Gå til innhold

Telenor Mobil sperrer for anrop til 915xxxxx-serien


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Som oppfølging av to tråder omkring dette, har jeg sendt denne forespørselen til Post- og teletilsynet, med kopi til forbrukerrådet.

 

Innledning

I norsk nummerplan (E.164) er det satt av flere serier til stedsuavhengige nummer (LISN). Én av disse seriene er 02000-09999. LISN brukes ofte av store firmaer som anropsnummer til kundeservice. Blant norske mobiloperatører kalles denne (og noen andre serier i tillegg) for spesialnummer. Prisen for å ringe til spesialnummer er satt kunstig, for ikke å si urimelig, høy. Priser opp mot NOK 5 per minutt er ikke uvanlig.

Noen firmaer som har femsifret nummer, har i tillegg et parallelt nummer som fremkommer ved at 915 eller 980 settes foran det femsifrede nummeret. To eksempler er

91502445 (for 02445) Chili Mobil

98002400 (for 02800) IF forsikring

Jeg skal ikke spekulere i årsaken til at det eksisterer parallelle nummer, men for norske mobilkunder ligger det en stor besparelse i å kunne ringe et normaltaksert mobilnummer i stedet for et svindyrt (sic) spesialnummer.

Saken

En av brukerne i mobilforumet diskusjon.no startet en tråd der han påpekte at hans mobiloperatør ikke formidlet anrop til nummer i 915xxxxx-serien. Dette er serie som blant annet brukes som parallellnummer til femsifrede LISN. Som en engasjert mobilkunde fulgte jeg opp den saken og arrangerte en undersøkelse blant brukerne av diskusjon.no. Jeg ba brukerne om å prøve å ringe til følgende nummer:

98002400 (If forsikring)

91508880 (Storebrand)

91502445 (Chilimobil)

og bad brukerne rapportere om hvilken mobiloperatør de hadde, og om de kom frem til de tre nevnte nummerne. Lenke til tråden er:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815&st=0

Resultatet av denne undersøkelsen er entydig. Kunder av Telenor Mobil kommer ikke frem til nummerne 91502445 og 91508880. Avhengig av abonnementstype får de enten beskjed om at nummeret kun er tilgjengelig fra utlandet eller at tjenesten ikke er tilgjengelig.

Kunder av NetCom og operatører som bruker Mobile Norways nett slipper gjennom.

Spørsmålet blir da: har Telenor Mobil rett til å avvise anrop til nummer i 915xxxxx-serien? I norsk nummerplan er denne serien avsatt til offentlige landmobile tjenester, og det synes mildt sagt underlig at Telenor Mobil kan avvise anrop til offentlige nummer.

Forespørsel

Med bakgrunn i dette ber jeg om svar fra Post- og teletilsynet på tre spørsmål:

1) Har Telenor Mobil lov til å nekte å sette opp anrop til et utvalg av nummer i den offentlige norske nummerplanen. Hvis svaret er nei, ber jeg om at det innledes korrespondanse med Telenor Mobil med den hensikt å stoppe praksisen.

2) Kan man forlange av NetCom og operatører som bruker Mobile Norways nett at samtaler til nummer i 915- og 980-serien takseres som anrop til mobiltelefon.

3) til siste ber jeg om en vurdering av lovligheten knyttet til det å fastsette urimelig høye priser til spesialnummer. Om ønskelig kan jeg komme med en nærmere utredning rundt dette temaet.

Kopi av denne e-post går til Forbrukerrådet.

 

Med vennlig hilsen

Tom Bäcker

(Adresse fjernet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint initiativ! Jeg er ikke selv Telenor-kunde, men synes det er viktig at temaet blir tatt opp.

Likevel ikke alltid jeg har funnet alternativ-nr og jeg må bite i det sure eplet.

Det blir spennende å se hvordan dette går.

 

Med bransjekunnskap tar du dette opp på en profesjonell måte. Vi trenger initiativ som dette.

Takk for innsatsen :)

Lenke til kommentar

Er det berre nummer som byrjar på 915 som vert sperra av Telenor? Kan årsaka i så fall ha noko med å gjere at Telenor brukar denne nummerserien til opplysning om kontantsaldo/lading av kontantkort, og til mobilsvar?

 

Finst det 915xxxxx-nummer (bortsett frå mobilsvar osv.) som fungerer hos Telenor? Finst det andre nummer i 9xxxxxxx-serien som ikkje fungerer hos Telenor, men som ikkje er 915xxxxx?

 

Spørsmålet om lovlegheit er ein ting. Men det hadde også vore interessant å sjå kva Telenor hadde svart på eit eventuelt spørsmål om kvifor denne sperra er der.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Eg håpar dekningsdirektøren kan svare på følgjande epost frå meg:

 

Hei!

 

Ei undersøking på internett viser at når nokon frå eit Telenor-abonnement prøver å ringe eit offentleg nummer som byrjar på 915, f. eks.

91508880 (Storebrand)

91502445 (Chilimobil)

så kjem dei ikkje fram. Med Netcom eller One Call går dette derimot heilt greit.

 

Lurer på kva som kan vere årsaka til dette, og om det er mogeleg å gjere noko med problemet?

 

Lenke til undersøkinga: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815&st=0

 

Mvh

Torbjørn Xxxxxxxx

Lenke til kommentar

Er det berre nummer som byrjar på 915 som vert sperra av Telenor?

 

Virker sånn, 915 er et supplement til 5-sifrede nummer ved bruk fra utlandet, men jeg også får brukt det via Chess/TeliaSonera og da til vanlig mobiltakst.

 

Andre "utenlandsnummer" går igjennom.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Her kommer svar fra PT:

 

Takk for din henvendelse til Post- og teletilsynet (PT).

 

PT regulerer ikke priser på sluttbrukernivå. På 5-sifrede nummer reguleres ikke prisene i det hele tatt.

 

Det innebærer at det Ikke finnes noen begrensning i hvilken pris operatørene kan ta for samtaler til 5-sifrede nummer. PT er imidlertid klar over konkurranseproblemene knyttet til spesialnumre særlig på 5-sifrede nummer. PT er i en prosess med å vurdere ulike tiltak som kan bedre konkurransen, hvor et mulig tiltak kan være å pålegge tilbydere å åpne de såkalte «skyggeseriene» (herunder 915-serien) som

ligger bak 5-sifrede nummer. Jeg kan ikke på det nåværende tidspunkt svare på hvorvidt PT kommer til å konkludere med dette, men vi tar eposten din som et innspill i arbeidet vårt.

 

Med vennlig hilsen

NN

Rådgiver

avdeling Marked / seksjon for telefoni og nummer

Lenke til kommentar

Eg er einig i at dette svaret i beste fall er uklårt. Ei mogeleg tolking er at alle 5-sifra nummer eigentleg er del av ein (8-sifra) "skuggeserie", f. eks 915 xxxxx. Operatørane kan velje fritt om dei ynskjer å sleppe gjennom trafikk til "skuggenummera" eller ikkje, så lenge PT ikkje pålegg dei å gjere dette. Men er denne tolkinga rett?

 

Har ein teleoperatør rett til å blokkere eit vilkårleg utval av telefonnummer utan vidare? Tja, det er vel kanskje slik at dei har same rett til å bestemme over eige nett som f. eks. diskusjon.no har til å slette innlegg og utestenge brukarar ein ikkje "likar", ei avis har til å la vere å trykkje eit lesarbrev osv. I så fall får ein håpe på at Telenor fjernar blokkeringa frivillig, eller at PT pålegg dei å gjere det.

 

(Eg har ikkje fått noko ytterlegare svar på eposten eg sendte, ref. innlegg #8)

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Som oppfølging av to tråder omkring dette, har jeg sendt denne forespørselen til Post- og teletilsynet, med kopi til forbrukerrådet.

(...)

98002400 (for 02800) IF forsikring

 

Her skal det sjølvsagt stå 02400. 02800 er politiet. (Skal tru om også dei har "skuggenummer"?)

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Her er ein artikkel eg fann om temaet. Her vert det hevda at alle 5-sifra nummer vert vidarekopla til eit 8-sifra nummer, og at

 

I tillegg til å være enklere å huske, er det ofte også innebygget med lokalisert funksjonalitet. Alle femsifrede nummer blir videresendt til et fullverdig åttesifret nummer, men når du ringer for eksempel politiets fellesnummer 02800, havner ikke alle på det samme sentralbordet, men du blir satt til politidistriktet du befinner deg i. Du kan også bli sendt forskjellige steder til forskjellige tidspunkter på døgnet.

(...)

Fordi femsifrede nummer ofte ikke fungerer fra utlandet, har derimot mange bedrifter alternative nummer du skal ringe fra utlandet. Dette er ofte det reelle åttesifrede nummeret.

 

Ofte, men altså ikkje alltid. Dette ser ein også av facebook-kommentarane nederst på sida. Vidare har Telenor si eiga forklaring på kvifor ein ikkje kjem fram til DNB ved å ringe 915 04 800:

 

915-nummeret er altså ikke det bakenforliggende nummeret som det femsifrede rutes videre til, men det ligger «foran» det femsifrede, sier informasjonssjef Xxxxxxx X. Xxxxxxxx i Telenor til Side3

 

(Nummeret til DnB fungerer per dags dato frå mitt One Call-abonnement)

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

ereFørst det finnes 915-nummer som ikke er prefiks til 5-sifra nummer, så å sperre alle 915-nr kan ikke gjøres og blir nok ikke gjort. Det viser seg også at 980 kan være prefiks til 5-sifra nummer.Og sperre 200 000 nummer for at ca 1000 femsifra nummer skal kunne ta høy takst er vel dårlig praksis.

 

Hvis man skal tro denne artikkelen

http://www.side3.no/article3556511.ece

 

så er alle 5-sifrete nummer egentlig et 8-sifret nummer

 

I tillegg til å være enklere å huske, er det ofte også innebygget med lokalisert funksjonalitet. Alle femsifrede nummer blir videresendt til et fullverdig åttesifret nummer, men når du ringer for eksempel politiets fellesnummer 02800, havner ikke alle på det samme sentralbordet, men du blir satt til politidistriktet du befinner deg i.

 

Ser jeg har funnet samme artikkel som deg, torbjornen. Jeg har vel svart litt på det du også har svart deg selv, men var litt senere med svaret..

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...