Gå til innhold

Speilreflekskameraguiden- Ein innføring


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lager ein innførings-guide til fotografering, kva som er inne i kameraet og kva for nokon objektiv som finst på markedet:)

 

Eg håper guiden gir svar på det nokon av spørsmål som nybegynnere og delvis ferske hobbyfotografer sitter med. Jeg har sikkert glemt noe, eller har noen skrivefeil innimellom, så rett på meg hvis jeg tar feil så skal jeg rette det opp i guiden.

 

KAMERAHUSET

 

1 Bildestabilisator

1.1 Bildeprossesor

1.2 Søker

1.3 Buffer

1.4 Bildesensor

 

 

OPTIKK

 

2. Telezoom

2.1 Vidvinkel

2.2 Macro

2.3 Tele

2.4 Standardzoom

2.5 Normal

2.6 Superzoom

2.7 Fisheye

 

 

 

1 Bildestabilisator

 

Bildestabilisator finst det innebygd i Pentax og Sony hus, mens Canon og Nikon har det i optikken. Navna for bildestabilsator vert kalla VR hos Nikon og IS hos Canon. Tamron sin heiter VC og Sigma sin OS. Bildestabilisatoren gjer att du kan holde kameraet og ta bilder med lengre lukkertider og det er veldig bra og ha vist du skal filme med kameraet ditt.

 

1.1 Bildeprossesor

 

Bildeprossesoren i kameraet er det som gjer att bildet vert laga til ei fil og som går inn til minnekortet. Bildeprossesoren er viktig del av kameraet. Hos Nikon heiter bildeprossesoren Expeed og Digic hos Canon.

 

1.2 Søker

 

Søkeren er den som er over skjermen på kameraet. Søkeren gjer informasjon om ISO, Lukkertid og Blender. Søkeren pleier og vera liten på dei billigaste Kamera`ene, mens på dei dyre kamerahusene bleie dei og vera store. .Bildet som framkommer i søkeren er nesten identisk med bildet som registreres på bildebrikka (vanlig er 95-100% dekning i søker)

 

1.3 Buffer

 

Ein buffer er der bildene litt etter dei er blitt tatt, Når bufferen vert full vill kameraet ta bildene saktare sånn att bildene som ligg på bufferen kjem inn på minnekortet. Bufferen vert ikkje så fort full vist du har eit raskt minnkort.

 

1.4 Bildesensor

 

I et Speilrefleks føres det lyset som danner motivet inn på en lysfølsom bildesensor, som er oppdelt i et antall kvadratiske bildepunkt eller piksler. Lysstyrke og farge avleses digitalt for hvert bildepunkt. Antall piksler utgjør kameraets oppløsning. Oppløsninga oppgis i megapiksler. Sensorstørrelsen oppgis i mm. Foreksempel Nikon d800 har 35.9 x 24mm.

Desto større sensor desto bedre:)

 

 

2 Telezoom

 

Ein Telezoom er eit zoom objektiv som vanligvis når ifrå 70-200mm. Telezoom er idielt vist du skal ta bilde av ting som er lang borte. Det finst både lyssterke og lyssvake telezoomer. Det beste er f2.8. Ein telezoom er ei linse som dei fleste proffe fotografer har i kamerabaggen sinn.

 

 

2.1 Vidvinkel

 

Ei vindvinkel objektiv er perfekt til landskap. Det finst også vidvinkelzoom som er mest populert. Ei vidvinkeobjektiv gjer superb bildekvalitet. Det er ikkje så veldig viktig att linsa er lyssterk når ein skal ta landskapbilder (det er nok med f2.8 eller f4).

 

 

2.2 Macro

 

Ei macro objektiv vert brukt til fotografering av små ting eller små dyr. Det er populært med macro fotografering. Og det er morro:) Macro linser har normalt blender f2.8. Macro objektiv har ikkje zoom.

 

 

2.3 Tele

 

Eit teleobjektiv har ikkje zoom og er finst innanfor 85mm til 800mm. Dei har fast blender og har normalt blender f2.8 eller f4. Teleobjektiv vert brukt mykje til actionfotografering eller fotografering av ting som er langt vekke, men det gjer deg ikkje fleksibiliteten til ei telezoom, men eit teleobjektiv gjer deg bedre bildekvalitet enn ei telezoom.

 

2.4 Standardzoom

 

Standardzoom gjer det fleksibilitet. På ei Standardzoom objektiv får du vidvinkel og litt telezoom. Det normale på fullframe er 24-70mm og på crop er det 18-55 eller noko i denn duren. Standardzoom er idielt for og gå rundt og ta bilder:)

 

2.5 Normal

 

Normalobjektiv er objektiv uten zoom og har fast blender. Eit normallobjektiv er normalt 35mm eller 50mm. Det er dei objektivene som gjer det superb bildekvalitet. Nokon normal objektiv har blender f1.2 som er ekstremt lyststerkt.

 

 

 

2.6 Superzoom

 

Superzoomer er veldig populært for nybegynnere, fordi dei er billige og alsidige. Dei går ifrå rundt 18-200mm og dei mest ekstreme går ifrå 18-300mm. Det høyrest jo bra ut hittil men det som er veldig dumt med superzoomer er att dei gjer dårleg bildekvalitet. Men vist du ikkje har allverdes med pengar så e detta noko og vurdera når du skal kjøpa deg eit objektiv.

 

2.7 Fisheye

 

Fisheye objektiv er eit objektiv som produserer sterk visuell forvrengning ment å skape et bredt panoramautsikt. Her er eit bilde for og demostrere. Som du ser på bildet, så gjer fisheye objektivet forvrenging.

 

 

 

Håper dette hjelpte litt og forstå fotografering og att dette gjer det lysten til og drive med fotografering som hobby.

 

Takk for meg:)

Endret av Sjokoladen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mye å plukke på, men hvis du kan starte med en ting:

 

Bruk ordet "objektiv" om det du kaller "linse". Bare for å rette opp det, som en start.

 

 

Før resten kommenteres, hva er formålet med denne oversikten? Hvem er målgruppa? Hvor og på hvilken måte skal den presenteres?

 

 

 

Lenke til kommentar

Det heter "Objektiv", ja. Linser er det mange av i objektivene våre. Olympus har også stabilisering i kamerahusene sine. (Selvom det ikke er snakk om speilrefleks, men speilløse systemkamera. Det bør kanskje komme med det også)

 

Og et par ting til, etter en kjapp gjennomlesing:

 

"Ei vidvinkelinse gjer superb bildekvalitet." -Det er ingen automatikk i dette.

"Den beste vidvinkel linsa har f1.8." -Stemmer ikke.

"Macro linser har ikkje zoom." -Stemmer ikke.

"Ei telelinse har ikkje zoom" -Forvirrende, du har jo snakket om telezoomer allerede. En telezoom er fortsatt et teleobjektiv (og det er uansett ikke en "linse")

"Dei har fast blender og går ifrå f2.0 til f5.6." -Stemmer ikke.

 

 

Jeg synes du blander veldig mye begreper her og roter og forvirrer mer enn du oppklarer. Beklager om det høres krasst og negativt ut, men når man skal lage slike oversikter er det kritisk at det er ryddig, klart og tydelig.

Lenke til kommentar

"Den beste vidvinkel linsa har f1.8." -Stemmer ikke.

"Macro linser har ikkje zoom." -Stemmer ikke.

 

 

Vidvinkel linsa sigma 18-35mm f1.8

Og eg har ikkje sett nokon macrolinser på nettbutikkene som har zoom.

 

Har endra da til objektiv no.

Endret av Sjokoladen
Lenke til kommentar

Vidvinkel linsa sigma 18-35mm f1.8

Og eg har ikkje sett nokon macrolinser på nettbutikkene som har zoom.

Sigma 18-35 er mer en normalzoom enn en vidvinkelzoom.

 

Det finnes flere Sigma-zoomer med 1:3 og 1:2 makro, og en enkelt tidligere Nikkor-zoom (80-200 macro) hadde 1:1 makro.

 

Størst blenderåpning er "mest lyssterk", og ikke nødvendigvis "best". Stor blenderåpning blir også "stort", "tungt" og "dyrt". Før Canons nye 70-200/2.8 IS II var f/4-variantene av 70-200 for eksempel merkbart skarpere enn f/2.8-variantene.

 

Bufferen blir stort sett like fort full selv om du har kjapt minnekort - minnekortet er mer hvor fort bufferet blir tømt igjen så det er klart til ny dyst.

 

Farge leses ikke av i hver enkelt sensel - for Bayer-sensorer er fargen gitt av filteret over hver sensel - hver sensel leser kun lysstyrke, og i en Raw-fil har hver "piksel" kun én farge. Når det skal lages et bilde, henter man de andre fargene til pikselet fra dataene fra de omkringliggende senslene.

 

Sensorstabilisering er ikke bare i Pentax-hus, men også i hus fra Olympus og Sony. (Sony NEX bruker bildestabilisering i objektivet). Har også vært brukt av kameraer fra Fujifilm, Ricoh, Samsung og Casio.

 

Når du diskuterer tele, normal og vidvinkel, så er det viktige ikke brennvidden, men utsnittet. Greit å nevne her.

 

 

Ellers kan du også lese i tråden Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks som er sticky i dette underforumet, og som linker til denne glimrende Wiki-artikkelen - wiki-artikkelen gir en fin innføring i emnene du nevner her.

 

 

Og - en sånn guide bør ikke først og fremst bare være om speilreflekser - speilløse systemer som Sony NEX, Samsung NX, micro Four Thirds, Pentax Q, Nikon 1, Fuji X og Canon M er like interessante her - som Sonys Alpha-system, som både finnes som speilrefleks (SLR) og med halvgjennomsiktig speil (SLT).

Heller da om "Systemkamera". :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei,

 

Lager ein innførings-guide til fotografering, kva som er inne i kameraet og kva for nokon linser som finst på markedet:)

 

Eg håper guiden gir svar på det meste av spørsmål som nybegynnere og delvis ferske hobbyfotografer sitter med. ...

 

 

 

Det er veldig mye i det du skriver som i beste fall kan beskrives som uriktig/unyansert.

Så jeg må spørre...

 

Hva er det som gjør at du mener at du er kvalifisert til å skrive en innføring/guide som skal gi nybegynnere en god innføring i fotografering?

 

Ikke minst en innføring som er bedre enn de hundretalls av tilsvarende som allerede er skrevet av fagfolk.

 

 

Husk at det er nettopp nybegynnere som bør lære dette riktig fra starten. Det blir i fotografering, som i det meste annet; kommer du galt ut av startblokkene og lærer ting feil, så blir det vanskeligere å rette opp senere...

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er veldig mye i det du skriver som i beste fall kan beskrives som uriktig/unyansert.

Så jeg må spørre...

 

Hva er det som gjør at du mener at du er kvalifisert til å skrive en innføring/guide som skal gi nybegynnere en god innføring i fotografering?

 

Ikke minst en innføring som er bedre enn de hundretalls av tilsvarende som allerede er skrevet av fagfolk.

 

 

Husk at det er nettopp nybegynnere som bør lære dette riktig fra starten. Det blir i fotografering, som i det meste annet; kommer du galt ut av startblokkene og lærer ting feil, så blir det vanskeligere å rette opp senere...

 

Ville berre laga ein tråd om kva som finst inne i kameraet og kva for nokon objektiv som finst på markedet.

Lenke til kommentar

 

 

Ville berre laga ein tråd om kva som finst inne i kameraet og kva for nokon objektiv som finst på markedet.

 

Skjønner. Men da har du litt av en jobb foran deg. Det er så mye inne i de ulike kameraene at du må skrive ganske mye, og ikke minst må det være korrekt. Hvor mange objektiver det finnes i markedet aner jeg ikke, men la oss runde av til noen hundre. Og også dette må være korrekt, og da holder det ikke med "best" eller lignende begrep for å beskrive noe.

 

 

Sikkert enklere å bare linke til de hundrevis av tilsvarende artikler som allerede finnes på nettet...

 

 

Lenke til kommentar

En god start er i så fall å skrive litt om cropfaktor og utsnitt, for å kunne forklare hva normal, tele og vidvinkel er.

 

Cropfaktor er størrelsen på sensoren, og bestemmer hvilket utsnitt en brennvidde gir.

 

Normalutsnitt er et "vanlig" utsnitt sånn vi ser det med øynene. Til "fullframe" med 36x24mm sensor regner man som "normal" et utsnitt som dekker ca. 51°, som gir ca. 45-50mm brennvidde. I daglig bruk regner man objektiver på rundt 50mm som "normal" til småbildeformat.

 

Videre enn normalutsnitt kalles vidvinkel - objektiver med samme utsnitt som 24mm eller videre på fullframe kalles ultravidvinkel.

 

"Trangere" enn normalutsnitt kalles tele. Optikk med utsnitt på mindre enn 1°, typisk over 300mm på fullframe, kalles supertele.

 

Brennvidder gir forskjellige utsnitt avhengig av sensorstørrelsen - en 30mm er vidvinkel på et fullframehus, et normalobjektiv på et 1.5x crophus og en lett tele på micro Four Thirds.

 

Gjerne litt om fastoptikk vs zoomoptikk. En normalzoom er et zoomobjektiv som dekker over normalområdet, en vidvinkelzoom en zoom i vidvinkelområdet, en telezoom en zoom i teleområdet, en superzoom en 10x zoom som dekker helt fra vidvinkel opp mot supertele etc.

 

 

Men - gjør gjerne litt mer research og finn ut mer om emnet - så vil du kunne skrive en bedre artikkel.

Lenke til kommentar

Åneia Trondster. Ikke bland cropfaktor inn i dette. Det blir hvert fall unødvendig forvirrende.

 

 

For øvrig er jeg enig i din siste setning. Skal man lage en slik innføring/guide så bør det legges ned betydelig med research og ulike undersøkelser.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er fint at du vil lage en guide som kan hjelpe enkelte i den til tider forvirrende DSLR-verden, men jeg har et par mindre punkt jeg vil ta opp.

 

Under bildestabilisator kan du gjerne ta med de to største 3.parts-produsentene av objektiver. Sigma med betegnelsen OS på sin stabilisator og Tamron som bruker VC som betegnelse på sin stabilisator.

 

Det andre punktet mitt er at jeg synes det blir litt feil når du blander inn dine favoritter blant objektiver hvis dette skal være en generell guide i DSLR-verden. Det hadde f.eks. holdt med å fortelle hva som er normalt av brennvidde og blender blant de forskjellige objektivtypene. Det å blande personlige preferanser inn i en generell guide kan virke mot sin hensikt.

 

Selv om jeg har kommet med noen små motforestillinger så håper jeg at du forsetter å oppdatere førsteposten.

Lenke til kommentar

Det er fint at du vil lage en guide som kan hjelpe enkelte i den til tider forvirrende DSLR-verden, men jeg har et par mindre punkt jeg vil ta opp.

 

Under bildestabilisator kan du gjerne ta med de to største 3.parts-produsentene av objektiver. Sigma med betegnelsen OS på sin stabilisator og Tamron som bruker VC som betegnelse på sin stabilisator.

 

Det andre punktet mitt er at jeg synes det blir litt feil når du blander inn dine favoritter blant objektiver hvis dette skal være en generell guide i DSLR-verden. Det hadde f.eks. holdt med å fortelle hva som er normalt av brennvidde og blender blant de forskjellige objektivtypene. Det å blande personlige preferanser inn i en generell guide kan virke mot sin hensikt.

 

Selv om jeg har kommet med noen små motforestillinger så håper jeg at du forsetter å oppdatere førsteposten.

 

Takk, for positiv tilbakemelding. Oppdateret:)

Endret av Sjokoladen
Lenke til kommentar

Cropfaktor er størrelsen på sensoren, og bestemmer hvilket utsnitt en brennvidde gir.

Her er vel selv du litt unyansert i språket Trondster; Cropfaktor er ikke brikkestørrelsen i seg selv (size), men den faktoren du må gange en objektiv-brennvidde med for å få tilsvarende fullformat-brennvidde; Et "24mm-objektiv" (fullformat-ekvivalent) som settes på et Sony APS-C-kamera (som har cropfaktor 1,5) får et utsnitt tilsvarende et 36mm-objektiv på fullformat. Dette er en fysisk konsekvens av at fullformatbrikken er 1,5x større (24x16mm vs 36x24mm), så i praksis kan en si det ene og mene det andre, men her var det snakk om å være mest mulig presis. :)

 

Så kan man snakke om at de ulike kameraprodusentene bruker litt forskjellige sensorstørrelser. De mest vanlige for speilrefleks er nok (jeg har ikke tid til å dokumentere det akkurat nå), APS-C for Nikon, Pentax, Sony (1,5), APS-C for Canon (1,6), 4/3 og Micro4/3.

Lenke til kommentar

Vidvinkel linsa sigma 18-35mm f1.8

Og eg har ikkje sett nokon macrolinser på nettbutikkene som har zoom.

 

Har endra da til objektiv no.

Sigma 18-35 f/1.8 er som sagt tidligere en normalzoom. Den er ikke laget for fullformat, men for cropformat, noe som gjør at den tilsvarer ca 28-50mm. Flere produsenter lager både 24mm og 35mm f/1.4

 

Det står fortsatt "linse" masse steder i teksten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...