Gå til innhold

Spore person utfra kontonummer


qwerty9b

Anbefalte innlegg

Det blir selvsagt litt annerledes om du dokumenterer det og sender inn enn om du tar en kjapp telefon. men i en tid med identitetstyveri skulle jeg vært veldig sikker før du hadde fått noe. Selv om kontonummeret ikke er taushetsbelagt, så jobber identitetstyver systematisk med å samle seg opp informasjon, og det bør man ikke hjelpe med. Tidligere fikk du automatisk opp mottakeren (private) når du skulle betale i nettbanken, men det gikk man bort fra.

 

Muligheten for identitetstyveri er faktisk ikke en tilstrekkelig kvalitativ begrunnelse for å unndra opplysninger om hvem som eier en konto fra lovlig oppsøkende virksomhet.

 

Tja, er ikke dette bedrageri da?
Ikke så langt. Ser ut som en helt vanlig kjøpsdisputt.

 

Det vil si, med mindre du er av typen som hører hover i bakken utenfor og tenker "Ooh, en sebra".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trådstarter har ikke gitt noen kvalitativt gode (eller endog medium eller litt gode) indikasjoner på at dette er svindel så langt i tråden. Han har betalt penger til en person han ikke vet hvem er, og han har fått en motytelse som etter hans oppfatning ikke stemmer med avtalen. Den eneste indikasjonen er at navnet han har fått ikke matcher kontonummeret, noe som er en relativt svak begrunnelse for svindel. Dette er en sivilsak, ikke en sak for politiet.

 

Selger har gitt feilaktige opplysninger i annonsen. Bilder/beskrivelse stemmer ikke overens med mottatt vare.

Selger svarer ikke på E-post. Navn i annonsen er feil.

 

Etter mitt syn er dette tydelige indikasjoner på svindel og definitivt mat for politiet (dog med stor sannsynlighet for henleggelse)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det sivile sporet går bare til et visst punkt. Politiet har mye bedre forutsetninger til å løse svindelsaker.

Henleggelser skyldes som regel kapasitetsproblemer. Det er politiet selv som må gjøre denne prioriteringen, det kan ikke Ola og Kari gjøre.

Etter min mening bør alle svindelsaker anmeldes, til tross for at risikoen for henleggelse er stor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Generelt vil du nok ikke komme særlig langt dersom du ringer bankens kundeservice og ber om informasjon om hvem som er kontohaver.

 

Som nevnt av Krikkert, så kan du sende et brev til banken, og beskrive saken. Da kan medarbeidere som håndterer slike saker daglig undersøke saken, og eventuelt gi deg informasjon om hvem som er kontohaver, dersom de mener du har et berettiget og saklig behov for dette.

 

Selv om slik informasjon ikke betegnes som sensitiv (banker oppbevarer egentlig lite sensitiv informasjon, dette er mer aktuelt for forsikringsselskaper), er banker svært forsiktig med hvem som får utlevert informasjon om konti.

 

Som sagt vil nok et brev til banken være den beste løsningen. Et annet alternativ vil være å kontakte din egen banks reklamasjonsavdeling.

Endret av Arne
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Ett innlegg er fjernet. Hva som skjer på PM skal jeg ikke legge meg opp i, men jeg vil ha meg frabedt offentlig formidling av tjenester som kan innebære brudd på taushetsplikt.

 

Bare så det er sagt så tror jeg du må sjekke hva som er taushets belagt - kontonr står på alle dokumenter til hvilket som helst fimra og er IKKE taushetsbeloagt - det er kontrollfunksjoner tilknyttet til bruk av kontonr som sikrer missbruk - IKKE hvem som eier kontoen.

 

Men greit at dere er forsiktige - for meg betyr det nada!

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt så tror jeg du må sjekke hva som er taushets belagt - kontonr står på alle dokumenter til hvilket som helst fimra og er IKKE taushetsbeloagt - det er kontrollfunksjoner tilknyttet til bruk av kontonr som sikrer missbruk - IKKE hvem som eier kontoen.

 

Sparebankloven pgf 21 og forretningsbankloven pgf 18 (blant annet) er uenige med deg. Taushetsplikten er mer fleksibel enn vanlige taushetspliktregler - Bankklagenemnda har i flere saker sagt at personer som dokumenterer saklig grunnlag for å få opplyst navnet kan få det uten hinder av taushetsplikt - men det er altså fortsatt taushetsplikt.

 

Firmaer og privatpersoner kan heller ikke behandles likt i så henseende, og at et firma opplyser om kontonummer på sine brevark er ikke et godt argument for at en privatpersons kontonummer ikke skal være taushetsbelagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...