Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Erfarer du ASMR?

ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) er et veldig spesielt og nokså nytt fenomen som har vakt mye oppsikt de siste årene. ASMR beskrives som en tinglende, behagelig følelse som oppstår i og rundt nakken, trigget av diverse hendelser i det daglige. Ord som "braingasm", "head tingle" og "spine tingle" blir ofte brukt som beskrivelser. Før jeg fortsetter vil jeg bare peke ut at ASMR har absolutt ingenting med frysninger å gjøre, da det både er og føles helt annerledes ut. Når jeg sier at fenomenet er nytt, mener jeg ikke at folk nylig har oppdaget det, men at det nylig har blitt "offentlig kjent". Dette er noe som fascinerer meg veldig ved fenomenet, nemlig at det har gått fra å være skjult og gjemt bort til noe som viser seg at flerfoldige andre også opplever. Personlig har jeg erfart ASMR så lenge jeg kan huske av mine år her på jorden og ble helt i ekstase da jeg oppdaget at jeg ikke var alene.

For de fleste trigges følelsen når de ser andre konsentrere seg, som for eksempel når noen vil lære bort noe eller om de ser på noen som ikke vet de blir sett på. Den tidligste hendelsen jeg husker er fra 6-7 års-alderen da en venn av meg skulle vise meg hvordan man lagde "krutt". Han fant fram et stjerneskudd (slikt man tenner på nyttårsaften) og en tang, og begynte å gnisse stoffet slik at det samlet seg i en haug på et A4-ark under. Dette trigget følelsen noe helt ekstremt og jeg gikk i flere timer med den deilige sensasjonen i nakken. En annen erfaring var da min mor tok meg med for å poste noe og damen i skranken forsiktig puttet brevet i en konvolutt og forseglet den. Måten hun gjorde det på var bare fantastisk, og nakken begynte naturligvis å tingle. I nyere tid har jeg opplevd flerfoldige tinglinger, da spesielt etter jeg fant ut om ASMR på nettet for et drøyt år siden.

Slenger med noen interessante lenker:
ASMR på Wikipedia - http://en.wikipedia....ridian_response
Broadcast om ASMR -


Artikkel om ASMR - http://mindhacks.com...ing-named-asmr/
ASMR research - http://www.asmr-research.org/
Et søk på "ASMR" på YouTube vil gi uttallige treff hvor personer dedikerer videor for å trigge nettopp ASMR

Er du en ASMRer? Del gjerne historier, erfaring og oppdagelser. Endret av Sondre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg erfarer ofte dette når jeg hører musikk fra andre sine høyttalere over skype, men skjønner ikke hvorfor. Alle opplever nok dette, men det er litt vanskelig å skille vanlige frysninger fra ASMR. Vet selv ærlig talt ikke forskjellen.

Endret av Dysfunctional
Lenke til kommentar

Det er en interessant effekt, og det er en bra måte å slappe av på. Tror nok det trigger frislipp av oxytosin og at spenning slipper. Den er en fin ikkemedikamentell måte å få folk til å roe seg ned på.

Tror det har litt med hvor anspent man er hvor følelsen brer seg. Man kan oppleve den i hele kroppen også langs ryggsøylen og utover.

 

Har eksperimentert litt med det selv og av en eller annen grunn reagerer jeg mest på spiselyder, men kun når det er via video, ikke ellers. Det har jo tatt helt av på youtube både med oppfinnsomhet og mengde for ASMR-videoer

 

Som en musiker uttrykker sine følelser gjennom musikken kan vel disse ASMR'ene på youtube uttrykke sine via rollespill.

 

En annen litt relatert effekt får du av en

Den effekten som kommer når maskinen stopper tror jeg kan sammenlignes med det Wilhelm Reich snakker om i form av Orgone og ekspansivitet. Personlig får jeg i alle fall en slags elektrifisering som gjør at klærne klistrer seg til kroppen. Dette er generert av kroppen selv. Hadde det vært statisk elektrisitet hadde det bygget seg opp over tid, men det gjør det ikke, og det er heller ingen ledende deler man er i kontakt med i maskinen. Har ikke fått målt dette fenomenet enda, men har planer om å teste det. Har ikke funnet noen som har måleresultater heller.

Interessant dings i alle fall.

Lenke til kommentar
Jeg erfarer ofte dette når jeg hører musikk fra andre sine høyttalere over skype, men skjønner ikke hvorfor. Alle opplever nok dette, men det er litt vanskelig å skille vanlige frysninger fra ASMR. Vet selv ærlig talt ikke forskjellen.

Her må jeg si meg uenig. Forskjellen mellom vanlige frysninger og ASMR er nemlig svært forskjellige og jeg har ingen problemer med å skille mellom dem. Det er en grunn til at nettopp ASMR er blitt så stort, det er absolutt ikke vanlige frysninger.

Endret av Dysfunctional
Lenke til kommentar

Så det er dette det heter. Jeg har hatt det hele livet, men etter en periode på SSRI-antidepressiva ga det seg nesten helt. Jeg savner det.

Forskjellen på vanlige frysninger og dette er som forskjellen på å bli klappet på kinnet og sparket i trynet av en hest. Det er som om alle nerver mobiliseres på en gang, av og til smeller det til og med i ørene. ZING, sier det. Jeg opplever det gjerne når jeg tenker på ting som på en eller annen måte er litt koselige, ting som alle har noe til felles, uten at jeg kan sette helt fingeren på hva.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Så det er dette det heter. Jeg har hatt det hele livet, men etter en periode på SSRI-antidepressiva ga det seg nesten helt. Jeg savner det.

Forskjellen på vanlige frysninger og dette er som forskjellen på å bli klappet på kinnet og sparket i trynet av en hest. Det er som om alle nerver mobiliseres på en gang, av og til smeller det til og med i ørene. ZING, sier det. Jeg opplever det gjerne når jeg tenker på ting som på en eller annen måte er litt koselige, ting som alle har noe til felles, uten at jeg kan sette helt fingeren på hva.

Mye spesielt der ute som frembringer tinglingen ja. Den smellingen i ørene som du beskrives høres ganske intressant ut. Kan ikke si jeg har opplevd det selv.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på frysninger man får fra god musikk, sangstemmer, gode filmer, handlinger man synes er ekstremt kule, hvisking osv?

Det trenger ikke være noe forskjell mellom "frysninger" man får av de eksemplene. Poenget er at ASMR hverken er eller føles ut som frysninger, og om du mener de er like er jeg litt skeptisk på om du i det hele tatt opplever ASMR.

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

Jeg merker i alle fall stor forskjell på ASMR og gåsehud som jeg assosierer med det Eloquent skriver. En annen effekt jeg kan framprovosere med å høre filtrert høyfrekvent musikk i bare venstre øre. Samme effekten kan jeg oppnå ved å stimulere med med f.eks en varm lampe i nærheten av øret for samme fenomenet. Det gir noen merkelige muskelsammentrekninger langs hele venstresiden av overkroppen.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være noe forskjell mellom "frysninger" man får av de eksemplene. Poenget er at ASMR hverken er eller føles ut som frysninger, og om du mener de er like er jeg litt skeptisk på om du i det hele tatt opplever ASMR.

 

Jeg får konstant frysninger/gåsehud av de ASMR-videoene, så jeg regner med jeg erfarer det? Kanskje jeg bare ikke klarer å sette godt ord på det.

Lenke til kommentar
Jeg får konstant frysninger/gåsehud av de ASMR-videoene, så jeg regner med jeg erfarer det? Kanskje jeg bare ikke klarer å sette godt ord på det.

Om det er ASMR eller ikke tør jeg ikke si noe om, men jeg må nok dessverre si at jeg tviler sterkt. Som både jeg, Isbilen og vidor sier er det store forskjeller på frysninger/gåsehud og ASMR.

 

Har laget en fil som i alle fall trigger meg via hodetelefoner. For meg er det volumavhengig. Jo høyere volum jo mer effekt, men begynn forsiktig. Dette er frekvenser helt uten bass så pass på hørselen. Hvis du ikke merker noe effekt kan du prøve å snu hodetelefonen andre veien og se om det hjelper.

Lite til ingen effekt på meg. :( Men så har jeg aldri opplevd tingling grunnet musikk heller. Der går det for min del i overnevnte frysninger og gåsehud!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror kanskje jeg vet hva det er snakk om her, men jeg ser ikke de helt klare skillene mellom frysninger, men mer som en sideeffekt av en sterk frysning el. Men kanskje jeg tar feil. Finnes det en mer objektiv detaljert forklaring enn den konsise som er på wikipedia (eng)?

 

Grunnen til at det er vanskelig å forklare er nok fordi det er så få som opplever det og at det har blitt utført lite til ingen forskning på fenomenet, som igjen fører til at de som ikke har ASMR sliter med å forstå følelsen. Som sagt tidligere i tråden har frysninger absolutt ingenting med ASMR å gjøre, da heller ikke som en sideeffekt av frysninger. Det er ingen hår som reiser seg på armene og ingen isende følelser løpende nedover ryggen som når jeg hører en vakker sang. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det annet enn tidligere: en sensasjon i nakken. En tinglende behagelighet som godgjør seg og frembringer total nytelse. Det høres helt sprøtt ut, men sånn er det, og deilig er det. Hadde du erfart ASMR så hadde du garantert visst hva jeg snakker om. :)

Endret av Sondre
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ASMR er fantastisk og det er ganske avhengighetsskapende!. Jeg tror ASMR kommer av hvordan man har vokst opp, da det er mange mennesker som ikke opplever fenomenet i det hele tatt.

 

Jeg føler det fungerer bedre når man vet at man ikke skal se på asmr, men plutselig bare opplever det..

Mulig det bare er meg som opplever akkurat det.

 

Jeg tror også at "ASMR" er et midlertidig navn da dette ikke er forsket på enda, ihvertfall ikke så vidt jeg vet.

Det er ihvertfall en gruppe med entusiaster som akkurat har startet opp research på dette.

 

Link til prosjektet:

www.facebook.com/ASMRFilmProject

Lenke til kommentar

Wow, takk for at du delte dette! En dokumentar om ASMR er fantastiske nyheter. Kommer til å følge nøye med på prosjektet.

 

Jeg føler det fungerer bedre når man vet at man ikke skal se på asmr, men plutselig bare opplever det..

Mulig det bare er meg som opplever akkurat det.

 

Her er du ikke alene. Jeg opplever sjeldent ASMR av videoer som prøver det. Det blir for falskt og unaturlig.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har laget en fil som i alle fall trigger meg via hodetelefoner. For meg er det volumavhengig. Jo høyere volum jo mer effekt, men begynn forsiktig. Dette er frekvenser helt uten bass så pass på hørselen. Hvis du ikke merker noe effekt kan du prøve å snu hodetelefonen andre veien og se om det hjelper.

Fant ut om dette i går etter det programmet til Petter Skjerven, dette er sykt behagelig! Hele hjernen "dras" mot venstre øre eller et eller annet slik. Har ikke rukket å sjekke ut særlig enda. Lurer på hva den musikken din er? Den fungerer bra for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...