Gå til innhold

beregne skatt


Resonate

Anbefalte innlegg

Yo. Nettopp fått meg jobb.

Sliter litt med å forstå beregninga. Tipper jeg kommer til å tjene rundt 25 000 totalt før skatt pr. måned, kanskje opp mot 160 000 innen året er omme. Jeg er ugift, null barn og har ca. 200 000 i gjeld. Noen som kan hjelpe meg litt her?

 

Om jeg hadde tjent den summen over totalt 12 måneder måtte jeg betalt 18% skatt(, tror jeg) , men jeg skal bare jobbe i 6 måneder før året slutter. Trekker dem meg som om jeg ville tjent 25 000 i måneden i tolv måneder, på en måte månedsskatt, eller er det pr. kalender år, sånn at jeg må skatte mye mindre? Noen som gidder å beregne sånn ca. skatt for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Bestill skattekort fra skattetatens hjemmesider, og skriv inn at du forventer å tjene 160 000 i år og andre relevante opplysninger, kryss av for at du ønsker prosentkort, så du slipper tabelltrekk, som ville fungere dårlig i ditt tilfelle.

 

Bestille Skattekort

 

Basert på opplysningene vil du da motta et prosentkort som du kan levere til arbeidsgiver.

 

Du kan bruke denne for å beregne skatten din for inntektsåret 2013.

 

Hvis man kun ser på inntekten (160 000 kr), skal du betale omtrendt 26 158 kr i skatt. Det vil vel tilsvare 16,3 prosent. Det vil da ikke være overraskende om du får et skattekort med litt høyere prosentsats, da skatteetaten justerer litt, for å hindre at veldig mange får restskatt ved mindre justeringer.

 

Hvis du betaler renter på gjelden din, vil du få fradrag tilsvarende 28 % av rentene, og det vil da senke skattesatsen din. Det har jeg ikke tatt hensyn til over.

Endret av MemorX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...