Gå til innhold

Sjamanisme - verdens største scam?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant lesing, og veldig bra skrevet. Helt tydelig lagt mye tid i teksten :w00t:

 

Men jeg må nok skuffe deg, Islam og kristendommen, samt andre store religioner knuser sjamanisme ganske kraftig som verdens største "scams".

 

Alle har rett til sin tro, verden er ikke perfekt.

 

Seriøst?

 

Shamaner kombinerte etterhvert de mest potente hallusinogene plantene til brygget "ayawaska". Dette er potent nok til å gjøre folk 10xfyllik på en to tre. Røde kinn og et glis som ikke hører hjemme i et anstendig samfunn.

Og de solgte det som mirakeleliksir, påsto at det var relatert til guder, eller ga innsikt, sannsynligvis bakgrunnen for "the holy grail", og nok grunnen til mye vrangforestillinger i verden.

 

Jeg kom ikke lengre enn hit, før jeg nesten fikk hakeslepp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, og har ikke skrevet det heller, det er forskjell på å kunne skrive en bra tekst, og at teksten har faktabasert innhold.

 

Sant det, men dette er jo slettes ingen bra tekst. Det er faktisk ingen "tekst" i det hele tatt. Når man skriver en tekst så må man forklare hvorfor man kommer frem til noe. Du kan ikke bare utbasunere at denne planten første til masse "vrangforestillinger i verden", uten å forklare hvordan. Det er ikke engang noen klarhet i hva "vrangforestillinger" skal bety her heller. I en ren psykiatrisk forstand er det jo et symptom på forskjellige sykdommer. I diverse kvasi-intellektuelle miljøer er det dog et begrep på alle religiøse oppfatninger du kan tenke deg.

 

Det aner meg jo at forfatteren hevder at planten førte til at alt av oppfatninger i verden han selv mener ikke er sanne. Det er jo latterlig i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Wall of text som blir redigert bort. Very nice, me like...

 

Uansett, jeg tviler og på at trådstarter har prøvd psykedelika. Noe man virkelig burde ha gjort for å kunne komme med argumenter med tyngde om verdien til disse stoffene og opplevelsen de gir.

 

Nå er jo hele teksten og derfor også grunnlaget for tråden egentlig borte, men jeg syns dette temaet er viktig nok til å prøve å starte den opp igjen. Jeg håper trådstarter republiserer teksten eller i det minste en redigert eller kortere versjon av den.

 

Det er rart at trådstarter totalt avskriver disse stoffene, plantene og kulturen rundt som en scam. Vitenskapelig forskning, dog begrenset av nettopp slik frykt og fordømmelse som trådstarter viser, har vist at f.eks. "halliss-fyllik dopet" LSD og naturens fantastiske psykedeliske sopparter kan kurere kronisk alkoholisme, samt depresjon og kan brukes i en terapeutisk setting for å lette på f.eks. dødsangst når man er nær døden av kreft eller andre sykdommer. I det originale innlegget fnyste trådstarter også av at disse stoffene ble beskrevet som enteogener; det strider totalt imot hundrevis, hvis ikke tusenvis av triprapporter. Det fins også kjempemange dokumentarer som undersøker effektene av psykedelia. Jeg husker også at trådstarter syntes det var teit at vitenskapsmenn fortalte at trippene de hadde inspirerte dem og hjalp dem i deres research. Ja, gud forby at man blir inspirert og "finner opp" DNA, hahaha...! At man er uenig i at psykedelisk kunst er vakkert og mener at det er amoralsk er en ganske annen ting, men jeg er fortsatt uenig.

 

Man har altså tusenvis av sider med tekst, titalls timer med video som alle underbygger det faktum at psykedelia, brukt riktig, er en fantastisk opplevelse og har egenskaper som hjelper veldig mange. Jeg syns det er veldig trist når man ser personer som ikke ønsker å tillate bruk av naturens medisiner på denne måten. Hvor naivt og latterlig er det ikke å forby planter? Som om mennesket var gud, og prøver å luke i edens hage. Det er virkelig helt bak mål, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Følte for å selv slå til med et bilde av noe, nemlig et kunstverk av Alex Gray, en kunstner som er kjent for sine unike malerier. Ta en titt:

 

 

AlexGrey-Kissing-1983.jpg

 

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Nei, det er et vanskelig tema å diskutere, men som troende så føler jeg at jeg må holde meg innenfor visse rammer, og disse bildene er langt over grensen for en "casual" diskusjon. Og mange tilber bilder, og disse bildene er sataniske. Derfor fjernet. Jeg som troende glemmer noenganger at andre ikke har samme tro som meg selv, og derfor selvfølgelig reagerer anderledes på bildene.

 

Jeg kan reposte en minimal versjon:

 

LSD-lignende substanser gir brukere et dyrisk syn på ting. Og mange negative hendelser har skjedd i forbindelse med disse stoffene. Siden LSD er populært i psykolog-sirkler, så sies det ofte at det ikke er LSD som var årsaken, men at brukeren var "predisponert". Noe som er rett og slett, å prøve å dekke over sannheten.

 

LSD tukler med normal bevissthet og gudskonsepter, og mange blir pseudospirituelle og fundamentalt overbevist om forskjellige ting, som rett og slett ikke er sant.

 

Terence McKenna sier i sin "address to jung society" sa at han var ingenting uten soppen, og at han "spurte soppen" om løsningen på verdensproblemene, og da "svarte soppen" - "alle kvinner skal bare ha ett barn".

 

Dette er jo det reneste vrøvl. I historien ser vi hallusinogen kunst, som dreier seg om løver, når et løveidol er populært. Om det er stamme-eldre som gjelder, så er disse i kunsten.

 

Sponghle kjent artist-duo, sier at "sphongle is whatever you believe it to be". Noe som jo da tilsier at tror du feil om "sphongle" så er det jo det.

 

Blant hippiene så var det jo fred og kjærlighet som gjaldt mente de, og LSD var spesiellt deres rus. På woodstock mente de at de ble forgiftet dog. Senere så glemte jo hippiene LSD og ble yuppier. Overfladiske mennesker som trodde de imponerte deg, med å ha statusobjekter, som bil, eller jobbe på børsen.

 

Statusobjekter, og det territorielle står sammen.

 

Gud er ikke om dette. Gud handler om moral. Og det å heve seg over det territorielle og prøve å forstå at, alle skapte ting i himlene og jorden tilhører Gud, er å innse monoteisme. Og det har ingenting å gjøre med den generelle trenden vi ser fra LSD brukere.

 

Kun nok en rus, som mange rusmilder, starter naivt og ender opp som en sliten rusbruker. Og det er felles for alt fra såkalte uskyldige hasjrøykere, til alkholikere, til tunge heroinister. Og slikt sett er det akkurat som alle andre rusmidler.

 

Argumentet at dette "er noe annet enn et typisk rusmiddel" er feil. Og sjamaner som bruker dette, er ikke noe bedre enn vikigene alle trodde var gale, på sopprus.

 

Og hva har vikingenes forfengelighet å gjøre med spiritualitet. Det er jo det motsatte. "Harald Hårfagre". Det var altså ikke bare klingende sverd, men fagre hår, som var tingen i de dager.

 

Narcissius Territorius skålte nok både i mjød og sterkere ting. ;)

 

Fred være med deg.

Endret av Paradox Uncreated
Lenke til kommentar

Det må jeg si meg uenig i :) Selvom mange religioner er forvrengt, så er jo det monoteistiske i de, det samme. Og det handler om moral, i henhold til din gudegitte natur, så det er jo ultimat humanisme.

Å hevde at gud skapte universet for at du skulle gå på jorden i "henhold til din gudegitte natur" er ikke humanisme, det er egoisme og selvopphøyelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du, jeg legger merke til mange spesielle meninger på dette forumet, og dette er nok en av disse. Og jeg må si meg sterkt uenig. Hvis du mener at man skal overstyre sin natur, til fordel for et statisk idol, som du mener bra, da sikkert i form av rus og promiskuøsitet, fordi det er jo "kult", så må jeg si at jeg synes det er det største tull som finnes.

 

Korrekt Gudsbevissthet etablerer normal adferd. Som ikke innebærer å sitte å snakke sprøyt og være pseudointellektuell og mene seg overlegen.

 

Priset være den overordnede og allmektige Gud, over himlene og jorden.

 

Fred være med deg.

Endret av Paradox Uncreated
Lenke til kommentar

Du, jeg legger merke til mange spesielle meninger på dette forumet, og dette er nok en av disse. Og jeg må si meg sterkt uenig. Hvis du mener at man skal overstyre sin natur, til fordel for et statisk idol, som du mener bra, da sikkert i form av rus og promiskuøsitet, fordi det er jo "kult", så må jeg si at jeg synes det er det største tull som finnes.

Nei jeg ser jo ganske klart at du ikke overstyrer din natur, som er å være et typisk selvsentrert og egoistisk menneske. Du setter deg selv så høyt at du menner du er den utltimate skapelsen til en gud. Du er selve kronen på et skaperverk som omfatter hele universet. Et univers skap ene og alene for at du skal få bo her. Ikke sant?

 

En korrekt gudebevisthet innebærer at man er ateist, og ser på gud som det det virkelig er, nemlig en overtro som noen usiviliserte menn i en ørken i midtøsten pønsket frem,og basert på myter og historier lang tilbake i det man kaller mesopotamia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvom mange religioner er forvrengt, så er jo det monoteistiske i de, det samme.

 

En ting til er det samme. Alle er "den eneste sanne tro" og de som tilhører en annen er fortapt.

 

Du gjør en feil til. Du hevder at moral har noe med religion å gjøre. Det er ikke sant. Mangel på moral er kanskje mer betegnende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er et vanskelig tema å diskutere, men som troende så føler jeg at jeg må holde meg innenfor visse rammer, og disse bildene er langt over grensen for en "casual" diskusjon. Og mange tilber bilder, og disse bildene er sataniske. Derfor fjernet. Jeg som troende glemmer noenganger at andre ikke har samme tro som meg selv, og derfor selvfølgelig reagerer anderledes på bildene.

 

Jeg kan reposte en minimal versjon:

 

LSD-lignende substanser gir brukere et dyrisk syn på ting. Og mange negative hendelser har skjedd i forbindelse med disse stoffene. Siden LSD er populært i psykolog-sirkler, så sies det ofte at det ikke er LSD som var årsaken, men at brukeren var "predisponert". Noe som er rett og slett, å prøve å dekke over sannheten.

 

LSD tukler med normal bevissthet og gudskonsepter, og mange blir pseudospirituelle og fundamentalt overbevist om forskjellige ting, som rett og slett ikke er sant.

 

Terence McKenna sier i sin "address to jung society" sa at han var ingenting uten soppen, og at han "spurte soppen" om løsningen på verdensproblemene, og da "svarte soppen" - "alle kvinner skal bare ha ett barn".

 

Dette er jo det reneste vrøvl. I historien ser vi hallusinogen kunst, som dreier seg om løver, når et løveidol er populært. Om det er stamme-eldre som gjelder, så er disse i kunsten.

 

Sponghle kjent artist-duo, sier at "sphongle is whatever you believe it to be". Noe som jo da tilsier at tror du feil om "sphongle" så er det jo det.

 

Blant hippiene så var det jo fred og kjærlighet som gjaldt mente de, og LSD var spesiellt deres rus. På woodstock mente de at de ble forgiftet dog. Senere så glemte jo hippiene LSD og ble yuppier. Overfladiske mennesker som trodde de imponerte deg, med å ha statusobjekter, som bil, eller jobbe på børsen.

 

Statusobjekter, og det territorielle står sammen.

 

Gud er ikke om dette. Gud handler om moral. Og det å heve seg over det territorielle og prøve å forstå at, alle skapte ting i himlene og jorden tilhører Gud, er å innse monoteisme. Og det har ingenting å gjøre med den generelle trenden vi ser fra LSD brukere.

 

Kun nok en rus, som mange rusmilder, starter naivt og ender opp som en sliten rusbruker. Og det er felles for alt fra såkalte uskyldige hasjrøykere, til alkholikere, til tunge heroinister. Og slikt sett er det akkurat som alle andre rusmidler.

 

Argumentet at dette "er noe annet enn et typisk rusmiddel" er feil. Og sjamaner som bruker dette, er ikke noe bedre enn vikigene alle trodde var gale, på sopprus.

 

Og hva har vikingenes forfengelighet å gjøre med spiritualitet. Det er jo det motsatte. "Harald Hårfagre". Det var altså ikke bare klingende sverd, men fagre hår, som var tingen i de dager.

 

Narcissius Territorius skålte nok både i mjød og sterkere ting. ;)

 

Fred være med deg.

 

 

 

Medisiner blir som regel gitt til personer som har en mer eller mindre kjemisk ubalanse i hodet. Eller til personer som trenger litt "time out" fra noe som de opplever som traumatisk. Ofte er medisiner og terapi en god kombinasjon.

 

Alkohol er en fin ting som alternativ, men kan desverre føre til missbruk. .

 

Religion kan også være et alternativ. men kan også føre til dypere deprasjoner.

 

Så hva er mest deprimerende av sjamanisme og kristendom.

 

Så alt med måte

Endret av magrelen
Lenke til kommentar

Det må jeg si meg uenig i :) Selvom mange religioner er forvrengt, så er jo det monoteistiske i de, det samme. Og det handler om moral, i henhold til din gudegitte natur, så det er jo ultimat humanisme.

Det monoteistiske er jo direkte løgn og bedrageri.

 

Dette er ikke annet enn religiøs rant fra deg med din religion mot andre som har annen religion. Du kommer ingen vei med det.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...