Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Flere problemer med nybygd PC


Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer litt på om jeg har koblet rett er hovedkabelen. På den ene siden av kabelen var det to plugger der den ene hadde ca. 8 pins og den andre pluggen enda flere. Disse koblet jeg i PSU-en, men jeg lurer på om jeg kanskje kan ha gjort noe galt her? Den andre siden av kabelen var bare en plugg med 24 pins, og den koblet jeg i hovedkortet.

 

Du skal bruke to kabler til hovedkortet, en 24 pins og en 8 pins. Den 8 pins kabelen har mest sansynligvis en 8 pin plugg og en 4 + 4 plugg som skal ned i 8 pin kontakten ved CPU. 24 pin kabelen sier seg selv hvor den skal hen.

 

Kan liksom ikke skjønne at lydenheten skal bli endret kun fordi du stapper inn en kabel i lydutgang bak. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Plugger er normalt merket med farge eller spor, eventuelt at pinnene er spredd slik at de kun passer en vei. Dette pleier normalt være godt forklart i hovedkortmanualen.

 

Hva som er "lett" med tanke på å bygge en PC vil nok variere fra person til person. Så lenge man tar seg tid til å kjøpe riktig CPU til den socketen hovedkortet har, plukker ram fra listen av testet og godkjent ram som pleier ligger på hovedkortprodusentens nettside om hovedkortet, og klarer å lese tegningen i hovedkortmanualen om hva som skal hvor så bør det være overkommelig.

 

Det som ofte er mest plundrete er å finne ut av hvordan kabinettet er skrudd sammen når man skal av med deksler for å få på plass DVD brennere, harddisker osv. Det kan også være en utfordring om kablene er korte, og man skal bruke hullene i kabinettet til å legge kablene pent.

 

Gjør man litt forarbeid og passser på å kjøpe riktig, sørger for å ikke tømme alle esker i en felles haug men har litt kontroll på kabler og skruer som følger med så pleier det gå bra.

 

De tre feilene/problemene jeg opplevde med min første bygging var følgende:

1 -Skjønte ikke at skinnene skulle skrus fast på HDD, så HDD hang kun på kabelen, før den falt fra nesten øverst i kabinettet og landet med et dunk neders. Bøyde hotswap kretskortet, men ellers uskadd.

2 -Bommet med å feste CPU kjøler på hovedkort, så CPU med tung kjøler falt med et smell ned i bunnen og traff det meste. Trodde CPU var drept, men overlevde uten problem.

3 -Når jeg bootet opp første gang var USB disablet så mus og tastatur virket ikke. Måtte låne PCI tastatur og mus så jeg fikk bootet opp, lagt inn win, og satt native USB støtte.

 

Ut over det var tilkoblingene godt forklart med tegninger og tekst, og bare å følge. Ingen feil, bootet som normalt og fungert bra siden.

 

Litt av poenget med å bygge selv er at man står fritt til å velge merker og komponenter man ønsker, og ikke tvinges til å kjøpe PC som det er kuttet hjørner på for å presse prisen under en forhåndsbestemt sum. Man slipper også bloating, og kjenner PCen godt nok til å fikse ting om noe ryker. Det er også greit å kjenne til hvordan en PC er bygget opp, ihvertfall utover å kalle kabinettet for en harddisk.

Lenke til kommentar

Sanger og video stopper fullstendig opp, og det dukker opp en feilmelding der det står et eller annet om at lydenheten har blitt endret eller noe sånt. Jeg kan ikke si helt presist hva som stod da jeg ikke har mulighet for å sjekke akkurat nå, men det var noe i den duren. Det er kun WMP jeg har prøvd i, så jeg vet ikke hva som skjer om jeg bruker en annen videospiller.

 

Det eneste jeg kan tenke meg til er at lyden skifter fra AC97 til HD audio når du skifter fra toppen av kabinettet til utgang bak. Dette er det Realtek lyd driveren som gjør helt automatisk slik jeg skjønner det i følge manualen til HK. Men kun gjetting da.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet en løsning på problemet. Prøvde å kjøre nok en reinstallasjon av Realtek-driverne, og har ikke opplevd problemet siden. Pussig

 

Setter bare dette innlegget i spoiler siden problemet er løst:

 

Tenkte jeg kanskje kunne gi en mer nøye beskrivelse av problemet.

Akkurat nå har jeg koblet til hodetelefonene rett i hovedkortet og spiller musikk:

 

post-287258-0-91183000-1374600521_thumb.png

 

Alt er helt fint, men så dukker denne feilmeldingen opp:

 

post-287258-0-20089000-1374600590_thumb.png

Det er helt tilfeldig når det skjer. Etter å ha ventet en liten stund kan jeg spille musikk i noen sekunder før sangen blir avsluttet igjen. "Enhet tilkoblet"-lyden plinger også med varierende intervall under vanlig bruk, og når det skjer flimrer listen over lydenheter litt. Det virker liksom som de veldig kjapt bytter rekkefølge i listen, men det er såvidt du merker det.

 

Setter jeg hodetelefonene i kabinettet ser det slik ut i lydvinduet:

 

post-287258-0-33683400-1374600515_thumb.png

Alt fungerer helt fint, utenom at lyden blir dårlig siden lydkabelen ikke vil holde seg helt nede i kabinettet.

 

Hvis alt annet en lyd fungerer smertefritt ville jeg personlig bare kjøpt meg et billig lydkort og plugget inn.

Har tenkt på det, men synes det blir ganske surt å bruke penger på noe som burde være helt unødvendig

 

 

Da får jeg gå over til mitt andre problem, nemlig spill som fryser

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar

*snip*

 

Jeg satte egentlig bare inn kablene der de passet, og det virker som det har gått fint. Er også hyggelig (hehe) å høre at jeg ikke er den eneste som har opplevd mange problemer.

 

Føler det er på tide å si takk til alle dem som har hjulpet meg så langt! :) Utrolig greit å komme hit om en har problemer

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar

16K er mye for en gamer PC i dag. For ca 8k får du en som kjører absolutt alle spill på Ultra med høy FPS. Om du kjøpte skjermkort for 16000 har du ca. 4 til 6 ganger så mye GPU kraft som moderne spill trenger. Eneste gangen man trenger mer GPU kraft en 1stk GTX 770 tilbyr, er hvis man har et 4k TV eller skjerm og ønsker å spille SVÆRT tunge og krevende spill.

 

Min Gaming-HTPC kostet rundt 8k, GTX 680, I7-3770, 8 GB ram, 120gb ssd ++ Den kjører Farcry 3 på max i 1080p.

16K kan bli litt i meste laget for en pc ja, men noen pc til 8K som kjører ALLE spill på ultra skal du lete lenger etter.

 

Om du mener du kjører FC3 på ultra, så kjører du hvertfall ikke AA i grafikkinnstillingene. Gjør du det også så spiller du med uspillbar fps i så fall. Har 680 selv og vet at dette kortet klarer ikke bf3 på absolutt max uten drops under 60 fps.

 

8K generelt er for lite i en gaming pc idag, siden du får for lite juice i spill. 10-15K gir en bra gamingmaskin.

 

Du kan jo liste opp hvilken hardware du har i den svindyre PC'en din, så vil det bli mye lettere å hjelpe.

 

16k er ikke mer enn det skjermkortene mine kostet, så vil ikke si at 16k er dyrt for en PC.

Nå skal det sies at å betale 16K for skjermkort er way to much, og dette gjøres bare av de som absolutt må ha det beste av det beste. Ingen skjermkort i toppklassen på markedet idag er verdt de 6-12K de koster, da de ikke gir nok saft for så mye penger. Hvorfor kjøpe skjermkort til en pris du kunne kjøpt enda en gamingmaskin for egentlig?

 

Som nevnt over her til deg som trenger hjelp, benytt deg av angrerett og returner alle delene. Deretter kjøper du en ferdigbygd på komplett eller lar noen med ordentlig peiling bygge den for deg. Har du angreretten inntakt enda bør du benytte deg av den, så fremst du ikke har skadet noen komponenter under bygginga.

Lenke til kommentar

Som nevnt over her til deg som trenger hjelp, benytt deg av angrerett og returner alle delene. Deretter kjøper du en ferdigbygd på komplett eller lar noen med ordentlig peiling bygge den for deg. Har du angreretten inntakt enda bør du benytte deg av den, så fremst du ikke har skadet noen komponenter under bygginga.

Jeg må innrømme at den tanken fristet veldig da jeg satt der og trodde jeg hadde fire individuelle problemer som måtte fikses hver for seg. Nå er det bare ett igjen, som jeg tror er mest sannsynlig programvarerelatert. Det viktigste er hvertfall at jeg ikke lenger føler meg totalt overkjørt av problemer, som jeg gjorde da jeg laget denne tråden. :)

Lenke til kommentar

Nytt problem:

For noen dager siden opplevde jeg en gang at når jeg trykte "shutdown" i Windows, så skrudde alt seg av utenom selve maskinen. Altså, skjerm, tastatur og mus går av, men viftene går fremdeles og durer, samt at LED-lyset på knappen fremdeles er blått. Skrudde bare av ved å holde inne strømknappen, og tenkte ikke noe mer over det siden det bare skjedde en gang. I dag skjedde det igjen. Åpnet kabinettet og så på debug-koden på hovedkortet, som var D4. I manualen står det at dette betyr "PCI resource allocation error. Out of Resources". Aner ikke hva dette betyr eller hva jeg kan gjøre med det. Var også en litt rar klikking før skjermen og det skrudde seg av. Kan kanskje være vært å nevne at jeg kjørte Furmark nesten rett før jeg skrudde av PC-en.

 

Opplever forøvrig kræsjing i Bioshock Infinite, men har spilt Far Cry 3 i over en time uten problemer.

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...