Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil operativsystem og defekt skjerm fra Multicom


Anbefalte innlegg

Hei, dette blir min første post. Dessverre blir den ikke så positiv.

 

Jeg bestilte en laptop fra Multicom for en måned siden og de presterte å levere Windows 7 Home med feil språk. Siden det er Home kan det heller ikke byttes språk. Dette kunne kanskje løst seg uten å måtte sende inn datamaskinen, men jeg oppdaget en defekt i skjermen. Det er en død piksel i øvre del av skjermen. Helt uholdbart for en ny maskin og dette ville ikke ha vært et problem hvis man hadde kjøpt maskinen i en butikk

 

Ekstremt kjipt å vente så lenge på en laptop som har feil ved seg. Jeg føler jeg har ventet veldig lenge og nå må jeg belage meg på å vente enda lengre.

 

Jeg skal skrive en email til Multicom, så skal jeg oppdatere her med følgende mail korrespondanse. Velger de å ignorere sine kunder etter betaling blir jeg selvfølgelig å oppdatere med dette og.

 

Håper det er noen her på forumet som kan komme med gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en død piksel i øvre del av skjermen. Helt uholdbart for en ny maskin og dette ville ikke ha vært et problem hvis man hadde kjøpt maskinen i en butikk

 

Hm, hvorfor ikke det? Det er da ikke gitt at du hadde oppdaaget den hvis du hadde kjøpt den i butikk? - Det er jo ikke gitt at du hadde sjekket før du tok den med hjem engang, og med mindre du kjøpte den på elkjøp så hadde det antagelig vært enda vanskeligere å få gjort noe med det (siden det er over 30 dager kan du forresten glemme elkjøp også)

 

Jeg bestilte en laptop fra Multicom for en måned siden og de presterte å levere Windows 7 Home med feil språk. Siden det er Home kan det heller ikke byttes språk. Dette kunne kanskje løst seg uten å måtte sende inn datamaskinen, men jeg oppdaget en defekt i skjermen.

 

med mindre de har en 0-pixelfeil-garanti så er du vel strengt tatt avhengig av butikkens goodwill for å få gjort noe med dette, men når det gjelder språket på Windows så kan du bare låne en OEM-CD av noen og installere fra denne med din egen nøkkel - just sayin - men enig i at det er multicoms ansvar å fikse dette.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar. Jeg fikk forresten datamaskinen i dag, ikke 30 dager siden. Jeg bestilte den fra multicom for en måned siden. Det var en bærbar Kunshan P170S til 11,495 før operativsystem.

Når det kommer til goodwill angående skjermen så får vi se hva slags svar man får fra multicom.

 

Hvis de slår seg vrang så kan det jo hende at andre som eventuellt hadde tenkt å kjøpe datamaskin fra multicom kan være heldig å unngå å føle seg svindlet ved å lese advarselen her. Jeg skal prøve å ikke ta sorgene på forskudd siden jeg ikke har handlet hos multicom før men det er vanskelig akkurat nå.

Jeg har kjøpt laptoper før på butikk og sjekker selvfølgelig skjermen der, men det var jo ikke mulig ved å bestille på nett. Noe jeg angrer nå på at jeg gjorde.

 

Jeg vet ikke om jeg skal kalle feil operativsystem som multicom presterte å levere for scam eller latskap, mest sannsynlig det siste. Men det vil jo være scam hvis det ikke er multicom som skal ordne opp i dette med operativsystemet og gir meg refund på installasjonen (349,-) samt gi meg installasjons CD. Det var jo multicom som installerte operativsystemet.

 

Er denne røde prikken mulig å fjerne på noe vis forresten?

Lenke til kommentar

30 dager på å levere den tilbake hos Elkjøp, men de fikser pixelfeil ved å sende den inn på rep. Dette tar jo ca 14 dager som er ikke er så fint når man akkurat har kjøpt ny pc.

 

Hei, takk for informasjonen. Men så er jo denne kjøpt hos multicom og ikke elkjøp. Jeg får nok ikke tak i noen fra multicom før mandag. Vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Da har jeg i alle fall fått kjapt svar. Multicom har blant annet tilbudt å ordne meg en ny maskin. En litt annen modell så den er ikke klar før etter 10. august. Vi får se, men jeg stiller meg foreløpig positiv til dette. Det kan da ikke være mulig å få to på rad med pikselfeil. Jeg lurer og på det angående låneprodukt, siden dette blir å ta over en uke. Holder denne tråden oppdatert med hva som skjer videre.

Lenke til kommentar

Pixelfeil er fullt mulig på enhver skjerm, fra enhver forhandler. De fleste produsenter bruker også stort sett de samme underleverandørene på skjermer, så pixelfeilene er ca. likt fordelt på alle produsenter, får man anta.

 

Hvis du har anledning til å sjekke pixelfeil i butikk, så kan man jo si at nei, akkurat denne utgaven vil jeg ikke ha. Men man oppdager vel ikke pixelfeil ved å studere demoeksemplaret? Det er ikke demomaskinen du får med deg hjem når du har kjøpt maskinen, forhåpentligvis. Man må i de fleste tilfeller vente til man har kommet seg hjem for å sjekke slike ting. Det er da også derfor at de fleste forhandlere har en eller annen form for pixelfeil-garanti. Slikt skjer, uavhengig av forhandler, merke eller modell. Ingen forhandlere skjekker etter pixelfeil på hvert eneste eksemplar de selger; da hadde de ikke hatt tid til å gjøre stort annet.

 

Og feil Windows blir selvfølgelig fikset, av enhver forhandler. Slikt skjer. Sjansen for at det blir gjort feil er muligens litt større når du bestiller fra en forhandler som tilbyr deg ulike Windows-alternativer, da det jo da er forhandleren som legger inn Windows etter hver enkelt kundes ønsker. Eller leverer uten, hvis kunden ønsker det. Hos de fleste forhandlere får man ikke dette valget, og alle eksemplarer av maskinen får samme Windows-installasjon som alle andre. Dette blir ikke engang nødvendigvis utført av forhandler, men heller av produsenten selv, eller av hovedimportøren.

 

På meg virker det som du leter etter noe å "ta" forhandleren din på, og tar også samtidig alle sorger på forskudd, til og med før forhandleren har rukket å reagere på klagene dine. Jeg må faktisk begynne å lure litt på hva hensikten din med et slikt innlegg er. Uavhengig om forhandleren din er Multicom, Elkjøp, eller Komplett eller andre - det virker på meg som du stiller litt i klassen "customer from hell" :) Nå er jeg kanskje urettferdig, men jeg får litt den følelsen når jeg leser innleggene dine her. Du har i grunnen startet en klagetråd før du egentlig har noe å klage over, annet enn at du har fått feil Windows og en pixelfeil. La nå forhandleren få anledning til å ordne opp, før du starter en tråd liksom i påvente av at du kommer til å få dårlig kundebehandling ...

Sitat: "Jeg vet ikke om jeg skal kalle feil operativsystem som multicom presterte å levere for scam eller latskap ..." Du holder altså en åpning for at en dataforhandler legger inn feil Windows for å svindle deg? Og eneste andre alternativ er latskap? Da må jeg si at du har et noe snodig syn på våre dataforhandlere.

 

Jeg skjønner at det er veldig irriterende og frustrerende at ikke alt er helt i orden når du får produktet - men jeg synes også at du overreagerer med frustrasjonen din. Hvis ikke Multicom ordner opp i Windowsen din - noe jeg finner veldig usannsynlig at de ikke gjør- da er en tråd som dette berettiget.

Pixelfeilen er mer avhengig av hvilken garanti Multicom har for dette.

 

Det du irriterer deg over er i grunnen at ting tar litt tid og fører med seg litt mer mikkmakk ved kjøp over nettet, enn hvis du bare kunne ha tatt med deg maskinen til butikken selv, og klaget direkte. Dette er faktisk en av ulempene ved internettkjøp, og er ikke til å unngå. Til gjengjeld får du altså som regel rimeligere priser, og større utvalg, ved å handle på nettet.

 

PS. Og jo, det er fullt mulig å få pixelfeil både to og tre ganger på rad. Slike feil er ikke uvanlige. Og som sagt, ingen forhandler sjekker slikt på hver enkelt maskin. Pixelfeil blir ordnet opp i ved at kunden sjekker maskinen sin selv, klager, og får erstatning hvis feilen er innenfor garantibetingelsene.

 

Og PS 2: 1 pixelfeil er ikke nødvendigvis noe som gir deg erstatningsrett. De fleste forhandlere eller produsenter opererer med noe høyere toleranser enn dette; det kan også være avhengig av hvor feilen sitter. 1 sterkt lysende pixel midt på skjermen er det større sjanser for at du får erstatning for, enn om det er 1 pixel eller subpixel helt ute i kanten, for eksempel. Anbefales at man leser pixelfeilgarantien nøye på forhånd, for å unngå unødvendige ergrelser dersom man oppdager en feil, men som kanskje faller utenfor garantibetingelsene. Noen forhandlere opererer også med tilleggsgarantier mot pixelfeil, mot ekstra betaling. Multicom har for eksempel noe sånt på noen av sine modeller. Har man kjøpt en sånn ekstra garanti er man vel nogenlunde sikret uansett hvor ubetydelig feilen er; har man ikke er man vel mer avhengig av hvor "alvorlig" feilen er.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg ser mye mer grunn i å lure på hva din hensikt med dine utallige innlegg angående Multicom og produkter de selger. Man skulle nesten tro du jobber for eller er affiliate for Multicom og i så tilfelle driver du jo med gratis promotering her på forumet.

 

Eksempler på poster som denne brukeren har kommet med:

 

 

Promotering

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1428504&view=findpost&p=19770160

 

Mer promotering

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1231770&st=0&p=15699543&&do=findComment&comment=15699543

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1265933&st=0&p=16302416&&do=findComment&comment=16302416

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1307968&view=findpost&p=18210055

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1429164&view=findpost&p=19160207

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1436983&view=findpost&p=19345192

 

Vellykket promotering

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1307968&view=findpost&p=18348445

 

I forsvar for Multicom

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1306880&view=findpost&p=17937874

 

Igjen i forsvar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1454490&view=findpost&p=20429978

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=897993&view=findpost&p=19051486

 

 

Finnes selvfølgelig flere linker jeg kunne lagt opp, disse var bare en brøkdel.

 

Virker i det hele tatt veldig suspekt at en bruker dedikerer så mye tid på å både promotere produktene til en bedrift samt forsvare bedriften når noen kommer med klager.

Lenke til kommentar

Jeg følger med i tråder som handler om Multicom's laptoper, og leser innlegg som har Multicom i trådtittelen. Jeg har på en måte spesialisert meg på Multicom's laptoper. Hvis denne tråden hadde hatt tittelen "Feil operativsystem og defekt skjerm fra Elkjøp", så hadde jeg sannsynligvis ikke lest tråden i det hele tatt.

Men hvis jeg hadde lest den, så ville jeg ha svart deg på akkurat samme måte, det kan du være trygg på. Jeg synes du overreagerer og gjør forhandleren urett før du egentlig har noen grunn til det.

 

Men jo, jeg ser faren for at jeg kan bli oppfattet slik, i og med at jeg "er overalt" der Multicom's laptoper diskuteres. Det må jeg bare leve med. Hvis du leter godt nok, finner du innlegg der jeg anbefaler andre laptoper framfor en Multicom-modell også. Ikke så ofte riktignok, fordi jeg rett og slett synes at Multicom's laptoper som regel er et godt kjøp, etter min mening som regel det beste. Men promotering; nei. Heller ikke noen befattelse med Multicom annet enn som kunde. Men jeg anbefaler produktene deres (altså laptopene med Multicom-navnet på, produsert av Clevo) ofte, og gjerne. Når jeg i en tråd som omhandler Multicom's laptoper, eller i andre tråder jeg tilfeldigvis leser, også finner eksempler på hva jeg anser som urettferdig kritikk, eller kritkk med manglende dekning/argumentasjon, så reagerer jeg på det også. Hvis du leter godt nok, finner du også eksempler på at jeg "forsvarer" andre forhandlere, hvis jeg oppfatter kritikken som urimelig eller dekningsløs. Kunden har ikke alltid rett.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke konkludert med hva jeg synes enda. Jeg vet enda ikke sluttresultatet men min erfaring med de fleste som selger noe er at hvis du klager på produktet så gjør de det de kan for å sno seg unna.

Det finnes selvfølgelig noen unntak men jeg kan enda ikke bekrefte om Multicom det.

Hvis det viser seg at det ordner seg på tilfredstillende måte skal jeg selvfølgelig rapportere det og.

Lenke til kommentar

Det er bra.

 

Jeg har forresten ikke samme erfaring som deg. Min erfaring er at hvis du har noe å klage på, med rette, og holder klagen din på et saklig og høflig nivå, så gjør som regel forhandlerne rett og riktig for seg. De fleste av våre mer kjente forhandlere, som har holdt på en stund, er faktisk profesjonelle på det området. Hvis ikke hadde de neppe overlevd så lenge.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ikke jeg heller. Men nå har de jo tilbudt å ordne en ny en, selv om begrunnelsen var at noen hadde gjort en feil med installeringen av operativsystemet og ikke pga pikslene. Jeg lurer mest nå på sannsynligheten for at neste skjerm skal ha samme prikken.

 

Forresten skal den nye modellenl ha +60 gb på SSD kortet, fra 120gb til 180gb. Vet ikke hvor mye det har å si, jeg er mest opptatt av prikken for min del.

Det andre alternativet de ga meg var å refunde 349,- for installeringen pluss 500 kroner for bryet.

Det kunne kanskje vært lettere å bestemme seg om det ikke var for den irriterende døde pikselen.

Endret av Allinuse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...