Gå til innhold

bedre kondisjon


Anbefalte innlegg

heisann.

 

har over lengre tid trent sporadisk på konsidjon og utholdenhet, og i sommer har jeg bestemt meg for å gå skikkelig inn for det!

 

problemet mitt, slik jeg ser det, er at jeg ofte blir joggende i pensjonshastighet og værst av alt så føler jeg meg utslitt etter en skikkelig pysete joggetur.

 

røker ikke, drikker ikke, men snuser litt. har røkt veldig tungt fra før av, men det er lenge siden nå og da burde det ikke ha så mye si, tror jeg.

 

føler at jeg løper som en gammel schlegge, jeg har rett og slett ikke utholdenheten til å spurte eller langt mindre jogge i tilfredstillende hastighet.

 

inntil nå har jeg bare fulgt vanlige joggerutiner. stå opp tidlig på morgenen og løpe litt i park og omegn. når været ikke er så altfor varmt men at jeg fortsatt kan løpe i t-skjorte. litt hipp som happ kan man si. ellers er jeg også glad i kveldsturer.

 

kan vel også nevnes at jeg jogger cirka tre ganger i uken, men vil gjerne utbrodere dette inntil hver eneste dag om jeg må.

 

har dere noen lure tips eller innfall/innvinklinger til hvordan jeg kan bedre løpingen min?

 

tenkte selv at det kunne være lurt å begynne å måle tid per runde, og så prøve å bedre seg ut i fra dette. jeg vil begynne å gjøre dette på et profft nivå, ikke sant.

det er nå i hvert fall det jeg har tenkt til å prøve meg på nå.

 

men, vil gjerne høre om det er noen erfarne kondisjonsnerder der ute som har noe nyttig å komme med.

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har motvilje nok til å løpe hver dag, så er det så enkelt som å løpe litt lenger hver dag.

 

La oss si du klarer å jogge i 10 min nå. Ha med stoppeklokke e.l., og løp til tiden går ut. Neste dag prøver du 15 min, eller så lenge du klarer. Når du klarer 15 min, øk videre osv..

 

Vil ikke anbefale å slite deg helt ut hvis du skal løpe hver dag. Da blir det vanskeligere de neste dagene. Avhengig av hvor lenge du klarer å jogge sammenhengende, begrens deg til det foreløpig.

 

Å trene kondisjon går fort. Etter et par uker til en måned vil du ha en relativt god kondis.

Endret av McDuck_
Lenke til kommentar

Tren harde intervalløkter kombinert med rolige langturer.

 

I begynnelsen kan det være greit med bare en intervalløkt og to langturer i uken. For eksempel 4x4. Kjør dragene på 90 - 95 % av maks, men "pausene" prøver du å jogge rolig på rundt 70 %. Ikke ta så hardt i at du ikke klarer å fullføre. 10 minutter oppvarming og nedkjøring kan være lurt.

 

Langturene skal være veldig rolig.

 

Når formen kommer seg kan du kjøre flere intervalløkter.

 

Riktig løpsteknikk er viktig, både for bedre "driftøkonomi" og ikke minst for å forhindre belastningsskader. Unngå å løpe for mye i nedoverbakker. Om du er veldig utrent nå, kan det være greit med en oppkjøringsperiode for å få inn teknikk, og for å gjøre kroppen vandt til belastningen.

 

Ellers er faktisk godt med hvile en viktig del av treningen. Og selvfølgelig et riktig kosthold så du har noe å gå på.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte 4*4 tre dager i uken i 3-4 måneder. Intervall i ganske bratt oppoverbakke. Hadde megadårlig kondis, men klarte løpetesten til Politihøgskolen med goood margin. Kombinert med en langtur i ny og ned dersom jeg følte for det. Intervall er hat i begynnelsen, men det kommer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg prøvde meg såvidt på 4x4 intervall i dag og føler det gikk rimelig greit. Tenker å utprøve dette videre en periode, så se om kondisen bedrer seg.

 

enkelte dager løper jeg langtur, lurer på om det er lurt å kombinere dette med intervallene. åpenbart vil jeg ikke gjøre begge på en og samme dag, men tenkte sånn to dager i uken langtur, resten intervall, kanskje.

 

ellers spiser jeg rimelig greit, føler jeg. går mye i nøtter og frukt. rett før trening liker jeg å spise bananer, litt proteinshake og eller isotonisk drink under løpingen.

 

når det kommer til nivå og innsats ligger jeg trygt under "max" for den hastigheten. presser alltid til det ytterste, selv under langtur. nå er ikke max så mye sett fra andres øyne, sikkert. men det er på en måte max for det jeg kan prestere på akkurat det og det nivået, for å holde det nogenlunde samme tempoet under hele økten og helt inn til mål, hvis dere skjønner.

 

 

Kjørte 4*4 tre dager i uken i 3-4 måneder. Intervall i ganske bratt oppoverbakke. Hadde megadårlig kondis, men klarte løpetesten til Politihøgskolen med goood margin. Kombinert med en langtur i ny og ned dersom jeg følte for det. Intervall er hat i begynnelsen, men det kommer seg.

 

Hvordan var opptaket til politiet. Var det vanskelig?

Lenke til kommentar

når det kommer til nivå og innsats ligger jeg trygt under "max" for den hastigheten. presser alltid til det ytterste, selv under langtur. nå er ikke max så mye sett fra andres øyne, sikkert. men det er på en måte max for det jeg kan prestere på akkurat det og det nivået, for å holde det nogenlunde samme tempoet under hele økten og helt inn til mål, hvis dere skjønner.

 

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, men poenget er i hvert fall at intervalltreningen skal være knallhard. Det vil si dragene på 95 % og pausene på 70 % av maks. Nå skal en riktig nok være litt trent for å klare å ligge så høyt i dragene, så du kan gjerne senke til 90 % av maks hvis du ikke klarer å fullføre på 95 %.

 

Langturene skal være rolig, du skal ikke presse deg så veldig. Jo bedre trent du er, jo raskere kan langturene gå, men i begynnelsen er det faktisk anbefalt å gå helt ned til gangfart i motbakkene. Se på det som en restitusjonsøkt.

 

Personlig bruker jeg også å legge inn en "mellomdistanseøkt" på 8 km en gang i uken (sjeldnere om formen ikke er helt der den skal være) hvor jeg gir absolutt alt å prøver å sette personlige rekorder. Dette er ikke nødvendigvis helt etter boken, men jeg syns det er gøy å se fremgangen, og det er vel noe av det viktigste; å ha det gøy.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg såvidt på 4x4 intervall i dag og føler det gikk rimelig greit. Tenker å utprøve dette videre en periode, så se om kondisen bedrer seg.

 

enkelte dager løper jeg langtur, lurer på om det er lurt å kombinere dette med intervallene. åpenbart vil jeg ikke gjøre begge på en og samme dag, men tenkte sånn to dager i uken langtur, resten intervall, kanskje.

 

ellers spiser jeg rimelig greit, føler jeg. går mye i nøtter og frukt. rett før trening liker jeg å spise bananer, litt proteinshake og eller isotonisk drink under løpingen.

 

når det kommer til nivå og innsats ligger jeg trygt under "max" for den hastigheten. presser alltid til det ytterste, selv under langtur. nå er ikke max så mye sett fra andres øyne, sikkert. men det er på en måte max for det jeg kan prestere på akkurat det og det nivået, for å holde det nogenlunde samme tempoet under hele økten og helt inn til mål, hvis dere skjønner.

 

 

 

 

Hvordan var opptaket til politiet. Var det vanskelig?

 

Det fysiske var ikke særlig vanskelig. Det er overkommelig med målrettet trening. Men det kan feks. være et mål å sette seg, det å klare minstekravet for løpetesten. Var ikke trent i det hele tatt i september i fjor, kom meg opp på et greit nivå. Det er intervjuet som er vanskelig.

 

Kom dessverre ikke inn i år, så søker med friskt mot neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...