Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til å tyde symboler på ledning?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet ikke hvor denne tråden passer inn så forsøker her. Jeg trenger hjelp til å finne ut når en elektrisk ledning er produsert ca i forbindelse med en forsikringssak. Har et bilde av ledningen her med ulike symboler på. Er det noen som kan hjelpe meg å si hva de ulike symbolene betyr og eventuelt tidfeste ca hvor gammel ledningen er?

 

Takk =)

post-38974-0-47991400-1374085688_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har klart å finne ut selv. Den er produsert av hongyi electronics co ltd. Har forsøkt å komme i kontakt med de uten å lykkes. Har også funnet ut at den er VDE merket og har sendt en epost til VDE for å høre når den ble sertifisert. Ellers står jeg på null....

 

 

Bilde av ledningen som hører til.

post-38974-0-92531700-1374086417_thumb.jpg

Lenke til kommentar

(Y) - Ukjent, kanskje produsentlogo elns.

CE - CE-merking

YC-DAX-3 - Kanskje modellnummer

16/250~ - Maks belastning 16A 250V AC

FI/N/S - Godkjenning for Finland, Norge, Sverige vil eg tru. N er vel Nemko.

 

H0VV-F - Modellbetegnelse på kabelen.

3G1.5mm² - Tre leiarar inkl. jord. Hugsar ikkje heilt kva G-en sto for. 1.5mm² tverrsnitt.

VDE Cixi Hongyi - Som du har kome fram til, produsent elns.

 

Kvifor skal du finne alderen på kabelen? Den er gjerne masseprodusert i årevis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må bevise at det er gjort ulovlige ting med det elektriske anlegget i huset mitt av sist eier. Hvis jeg kan bevise det så kan jeg få dekket utgiftene mine, men hvis ikke må jeg betale alt selv. Jeg trenger bare å vite om den har vært produsert før eller etter 2003.

 

Men egentlig så holder det å finne ut hvor lenge den har vært i produksjon. De sertifikatene må vel gi en pekepinn på når den har blitt godkjent for salg i de respektive landene?

Lenke til kommentar

Det er akkurat det den er. Det er brukt skjøteledning som en del av en fast installasjon. Enden av skjøteledningen er klippet av og koblet til hovedstrømmen som igjen er koblet til alt av lys i stuen. Det er en skjøteldning som er fastmontert også går det 6 skjøteledninger ut fra denne ledningen som igjen er koblet til 15 spotter.

Lenke til kommentar

Har hatt elektriker på besøk, men han kunne ikke fortelle meg alderen på anlegget. Han kunne bare si hva som var galt og hva som må til for å fikse det. Mesteparten av de ikke godkjente anlegger er kjøpt på clas ohlson, men de kunne ikke hjelpe meg. Det eneste vi ikke har klart å finne ut noe spes om er denne skjøteledningen og der trenger jeg hjelp fra dere.

 

Problemet er at først innrømmet selger det muntlig at han hadde gjort det selv, men så plutselig trakk han seg og selger som er venn med sist eier har fått han til å si at det er de som har gjort det, så derfor faller saken min da det bare er muntlig. Jeg må derfor bevise at det er gjort i selgeren min sin tid.

Lenke til kommentar

Har hatt elektriker på besøk, men han kunne ikke fortelle meg alderen på anlegget. Han kunne bare si hva som var galt og hva som må til for å fikse det. Mesteparten av de ikke godkjente anlegger er kjøpt på clas ohlson, men de kunne ikke hjelpe meg. Det eneste vi ikke har klart å finne ut noe spes om er denne skjøteledningen og der trenger jeg hjelp fra dere.

 

Problemet er at først innrømmet selger det muntlig at han hadde gjort det selv, men så plutselig trakk han seg og selger som er venn med sist eier har fått han til å si at det er de som har gjort det, så derfor faller saken min da det bare er muntlig. Jeg må derfor bevise at det er gjort i selgeren min sin tid.

 

Det er jo litt vanskelig. Du får ikke bevist det med en skjøteledning nemlig. Da jeg er redd slik som nevnt tidligere så er disse masseprodusert. Det du kan gjøre derimot er at du kan prøve å finne ut hvilket selskap som var sist innom å gjorde arbeid på anlegget. De skal nemlig, sett at dette er en oppgående bedrift, ha samsvarserklæring fra da de var der sist vil jeg tro. Alt som er gjort etter dette i forrige eiers tid er hans jobb å dokumentere i form av bevis for hvilken elektriker osv som har vært der å gjort jobben for han dersom han "ikke" har gjort dette selv.

Lenke til kommentar

Det var lurt. Problemet er at han jeg kjøpte huset av sa først at det var de som hadde fått satt inn spottene ved hjelp av et firma. Etter jeg klaget, og han kjenner han som eide huset først har han plutselig fått første eier til å si at det er han som har satt de inn. I følge advokaten min kan ikke jeg kreve noen av de for penger da det er over 10 år siden første eier bodde der og siden han sier det var han som gjorde det.

 

Det som blir hevdet nå er at første eier har gjort alt arbeidet selv ufaglært og advokaten sier at jeg ikke kan gjøre noe med det pga tiden, og at eneste måten å få noe ut av saken på er å bevise at selger burde ha vist om feil eller mangler eller at feilen er så stor at det vil være en vesentlig kostnad å utbedre, men da må det opp i summer på minst 3 prosent av kjøpesummen noe det ikke er, men det kommer på rundt 50tusen å fikse alt.

Endret av NestenUtenkunnskap
Lenke til kommentar

Det som blir hevdet nå er at første eier har gjort alt arbeidet selv ufaglært og advokaten sier at jeg ikke kan gjøre noe med det pga tiden, og at eneste måten å få noe ut av saken på er å bevise at selger burde ha vist om feil eller mangler eller at feilen er så stor at det vil være en vesentlig kostnad å utbedre, men da må det opp i summer på minst 3 prosent av kjøpesummen noe det ikke er, men det kommer på rundt 50tusen å fikse alt.

 

Det virker som det ikke er så mye mer å gjøre med saken enn det siste alternativet. Det er ekstremt sure penger, men dette er grunnen til at jeg er varsom med bad, kjøkken, vvs og elektro biten i hus jeg ser på. Her er det alt for mye hobbyvirksomhet ute å går.

 

Det er veldig surt. Ved mindre du kan f.eks finne noe utstyr f.eks spottene, brytere o.l og bevise at de ført ble produsert etter 2003 (?) (Kabelen du har der er et dårlig eksempel på dette). Er det ikke mye du kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet, jeg er også veldig forsiktig når jeg er å ser på noe og undersøker nøye. Er utdannet tømrer selv en gang i tiden så vet mye hva jeg skal se etter, men dette var nesten umulig å oppdage da ledningene var gjemt i isolasjon og bak ting han hadde stablet på loftet. Det var først etter vi hadde overtatt huset når vi startet å sitte på plass ting og måtte flytte på diverse kjøkkeninnredning oppe på loftet vi oppdaget dette. Hadde med meg svigerfar som er utdannet elektriker og som dessverre ikke bor i denne delen av landet, for ellers kunne han ha hjulpet oss litt.

Lenke til kommentar

Vet, jeg er også veldig forsiktig når jeg er å ser på noe og undersøker nøye. Er utdannet tømrer selv en gang i tiden så vet mye hva jeg skal se etter, men dette var nesten umulig å oppdage da ledningene var gjemt i isolasjon og bak ting han hadde stablet på loftet. Det var først etter vi hadde overtatt huset når vi startet å sitte på plass ting og måtte flytte på diverse kjøkkeninnredning oppe på loftet vi oppdaget dette. Hadde med meg svigerfar som er utdannet elektriker og som dessverre ikke bor i denne delen av landet, for ellers kunne han ha hjulpet oss litt.

 

Som sagt er du heldig kan du ta de på produksjonsåret til spottene. Fatter ikke hvordan folk tør å gjøre sånt med tanke på hvor stor brannfare det er forbundet med slikt.

Lenke til kommentar

Dette er jo en helt vanlig, standard skjøteledning fra Clas'ern. Det kan du se på pluggen. Men å datere den er verre. Men du kan sjekke spotlight'sa for å se om du finner noe produksjonsdato der. De er ofte mer testet og er bedre merket enten bak på selve spotramma eller noe sted på trafoen.

 

Alltid surt når ufaglærte folk "fikser" så det er brannfare, men de gir faen siden de får lys.

Lenke til kommentar

Har du noen gode tips til hva jeg kan se etter Akse for å finne noen spor?

Spor etter hvor gammelt utstyret er?

 

Det eneste jeg kan se for meg er serienummer på utstyret, men det tror jeg ikke produsentene driver med siden utstyret blir serieprodusert over mange år.

 

Jeg vil dog tro at du kan få en elektroinstallatør til å skriftlig dokumentere at anlegget er utført av ufaglærte, men selvfølgelig ikke når det er utført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...