Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan vil f.eks. kristne eller muslimer idag forklare at enkelte er født i forskjellige religioner, eller i noen tilfeller født inn i en ateistisk familie. Hvis en person er født inn i f.eks. en svært kristen familie, ville ikke denne personen ha en enormt mye større sjanse til å nå himmelen enn f.eks. meg, som er født inn i en ateistisk familie? Vil ikke gud på forhånd gi "handicap" til dem som er født i en kristen familie? Er det en del av "Guds rettferdighet"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg mener at vi alle har det vi trenger fra gjenfødselen av, og det er bare å være helt stille, og så rette spørsmålene man har direkte til det hjertet som man også har

 

Ikke la noen fortelle deg at du MÅ hverken det ene eller det andre

 

:)

Lenke til kommentar

.... Hvis en person er født inn i f.eks. en svært kristen familie, ville ikke denne personen ha en enormt mye større sjanse til å nå himmelen enn f.eks. meg, som er født inn i en ateistisk familie? Vil ikke gud på forhånd gi "handicap" til dem som er født i en kristen familie? Er det en del av "Guds rettferdighet"?

Hvorfor legger du noe som er foreldrens skyld på Gud ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hvorfor legger du noe som er foreldrens skyld på Gud ?

Blir det ikke da en ond sirkel, som gjør at disse barna er "dømt" til å ikke komme til himmelen og det samme med deres barn og osv.? Spørsmålet er vel heller om hva slags rolle gud (ikke at jeg tror på gud, men i et scenario der jeg tror på gud) har i dette. Det er jo ikke rettferdig og ja, som sagt vil de som blir født innen en kristen familie få et "handicap"

Lenke til kommentar

Dette får du ikke noe svar på fra religiøse siden det viser til en grunnleggende feil ved tankegangen deres.

Hvis gud er allmektig, hvorfor er det da utallige religioner og guder? Jo, fordi de er oppdiktet og var(og er til en viss grad) fortsatt tynget av geografisk beliggenhet og kultur.

Desto mer du graver og leser, desto mer tydelig blir det for deg, så hiv i vei og les bibelen for eksempel, finnes ikke noe mer forsikrende hvis du er bryggende agnostiker/ateist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan vil f.eks. kristne eller muslimer idag forklare at enkelte er født i forskjellige religioner

Dette "forklarer" de med at DE, om de hadde blitt født i bagdad eller kualalumpur, så ville såklart den kristne guden vært der og snakket med dem... En enkelt og grei forklaring, for dem altså, mens det i praksis ALDRI skjer at den kristne guden som "snakker" til et barn som har muslimske foreldre, eller vice versa... Sier seg selv egentlig...

 

eller i noen tilfeller født inn i en ateistisk familie.
Alle er født ateister og forblir det om ikke noen juger til dem om div religiøse fabler...

 

Hvis en person er født inn i f.eks. en svært kristen familie, ville ikke denne personen ha en enormt mye større sjanse til å nå himmelen enn f.eks. meg, som er født inn i en ateistisk familie? Vil ikke gud på forhånd gi "handicap" til dem som er født i en kristen familie? Er det en del av "Guds rettferdighet"?

Det er ikke slik de tenker. De (kristne) priser seg lykkelige over at foreldrene deres hjernevasket dem i tidlig alder slik at de fikk tro på himmelnissen, selv om de senere finner ut at det ikke henger på greip.

 

OM det hadde finnes en gud som visste alt på forhånd, ville den guden være god når han VET at en ateist vil tvile på det skrantne budskapet på forhånd og fremdeles sende ham til helvette, slik bibelen lover? Hvorfor ikke bare overbevise ateisten? Det eneste handicapet en kristen person har er at han ikke klarer å forholde seg til verden slik den er, men trenger eventyr briller å skue ut i mellom. Færre og færre kristne ihvertfall her i landet er slik da, de forholder seg også til vitenskapen, men gud hjelpe meg hvor mange handicapede kjøtthuer i kristne miljøer det finnes! Noen er så handicapet at de faktik finner visvaset MER fornuftig enn vitenskap, enda religiøst visvas i beste fall er ren gjettning...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette "forklarer" de med at DE, om de hadde blitt født i bagdad eller kualalumpur, så ville såklart den kristne guden vært der og snakket med dem... En enkelt og grei forklaring, for dem altså, mens det i praksis ALDRI skjer at den kristne guden som "snakker" til et barn som har muslimske foreldre, eller vice versa... Sier seg selv egentlig...

 

Dette var nytt for meg. Kilder?

Lenke til kommentar

Dette var nytt for meg. Kilder?

 

Trenger du kilder på at den kristne gud aldri er den guden som et barn av to muslimske foreldre aldri tilber? Eller kilder på at Ola fra bibel kysten med to kristne foreldre aldri vil bli oppdratt muslimsk?

 

Tro er høyst geografisk, det sier seg liksom selv at om du er født i bibel beltet i USA så blir du ikke muslim og er du født i bagdad så blir du ikke kristen, trenger ikke kilder på det, er et faktum det. Hva du tror er gud er høyst geografisk...

 

Hadde noen av disse gudene eksistert så ville de vel påsett at ALLE fikk vite om nettopp seg selv, er du ikke enig`? Og ikke basert seg på noen handtlangere av noen prester og imamer for å gi folk "ordet"...

 

At kristne/muslimer ser helt bort fra dette, eventuelt skråsikkert påstår at de ville blitt kristne i bagdad eller muslimske i bedehusfjord sier vel bare sitt om disse menneskenes integritet og ærlighet, vil du ikke også si det?

Lenke til kommentar

Trenger du kilder på at den kristne gud aldri er den guden som et barn av to muslimske foreldre aldri tilber? Eller kilder på at Ola fra bibel kysten med to kristne foreldre aldri vil bli oppdratt muslimsk?

 

Nei. Det var ikke dette jeg siterte deg på.

 

Tro er høyst geografisk, det sier seg liksom selv at om du er født i bibel beltet i USA så blir du ikke muslim og er du født i bagdad så blir du ikke kristen, trenger ikke kilder på det, er et faktum det. Hva du tror er gud er høyst geografisk...

 

Enig, men det var ikke det jeg siterte deg på.

 

Hadde noen av disse gudene eksistert så ville de vel påsett at ALLE fikk vite om nettopp seg selv, er du ikke enig`? Og ikke basert seg på noen handtlangere av noen prester og imamer for å gi folk "ordet"...

 

Enig, men igjen, det var ikke dette jeg siterte deg på.

 

At kristne/muslimer ser helt bort fra dette, eventuelt skråsikkert påstår at de ville blitt kristne i bagdad eller muslimske i bedehusfjord sier vel bare sitt om disse menneskenes integritet og ærlighet, vil du ikke også si det?

 

Dette er nytt for meg, og foreløpig kun din påstand med mindre du kan underbygge med kilder som viser til at de fleste religiøse faktisk mener noe slikt. Kan du det, så er jeg enig.

Lenke til kommentar

Dette er nytt for meg, og foreløpig kun din påstand med mindre du kan underbygge med kilder som viser til at de fleste religiøse faktisk mener noe slikt. Kan du det, så er jeg enig.

Det er bare å lese hva kristne sier det i tråder herinne og i tråder på fx verdidebatt.no, sistnevnte har nok endel mer hardcore ignorant kristne enn du finner her inne. En del av de er faktisk SIKRE på at de ville blitt like kristne hvis de var født og oppvokst i et hjem med foreldre som troende muslimer i bagdad som i bedehusfjord her i lille norge... Dette er faktisk ikke påstander, det er mer siteringer...
Lenke til kommentar

Det er bare å lese hva kristne sier det i tråder herinne og i tråder på fx verdidebatt.no, sistnevnte har nok endel mer hardcore ignorant kristne enn du finner her inne. En del av de er faktisk SIKRE på at de ville blitt like kristne hvis de var født og oppvokst i et hjem med foreldre som troende muslimer i bagdad som i bedehusfjord her i lille norge... Dette er faktisk ikke påstander, det er mer siteringer...

 

Med mindre du kan bevise at disse individenes meninger gjenspeiles i de fleste kristne («Dette "forklarer" de med at DE, om de hadde blitt født i bagdad eller kualalumpur, så ville såklart den kristne guden vært der og snakket med dem...») så er det en påstand, jo. Hadde du skrevet «noen» så ville ikke dette vært en debatt, men det gjorde du altså ikke og jeg forsøker å finne ut hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre du kan bevise at disse individenes meninger gjenspeiles i de fleste kristne («Dette "forklarer" de med at DE, om de hadde blitt født i bagdad eller kualalumpur, så ville såklart den kristne guden vært der og snakket med dem...») så er det en påstand, jo. Hadde du skrevet «noen» så ville ikke dette vært en debatt, men det gjorde du altså ikke og jeg forsøker å finne ut hvorfor.

Spørsmålet er vel snarere hvordan de kan opprettholde troen når det å tro på den eller den guden faktisk er geografisk betinget. Går ut i fra at det bare er nok en øvelse i forvrengt religiøs "logikk" og undertrykkelse av egen integritet...
Lenke til kommentar

Hvorfor legger du noe som er foreldrens skyld på Gud ?

Så du forventer (og regner som sannsynlig) at voksne troende i andre deler av verden skal ha fornuft nok til å se det kristne lyset?

Din IHS-motpart i diskusjon.pk mener at det er foreldrenes skyld at de ikke har sett koranens lys.

 

Dette er flasketuten peker på...

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel snarere hvordan de kan opprettholde troen når det å tro på den eller den guden faktisk er geografisk betinget.

 

Det er i så fall et spørsmål de troende får svare på selv. Min mening om saken er i beste fall spekulativ.

Endret av Tony Chu
Lenke til kommentar

.... Hvis en person er født inn i f.eks. en svært kristen familie, ville ikke denne personen ha en enormt mye større sjanse til å nå himmelen enn f.eks. meg, som er født inn i en ateistisk familie? Vil ikke gud på forhånd gi "handicap" til dem som er født i en kristen familie? Er det en del av "Guds rettferdighet"?

Hvorfor legger du noe som er foreldrens skyld på Gud ?

Blir det ikke da en ond sirkel, som gjør at disse barna er "dømt" til å ikke komme til himmelen og det samme med deres barn og osv.? Spørsmålet er vel heller om hva slags rolle gud (ikke at jeg tror på gud, men i et scenario der jeg tror på gud) har i dette.......

Nei, alle kan bryte ut av en slik ond sirkel, bli født på ny og få en ny far og familie. Jesus Kristus er veien ut av den onde verden og inn i den gode verden som kalles "himmelriket" her og nå.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, alle kan bryte ut av en slik ond sirkel, bli født på ny og få en ny far og familie. Jesus Kristus er veien ut av den onde verden og inn i den gode verden som kalles "himmelriket" her og nå.

 

Hva mener du med en ond sirkel? Religion er jo så og si kun geografisk bestemt, som tidligere nevnt i tråden her. Blir du født i Saudi Arabia vil du bli indoktrinert til den muslimske tro. Blir du født i bibelbeltet i USA blir du indoktrinert til den kristne tro.

 

Det er ikke sånn at personene på noen av de stedene en dag kan gå til foreldrene og si at de heller vil være medlem av den motsatte religionen uten å bli fryst ut eller drept.

 

Heldigvis for oss bor vi i Norge hvor de aller fleste unge har et valg, og ikke får en tro tredd nedover ørene fra de er små. Jeg ble forøvrig forsøkt indoktrinert til den kristne tro fra barndommen av min sterkt religiøse mormor, men skjønte fort i løpet av oppveksten at dette ikke skulle være en del av livet mitt.

Endret av Jext
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at man ikke kan være en bedre kristen enn det man er bekjent, men man burde lese bibelen og lære nytt så lenge man lever.

 

Etter hva jeg har hørt så sier bibelen at homofili er dårlig og at man kan ta kvinner som slave og at man skal ha sex med sin far og få barn med ham. Hvorfor skal vi lese i denne boken og få et livssyn ut fra en bok som sier ting som dette.

Det er nok også en del "kristne" som velger å bare tro på noe av det som står der men oftest vil det være den positive delen av boken som de velger å tro på. Ikke få en livsstro ut fra en bok som denne eller fra et presteskap som til sammen kanskje har drept til og med mer enn nazistene. Kristendommen er åpenbart blitt brukt til å beholde makt og kontroll for å beholde rikdom og luksus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...