Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ned i vekt - tips?


Anbefalte innlegg

Kroppen er mer motstandsdyktig enn man tror. Du dør ikke av å faste en dag.

 

Har jeg sagt det... var vel snakk om at det kunne bli "slappe og ekle dager", ikke at man døde!!

 

Det er fint om kommentarene kommer i sammenheng med det man kommenterer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg sagt det... var vel snakk om at det kunne bli "slappe og ekle dager", ikke at man døde!!

 

Det er fint om kommentarene kommer i sammenheng med det man kommenterer...

 

Så lenge du drikker vann så burde man fint kunne gå i det minste en dag uten mat. Som jeg sa; to dager blir det heller vanskeligere med.. Hadde jeg hatt 500 kcal om dagen så kunne jeg fint tatt flere dager.

Lenke til kommentar

Så lenge du drikker vann så burde man fint kunne gå i det minste en dag uten mat. Som jeg sa; to dager blir det heller vanskeligere med.. Hadde jeg hatt 500 kcal om dagen så kunne jeg fint tatt flere dager.

 

Som sagt er det ikke snakk om å overleve men å ikke få en forferdelig dag på grunn av matmangel, om det går fint for deg så er det ikke sikkert det går fint for andre.

 

For noen går det sikkert bra i 2-3 dager også, vi er forskjellige... å da svare generelt fordi man tror alle er som en selv blir dumt!

Lenke til kommentar

Som sagt er det ikke snakk om å overleve men å ikke få en forferdelig dag på grunn av matmangel, om det går fint for deg så er det ikke sikkert det går fint for andre.

 

For noen går det sikkert bra i 2-3 dager også, vi er forskjellige... å da svare generelt fordi man tror alle er som en selv blir dumt!

 

Bare så det er sagt, siden du kanskje misforstår, skrev jeg at man kunne fint gå 2-3 dager med kun 500 kcal innabords. Som jeg også skrev så gjelder ikke dette om du inntar dine 500 kcal via 2-3 boller, men ved å spise sunt. Det er fint mulig for alle, og ja, hva du gjør den dagen har selvsagt noe å si, skal du gå rundt og ta tunge løft hele tiden så burde man selvsagt spise mer.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, siden du kanskje misforstår, skrev jeg at man kunne fint gå 2-3 dager med kun 500 kcal innabords. Som jeg også skrev så gjelder ikke dette om du inntar dine 500 kcal via 2-3 boller, men ved å spise sunt. Det er fint mulig for alle, og ja, hva du gjør den dagen har selvsagt noe å si, skal du gå rundt og ta tunge løft hele tiden så burde man selvsagt spise mer.

 

Ok for å si det på en annen måte... 500 kcal for meg er en ØDELAGT dag, det går sikkert "fint" men den dagen er ødelagt uansett hvilken type mat jeg bruker de kaloriene på!

 

Tipper det også er slik for mange andre...

Lenke til kommentar

Så du kan ikke fungere i EN dag på grønnsaker og veldig magert kjøtt?

 

Selvfølgelig kan jeg det... 200 gram kylling eller renskåret svinekjøtt inneholder ca 200 kcal, grønnsakblanding ca 75 kcal per 100 gramm. Med andre ord er 500 kcal ca bare middagen, trenger mer enn ett måltid.

 

Kan du ikke bare godta at ikke alle er som deg?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan jeg det... 200 gram kylling eller renskåret svinekjøtt inneholder ca 200 kcal, grønnsakblanding ca 75 kcal per 100 gramm. Med andre ord er 500 kcal ca bare middagen, trenger mer enn ett måltid.

 

Kan du ikke bare godta at ikke alle er som deg?

 

Det har ikke noe med at ''alle skal være som meg'', det er at kroppen klarer seg fint i ekstreme situasjoner.

 

Så du mener at hvis du satt på sofaen og så på tv i hele dag (altså veldig lite i aktivitet) og spiste kun 500 kcal EN dag, så hadde du vært ett vrak?

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med at ''alle skal være som meg'', det er at kroppen klarer seg fint i ekstreme situasjoner.

 

Så du mener at hvis du satt på sofaen og så på tv i hele dag (altså veldig lite i aktivitet) og spiste kun 500 kcal EN dag, så hadde du vært ett vrak?

 

Som sagt er det ikke hva kroppen klarer i ekstreme situasjoner vi diskuterer, da klarer jeg ca 1 mnd vil jeg tro.

 

 

Så du mener at hvis du satt på sofaen og så på tv i hele dag (altså veldig lite i aktivitet) og spiste kun 500 kcal EN dag, så hadde du vært ett vrak?

 

JA, hadde tenkt HELE tide på hvor sulten jeg var!!!

 

Edit:

Gidder ikke diskutere lengere personlige preferanser til mat og hvordan jeg reagerer på lavt kaloriinntak... det er det en eneste person i verden som vet og det er ikke BuffyAnneSummers.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Da er jeg overrasket over at du er på ett DISKUSJONsforum.

 

Diskuterer gjerne ting som kan diskuteres... hvordan kroppen min fungerer og reagerer på ting kan ikke diskuteres. Den gjør som den gjør, det eneste jeg kan er å prøve å få andre til å godta å forstå at det er slik... ser du forskjellen eller?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hvorfor vente til mandag? Fikk meg til å tenkte på dette bildet:

 

 

 

monday-diet.jpg?w=640

 

Hehehe :D Neida, har bestemt meg for det. Så det kommer til å skje! Jeg har vært veldig sånn som utsetter det hele tiden. Men NÅ er jeg så drit lei av hele greia, så nå har jeg bestemt meg skikkelig. Så skal jeg bare kose meg litt frem til mandag. Så starter det! Går nok fint :)

 

En annen ting jeg ikke skal brenne meg på er hvis jeg har et svakt øyeblikk der jeg spiser usunt når jeg ikke skal. Også tenker jeg bare "jaja, da var den dagen ødelagt, så nå kan jeg like gjerne spise dritt resten av dagen." Haha :D

 

Også til den diskusjonen over her. Jeg personlig blir litt dårlig hvis jeg ikke får i meg mat. Det kan ha noe med helsesituasjonen min å gjøre, men vet ikke. Men slik er i hvert fall jeg :) Alle er jo forskjellige! Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

Lenke til kommentar

Har løpt oppoverbakke nå i 2 år, og vekten har holdt seg stabilt på 80kg Nå i det siste har jeg bestemt for å gå ned til 70kg for å få en skikkelig markert mage. er nede på 74kg. eneste jeg gjør er å spise 1 gang om dagen, drikker ekstremt mye brus og spiser mye sjokolade, men 3 ganger i uka løper jeg oppoverbakke, samtidig som jeg tar push ups. er 185cm hvis det var noen som lurte. ergo normal hele veien

 

Har alltid vært den normale fyren, var litt lubben på barneskolen, og fra mai-oktober 2010 var jeg ganske lubben siden jeg slutta på fotball i desember 2009. Starta på fotball igjen oktober 2010, og må si en ting. Det er ikke greit å ikke trene for å gå ned i vekt! kroppen får ikke den samme faste formen. Det er dog greit å spise mindre. Har kutta ut både ris og brød fordi jeg har hørt at aldringsprossessen går saktere hvis man spiser mindre!

Lenke til kommentar
eneste jeg gjør er å spise 1 gang om dagen, drikker ekstremt mye brus og spiser mye sjokolade, men 3 ganger i uka løper jeg oppoverbakke, samtidig som jeg tar push ups. er 185cm hvis det var noen som lurte. ergo normal hele veien

 

Finnes mange veier til rom, og du har valgt den vanskeligste. Du spiser 1 gang daglig, og bare sjokolade og brus resten av dagen? Ikke bare vil du miste mye muskelmasse, men du vil ha ett ustabilt blodsukker som varierer fra å være lavt til å være skyhøyt flere ganger om dagen. Hvorfor tar du pushups? Om det er i håp om å legge på deg muskelmasse, selv i minste grad så er det bare å gi opp med en gang. Når man lever på brus og godteri og får i seg tilnærmet 0 gram protein daglig så har ikke det noe for seg å trene. Du vil fortsatt se ut som ett skjelett til slutt om du fortsetter med ett slikt kosthold.

 

 

Det er ikke greit å ikke trene for å gå ned i vekt! kroppen får ikke den samme faste formen.

 

Hva baserer du dette på? Jeg kan love deg at en som spiser rent og sørger for å ligge i ett lite underskudd vil oppnå mye bedre resultater enn det du vil gjøre med den metoden din, selv uten å trene noe. Så lenge man får i seg mindre enn man forbrenner vil man gå ned i vekt. Det finnes 3 metoder å gjøre dette på:

 

1) Redusere kaloriinntaket

2) Øke kaloriforbruket (ved å trene)

3) En kombinasjon av de to overnevnte.

 

Tror du virkelig at noen få armhevinger vil gi deg noen "fastere" form enn en som spiser rent og bra, og sørger for å havne i underskudd? Du gir kroppen din alt annet enn det den vil ha, den har vitamin-mangel, mineral-mangel, får i seg alt for lite protein, alt for lite bra fett og du gir den ingen grunn til å bevare på det lille av muskelmasse som er på kroppen din. Noen "fast" kropp kan du bare glemme med det kostholdet der dessverre.

 

et er dog greit å spise mindre. Har kutta ut både ris og brød fordi jeg har hørt at aldringsprossessen går saktere hvis man spiser mindre!

 

Hvor har du hørt det? Link til forskning. Om du ikke har noen forskningsartikkel å vise til så er det like greit og bare ikke nevne det. Er slike ting som gjør at gamle myter ikke dør ut.

Lenke til kommentar

Hehehe :D Neida, har bestemt meg for det. Så det kommer til å skje! Jeg har vært veldig sånn som utsetter det hele tiden. Men NÅ er jeg så drit lei av hele greia, så nå har jeg bestemt meg skikkelig. Så skal jeg bare kose meg litt frem til mandag. Så starter det! Går nok fint :)

 

En annen ting jeg ikke skal brenne meg på er hvis jeg har et svakt øyeblikk der jeg spiser usunt når jeg ikke skal. Også tenker jeg bare "jaja, da var den dagen ødelagt, så nå kan jeg like gjerne spise dritt resten av dagen." Haha :D

 

Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

 

Hehe :) Det kommer nok ikke til å være så tungt som du tror det kommer til å bli. Når man går over til ett renere kosthold så blir man ofte overrasket over hvor mye mat man faktisk kan spise og fortsatt havne i underskudd. Du får ha lykke til! :)

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det 2200 kalorier (for kvinner) 5 dager, og 500 i 2 dager. Men nei, jeg kommer nok ikke til å gå på den dietten. Tror det hadde blitt noen slappe og ekle dager der man spiser 500 kalorier, og det frister ikke. Da spiser jeg heller sunt hele uken, utenom en dag der jeg spiser litt mer usunt :)

 

Men skal faktisk prøve meg på en spiseskje med eplecidereddik om dagen. Siden det skal minske søtsuget og litt matlysten. Og det trenger jeg virkelig :p Så skal jeg gi tilbakemelding her om det funker med meg!

 

På mandag begynner det. Da blir det sunn mat og trening på meg. Ønsk meg lykke til :woot:Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

 

Et tips til deg:

START FORSIKTIG!

 

Ikke kutt ut alt du normalt sett spiser, begynn med f.eks kutt ut smågodt i uka og kanskje 2-3 treningsdager i uka (mandag,onsdag,fredag er veldig fine dager), når du har komt igang kan du starte med f.eks en joggetur på tirsdag og torsdag. Dette fører til at du får en god del mosjon hver eneste dag utenom lørdag og søndag. Når du er blitt vandt til å ikke spise godteri i uka kan du begynne å kutte ut f.eks brød og erstatte det med f.eks knekkebrød eller youghurt. (youghurt er din venn mens du er på diett, perfekt for et lite mellommåltid).

 

Grunnen til jeg ber deg starte forsiktig er pga folk som går all-in med engang holder ikke ut særlig lenge, det er bedre å trappe opp slik du lærer deg å tilvende deg den nye livsstilen uten at det blir et for stort "sjokk".

Lenke til kommentar

Finnes mange veier til rom, og du har valgt den vanskeligste. Du spiser 1 gang daglig, og bare sjokolade og brus resten av dagen? Ikke bare vil du miste mye muskelmasse, men du vil ha ett ustabilt blodsukker som varierer fra å være lavt til å være skyhøyt flere ganger om dagen. Hvorfor tar du pushups? Om det er i håp om å legge på deg muskelmasse, selv i minste grad så er det bare å gi opp med en gang. Når man lever på brus og godteri og får i seg tilnærmet 0 gram protein daglig så har ikke det noe for seg å trene. Du vil fortsatt se ut som ett skjelett til slutt om du fortsetter med ett slikt kosthold.

 

 

 

 

Hva baserer du dette på? Jeg kan love deg at en som spiser rent og sørger for å ligge i ett lite underskudd vil oppnå mye bedre resultater enn det du vil gjøre med den metoden din, selv uten å trene noe. Så lenge man får i seg mindre enn man forbrenner vil man gå ned i vekt. Det finnes 3 metoder å gjøre dette på:

 

1) Redusere kaloriinntaket

2) Øke kaloriforbruket (ved å trene)

3) En kombinasjon av de to overnevnte.

 

Tror du virkelig at noen få armhevinger vil gi deg noen "fastere" form enn en som spiser rent og bra, og sørger for å havne i underskudd? Du gir kroppen din alt annet enn det den vil ha, den har vitamin-mangel, mineral-mangel, får i seg alt for lite protein, alt for lite bra fett og du gir den ingen grunn til å bevare på det lille av muskelmasse som er på kroppen din. Noen "fast" kropp kan du bare glemme med det kostholdet der dessverre.

 

 

 

Hvor har du hørt det? Link til forskning. Om du ikke har noen forskningsartikkel å vise til så er det like greit og bare ikke nevne det. Er slike ting som gjør at gamle myter ikke dør ut.

Vil bare legge til at jeg tar de nødvendige forhåndsreglene og drikker melk, tar tran og spiser grønnsaker, men jeg har kuttet ut alt av ris og brød, tar ikke pushups for å bli svær, tar det fordi det er bra på fotballbanen og ja jeg har blitt sterkere. Hvis du hadde giddet å lese har jeg hatt den samme dietten i 2 år, og poenget mitt var at jeg i 1 måned nå har kuttet ut ris og brød, ergo spiser jeg mye mindre, men egentlig spiser jeg ikke mye godteri, jeg spiser det bare når det er på tilbud, MEN drikker mye brus.

 

Jeg er i en slags "fastemodus" generelt, spiser bare middag, også tar jeg tran og drikker melk, har ikke noe behov for mer. aldringsprossesen går fortere om man får i seg for mye kalorier og det er bevist. Jeg drikker 1,5l brus og litt over hver dag, har ikke opplevd noe bivirkninger bortsett fra hvis jeg ikke får brus på 1 dag får jeg vondt i hodet, men jeg tror at sålenge du løper flere ganger i uka, så er det ikke farlig å kose seg siden man løper til seg en økt forbrenning, og jeg har ganske høy forbrenning nå som følge av over 120 økter med løping siden september 2011

Lenke til kommentar

Hehe :) Det kommer nok ikke til å være så tungt som du tror det kommer til å bli. Når man går over til ett renere kosthold så blir man ofte overrasket over hvor mye mat man faktisk kan spise og fortsatt havne i underskudd. Du får ha lykke til! :)

 

Ja tror det blir bra! Tusen takk! :grin:

 

 

Et tips til deg:

START FORSIKTIG!

 

Ikke kutt ut alt du normalt sett spiser, begynn med f.eks kutt ut smågodt i uka og kanskje 2-3 treningsdager i uka (mandag,onsdag,fredag er veldig fine dager), når du har komt igang kan du starte med f.eks en joggetur på tirsdag og torsdag. Dette fører til at du får en god del mosjon hver eneste dag utenom lørdag og søndag. Når du er blitt vandt til å ikke spise godteri i uka kan du begynne å kutte ut f.eks brød og erstatte det med f.eks knekkebrød eller youghurt. (youghurt er din venn mens du er på diett, perfekt for et lite mellommåltid).

 

Grunnen til jeg ber deg starte forsiktig er pga folk som går all-in med engang holder ikke ut særlig lenge, det er bedre å trappe opp slik du lærer deg å tilvende deg den nye livsstilen uten at det blir et for stort "sjokk".

 

Jepp, skal begynne forsiktig! Det har jeg brent meg på før :p

 

Det er en ting jeg skal legge om med en gang, og det er middag! Det tror jeg går bra, for jeg liker jo sunne middager også. Men nå blir det gjerne altfor mange usunne. Men fra mandag av blir det "usunn" middag én dag i uken. Og jeg gleder meg! :grin:

 

Tusen takk for tips!

 

Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1 Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at jeg tar de nødvendige forhåndsreglene og drikker melk, tar tran og spiser grønnsaker, men jeg har kuttet ut alt av ris og brød, tar ikke pushups for å bli svær, tar det fordi det er bra på fotballbanen og ja jeg har blitt sterkere. Hvis du hadde giddet å lese har jeg hatt den samme dietten i 2 år, og poenget mitt var at jeg i 1 måned nå har kuttet ut ris og brød, ergo spiser jeg mye mindre, men egentlig spiser jeg ikke mye godteri, jeg spiser det bare når det er på tilbud, MEN drikker mye brus.

 

Jeg er i en slags "fastemodus" generelt, spiser bare middag, også tar jeg tran og drikker melk, har ikke noe behov for mer. aldringsprossesen går fortere om man får i seg for mye kalorier og det er bevist. Jeg drikker 1,5l brus og litt over hver dag, har ikke opplevd noe bivirkninger bortsett fra hvis jeg ikke får brus på 1 dag får jeg vondt i hodet, men jeg tror at sålenge du løper flere ganger i uka, så er det ikke farlig å kose seg siden man løper til seg en økt forbrenning, og jeg har ganske høy forbrenning nå som følge av over 120 økter med løping siden september 2011

 

Dessverre tror jeg du har misforstått kombinasjonen mat og aldringsprosess...

 

Det som forårsaker aldring er mat som oksiderer kroppen, spiser du mye mat med antioksydanter er det en større fordel enn å ikke spise noe.

 

Frie radikaler er er biprodukter/avfall som skapes i cellene når energi skapes men dannes også av ytre påvirkninger på kroppen.

 

Frie radikaler er kort fortalt molekyler og atomer som mangler ett elektron (positivt ladet) og angriper kroppens celler for å få disse... en celle angripes ca 10-20 000 ganger per døgn og reduserer cellene som er hovedårsaken til at vi eldes.

 

Antioksydanter bekjemper frie radikaler...

 

Å spise antioksydanter er bedre for aldringsprosessen enn å ikke spise noe.

 

Brus er noe av det verste du har i deg!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...