Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skadelig å kjøre med et hjul som er mindre enn de andre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags magisk diff er nå dett? :-)

Er bare vant med eldre biler, så trodde man måtte ha diffsperre for å kunne slippe unna trøbbel når du har tohjulsdrift og det ene hjulet slipper i den glatte oppoverbakken?

 

Altså, hvor vanlig er det, og hvor bra funker slikt i praksis? :-)

Lenke til kommentar

Hva slags magisk diff er nå dett? :-)

Er bare vant med eldre biler, så trodde man måtte ha diffsperre for å kunne slippe unna trøbbel når du har tohjulsdrift og det ene hjulet slipper i den glatte oppoverbakken?

 

Altså, hvor vanlig er det, og hvor bra funker slikt i praksis? :-)

Hørt om Google?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Limited-slip_differential

 

Diffen låser hvis det er forskjelli omdreiningene på de to hjulene og hvis hjulene er forskjellig størrelse så vil det ene hjulet dreie med en annen hastighet hele tiden så diffen vil sperre hele tiden noe som sliter på lsd uniten.

 

Den tillater selvfølgelig litt differanse for svinger etc..

Lenke til kommentar

Kan du ikke si fra når du har testet en bil med en god gammeldags sperre, sånn så du har opplevd forskjellen på en LSD og en skikkelig sperre?

 

Jeg har hatt en bil som opprinnelig hadde åpen diff, der det ble montert en LSD.

Så etter en stund med LSD havarerte diffen, og jeg fikk montert en diff med en god gammeldags mekanisk sperre.

 

For å si det sånn, bilen var en helt annen å kjøre med skikkelig sperre.. For meg passet det best, mens det i daglig konebruk ville vært best med en LSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...