Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Flere problemer med nybygd PC


Anbefalte innlegg

Jeg har i tre jævlige dager forsøkt å bygge og ordne en maskin til 16k. Eneste grunnen til at jeg turte å bygge PC-en selv, uten erfaring, var at jeg hadde hørt hvor lekende lett. Jeg ar gjort alt så nøye som mulig, men blir møtt med haugevis av problemer som f.eks kabler som ikke ville inn, infinite restart og OS som ikke ville installeres og aktiveres (alt dette har jeg ordnet nå). Jeg er nå på randen av sammenbrudd og en PC med problemer som:

 

- lager konstante "enhet tilkoblet"-lyder

- HDD mister tilkoblingen i en et veldig kort øyeblikk, men ofte. Dette avbryter alt av musikk og video på denne HDD-en.

- svært dyr PSU (tror det er den hvertfall) som plutselig har begynt å støye etter at jeg prøvde å løse problemene ovenfor.

- det eneste spillet jeg har fått tid til å laste ned fryser og kræsjer under spillingen

 

Liten oppdatering:

- Etter litt bruk har jeg kommet frem til at denne "device connected"-lyden kun dukker opp når jeg bruker lydinngangen bak på PC-en, altså den hovedkortet. Den kommer ikke når jeg bruker den lydinngangen på toppen av kabinettet. Tror altså det var problemer med lydinngangen som førte til at sanger og video ble avbrutt, og ikke HDD-en. Da er det altså noe trøbbel med hovedkortet.

- PSU-en sluttet plutselig å støye etter at jeg skrudde av PC-en stund.

- Spill-kræsjingen kan jo være knyttet til kun selve spillet? Skal prøve med noen andre spill og se hva som skjer.

 

Trodde de to første problemene hang sammen, men neeida. Sitter nå her med en svindyr, men ubrukelig PC og lurer på hva i helvete jeg skal gjøre.

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Å bygge pc er lett om man tar litt forhåndsregler. Folk gjør det forskjellig. Jeg setter inn hovedkortet med kontaktplaten først. Ofte er det satt opp skruer i kabinettet, ellers må du sette på de selv.

 

Deretter strømforsyningen. Hovedkortmanualen har normalt en side som viser tilkoblinger. Start med det enkle, koble til strømforsyningskablene, vifter og knapper, lys og kontakter på kabinettet.

 

HDD/SDD og brenner er kurant, normalt en strømkabel og sata kablene.

 

CPU og ram er neste. De er normalt enkle men ikke bruk vold mot låsemekanismer og pass på at alt er riktig vei.

 

Avslutt med kort, som skjermkort, og strøm til dette. Vær 100% sikker på at alt er koblet til, riktig vei og i riktige spor.

 

Start opp, legg inn os og off you go.

 

Unngå å stresse. Proffe med erfaring smeller det sammen på under en time men ta tiden til hjelp. Ha godt lys, sitt behagelig og jobb med maskinen i passe høyde for deg.

 

Funker ikke ting er ting enten doa (dead on arrival) eller feil satt i. Du kan ha satt inn ting feil vei, bøyd kontakter osv. Mange hovedkort har diagnoseløsninger som gir feilkoder om noe ikke er riktig.

 

De fleste som får problemer stresser for å bli fortest mulig ferdig og har speilvendt koblinger, bøyd kontakter osv. I verste fall har de klippet til ting for å få ting til å passe på feil sted.

Lenke til kommentar

Altså, hvem har sagt det er lekende lett? Hver j***a gang man kjøper pc i deler er du nesten garantert å møte på et eller annet problem, har du litt tålmodighet og teknisk handyman gen i deg er det vanligvis ikke noe problem. Det kan høres ut som problemene kan skyldes PSU siden det er så mange forskjellige ting som er påvirket, men problemer som infinite restart er også symptom på ram feil

Lenke til kommentar

Skaff hjelp av noen med peil. Har du sørget for at alle komponenter du har kjøpt er kompatible? Høres ut som om du har begått rookie-feilen å kjøpe litt her og litt der. Da blir det litt sånn "ku og stige".

Har brukt VELDIG lang tid på å se gjennom oppsettet og sørge for at alt er perfekt

 

*snip*

Tok meg veldig god tid med byggingen siden dette var første gangen. Kan dog hende hovedkortet kan ha blitt litt skadd av press siden jeg glemte å skru inn de skruene under hovedkortet først.

 

Altså, hvem har sagt det er lekende lett? Hver j***a gang man kjøper pc i deler er du nesten garantert å møte på et eller annet problem, har du litt tålmodighet og teknisk handyman gen i deg er det vanligvis ikke noe problem. Det kan høres ut som problemene kan skyldes PSU siden det er så mange forskjellige ting som er påvirket, men problemer som infinite restart er også symptom på ram feil

En idiot, tydeligvis. Infinite restart løste jeg ganske lett. Var bare en liten kabeltabbe av meg.

 

Liten oppdatering:

 

- Etter litt bruk har jeg kommet frem til at denne "device connected"-lyden kun dukker opp når jeg bruker lydinngangen bak på hovedkortet. Den kommer ikke når jeg bruker den i kabinettet. Tror altså det var problemer med lydinngangen som førte til at sanger og video ble avbrutt, og ikke HDD-en. Da er det altså noe trøbbel med hovedkortet.

- PSU-en sluttet plutselig å støye etter at jeg skrudde av PC-en stund.

- Spill-kræsjingen kan jo være knyttet til kun selve spillet? Skal prøve med noen andre spill og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Har brukt VELDIG lang tid på å se gjennom oppsettet og sørge for at alt er perfekt

 

 

Tok meg veldig god tid med byggingen siden dette var første gangen. Kan dog hende hovedkortet kan ha blitt litt skadd av press siden jeg glemte å skru inn de skruene under hovedkortet først.

 

 

En idiot, tydeligvis. Infinite restart løste jeg ganske lett. Var bare en liten kabeltabbe av meg.

 

Liten oppdatering:

 

- Etter litt bruk har jeg kommet frem til at denne "device connected"-lyden kun dukker opp når jeg bruker lydinngangen bak på hovedkortet. Den kommer ikke når jeg bruker den i kabinettet. Tror altså det var problemer med lydinngangen som førte til at sanger og video ble avbrutt, og ikke HDD-en. Da er det altså noe trøbbel med hovedkortet.

- PSU-en sluttet plutselig å støye etter at jeg skrudde av PC-en stund.

- Spill-kræsjingen kan jo være knyttet til kun selve spillet? Skal prøve med noen andre spill og se hva som skjer.

 

Spill problemene kan skyldes spillet ja, og drivere.

PSU støy kan være hvis du har en veldig stor PSU, ikke alle er like stille.

Lydgreien skjønte jeg ikke helt, du mener du plugger høyttalerne bak, så kommer lyden, men hvis du plugger den en annen plass skjer det ikke?

Lenke til kommentar

Spill problemene kan skyldes spillet ja, og drivere.

PSU støy kan være hvis du har en veldig stor PSU, ikke alle er like stille.

Lydgreien skjønte jeg ikke helt, du mener du plugger høyttalerne bak, så kommer lyden, men hvis du plugger den en annen plass skjer det ikke?

Det er 6 lydinnganger bak PC-en (altså på hovedkortet) for 5.1 lyd. Når jeg setter kabelen den inn der kommer denne "enhet tilkoblet"-lyden, og når denne lyden kommer avsluttes også alt av video/musikk. Jeg har også en lydinngang i kabinettet, men når jeg kobler hodetelefonene i denne skjer ingenting av dette.

 

Feilmeldingene jeg har fått når jeg spiller spillet, altså Bioshock: Infinite:

 

Faulting application name: BioShockInfinite.exe, version: 1.1.21.65455, time stamp: 0x519d3fc4

Faulting module name: unknown, version: 0.0.0.0, time stamp: 0x00000000

Exception code: 0xc0000005

Fault offset: 0x01e6fb0c

Faulting process ID: 0x7f0

Faulting application start time: 0x01ce8711b8c7aa61

Faulting application path: E:\SteamLibrary\steamapps\common\BioShock Infinite\Binaries\Win32\BioShockInfinite.exe

Faulting module path: unknown

Report ID: d3822679-f306-11e2-be7b-94de807725bd

Faulting package full name:

Faulting package-relative application ID:

 

Faulting application name: BioShockInfinite.exe, version: 1.1.21.65455, time stamp: 0x519d3fc4

Faulting module name: KERNELBASE.dll, version: 6.2.9200.16384, time stamp: 0x5010ac2f

Exception code: 0xc0000002

Fault offset: 0x00014b32

Faulting process ID: 0x428

Faulting application start time: 0x01ce865bbd776c88

Faulting application path: E:\SteamLibrary\steamapps\common\BioShock Infinite\Binaries\Win32\BioShockInfinite.exe

Faulting module path: C:\Windows\SYSTEM32\KERNELBASE.dll

Report ID: a21269ce-f24f-11e2-be71-94de807725bd

Faulting package full name:

Faulting package-relative application ID:

 

Den første gangen fikk jeg ingen feilmelding i det hele tatt. Den bare frøs.

 

Du kan jo liste opp hvilken hardware du har i den svindyre PC'en din, så vil det bli mye lettere å hjelpe.

 

16k er ikke mer enn det skjermkortene mine kostet, så vil ikke si at 16k er dyrt for en PC.

Hehe, ja alt er relativt.

 

GPU: Asus GeForce GTX780-DC2OC-3GD5 3GB

CPU: Intel Core i5 4670K

HK: Gigabyte GA-Z87X-UD3H

PSU: Corsair AX760i 760W

RAM: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB

Lenke til kommentar

jo, 16k er mye for en gamerpc i dag.

 

Det kommer helt an på hvilke krav man stiller og hva man ønsker å oppnå. Som Chavalito påpeker, er 16k fort prisen på et par skjermkort.

 

 

All lykke med å finne ut av problemene, dog :)

Endret av Tan28
Lenke til kommentar

Prøvde et annet spill, Dark Souls, men dette var åpenbart ikke det beste valget. Grafikken, kontrollerne og alt er så dårlig at jeg ikke fatter de ga ut dette spillet på PC.

 

Kjørte forresten en tortur-test på GPU og CPU. GPU-en nådde helt til 71 grader uten problemer før jeg avsluttet. CPU-en nektet å overstige 42 grader på 100% load (har gaske enorm kjøler), så man kan vel trygt si jeg kan overklokke den litt.

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar

Når det gjelder lyd, så kan det tenkes at dette skjer pga hovedkortet (long live fancy stuff) oppdager at du setter inn en plugg i de uttakene bak, dermed skifter den over lydutgangen som kan føre til at lyden forsvinner for en stund. Dog ikke sikker på dette. Da lydutgangene i kabinettet (front regner jeg med) er koblet på en annen måte, dermed vil ikke det samme skje der.

 

Feilen med spillet kan skyldes selve Bioshock eller .NET Framework. Har du .NET Framework installert, kan en re-installering hjelpe. OS er Windows 8 eller hva?

Lenke til kommentar

Når det gjelder lyd, så kan det tenkes at dette skjer pga hovedkortet (long live fancy stuff) oppdager at du setter inn en plugg i de uttakene bak, dermed skifter den over lydutgangen som kan føre til at lyden forsvinner for en stund. Dog ikke sikker på dette. Da lydutgangene i kabinettet (front regner jeg med) er koblet på en annen måte, dermed vil ikke det samme skje der.

 

Feilen med spillet kan skyldes selve Bioshock eller .NET Framework. Har du .NET Framework installert, kan en re-installering hjelpe. OS er Windows 8 eller hva?

 

Så du tror altså ikke det er noe jeg kan gjøre med lydproblemet, utenom å få et nytt hovedkort på garantien? Jeg tror nok fint jeg kan leve med den nåværende løsningen, selv om det er litt irriterende at kabelen må holdes ganske hardt nede for å få god lyd.

 

Kan prøve å re-installere .NET Framework i morgen. Sier i fra hvis jeg ikke får fikset det. OS er Windows 8, ja

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar

Før jeg sier ja og amen til nytt hovedkort, så skulle jeg gjerne vite hva du mer når du sier: "Tror altså det var problemer med lydinngangen som førte til at sanger og video ble avbrutt, og ikke HDD-en."

 

Hva mener du med at sanger og video blir avbrutt? Stopper de opp eller hva? Hvis de gjør det, kan det være at det skal være slik når du kobler til kabelen i lydutgangen bak på hovedkortet. Sier dette pga at du får denne "device connected" lyden noe ssom tyder på at Windows eller driveren til lydkortet skjønner at du kobler til kabel, og stopper lyd/video for at du ikke skal gå glipp av noe. Altså noe ala de iPod gjør hvis du røsker ut kabelen til høreklokkene mens du spiller av musikk.

Lenke til kommentar

Sanger og video stopper fullstendig opp, og det dukker opp en feilmelding der det står et eller annet om at lydenheten har blitt endret eller noe sånt. Jeg kan ikke si helt presist hva som stod da jeg ikke har mulighet for å sjekke akkurat nå, men det var noe i den duren. Det er kun WMP jeg har prøvd i, så jeg vet ikke hva som skjer om jeg bruker en annen videospiller.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer litt på om jeg har koblet rett er hovedkabelen. På den ene siden av kabelen var det to plugger der den ene hadde ca. 8 pins og den andre pluggen enda flere. Disse koblet jeg i PSU-en, men jeg lurer på om jeg kanskje kan ha gjort noe galt her? Den andre siden av kabelen var bare en plugg med 24 pins, og den koblet jeg i hovedkortet.

Lenke til kommentar

Du kan jo liste opp hvilken hardware du har i den svindyre PC'en din, så vil det bli mye lettere å hjelpe.

 

16k er ikke mer enn det skjermkortene mine kostet, så vil ikke si at 16k er dyrt for en PC.

 

16K er mye for en gamer PC i dag. For ca 8k får du en som kjører absolutt alle spill på Ultra med høy FPS. Om du kjøpte skjermkort for 16000 har du ca. 4 til 6 ganger så mye GPU kraft som moderne spill trenger. Eneste gangen man trenger mer GPU kraft en 1stk GTX 770 tilbyr, er hvis man har et 4k TV eller skjerm og ønsker å spille SVÆRT tunge og krevende spill.

 

Min Gaming-HTPC kostet rundt 8k, GTX 680, I7-3770, 8 GB ram, 120gb ssd ++ Den kjører Farcry 3 på max i 1080p.

Endret av AndersKarlsen
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer litt på om jeg har koblet rett er hovedkabelen. På den ene siden av kabelen var det to plugger der den ene hadde ca. 8 pins og den andre pluggen enda flere. Disse koblet jeg i PSU-en, men jeg lurer på om jeg kanskje kan ha gjort noe galt her? Den andre siden av kabelen var bare en plugg med 24 pins, og den koblet jeg i hovedkortet.

 

Hvis alt annet en lyd fungerer smertefritt ville jeg personlig bare kjøpt meg et billig lydkort og plugget inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...