Gå til innhold

Ny PC til spill og musikkedit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ha meg en ny stasjonær pc til spilling og til musikkinnspilling. Budsjettet er på 15k. Trenger kabinett pluss innmat og skjerm.

Kan dette være et alternativ - http://cdon.no/elekt...dows_8-23828909

Eller skal jeg bare sette sammen en selv.

 

Hva sier ekspertene?

 

Den pcen ser grei ut den :) Til musikk prod virker den godt egnet ihvertfall. Du burde kanskje vurdere å skaffe ett eksternt lydkort. Da dette gir flere muligheter innen musikkproduksjonen. Man kan for eksempell plugge gitaren, bassen eller en mikrofon i lydkortet. Det er gull!!! Eksterne lydkort gjør også at man slipper og smelte det interne lydkortet som følger med i pcen.

 

Det sto ikke noe om kjøling/vifte som jeg kunne se på nettsiden der. Når man produserer musikk er det veldig greit at det ikke er masse bakgrunnstøy fra en plagsom vifte. Spesielt under opptak med mikrofon.

 

Ellers kunne jeg anbefalt deg at du skaffer ett bra headsett til mixing. Det er en veldig grei invistering å gjøre.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=256102

 

Dette er det de beste hodetelefonene jeg har vært borti noengang. De er også ganske så rimelige, men banker headsett som beats rett i søvlene. Foretrekker ofte å mixe på disse, istedet for å kjøre monitorer. Det er også greit å ta hensyn til eventuelle naboer og andre i huset.

 

Midikeybord er også en grei ting å ha. Da ville jeg anbefalt ett fra berhinger (Erfarne produsenter tenker ofte fy fy når de hører ordet berhinger)

http://www.prisjakt.no/product.php?p=607577

Har dette selv, og er storfornøyd med det :)

 

Hvis du har en pad/nettbrett, så skal du vite at det finnes gratis apper som du kan bruke som mixer.

Dette er kjempegreit når man begynner på mixe stadiet i produksjonen. Da sparer man mye tid.

Du sparer også masse penger, for en orgentlig ssl mixer med motoriserte fadere koster fort flesk.

 

Håper jeg gav deg ett svar som var noelunde ok.

 

ps det ville vært kjekt om du postet en link med musikken du lager ;)

Lenke til kommentar

Skal støtte personen over her med headsettet men når det kommer til keyboardet sier jeg fy fy, lillebror hadde den og kvaliteten var ikke på det beste.

 

Jeg sitter med Alesis QX49 og er strålende fornøyd, funker helt rått i abelton.

 

Når det kommer til pc så vil jeg alltid anbefale å bygge selv, alltid noe nytt å lære :D

Endret av zZkarmaZz
Lenke til kommentar

Man får ganske mye for pengene med Thor-maskinen du linket til med tanke på at den er ferdigbygd. Hvis du dog vil bygge selv har jeg laget et oppsett til deg her. Ganske lik Thor-maskinen, dog har den en stille 3. parts prosessorkjøler, dobbelt så stor harddisk og bedre kabinett. Kommer på 12640,- hos Dustin, altså noe billigere enn den hos CDON. Kan også være lurt å slenge på et lydkort med tanke på at du skal drive med musikk, hva som anbefales der vet jeg dog ikke. Når det gjelder skjerm, hvis god bildekvalitet er viktig kan kanskje U2412M være aktuell, hvis du dog vil ha en god spillskjerm er ikke XL2411T så dum. :)

Lenke til kommentar

Er først og fremst PC som skal kjøpes. Alt musikkutstyr trenger dere se bort ifra, siden jeg har alt jeg trenger :)

Virker ikke dumt det oppsettet. Har ikke sett den Samsung SSDen før. Den har jo fått gode omtaler og er billigere enn de jeg har sett på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...