Gå til innhold

Telenor Mobil sperrer for anrop til 915xxxxx-serien


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Eg er einig i at dette svaret i beste fall er uklårt. Ei mogeleg tolking er at alle 5-sifra nummer eigentleg er del av ein (8-sifra) "skuggeserie", f. eks 915 xxxxx. Operatørane kan velje fritt om dei ynskjer å sleppe gjennom trafikk til "skuggenummera" eller ikkje, så lenge PT ikkje pålegg dei å gjere dette. Men er denne tolkinga rett?

 

Har ein teleoperatør rett til å blokkere eit vilkårleg utval av telefonnummer utan vidare? Tja, det er vel kanskje slik at dei har same rett til å bestemme over eige nett som f. eks. diskusjon.no har til å slette innlegg og utestenge brukarar ein ikkje "likar", ei avis har til å la vere å trykkje eit lesarbrev osv. I så fall får ein håpe på at Telenor fjernar blokkeringa frivillig, eller at PT pålegg dei å gjere det.

 

(Eg har ikkje fått noko ytterlegare svar på eposten eg sendte, ref. innlegg #8)

 

Skjønner du drøfter lovlighet av dette, men...

 

1. Telefon er en offentlig tjeneste og et telefonnr må brukes for å ta kontakt med (f eks) kundeservice til kabelselskap. Jeg har ikke noe valg og derfor kan ikke lovlighet av dette grunngis med at Telenor er eier av nettet, de kan gjøre som de vil.

Kan legge til at jeg har hatt mange telefoner til Canal Digital (06090) for å få rettet feil som til slutt viste seg å være feil i sentral, altså CDs feil. Så jeg må bruke uforholdsmessig mye penger for å få Canal Digital til å gi meg den varen jeg har betalt for.

2. Telenor er ikke eier av disse 5-sifra nr så litt rart at dette skal være lovlig og spesielt siden mia-tuk sier at 915 er del av offentlig norsk nummerplan.

 

Jeg skjønner ikke at Telenor og andre operatører kan legge spesialtakst på disse 915/980-nr som "leder" til de 5-sifra nr. (Skriver "leder" siden jeg synes det er usikkert om ikke de 5-sifra nr egentlig leder til et 8-sifrsa nr.)

Endret av smartphone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har djuice, og forsøkte å ringe Telenor supporten på utenlands-nummeret deres, 91509000.

Fikk bare en stemme som sa at nummeret ikke er tilgjengelig i Norge, og at jeg skulle prøve igjen med de fem siste sifrene av nummeret jeg nettopp hadde ringt.

 

Jeg hater å måtte betale for support. Det er jo ikke nødvendigvis min feil at noe er feil, så jeg misliker å måtte betale for å feilsøke eller melde fra om det.

 

 

Her kan Telenor lære av NetCom.

NetCom har en MSN-liknende Chat på hjemmesiden sin, der du kan chatte gratis med kundeservice.

Jeg vil helst bruke NetCom, men de har ikke 3G på hytta.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Telenor har da gratis kanaler og. Du kan både sende brev, e-post eller kontakte dem via Facebook og Twitter - da får du svar kjapt også.

 

Og hva er egentlig så fælt at Telenor blokkerer 915-numre til seg selv og samarbeidende(?) selskaper som ønsker å få inn et par kroner ekstra for "unødvendige kostnader og tid"? De ivaretar kun egne og andres interesser. Kundeservice via telefon (som mesteparten av disse 5-sifrede nummerne er) er et tilbud til kundene, der de får hjelp direkte, og ikke noe verken Telenor eller DNB er pålagt. Ofte er dette også blant selskapets største utgiftsposter. Er man så egoistisk at selskaper ikke skal få lov til å begrense tap og noen få øre eller kroner er altfor mye for deg, så benytt gratisalternativene.

Lenke til kommentar

Telenor har da gratis kanaler og. Du kan både sende brev, e-post eller kontakte dem via Facebook og Twitter - da får du svar kjapt også.

 

Og hva er egentlig så fælt at Telenor blokkerer 915-numre til seg selv og samarbeidende(?) selskaper som ønsker å få inn et par kroner ekstra for "unødvendige kostnader og tid"? De ivaretar kun egne og andres interesser. Kundeservice via telefon (som mesteparten av disse 5-sifrede nummerne er) er et tilbud til kundene, der de får hjelp direkte, og ikke noe verken Telenor eller DNB er pålagt. Ofte er dette også blant selskapets største utgiftsposter. Er man så egoistisk at selskaper ikke skal få lov til å begrense tap og noen få øre eller kroner er altfor mye for deg, så benytt gratisalternativene.

Så hvis jeg har problem med linja min hos Get skal jeg betale blodpris pr min til Telenor for feilsøking ?

Skal jeg sende mail om det kanskje ? funker rimelig dårlig uten nett.

Du glemmer at det er Telenor som stikker av med hele potten her. Get (f eks) tjener ingenting på det.

Endret av Lunalotic
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke Facebook og Twitter. Kunne muligens registrert meg med en fake konto, bare for å bruke på sånne nettsider, men det er så inni gamperævva unødvendig!

NetCom sine medarbeidere sitter klar hele dagen, hver dag, og venter på å gi god support.

Å chatte med NetCom-supporten krever ikke registrering, å fylle inn navn og telefonnummer er valgfritt.

Her har Telenor mye å lære.

 

Telenor har en liknende chat, godt skjult.

Hvis du går inn på telenor.no og leser om de forskjellige abonnementene, spretter det opp en popup med en selger, klar for å chatte. Han svarer på dine spørsmål, og hjelper deg å velge.

Men dette er en selger, ikke support.

 

Jeg liker NetCom veldig godt pga. de flinke supportfolkene.

Men jeg måtte bytte teleoperatør for å få Telenordekning på hytta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Er det noen som har et fungerende alternativnummer til Telenor, eller noen som kan tipse om hvor jeg kan finne det?

Hei, jeg har kommet over flere tjenester som gir ut såkalte skyggenummer, men den jeg liker best er en app som heter ctrl app, den finnes iallefall for iphone, tror den er på android også.

Nummeret du etterspør er 22305000. Sykt irriterende å svi av mange kroner på unødvendige minutter i kø :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...