rush og man har ting man skal ha gjort utenom og behandle kunder, Men du må huske at om du gjør en god jobb kan du få en fin referanse og du får erfaring + enda en ting og sette på cv =) da jeg gjør jobber som betyr mindre for meg ser jeg på det som vinn-vinn siden jeg får mere på CV og jeg får litt penger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

119kr fikk vi utbetalt på Elkjøp som nybegynnende på Elkjøp (første året mitt). Dette var vel og merke standarden for to år siden, og mulig det er litt høyere nå, men neppe særlig langt unna. Ja det er lite, men noen jobber/arbeidsgivere gir særdeles lite lønn.

 

117kr er i mine øyne derfor ikke noe sjokkerende, men ja, helt på bunnivå. Men siden det ikke stilles noen krav til utdanning eller erfaring fra før av osv.. og sikker har nok av arbeidskraft å hente fra, så KAN de gjøre det. :(

 

Etter at jeg fant ut at også de som jobbet der fast tjente ca det samme, i 225 000,-kr klassen i året (dette er vel ca 115-116kr timen) så ble det en umiddelbart tatt et valg om høyere studier. Etter tre år på høgskole så kan jeg beregne nesten det dobbelte, og med mulighet for mulighet for betraktelig økning av årene som kommer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Men noen må vel være underbetalt for at noen kan være overbetalt (for å danne et gjennomsnitt man kanskje kan kalle "betalt")... :ph34r:

 

Ps: Og på elkjøp hvor jeg tjente 119kr i en alder av 22år, hvor jeg måtte ha en forholdsvis "lang" opplæringsperiode, eksterne selgerkurs og en del ansvar for kunder, så er 117kr som 18år og sommerjobb i kiosk bedre betalt.

 

Det skal sies at jeg gikk opp til 125kr etter et års tid. Poenget jeg vil gi er at det finnes dårlig betalte jobber der ute, og det finnes nok en del i den prisklassen du også ser på. Mine sommerjobber når jeg var på den alderen var nærmere 100kr timen, toppen. (det var dog privat)

 

Uansett, hvis det er for dårlig betalt så får man da heller kreve mer, og om det ikke går, ja så må man vel vurdere å slutte. At andre tjener bedre for samme jobben kan være en grunn til å klage, men de har da tydeligvis gjort seg en bedre avtale.

Hvis jeg skal male huset til naboen for 10 000kr, så kan jeg ikke halveis i avtalen plutselig kreve mer fordi jeg hørte om noen som fikk 20 000kr. :huh:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har frikort ja, så jeg slipper jo å skatte. Men det blir fortsatt lite penger ut av det. På mine 8 timer tjener jeg 936 kr, imens de som jobber på parkeringen jobber 6 timer og tjener 900. Når du begynner å se på det. Det er litt surt å se at de tjener nesten det samme som jeg tjener på 2 arbeidstimer mindre...

Lenke til kommentar

Det er nok ikke noe du kan gjøre, annet enn å finne deg en annen jobb. 117 kr i timen er veldig lite.

 

På min arbeidsplass får sommerhjelper over 18 år 163 kr i timen. Arbeidet er fysisk krevende, men av sommerhjelper kreves det svært lite tankevirksomhet, og kun et fåtall (de mest oppegående) får noe som helst ansvar.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Det er veldig dårlig betalt. Jeg jobber deltid som vekter ved siden av studiene og tjener 168,42 i timen. I tillegg kommer UB-tillegg og et ansvarstillegg som gjør at jeg får en relativt god inntekt som deltidsarbeidende student.

 

Om du er organisert så kan du ha rett på mer lønn, om tariffavtalen for din sektor gir en høyere lønn enn det du har i dag. Vi har ingen minstelønn i Norge, så om du/dere ikke er organisert så har du dessverre ingen lovfestet rett på høyere lønn.

 

Det er jo flere muligheter om hva du skal gjøre. Den mest opplagte er vel å bytte jobb, og finn en bedre betalt jobb.

 

Men du kan jo også ta en samtale med sjefen din der du tar opp saken med ham. Det er absolutt ikke umulig å få lønnsforhøyelse, og det verste som kan skje er jo at du får et nei.

 

Husk at det er aldri lurt å gjøre seg til uvenn med en arbeidsgiver med tanke på fremtiden. Ikke gjør problemet med lønnen din til en konflikt som skader "ryktet" ditt!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Syntes egentlig lønna hørtes grei ut, når man kan tenke på at en utdanna snekker eller biloppretter tjener, under 150kr timen.

 

Hvis du har det som snekker så er man også ganske underbetalt!

 

http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/her-kan-du-sjekke-loennen-til-125-yrker/10080582

 

I følge denne linken har en tømrer 363 000 kr i året og det vanlige er å dele årslønn på 2000 timer som vil gi en timeslønn på over 180 kr noe som stemmer mer etter det jeg kan skjønne.

Lenke til kommentar

Hvis du har det som snekker så er man også ganske underbetalt!

 

http://www.dinepenge...-yrker/10080582

 

I følge denne linken har en tømrer 363 000 kr i året og det vanlige er å dele årslønn på 2000 timer som vil gi en timeslønn på over 180 kr noe som stemmer mer etter det jeg kan skjønne.

Du viser til tall som nok er en median eller gjennomsnitt av et større utsnitt mennesker som jobber med forskjellige yrker. Det inkluderer da ansiennitet,/erfaring, alder og kunnskapsnivå i alle klasser. Det er ikke hva man minimum bør tjene. Og følgelig vil du ha de som ligger et stykke over, og et stykke under dette nivået.

 

En vanlig ingeniør går nok svært tvilsomt ut med 478 000kr som lønn uten en del erfaring, som linken viser til. Nivået jeg ser i markedet later til å være nærmere 425 000kr (er jobbsøker som ingeniør). Ergo er det også tatt høyde for de som også har lang arbeidserfaring.

Og at man som tømrer tjener 150kr timen er vel kanskje ikke alt for rart om man ikke har jobbet der særlig lenge, ja i hvert fall i forhold til statistikken.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Syntes egentlig lønna hørtes grei ut, når man kan tenke på at en utdanna snekker eller biloppretter tjener, under 150kr timen.

Hørtes utrolig lite ut. Hadde 185kr timen + verktøy godtgjørelse som ufaglært maler når jeg jobbet i Tromsø. Hadde 9 år i yrket når jeg startet i Tromsø da som sikkert hadde litt innvirkning på timelønna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...