Gå til innhold

Er dette trygt å spise?


Anbefalte innlegg

Kjøpte noe ris med kylling i fra varmdisken på Coop Mega igår.

Men spiste ikke noe av det igår.

Jeg har oppbevart den i et lite skap, og samtidig har det vært ca. 25 grader her idag.

Da jeg kjøpte den ble den også oppvarmet en 2.gang siden den ble kjøpt så sent på kvelden.

 

Er denne fortsatt trygg å spise?

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så lukter eller smaker jeg lett om kylling har blitt dårlig eller lugget for lenge.

Dette fordi denne lukten/smaken er rimelig særegen, og ikke akkurat noe jeg tror folk ser på som særlig bra.

 

Passerer det en rask smaksjekk og luktesjekk så går det greit. Spist en god del mat i grenselandet av hva som er bra, og man lærer seg raskt hvor grensa går. Dog er kylling spesielt enkelt. Men av å stole utelukkende på syn/smak/lukt har funket knall for meg i hvert fall. Dog kan andre sitt immunforsvar være forskjellig.

 

Tror ikke det ville vært ille å spist (men som sagt så kan det variere veldig, og dermed må man nesten frem med våre innebygde sensorer for å avgjøre), men det er jo ganske på grensen, og er man veldig usikker så er det bare å kaste. Tror ikke du gikk glipp av et herremåltid heller. :p

Lenke til kommentar

Folk er generelt veldig ekstreme når det gjelder å kaste mat før den har blitt dårlig, dvs. de går konsekvent etter datostempling. Likefullt er det greit å ha noen retningslinjer når det gjelder mat og temperatur. Mat som har vært nedkjølt i hele perioden er som regel helt fin lenge etter at datoen har gått ut. Men når den havner på 25grader degraderer den ekstremt fort. Egentlig greit å ha som tommefingerregel at dersom mat som vanligvis skal ligge i kjøleskapet har ligget natten over i 25pluss, så kan man kassere den. Det er som regel ikke store mengder det er snakk om så det økonomiske aspektet er som regel neglisjerbart. Når det er sagt så kan man fint ta smaks og luktesans i bruk. Og man kan fint skjære av muggen/dårlig mat for å komme til en spisbar kjerne. Men det er på ingen måte noen garanti for å unngå matforgiftning. De fleste som ender opp med tung diaré har ingen anelse om at de spiste dårlig mat.

Lenke til kommentar

Spiser man ris og pasta som har ligget lagret i romtemperatur i over ett døgn risikerer man ikke bare en ekstra tur på toalettet, men i verste fall leversvikt og død. Hva kyllingen kan tilføre i tillegg kan man jo bare spekulere i.

 

http://www.forskning...2/januar/309031

 

Da er det merkelig at jeg fortsatt lever. Har spist gammel ris som har ligget i romtemperatur ukesvis før, steinhard og jævlig, men det bryr jeg meg fint lite om. I eat for function, not satisfaction.

Lenke til kommentar

Da er det merkelig at jeg fortsatt lever. Har spist gammel ris som har ligget i romtemperatur ukesvis før, steinhard og jævlig, men det bryr jeg meg fint lite om. I eat for function, not satisfaction.

 

Så får det da heller bli opp til leserne om de vil stole på sider som forskning.no eller en tilfeldig forumbruker som mener det er pinglete å leve.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er vel ris ikke akkurat noe som blir dårlig i særlig grad heller da. Kylling / saus derimot... ;)

Jo, ris blir dårlig.

 

Bacillius ceceus liker seg godt i kokt ris som blir stående i temperaturer over 10 grader. Det hjelper ikke å koke eller steke risen igjen for å uskadeliggjøre bakteriene.

 

Kjøl ned risen og putt den i kjøleskap. Da holder den seg i 24 timer.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...